bokt en beenbescherming??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:56

Quir schreef:
Wij rijden/longeren ALLE paarden altijd met peesbeschermers. Ze doen meer goed dan slecht en zeker bij de jonge paarden die nog eens een gekke sprong kunnen/willen maken. Liever een peesbeschermer om en na het werk goed afspuiten, dan met de achter voeten op de pees klappen.

En een wild paard die een gekke sprong maakt..? Of een paard in de wei die een half uur intensief met zn vrienden rent te springen en hoppen..? Een paard is een paard. Die kun je niet helemaal inpakken tegen alles wat kwaad kan doen. Binnenkort hebben we een paard nog het hele jaar door in een antistralingsdeken en beenbescherming tot over de oren, omdat ie zich anders misschien kan bezeren. Ik heb zelf geen ervaring met enige beenblessures, maar mij lijkt het dat het altijd een keer kan gebeuren. We vallen zelf ook wel eens, of krabben onszelf per ongeluk open, of staan op onze eigen hak. Daarnaast, beenbescherming doet absoluut niet altijd meer goed dan slecht. Bij strijken is het gewoon handig en veilig (ookal zou ik ze zelf eerst op elke mogelijke manier "opnieuw" leren lopen zonder strijken), maar bij gewoon rijden of longeren..? Ik rijd met mijn paard ongeveer 9,9 vd 10 keer buiten met harde stukken galop en allerlei ondergronden, en ook met natuursprongen en rare bokkesprongen, nooit een probleem gehad.

Collie2008

Re: bokt en beenbescherming??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:00

zo denk ik ook slofje

Paarden lijken tegenwoordig wel suikerpopjes, bij ons worden paarden soms zelfs met peesbeschermers om in het land gezet, maar het is 1 grote blubber bende waar ze zeker 15 cm in weg zakken (op sommige plekken dan) gevolg, die hele beschermer onder, vol en bol van de blubber

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:02

wat weer extra kans geeft op beenverwonding: modder+beenbeschermers+wrijving=irritatie=wondje.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:05

Tsjah, ik kan het ook niet begrijpen maar ze gaan hun goddelijke gang maar, andersom vinden ze mij vast raar dat ik mijn paard zonder deken, zonder bescherming, in weer en wind gewoon op het land pleur :D

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:06

Ik gebruik alleen peesjes met springen of buiten rijden voor de veiligheid.
dressuren longeren niet...
met longeren gaat Bono vaak ook lekker uit zijn dak, nou ja hij moet ook zijn ei kwijt.

voor sommige paarden is het gewoon nodig door tikken met voor/achterbenen tegen elkaar of dat er heel veel zijwaardze gangen worden gedaan, zo dat de hoef die over het andere been heen gaat geen schade kan aanrichten.

tja en voor fotoshoots zijn bandages toch echt mooier :o maar kijk al doe je dat nou 1x of elke dag, daar heb je al een groot verschil ;)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:07

Colway schreef:
Tsjah, ik kan het ook niet begrijpen maar ze gaan hun goddelijke gang maar, andersom vinden ze mij vast raar dat ik mijn paard zonder deken, zonder bescherming, in weer en wind gewoon op het land pleur :D

Ik vind je niet raar :D

mijn paard heeft alleen een regen deken om ,omdat hij lichtelijk verkouden werd(beetje hoesten) anders ook niet hoor ;)

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:09

Zena rijdt ik over het algemeen zonder beenbescherming, tenzij zij te fris en hierbij ook zeer lomp reageerdt doe ik wel de peeskappen en strijkkappen aan.

Ook bij losggooien / vrij springen / bosritje doe ik ook bescherming aan.

Anders gewoon leker puur natuur oftewel geen bescherming

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:10

Verkouden worden ze niet van de kou maar van een virus, dat los je met een deken niet op, maar dat terzijde

De mijne krijgt volgend jaar ook een deken hoor als hij echt aan het werk is, dat is toch praktischer, maar dus meer voor mijn gemak (sneller droogstappen) dan voor zijn gemak

plus dat ik hem niet zo lang heb en wil zien hoe hij in en uit de wintervacht komt

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:11

ja, hij was niet zo zeer verkouden ik formuleer het verkeerd, maar we werkten best wel hard (voor mijn doen :P) en hij heeft een best dikke vacht, dus ging hij een beetje hoesten dus hebben we een deken opgegooid ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:12

