Wat helpt tegen schuiven van zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:25

Hoe meer materiaal er tussen een (schoftloos) paard en het zadel zit hoe sneller het schuift petitparis. Ze moet gewoon zo weinig mogelijk onder dat zadel doen. Ben het met je eens dat een paard in bespiering kan veranderen en dat het zadel dan niet meer kan passen. Ook wordt het zadel smaller van een bontje. Maar ook een goed passend zadel zonder bontje zal met een dik dek eronder sneller schuiven dan met een dun dek. Vooropgesteld natuurlijk dat de dekjes van hetzelfde materiaal zijn ;)

BlackShadowZ

Re: Wat helpt tegen schuiven van zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 17:48

hestejentje, moet dat antislip ding dan tussen je paard en sjabrak, of tussen sjabrak en zadel?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:52

loeky_flap schreef:
Hoi,
Ik heb even een vraagje...
Met mijn verzorgfjord ga ik beginnen hem horseball-mak te maken.
De fjord is erg nuchter in zijn kop dus dat wordt het probleem niet.
Maar tijdens horseball moet je vaak langs je paard hangen om de bal op te rapen, maar het zadel van de fjord schuift al tijdens het opstappen...
-Hij heeft weinig schoft.
-Hij is altijd goed aangesingelt.
-Hij heeft een gewoon sjabrak+een bont-onderlegger.

Nu zij iemand een borsttuig, maar dit helpt toch alleen maar als het zadel van voor naar achtere schuift?

Wat kan ik nu doen zodat ik er niet langs lig als ik ga hangen?

dankjewel

Een goed passend zadel kopen lijkt mij en in elk geval het bontje er onder uit halen!
Dit zal vast al zijn gezegd , maar had nu even geen zin om alles door te lezen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:52

tussen vacht en dekje

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:55

een keer zonder (bont)sjabrak rijden? wie weet glijd het zadel wel zo door de dekjes.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:56

wij hebben zo'n gelding mischien helpt dat? bij ons is die in het gebruik voor de schokken van de ruiter te verkleinen (ze kan daar niet tegen, dan word ze 'wild'). ik zal wel proberen om dit te lenen bij iemand, ze zijn namelijk erg prijzig: 55.00euro :x

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 17:57

@Petitparis; Dankjewel :)
@Aerdenhout1; Als je geen zin hebt om het topic door te lezen, reageer dan alsjeblieft niet, dit is gewoon heel vermoeiend voor mij om telkens dezelfde vragen te moeten beantwoorden. :)
@kim90; hetzelfde als aredenhout , als je geen zin hebt om het topic door te lezen, reageer dan niet AUB.
Sjors493; bedoel je een gelpad?Die kan ik denk ik wel lenen van de manege , bedankt voor je tip :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:03

Okee...ik haak bij deze af!
Maar het moet wel even van mijn hart...er is voor elk paard een passend zadel te vinden!
En of je nu dressuur rijd, springt of achter een grote bal aan jaagt, dat is het eerste waar je voor moet zorgen wil je je paard goed houden w.b.t zijn rug!
Succes met je schuivende zadel!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:06

loeky_flap schreef:
@Petitparis; Dankjewel :)
@Aerdenhout1; Als je geen zin hebt om het topic door te lezen, reageer dan alsjeblieft niet, dit is gewoon heel vermoeiend voor mij om telkens dezelfde vragen te moeten beantwoorden. :)
@kim90; hetzelfde als aredenhout , als je geen zin hebt om het topic door te lezen, reageer dan niet AUB.
Sjors493; bedoel je een gelpad?Die kan ik denk ik wel lenen van de manege , bedankt voor je tip :)

ja gelpad, kon er effe niet op komen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:07

petitparis schreef:
tussen vacht en dekje

:j Die gewone kosten een euro of 20, tijdje terug had ik er een voor 9 euro (was bij een evenement, soort aanbieding ook) dus lijkt me dat je daar geen buil aan kunt vallen?

Gelpad doet niets tegen schuiven, of je moet zo'n heel dun flieberding hebben. Het gaat er juist om dat je iets stroefs tussen je paard en je zadel legt, en een gelpad is niet stroef.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:09

hestejente schreef:
petitparis schreef:
tussen vacht en dekje

:j Die gewone kosten een euro of 20, tijdje terug had ik er een voor 9 euro (was bij een evenement, soort aanbieding ook) dus lijkt me dat je daar geen buil aan kunt vallen?

