idefix4 schreef:Dit geklooi vertelt mij maar één ding. Dat ze je een niet goed passend zadel hebben verkocht en dat niet willen toegeven. Ook al denk je van wel! Dit is echt een teken dat het niet past.
Ik denk dat dat vaak zo is inderdaad, maar bij sommige paarden (korte rug, singelplek erg ver naar voren, rondgeribt en wat smaller bij de schouders, hoge croupe, bol buikje, brede boommaat) is het gewoon natuurkundig onmogelijk volgensmij met een normale rechte singel en normale singelstoten, hoe goed je zadel ook past. Je singel zoekt de plek van de minste weerstand (= bij deze paarden vlak achter de voorbenen) en het zadel wordt gewoon mee naar voren getrokken. Ik zie heel veel mensen die dit oplossen door het zadel dan maar gewoon bovenop de schouders te leggen (veel te ver naar voren dus), dan schuift het niet nee, maar dat is ook niet de oplossing.
Ik bedoel dus dit type paard;
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... 6_XDw0.jpg http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... 030482.jpgJe ziet, ik heb er ervaring mee

Mijn arabier heeft het nog iets sterker dan mijn hafje had, op deze foto is de arabier overigens ook nog eens slank voor haar doen
Voor mijn arabiertje heb ik een massimo zadel (duits zadel dus, maar wordt heel veel gebruikt en aangeraden voor dit type paard!). Mijn zadel heeft zo'n ingebouwde voorsingel, de voorste singelstoot loopt vooraan het zadel recht naar beneden. De achterste singelstoot heeft een V systeem. Dit werkt goed en ook met een gewone singel schuift het nauwelijks, mits mevrouw netjes op gewicht is.
Een neopreen banaansingel had bij mij geen enkele zin, heb ik ooit eens voor mijn haf gehad.. die singel trok gewoon recht. Voor Yade, de arabier, heb ik een leren banaansingel.. dat werkte wel goed, maar helaas krijgt ze daar kale plekken van.
Ik heb pas de WOW H-singel kunnen proberen, daarmee lag het zadel echt als een huis, schoof geen milimeter.
Zo ziet het er uit, op het borstbeen zit een soort verbindingsstuk tussen beide singels, zodat de druk meer daar heen verplaatst wordt.