Kwaliteit (zadel)merken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Kwaliteit (zadel)merken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:47

En zoals Morris en Nolan etc.
Zijn allemaal met de hand gemaakte Engelse zadels (in Engenland met de hand gemaakt, laat ik het zo zeggen). Supermooie, superfijne zadels, maar neit echt bekend of wel? Mijn moeder wil nooit meer anders.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:49

Valt mij op dat de Franse topkwaliteit zadel niet genoemd worden.

Ik heb momenteel een Antares en een Devoucoux in de maak. En dit overstijgt qua kwaliteit echt mijn oude Passier zadels. En is was echt passier gek en zweerde erbij, maar ben nu echt om naar de Franse topkwaliteit. Qua leer en afwerking ken ik geen Duitse of Engelse zadels die daaraan tippen.

Overigens wordt ik ook helemaal eng als ik bijvoorbeel Arno Brandt zadels zie. Zo veel wrong, zit en dergelijke. Daarin wordt je vastgezet en gedwongen in een houding. Kan nooit goed zijn voor het verkrijgen van een onafhankelijke zit :o

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:19

Schangah schreef:
@ klumpertje
Ik neem aan dat hij de bomen niet zelf maakt maar ze besteld bij bv lariot. (naar wat ik hoor met vijf lagen ipv zes)

Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:22

Antares vind ik echt een AA merk. Duur, duur, stinkend duur, maar erg goed.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:33

Germie: Klopt, maar dat zadel is echt een weldaad voor je billen en ik heb door dat zadel een ander paard gekregen. Was iedere cent waard.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:45

Zadels die ik goed vond zitten:

Kieffer
Zaldi
Hulsebos
Stubben

Knightrider zit wel goed maar blijft niet echt mooi
Rossner zadel wat ik had was vrij hard maar bleef wel mooi, stevig degelijk zadel

Kadet: verschrikkelijk net karton

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:40

Leuk Topic ;)

Hierbij mijn lijst:

AA merken:
Antares, Devoucoux, Amerigo, Jaguar, Hennig, Butet

A Merken
Albion, Passier, stubben, black country, County, KN, Prestige, Vega, Barnsby, Daaleman, Harry Dabbs, Cobra

AB merken ;)
WoW, Euroriding, Hulsebos, Brandt, Ideal, Zaldi, Ruiz Diaz, Henri du Rivel, Fryso, Kieffer, Ainsley, Ryder (hierbij staan dus diverse merken met dezelfde zadelbomen )

B merken
pagony, Rossner, Kentaur, CTD, JC, enz....

zelf ben ik in het bezit van Jaguar 2x, Amerigo 2x, passier 1x
gereden heb ik op: WoW (oude type), KN, Kieffer, Stubben, Barnsby.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 07:27

Ik ben het grotendeels eens met lolclub. Alleen valt Wow voor mij ook onder AA, evenals Barnsby.

lolclub schreef:
AB merken ;)
WoW, Euroriding, Hulsebos, Brandt, Ideal, Zaldi, Ruiz Diaz, Henri du Rivel, Fryso, Kieffer, Ainsley, Ryder (hierbij staan dus diverse merken met dezelfde zadelbomen )

gereden heb ik op: WoW (oude type)

Als je notabene een Wow hebt gehad, waarom zeg je dan dat de Wow dezelfde boom heeft als de andere zadels? :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 07:33

volgens mij lees je het verkeerd.. er staat "hierbij staan enz...." en niet dat het allemaal zadels met dezelfde zadelboom zijn.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 07:48

Ik vind Wow absoluut niet vallen onder een AA merk en ook geen A merk. Die kwaliteit komt het niet eens bij in de buurt. En al helemaal niet qua leer.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 07:53

Bubsj schreef:
Ik ben het grotendeels eens met lolclub. Alleen valt Wow voor mij ook onder AA, evenals Barnsby.

lolclub schreef:
AB merken ;)

gereden heb ik op: WoW (oude type)

Als je notabene een Wow hebt gehad, waarom zeg je dan dat de Wow dezelfde boom heeft als de andere zadels? :o

In het lijstje AB merken staan zadels welke dezelfde zadelboom gebruiken , de bomen van die zadels komen bij één en dezelfde fabriek vandaan of worden daar helemaal gemaakt en onder een andere naam verkocht .

