Zadel blijft naar voren schuiven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_VainqueurJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:46

xMERCURY schreef:
Ehm ja, lastig. Heb het vandaag toevallig geprobeerd! Met aansingelen zag ik al dat het niet helemaal lekker zat, zeg maar niet even strak aan beiden kanten en toen ik op mijn paard zat voelde ik gewoon bij iedere stap een soort 'knak', ben dus meteen afgestapt en gekeken wat er was. Paardje liep ook erg moeilijk hihi.

Naja ik heb precies zo een singel maar dan van kieffer(heb de passier ook geprobeerd maar die hebben geen rolletjes) maar als ik mijn singel omkeer(dus de bolle kant naar de voorbenen) dan zit de vorm er voor niks in. Paard krijgt steeds bij elke pas de singel tegen zijn been. Met de bolle kant naar achteren daarentegen(zelfde dus als bij een springsingel) blijft die wel goed liggen heeft mijn paard alle bewegingsvrijheid. En na navraag bij de zadelmaker ruitersportzaak en mijn 3 instructrices...waren we het met zn alle overeens dat die nu echt wel goed ligt. Het scheelt dat heel bokt er andere meningen over heeft...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:50

klopt , voorgevormd is de bedoeling bolling naar achter , bij banaan ..daar waar bokt dacht dat ze het over had :D
bolling naar voren

Bo_Y

Re: Zadel blijft naar voren schuiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:44

vraagje, als je een banaansingel koopt, moet die langer, korter of net zolang zijn als je gewone singel>

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:37

Akhal_Teke schreef:
Een voorsingel voorkomt juist het naar achter schuiven van een zadel. Totale onzin om dat hier te gebruiken dus.
Bij het naar voor schuiven heb je juist een achtertuig nodig.

Jij bedoelt een voortuig...

Een voorsingel voorkomt echt niet het naar achter schuiven van het zadel. Het is een singel die je voor het zadel legt opdat het zadel niet naar voren over de schoft kan schuiven.

Met een achtertuig mag je op de Nederlandse concoursvelden niet een rijden. Met een staartriem mag je alleen bij de a pony's meerijden.

Afbeelding

Een voorsingel.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:26

Hier net hetzelfde probleem. mijn welsh merrie heeft een normale schoft (tot hoog), geen schouder en best wat buik (zeker nu ze drachtig is), gevolg, zadel past perfect maar schuift ook hier naar voor, ze heeft geen schouder die hem 'tegenhoudt'. ik heb er zowiezo al eentje met flink kussen voor, voorsingelstoot,...
voorlopig wacht ik eerst maar het veulen af, pas dan komt de zadelmaker er opnieuw bij. Ook hier een duur zadel, aangemeten en weet ik wat veel.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:27

NatasjavE schreef:
Akhal_Teke schreef:
Een voorsingel voorkomt juist het naar achter schuiven van een zadel. Totale onzin om dat hier te gebruiken dus.
Bij het naar voor schuiven heb je juist een achtertuig nodig.

Jij bedoelt een voortuig...

Een voorsingel voorkomt echt niet het naar achter schuiven van het zadel. Het is een singel die je voor het zadel legt opdat het zadel niet naar voren over de schoft kan schuiven.

Met een achtertuig mag je op de Nederlandse concoursvelden niet een rijden. Met een staartriem mag je alleen bij de a pony's meerijden.

Afbeelding

Een voorsingel.

Ja ik bedoelde idd een voortuig, maar ik zie dat een voorsingel dus ook een optie zou kunnen zijn voor TS

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:41

Ik zou alleen die van Kalvakade aanraden. Die van Kalvakade heeft bewegen platen en een uitspparing voor de schoft(die ligt echt vrij.)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:44

Ik blijf het geen goede oplossing vinden. Het ligt tegen de zijkant van de schoftwervels aan en geeft daar druk.