Colway schreef:

Hier hetzelfde, paardje gaat gewoon met een schop onder zn kont het land in, waar hij maar al te graag naartoe rent.
Maar ik ken ook mensen die (in mijn gehoorafstand - expres- !!!) gaan roddelen omdat ik mijn paard (Let op!) EERST AFSPOEL EN DAN LAAT ROLLEN! Dat is natuurlijk wel de grootste zonde die er bestaat.. Beláchelijk toch, eerst je paard afspoelen en dan laten rollen?(over raar gesproken..) :o beetje offtopic, sorry, maar moest het even over raar hebben

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:17

haha, dan doen we bij ons op stal allemaal XDXD wat een schandaal dat kan echt niet hoor, we moeten je opsluiten ...

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:22

Ik doe peesbeschermers om bij het springen en meestal bij longeren. En soms als ze net op de ijzers staan... Maar eigenlijk ben ik te lui.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:55

yay voor luiheid

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:23

Mijn pony heeft altijd peesbeschermers om met dresuur,springen, buitenrit en longeren. Met dressuur doe ik ook wel eens 3 in 1 of strijklappen niet. Maar met springen ook vaak de springschoenen nog om.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:48

Iedereen mag toch zijn eigen mening hebben over het wel of niet gebruiken van beenbescherming. Ik neem aan dat IEDEREEN hier goed voor zijn paard wil zorgen, en daarbij gebruikt hij/zij wat hij nodig denkt te vinden. En daarbij dus blessures voorkomt. Ik heb nu na 3 pagina's nog niemand iets zien schrijven van; ik heb het verkeerd gedaan. Iedereen doet dus waar hij zich goed bij voelt. Vooral blijven doen, als je weet dat je paard er geen extra schade van oploopt.

Ik gebruik overigens peesbeschermers en soms springschoenen erbij. De springschoenen vooral omdat hij vaak stukken uit zijn hoef slaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:52

alsof springschoenen alleen om mee te springen zijn :')
ik gebruik rondom western beschermers en vaak ook springschoenen, ligt er aan waar ik op ga trainen. mijn quarter strijkt soms iets achter en gebruik ze sowieso voor allebei de paarden als ik stops ga oefenen..

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:10

Slofje schreef:
Maar ik ken ook mensen die (in mijn gehoorafstand - expres- !!!) gaan roddelen omdat ik mijn paard (Let op!) EERST AFSPOEL EN DAN LAAT ROLLEN!

:') Echthe. En dat zonder zweetdeken :brr:

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:01

Ik ben ook niet echt voor beenbescherming. Zeker niet omdat veel mensen ze verkeerd gebruiken of omdoen terwijl het niet echt nodig is. Peesbeschermers bijvoorbeeld die bijna aangesingeld worden.... brrr.... Ik denk dat de pezen dan echt niet blij zijn na een uur lang flink trainen terwijl ze afgekneld worden.

Ik zelf gebruik enkel peesbeschermers en springschoenen als ik ga springen. Springschoenen als ik buiten flink de gaskraan open wil zetten en crossbeschermers met springschoenen als ik crossles heb. Met de crossles vind ik het echt noodzakelijk, maar verder vind ik het nog wel meevallen.
Met dressuur heb ik ze nooit om.

Oh en mijn paard mag ook lekker rollen als hij heel erg bezweet is, of net afgespoten is. Heerlijk! Heeft alleen weinig met beschermers te maken.

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:29

ik gebruik voor mijn paarden peesbeschermers en voor mn jonge paard springschoenen omdat hij anders met achter, voor aantikt. Hij heeft nu al 3x voor aangetikt en daardoor behoorlijk lelijke wonden gekregen bij zijn kogel/kroonrand/hoef, niet fijn, want dat gaat ook nog eens snel ontsteken.
Ik weet het wel, liever voorkomen dan genezen :j

Daarbij heeft mijn vorige paard op het weiland ook 1x een enorme schieffel opgelopen, ik word hier niet vrolijk van, dus dan maar beschermers om.

tara_doris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:52

mijn paard heeft bijna altijd rondom beenbescherming om inclusief sprinschoenen, dit omdat ie zo lomp is dat ie alles openhaalt(heb tijdje geprobeerd zonder maar daar leerde die niet van op zijn benen te letten :P ) dus vandaar;)

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:05

Mijn pony heeft rondom bescherming.
Achter strijkt ze nml. (wat duidelijk te zien is zonder bescherming aan d'r haren die kapot geschuurt worden, en ze ook al een keer er een wondje had :(:) ).
Gebruik ze voor voor extra veiligheid.
Niet voor de mooiheid dus. :)

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 07:39

Ik rij het liefst zonder :j
Mijn paard is prima in balans en tikt dus niet aan oid...