Wow heeft natuurlijk niet dezelfde boom, die heeft een eigen ontwerp.
Wow vind ik niet onder de AA merken vallen, ik heb 4 wow's gehad, en ze hebben allemaal ooit wel wat gemankeerd (boom gebroken, schroef lam, schroefhuls afgebroken, verkleurd leer enz).
daarnaast vond ik de pasvorm van de oude Wow vele maten beter als de nieuwe,nu heb je zoveel keus uit kussens dat ook ieder paard een specifieke wow nodig heeft, terwijl de oude wow veel makkelijker aan te passen was naar een ander paard.
Vandaar mijn keus voor AB ;), het concept is (lijkt) mooi maar ze slaan de plank tegenwoordig erg vaak mis...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 08:09

Hmm het zijn er veel....
Ik heb zelf een Kieffer Garmisch vzh van 11jr oud inmiddels(zadelmaker verschoot ervan kon nauwelijks opgevult worden)..
Ik heb een Prestige Paris spr zadel van 8jr(??)oud inmiddels.
En ik heb een KN Symphony dress van 9/10jr oudinmiddels
Welke is de fijnste....beste...
Mijn kieffer doet niet onder voor de ander 2 kwa geld is de Prestige dé duurste(€2300,00),gezien ik 3 zadels heb en alle wel eens mee rijdt (ligt aan het paard) heb ik nauwelijks gebruikerssporen en zien de zadels er super uit.
Het ze allemaal zelf nieuw gekocht.
Voorheen had ik een Stubben IIK2 spr was niet verkeerd hoor maar is veel harder.En ook al een Kieffer Garmisch vzh.

Van alle 3 kunnen ze opgevult worden de bomen verbreed worden dus denk ik dat het alle A kwaliteitszadels zijn (Prestige sowieso).
Ik denk dat je daar op moet letten dat is prijs naar kwaliteit of wil je elk jaar een ander zadel.....(ikke niet dus)

CTD is idd dochter van stubben maar ook Dijkman (deze vind ik zeer slecht)...
Hubertus was ook altijd heel goed.
BR vroeger Bieman de Haas was in mijn ogen ook goed (goede kwaliteit leer).
IR is ook veel beter geworden dat moet je nageven (de zadelmaker had liever mijn IR Kadet dan mijn Hubertus ponyzadel)...
(Een losse neusriem kost ook zomaar even bijna €50,00 van hen)
Een Hulsebos is goed kan ook alles aan versteld worden en opgevuld.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 08:18

_lautje_ schreef:
Ik vind Wow absoluut niet vallen onder een AA merk en ook geen A merk. Die kwaliteit komt het niet eens bij in de buurt. En al helemaal niet qua leer.

Het leer is erg zacht, dat is jammer.
Maar het idee van alles verwisselbaar is natuurlijk wel mooi. Ik vind de prijs in ieder geval te hoog. Het is erg commercieel.

Kun je trouwens die flairzakken ook laten repareren zoals je een fietsband plakt? Ik heb namelijk een flair zadel liggen met 1 zak lek.
Wat voor lijm zou je hiervoor kunnen gebruiken? Feitelijk zou ik het zadel weg kunnen brengen, maar ik vrees dat het dan een absurd hoge rekening wordt omdat je de kussens los moet halen, zakken eruit moet halen, lek moet verhelpen en daarna het gehele zadel weer in elkaar moet zetten. Het is net zo'nactie als gewoon wol laten omzetten naar flair, want alles moet los en open. Ergens heb ik zoiets van ik zorg dat het zadel gevuld wordt met wol, dan kan het niet nog eens gebeuren, maar anderzijds, ik gebruik juist het zadel met flair voor jonge paarden omdat het zo makkelijk aanpasbaar is (kun je gewoon zelf).
Lek betreft overigens een wat ouder zadel wat ik tweedehands gekocht heb. Lek is heel klein, zolang je niet op het zadel gaat zitten loopt het niet leeg. Het is een speldenprik, net of de zadelmaker ooit met het vastzetten van de kussens per ongeluk een gaatje erin geprikt heeft wat nu dus door gebruik is gaan lekken. Ik heb het zadel dus zelf opengemaakt voor onderzoek, want telkens na ong. 15 minuten lag een pas gemaakt zadel toch weer op de schoft. De reden is dus deze lekkage.

Heb trouwens op heel veel verschillende zadels gereden: Prestige dressuur (model weet ik niet). Wintec 500 (oude en nu in het bezit van het nieuwe model), wintec pro (oude model), wintec sport (allang niet meer op de markt), wintec isabell, Kieffer garmisch, Kieffer wien, JC vzh zadel, Pagony winner (na 2 jaar boom spontaan gebroken na landing boven de sprong). Goertz vzh (absoluut A-merk), kentaur medea, stubben siegfried vss en cs, stubben parzival vss en cs, stubben maestoso, kadet, Beauty, kent en masters dressuur, thorowgood (oude model griffin dressuur), lemetex magic (prachtig zadel, absoluut A-kwaliteit en dat voor een schappelijke prijs), KN, WOW, Zaldi new Kent (mijn favoriet), Zaldi Oro, Zaldi jupiter, Daaleman, Fryso enz.