Ik kan van je foto's niet goed inschatten hoe breed je pony is.
Lijkt me erg breed. als dat zo is dan is een zadel met een hoop tree vaak een van de weinig oplossingen die het schuiven kan voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 03-03-11 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:47

Ik vind nog steeds het achtertuig de beste oplossing. Dit schuurt niet / klemt niet / schuift niet. En het houdt het zadel gewoon op z'n plek.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:52

Akhal_Teke schreef:
Ik vind nog steeds het achtertuig de beste oplossing. Dit schuurt niet / klemt niet / schuift niet. En het houdt het zadel gewoon op z'n plek.

Ik heb geen idee of TS wedstrijd ambities heeft want dan is het dus geen oplossing.

Bij die van mij klemt de voorsingel ook niet. Want ook bij een voorsingel moet de boel gewoon passen net als bij een zadel en bij Kalvakade gaat het om bewegende delen die gewoon met de beweging van de schouder meegaan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:54

Dit geklooi vertelt mij maar één ding. Dat ze je een niet goed passend zadel hebben verkocht en dat niet willen toegeven. Ook al denk je van wel! Dit is echt een teken dat het niet past. Ik zou bijna zeggen: Probeer mijn zadel eens! Dan weet je dat ik gelijk heb! Ik rijd om die reden met Engelse zadels en niet met Duitse zadel. De meeste Duitse zadels zijn gewoon te smal voor ronde paardjes als deze.

Het kost geld en ik weet niet waar je zadel vandaan komt, maar ik kan je wel een paar goede vakmensen noemen, die je graag een goed advies geven. Als het zadel wél goed ligt zeggen deze mensen dat ook meteen eerlijk. Maar dan kan het ook goed zijn, dat ze een beter advies voor je hebben.

Die voorsingel vind ik echt een afknapper. Die komt er op mijn paard niet op.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:55

Het verschil tussen een gewone boom en de hoop tree (in rose)

Afbeelding

Vaak lost deze boom het probleem op.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:58

Akhal_Teke schreef:
Je hebt juist een achtertuig/broek nodig (breechen)
http://www.crestridgesaddlery.com/breast_collars.html
Helaas ben ik ook al een tijdje op zoek naar zoiets maar ik ben bang dat het op maat zal moeten laten maken door mijn zadelmaker.
Zal wel weer een aardige duit kosten.

Een broek kan je koop je meestal los bij een tuig dus een losse broek kopen en daar eventueel wat aanpassingen op maken zal moet echt te doen zijn. Maar dat zit toch altijd vast doormiddel van een staartriem, TS zegt dat haar paard daar slecht op reageerd.

Trouwens als je een staartriem gebruikt weet je dan zeker dat ie goed zit, want een staartriem die niet goed zit epileerd de staart dat is meestal waar paarden chagerijnig van worden. (en een staartriem die niet goed glad is kan ook flink irriteren)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:04

Dat kan zeker verschil maken. Realiseer je wel, dat je in de gaten moet houden hoe de bespiering is van je paard. Als een paard weinig spieren heeft, kan hij gaan groeien. Dan is een goede onderlegger vaak handiger, dan om de 2 maanden een ander zadel te moeten kopen. Prolite is goed bijvoorbeeld of Kavalkade. Groeit die hoopboom dan mee?
Die groene is vaak ook de Duitse boom. Op een breed paard ligt die vaak toch te knellen op termijn. Dat kan je zelfs voelen. Dan voel je de tak van de boom in je paard als een soort gat zitten. De rode ligt er dan wel mooier op. Wat is er verder zo bijzonder aan deze boom? Ik ken hem nog niet en ben altijd in voor de nieuwste kennis in zadelland.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:07

Liedje89
Nee hoor. De broeken die ik bedoel hebben geen staartriem. Ik bedoel ook geen broek wat bij een tuig hoort. Ik bedoel echt een achtertuig voor aan een zadel.
Ik denk dat het voor de meesten uit films het bekendste is. Bij de paarden van de ridders bv.
Er is echter ook een nieuwere versie van. Helaas niet echt bekend en dus niet te koop in Nederland.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:11