Helaas laat de bodem bij ons nog wel eens wat te wensen over :o en dan rij ik met die zachte 3 in 1 dingen...(alleen voorbenen) Peeskappen vind ik te strak zitten en bandages zijn veel te warm imo.
Springschoenen heeft ie nooit om, en gelukkig ook niet nodig :)

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:37

er is eigenlijk over meerdere dingen wel wat te zeggen...wel of geen peesbeschermers, boomloos of niet boomloos, de een zegt dat dit beter is en de ander zegt weer dat..... er is ook altijd wel iemand die iets kan onderbouwen, al met al 1000 meningen over 1 onderwerp. Het lijkt me wel dat de meeste bokkers het beste met hun paardje voor hebben en je zult over elk onderwerp wel meer meningen hebben.Zo ook over peesbeschermers, ik gebruik ze wel ( mijn paard tikt met de achterbeentjes)
ik heb het gevoel dat peesbeschermers wel hun functie hebben bij mijn paardje
en ik doe het omdat ik denk dat het beter is voor haar maar ik heb daarin het wiel niet uitgevonden... al met al doe ik altijd hetgene waarvan ik denk dat dat het beste is voor mijn paard, maarja of het nou wel of niet goed is daar zijn meerdere theorieen over. Gewoon doen waarvan jij denkt dat het beste is voor je paard, het is net als een kind opvoeden...we hebben allemaal het beste met ze voor maar zijn ook niet alwetend heh? En mocht het nou ooit eens zo zijn dat het blijkt dat peesbeschermers echt niet goed zijn voor een paard zal ik de eerste zijn die ze bij het grof vuil gooit hoor. Zolang er even veel voors als tegens zijn zul je zelf een keuze moeten maken in waarvan jij denkt dat de goede is.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:54

Ik doe wel eens beenbescherming om voor de foto's, maar daar zie ik geen kwaad in.
Verder moeten de paarden tijdens horseball beenbescherming om, het is contact sport.
Tijdens trainingen op een manegepaard, alleen voor peesjes.
Tijdens training met eigen paard, peesjes+Springschoenen voor+achter.
Tijdens wedstrijd manegepaard, bandages.
Tijdens wedstrijd eigen paard, bandages+Springschoenen.

Mijn paarden krijgen na het rijden als ze gezweet hebben wel een deken op, of als ze de wei op gaan terwijl ze de volgende dag op wedstrijd moeten ofzo ;)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:07

Momenteel weer even de peesjes uit de kast gehaald :)
Ik heb 1 setje zwarte beschermers liggen, 2 paar springschoenen, en 1 paar leren peesjes (die helaas alweer het leven hebben gegeven geloof ik) en een setje 3-in-1
Waarom? Omdat pony nou eenmaal druk is, kan bokken, wel eens wil steigeren, en ik veel met de zijgangen bezig ben. Binnenkort is de winter weer voorbij, zit ze weer lekkerder in dr vel en kan ze weer zonder :)
Waarom springschoenen? Omdat pony voorijzers heeft, met haar voorbeen wel eens langzamer wil zijn dan met haar achterbeen en ik graag de ijzers eronder houd :)
Waarom 3-in-1 ? Vrijwel zelfde reden als hierboven, behalve dat ze toen tijdelijk wondjes in haar kootholte kreeg van haar achterijzers, inmiddels rijtechnisch weer verholpen gelukkig :) Maarja, dan gaat niet van de ene op de andere dag :)

Ach, dinsdag heeft ze zich nog volledig uitgeleefd in de longeerbak helemaal kaal (vertaling: pony mocht even lekker gek doen in de longeerbak zonder hoofdstel, zadel of zweep), dat is haar eigen verantwoordelijkheid, zelfde voor de paddock, maar rijden is onnatuurlijk, daar bepaalt ze niet helemaal zelf wat ze doet he.