Als A-merk mag dus Goertz nog genoemd worden. Veelal bekend van de ijslanderzadels, maar heeft ook gewone zadels gemaakt.
Daaleman maakt goede zadels, maar ik vind de pasvorm vaak toch tegenvallen.
Fryso heeft een verrassend goede pasvorm. Helaas wel erg zacht leer.

Massimo is echt niet meer dan een B-merk. Slechte pasvorm op paarden met hoge schoft en brede schouders (al doen Massimo verkopers anders beweren).

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:23

Dan heb ik je opmerking verkeerd begrepen lolclub :j Vandaar mijn vraag :)

_lautje_ schreef:

Dan verschillen wij van mening.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:54

De vraag is natuurlijk: waar beoordeel je de kwaliteit van een zadel op?
Alle opmerkingen die ik hier gelezen heb, gaan vaak over kwaliteit van leer, kwaliteit van bomen, hardheid van de vulling of hardheid van de zitting en prijs/kwaliteit verhoudig etc.

Maar denk ook vooral aan de pasvorm voor het paard. Veel A en AB merken die hier genoemd zijn passen niet echt meer lekker op de ruggen van de huidige/tegenwoordige rijpaarden. Ook al blijft het leer lang mooi en zitten ze perfect..

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:25

Nu dan laat ik het zo stellen; ik heb het minst last van mijn Kieffer dat pas eigenlijk bijna overal op zelden dat het niet goed ligt :o
Ik vind persoonlijk de dressuurzadels het ergst om die passend te hebben op je paard.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:52

Bubsj schreef:
Dan heb ik je opmerking verkeerd begrepen lolclub :j Vandaar mijn vraag :)

_lautje_ schreef:

Dan verschillen wij van mening.

Heb je wel eens op een Antares, Butet, Hermes, Devoucoux, etc. Gereden?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:10

Devoucoux en Jaguar uit jou rijtje met AA. Zaten voor mij absoluut niet zo lekker als mijn Wow nu.

Heb ze nooit op dit paard gehad, dus hoe zij er onder loopt weet ik niet. Daar komt niets anders meer dan Wow op. :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:27

Nou, dat is toch super Bubsj ;)
Ik ben blij dat de WoW voor jou hèt zadel is, voor mij was hij het uiteindelijk niet...

Op het model Wow wat jij nu hebt kan ik juist niet zitten, dan heb ik na het rijden meteen last van mijn rug.
Het oude model met plattere lepel zat voor mij weer lekkerder.

Het belangrijkst was echter hoe de paarden zich erbij voelden en hoe ze zich op langere termijn lieten rijden.
En dat liep met de WoW zadels uiteindelijk uit op een teleurstelling...

QTdarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:06

Ik heb een Devoucoux waar ik super tevreden over ben (en ik ben echt niet makkelijk).
Het zit heerlijk en het leer is echt top kwaliteit.
Dit wordt echt voor je gemaakt, bij de rest vraag ik het me af...

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:23

Chaos schreef:
En zoals Morris en Nolan etc.
Zijn allemaal met de hand gemaakte Engelse zadels (in Engenland met de hand gemaakt, laat ik het zo zeggen). Supermooie, superfijne zadels, maar neit echt bekend of wel? Mijn moeder wil nooit meer anders.

Ik heb ook een Morris&Nolan, en ik ben er super tevreden over. Een van de weinige zadels die pas gemaakt kon worden op mijn haf met boommaat 44. Ik heb hiervoor een KN gehad, en als dat een A merk is, is Morris&Nolan zeker weten AA. De zit, pasvorm en leerkwaliteit zijn echt een stuk beter.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:49

germie schreef:
Antares vind ik echt een AA merk. Duur, duur, stinkend duur, maar erg goed.

Ik heb hierbij zo mijn vraagtekens aangezien zij memory foam panels gebruiken.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:50

Juist daardoor ben ik er zo weg van!! Mijn paarden lopen er echt stukken beter op.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:52

_lautje_ schreef:
Juist daardoor ben ik er zo weg van!! Mijn paarden lopen er echt stukken beter op.

Dan heb je het artikel in Bit denk ik gemist.

Devoucoux heeft ook foam, dus daar ook vraagtekens bij de drukverdeling.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:53

Ik heb dat artikel gelezen en vond het niet echt representatief. Daarnaast heb ik verschil persoonlijkcgevoeld tussen wol vulling en foam vulling bij mijn paarden.