Het type boom heet de FWB tree van hoop. zit o.a. in een zadel van ideal, meer merken die een hoop tree kunnen leveren: duett, Black Country, Frank Baines en (ik denk) Albion.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:24

idefix4 schreef:
Dat kan zeker verschil maken. Realiseer je wel, dat je in de gaten moet houden hoe de bespiering is van je paard. Als een paard weinig spieren heeft, kan hij gaan groeien. Dan is een goede onderlegger vaak handiger, dan om de 2 maanden een ander zadel te moeten kopen. Prolite is goed bijvoorbeeld of Kavalkade. Groeit die hoopboom dan mee?
Die groene is vaak ook de Duitse boom. Op een breed paard ligt die vaak toch te knellen op termijn. Dat kan je zelfs voelen. Dan voel je de tak van de boom in je paard als een soort gat zitten. De rode ligt er dan wel mooier op. Wat is er verder zo bijzonder aan deze boom? Ik ken hem nog niet en ben altijd in voor de nieuwste kennis in zadelland.

Ik heb je een pb gestuurd met de uitleg over de hoop tree.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:38

Akhal_Teke schreef:
Liedje89
Nee hoor. De broeken die ik bedoel hebben geen staartriem. Ik bedoel ook geen broek wat bij een tuig hoort. Ik bedoel echt een achtertuig voor aan een zadel.
Ik denk dat het voor de meesten uit films het bekendste is. Bij de paarden van de ridders bv.
Er is echter ook een nieuwere versie van. Helaas niet echt bekend en dus niet te koop in Nederland.

IK heb eens wat duidelijkere plaatjes gezocht en ik snap wat je bedoeld maar volgens mij kan je dat echt wel van een menbroek maken want het is gewoon hezelfde alleen zonder culeron en de lende/kruisriem kunnen niet schuiven, lijkt me toch een maar paar uurtjes naaimachien van elkaar verwijderd?

Het lijkt me trouwens sowieso vrij duur of je dat nu om zou bouwen of helemaal zou laten maken.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 02:42

Bekend probleem. Ik heb er in het begin veel problemen mee gehad. Verschillende zadel's aan laten meten, maar helaas kon ik binnen een jaar steeds een ander zadel gaan zoeken. De zadel's leken goed te liggen, alleen na een kwartier rijden viel het me op dat de dekjes onder m'n zadel trokken. Erg iritant omdat ik graag alles recht wil hebben :D (& t belangrijkste.. de zadel's lagen natuurlijk niet goed op mijn paard). Ook merkte ik dat m'n paard na een tijdje erg vervelend werd & begon te staken. Ik ben naar een andere zadelmaker gegaan (Bestfit) en heb daar een KN aan laten meten met ingebouwde voorsingel. Deze lag perfect op mijn paard, schoof geen cm naar voren :D. Helaas werd dit zadel binnen een jaar gestolen |( . Daarna heb ik via marktplaats weer een KN zadel gekocht & aan laten passen door http://www.happyhorseadvies.nl. Tot nu toe ben ik heel blij met m'n zadel, en ik heb geen stakend paard meer :D.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 06:16

idefix4 schreef:
Dit geklooi vertelt mij maar één ding. Dat ze je een niet goed passend zadel hebben verkocht en dat niet willen toegeven. Ook al denk je van wel! Dit is echt een teken dat het niet past.

Helemaal eens.
Ik heb op mijn haflinger 4 jaar over gedaan om het juiste passende zadel te vinden, dat goed bleef liggen bij het rijden, bij het opstijgen en waar ik zelf ook nog een beetje lekker in zat.
Wintec keepte bij mijn haf naar voren. Ik denk toch echt dat je verder moet zoeken naar een goed passend zadel. Laat een zadelservice komen met veel verschillende (tweedehands) zadels en dan kan je goed de verschillen voelen en zien.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:03

idefix4 schreef:
Dit geklooi vertelt mij maar één ding. Dat ze je een niet goed passend zadel hebben verkocht en dat niet willen toegeven. Ook al denk je van wel! Dit is echt een teken dat het niet past.