Gelpad doet niets tegen schuiven, of je moet zo'n heel dun flieberding hebben. Het gaat er juist om dat je iets stroefs tussen je paard en je zadel legt, en een gelpad is niet stroef.

daarom zeg ik ook mischien...........

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:12

Je vraagt wat helpt. Een goede zadelmaker ;) Geen bontjes of andere troep en dergelijke. Gewoon een zadelmaker die hem passend maakt, zonder poespas! Bij elk ander zadel wat je zou willen kopen, ook die moet afgesteld worden door een deskundige naar het rug van het paard.

Hier een nuttige link: http://members.home.nl/zadelherstelleri ... itten.html

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:17

Niet stom bedoeld hoor mensen, maar tips over zadelmakers ga ik vanaf nu negeren.Het zadel past!

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:19

Ja en jij weet dat het zadel past, maar toch schuift hij al bij het opstappen? Bij deze ik ben ook geen zadelmaker, maar hij past niet!

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:21

Ja uhm, dus een 2 zadelmakers die komen kijken en het paard+zadel bekijken zeggen dat het zadel past.En jij zegt van een topic op bokt dat het zadel niet past.Sorry, maar wie zou ik geloven?(Dit bedoel ik niet als rotopmerking hoor :) )

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:22

ik bedoel zonder een dekje en zonder onderlegger, helemaal zonder alles dus, misschien schuift ie dan niet meer, maar sorry voor het meedenken hoor ;)

Een dekje is er alleen maar om je zadel schoon te houden tegen zweet.. maar je kan dus ook prima zonder dekje rijden alleen is het dan wel slim om je zadel na iedere keer schoon te maken aan de onderkant.
Het leer van je zadel schuift namelijk veel minder dan stof (dekje) op de vacht van je pony
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 16-02-11 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:27

Lees even de link die ik heb bijgevoegd. Misschien begrijp je het dan ook vanuit mijn oogpunt? Overigens heb ik ook eens een zadelmaker gehad die maar wat aanprutste. Daar heb ik een topic van gehad: [VVDD] mooie kwakzalver! Hierdoor ben ik heel anders gaan kijken naar deskundigen.

Je hoeft het niet van me aan te nemen, maar soms moet je gewoon een stap verder. Maar een zadel wat via een zadelmaker blijft schuiven en wat nog steeds een probleem blijft.. sorry dat zou bij mijn zadelmaker niet gebeuren. Van hem weet ik dat elk zadel wat geschikt is voor dergelijk paard moet kunnen passen op een paard.

Maar als er al twee zadelmakers zijn geweest, waarom helpen zij je dan niet met het passend maken van een zadel? Al zou het via een dekje zijn?

Probeer echt even de twee doorgegeven linken te lezen. Misschien ga je er toch anders naar kijken, probeer je niet vast te pinnen aan één gedachte zou ik zeggen. Als je daar wel voor kiest, tja dan moet je het zelf weten. Geloof me het is nog niet zo gek wat ik allemaal uitkraam, al lijkt dat misschien zo :P

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:29

Kim90 schreef:
ik bedoel zonder een dekje en zonder onderlegger, helemaal zonder alles dus, misschien schuift ie dan niet meer, maar sorry voor het meedenken hoor ;)

Excuus dat ik het verkeerd opvatten, maar ik hoop dat je snapt dat het best wel vermoeiend is als iedereen telkens dezelfde dingen zegt :o
Helemaal zonder dekje kan niet, want voor het team moeten we speciale dekjes hebben.(Allemaal dezelfde dekjes, shirts, broek enzo.)

@davincilover; ik zal dat topic even doorlezen, dankjewel :)

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:30

@ Loeky, als je wilt lees dan ook even de eerste staat echt heel veel nuttige informatie in waar je misschien echt wat aan hebt! Fijn dat je er nu wel voor open lijkt te staan;)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:32

ik heb even wat uitleg bij mijn vorige post gedaan :)

je zou het wel een keer kunnen proberen, als ie dan niet meer schuift is het misschien een idee om een lederen stuk aan de onderkant van je zadeldek te naaien