Scherper bit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:34

8nnemiek schreef:
Maar bij 'ik moet constant trekken want hij blijft te sterk' werkt ook een bit met dubbele teugel averechts. Dat is handig als een paard heel af en toe even onhandelbaar wordt, maar niet voor een paard dat in een bepaalde omgeving aan een stuk door niet te houden is. Dan kun je niet anders dan rijtechnisch oplossen.

Maar dit kan ook komen doordat je niet 'ho eens even paard' kunt zeggen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:43

Je zou eens een Robart bit kunnen proberen of een ander bit waar bij de bitdelen onafhankelijk van elkaar kunnen draaien. Paard kan het bit minder snel vastpakken.

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 22:05

_Arwen_ schreef:
8nnemiek schreef:
Maar bij 'ik moet constant trekken want hij blijft te sterk' werkt ook een bit met dubbele teugel averechts. Dat is handig als een paard heel af en toe even onhandelbaar wordt, maar niet voor een paard dat in een bepaalde omgeving aan een stuk door niet te houden is. Dan kun je niet anders dan rijtechnisch oplossen.

Maar dit kan ook komen doordat je niet 'ho eens even paard' kunt zeggen.

nou als ik hoo zeg dan luisterd hij op dat moment niet hoor..

Sheran

Re: Scherper bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:10

Wat ik bedoel is dat je bij een scherper bit (pelham) even sterk door kunt komen en dan dus duidelijk even ho kunt zeggen. Dan hoef je vaak niet meer constant te trekken.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:40

Ik reed vroeger met een oudere haflinger die had aangeleerd dat hij buiten heel hard mocht. Bos en duin was altijd een gevecht om een draftempo normaal te houden evenals de galop. Het strand was in stap goed te doen, zodra we een galop inzetten ging hij er als een bezetene vandoor tot hij bij de strandopgang kwam. De enige manier om dat enigszins de kop in te drukken was door, voor zover hij kon, dressuurmatig te rijden en ieder eigen initiatief van versnellen direct de kop in te drukken.

Met die haflinger is het uiteindelijk nooit echt een succes geworden :P maar ik ben ervan overtuigd dat als je dressuurmatig buiten rijdt (ook op het strand) dat je paard dan veel beter controleerbaar blijft.

Misschien heb je de mogelijkheid om na het actief rijden in de bak een uitstap ronde over het strand te maken. Zodra ze dan vervelend wordt pak je direct de oefeningen op ~~}> , als ze dan ontspant krijgt ze meer ruimte +:)+ etc etc.

Succes!