Ik denk dat dat vaak zo is inderdaad, maar bij sommige paarden (korte rug, singelplek erg ver naar voren, rondgeribt en wat smaller bij de schouders, hoge croupe, bol buikje, brede boommaat) is het gewoon natuurkundig onmogelijk volgensmij met een normale rechte singel en normale singelstoten, hoe goed je zadel ook past. Je singel zoekt de plek van de minste weerstand (= bij deze paarden vlak achter de voorbenen) en het zadel wordt gewoon mee naar voren getrokken. Ik zie heel veel mensen die dit oplossen door het zadel dan maar gewoon bovenop de schouders te leggen (veel te ver naar voren dus), dan schuift het niet nee, maar dat is ook niet de oplossing.
Ik bedoel dus dit type paard;

http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... 6_XDw0.jpg

http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... 030482.jpg

Je ziet, ik heb er ervaring mee :)) Mijn arabier heeft het nog iets sterker dan mijn hafje had, op deze foto is de arabier overigens ook nog eens slank voor haar doen :o

Voor mijn arabiertje heb ik een massimo zadel (duits zadel dus, maar wordt heel veel gebruikt en aangeraden voor dit type paard!). Mijn zadel heeft zo'n ingebouwde voorsingel, de voorste singelstoot loopt vooraan het zadel recht naar beneden. De achterste singelstoot heeft een V systeem. Dit werkt goed en ook met een gewone singel schuift het nauwelijks, mits mevrouw netjes op gewicht is.
Een neopreen banaansingel had bij mij geen enkele zin, heb ik ooit eens voor mijn haf gehad.. die singel trok gewoon recht. Voor Yade, de arabier, heb ik een leren banaansingel.. dat werkte wel goed, maar helaas krijgt ze daar kale plekken van.
Ik heb pas de WOW H-singel kunnen proberen, daarmee lag het zadel echt als een huis, schoof geen milimeter.
Zo ziet het er uit, op het borstbeen zit een soort verbindingsstuk tussen beide singels, zodat de druk meer daar heen verplaatst wordt.

Afbeelding

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 12:29

Wauw, allemaal heel erg bedankt! En ik geloof ieder woord van wat jullie zeggen.

Maar hun staan erop dat een voorsingel de oplossing is en paardvriendelijk (ik geloof het echt niet, dan wil er zo'n zadel met man en macht naar voren) Volgens de mensen past het zadel (en mag er absoluut geen smallere boom in) en ligt het gewoon aan haar bouw.

Mijn ouders zijn boos, en geloof het of niet, op mij. Ze vinden dat ik hun moet geloven en niet jullie :P Maar helaas, geloof ik jullie wel en hun niet. Ik weet echt niet wat ik moet doen nou, want volgens hun werkt een banaansingel ook niet. Ze staan werkelijk op die voorsingel maar vind het ook zo verdomd lastig om tegen hun in te gaan dan (als 16 jarige pruts, ik geef het toe haha)

Nu merk ik gewoon dat mijn paard niet lekker loopt, heb nog niet met voorsingel geprobeerd. Het liefste zou ik alles terugbrengen en mijn geld terug krijgen, maar ben bang dat dit hem ook niet zal zijn.

Het punt is ook dat het gewoon allemaal veel geld kost, wat ik en mijn ouders nou net niet hebben :(

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:50

Ireen_ schreef:
idefix4 schreef:

Ik denk dat dat vaak zo is inderdaad, maar bij sommige paarden (korte rug, singelplek erg ver naar voren, rondgeribt en wat smaller bij de schouders, hoge croupe, bol buikje, brede boommaat) is het gewoon natuurkundig onmogelijk volgensmij met een normale rechte singel en normale singelstoten, hoe goed je zadel ook past. Je singel zoekt de plek van de minste weerstand (= bij deze paarden vlak achter de voorbenen) en het zadel wordt gewoon mee naar voren getrokken. Ik zie heel veel mensen die dit oplossen door het zadel dan maar gewoon bovenop de schouders te leggen (veel te ver naar voren dus), dan schuift het niet nee, maar dat is ook niet de oplossing.
Ik bedoel dus dit type paard;

http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... 6_XDw0.jpg

http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... 030482.jpg

Je ziet, ik heb er ervaring mee :)) Mijn arabier heeft het nog iets sterker dan mijn hafje had, op deze foto is de arabier overigens ook nog eens slank voor haar doen :o

Voor mijn arabiertje heb ik een massimo zadel (duits zadel dus, maar wordt heel veel gebruikt en aangeraden voor dit type paard!). Mijn zadel heeft zo'n ingebouwde voorsingel, de voorste singelstoot loopt vooraan het zadel recht naar beneden. De achterste singelstoot heeft een V systeem. Dit werkt goed en ook met een gewone singel schuift het nauwelijks, mits mevrouw netjes op gewicht is.
Een neopreen banaansingel had bij mij geen enkele zin, heb ik ooit eens voor mijn haf gehad.. die singel trok gewoon recht. Voor Yade, de arabier, heb ik een leren banaansingel.. dat werkte wel goed, maar helaas krijgt ze daar kale plekken van.
Ik heb pas de WOW H-singel kunnen proberen, daarmee lag het zadel echt als een huis, schoof geen milimeter.
Zo ziet het er uit, op het borstbeen zit een soort verbindingsstuk tussen beide singels, zodat de druk meer daar heen verplaatst wordt.

Afbeelding

Ik ben het eens met je verhaal, maar die singel had al geen baat, dan klopt er iets niet. Ik ken ook voorbeelden van paarden wiens zadel daarna mooi bleef liggen. Maar als je met kunst en vliegwerk moet komen met voorsingels en voorleggers en al die rommel, dan klopt er echt iets niet aan je zadel.
Jij lost het ook niet op met een voorsingel, borsttuig of staartriem hè? Dáárvan vraag ik me echt af of dat wel zo goed is voor je paard.

Mercury: Paarden zijn duur. Bezint eer ge begint. Dat is echt waar. Dat je ouders hier boos over zijn zal deels onkunde zijn en wanhoop. Je gaat immers naar een zadelverkoper met de gedachte: 'Ik ga naar de expert, dús het zal wel goed zijn'. Krijg je ook les van een instructeur? De mijne is ook kritisch naar het harnachement toe. Ik neem dit onderdeel van paarden inmiddels zo serieus, dat ik een jaar ben meegelopen met een zadelmaker. Heel leerzaam. Je leert er echt van kijken en dan laat je je nooit meer voor de 2e keer bezodemieteren. Ik kan me je situatie wel voorstellen. Maar ja, je kan natuurlijk nog zeggen dat een DA duurder is als de rug van je paardje straks zeer gaat doen. Veel mensen vergeten dat. Mijn DA vindt het inmiddels om te janken hoe in zijn gebied veel paarden hun ruggen gevoelig zijn vanwege het zadel. Het is een groter probleem dan je denkt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:33

Nee, ik gebruik geen staartriem of voorsingel, dat is ook niet nodig omdat het met de juiste singel en singelstoten ook op te lossen is. Maar ik heb wel even moeten zoeken, want niet iedere banaansingel werkte.. neopreen was zo slap bijvoorbeeld, dat het gewoon recht trekt.
Ik bedoel meer te zeggen dat het niet per definitie zo is dat het zadel niet past als het naar voren schuift, bij sommige type paarden kan het zadel prima passen, maar heb je gewoon een ander singelsysteem nodig.

xMercury, is het jouw eigen pony of is het een verzorgpony? In dat laatste geval kan ik me wel voorstellen dat je ouders er moeite mee hebben als je er zo veel geld in moet steken.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 18:29

Idefix4, je hebt helemaal gelijk :)

Ireen_, het gaat hier gewoon om mijn eigen paard! Maar het 'boos' zijn komt gewoon omdat er nu ongeveer 7 zadels voorbij zijn gekomen (heeeel veel geld dus) en niks past/geschikt is :(