Is dit zadel te groot voor mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Is dit zadel te groot voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:32

ik snap wel wat jij bedoeld ,maar ik denk dat de meeste mensen gaan doen wat ik omschreef: de rug hol trekken. je uitleg is nu duidelijker en ws beter begrijpbaar voor de meesten,toch zit ik meer op mn poep dan op mn muts hoor,dan zal ik anatomisch niet kloppend zijn

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:38

Als je op je 'poep' zit zit je ook niet goed want maak je je rug bol, ik kan het wel gedetailleerder uit gaan leggen maar dan wordt het zo'n raar verhaal, ik vind muts al gek genoeg eigenlijk.
Je moet in elk geval niet op je plasser zitten, dat is niet je muts ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:44

nee precies ,het zit ergens in t midden :+ .nogmaals ik was bang dat door jouw text mensen helemaal met de voorkant vd doos tegen zadel zouden gaan zitten,vandaar mn reactie..[lekker off topic wel :P ]

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:11

IMJ schreef:
Schangah schreef:
Een anatomische/banaan singel zou zo te zien ook nodig zijn.

Puur interesse, geen kritiek: waarom denk je dat? Het lijkt me dat de singel op de juiste plaats ligt? Ik dacht dat zo'n singel ook het schuiven tegen zou gaan maar of het schuift staat nergens?

Kijk hoe de singelstoten naar voren wijzen.

Zit: om confortabel te kunnen zitten moet je bekkenstand in de middenpositie zitten (zitbeenknobbels en kruis
in contact met zadel).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:24

Maar dat komt omdat het zadel te ver achterover ligt, logisch dat de singelstoten dan naar voren wijzen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:29

anneliesdj schreef:
Maar dat komt omdat het zadel te ver achterover ligt, logisch dat de singelstoten dan naar voren wijzen.

Als het zadel goed komt te liggen zullen ze nog meer naar voren wijzen.

Ik had er nu al bij moeten zetten. Singelplaats ligt ver naar voren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:42

En waarom zouden ze dan meer naar voren wijzen?
Hij ligt toch nu achterover dus als je hem goed legt gaan de singelstoten naar achter en wijzen dus recht naar beneden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:53

Ga hierin mee met Annelies! Stoten komen dan juist meer naar achteren (dus recht naar beneden) te liggen!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:58

als je een zadelmarkt zadel hebt...dan kun je de beste zadelmaker/singels/bontjes eronder liggen. Dan gaat het gewoon geen fijn zadel worden.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:07

anneliesdj schreef:
En waarom zouden ze dan meer naar voren wijzen?
Hij ligt toch nu achterover dus als je hem goed legt gaan de singelstoten naar achter en wijzen dus recht naar beneden.

Zucht
Als de stoten rechter naar beneden komen te liggen en de singel plaats ligt naar voren wat zullen de stoten dan doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:22

Hoezo zucht?
Hoezo ligt de singelplaats naar voren?
Als je het zadel goed legt zonder die frutsels eronder (er vanuit gaande dat hij dan ook goed ligt) wijzen de stoten recht naar beneden op 10cm achter het voorbeen, precies zoals hoort.
Ze wijzen nu iets naar voren maar dat is logisch aangezien het zadel behoorlijk achterover kiept.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:25

Elk paard heeft de singelgroeve (dit is het smalste stuk van de ribbenkast) op een andere plaats, waar je de singel ook vastmaakt, de singel zal altijd naar de singelgroeve toe glijden en tevens het zadel mee trekken. Meestal is dit naar voren, waardoor het zadel op de schouderbladen en in extreme gevallen zelfs op de hals, komt te liggen. Bij deze pony ligt deze verder naar voren dan de plaats waar het zadel hoort te liggen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:25

shangah bedoelt dat de singelplaats op de pony naar voren ligt en dat daardoor elke singel naar voren zal schuiven ,naar die singelplek toe en het zadel mee zal nemen naar voren...toch?

tinewien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:32

Ieder zadel is anders, dus als je niet lekker in je zadel zit kun je misschien ook eens wat anders proberen???

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:44

knollentuin schreef:
shangah bedoelt dat de singelplaats op de pony naar voren ligt en dat daardoor elke singel naar voren zal schuiven ,naar die singelplek toe en het zadel mee zal nemen naar voren...toch?

yes *\o/*

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:04

Eerst maar is kijken zonder het bontje (en idd vragen waarom het eronder zit) en het liefst een zadelmaker erbij..
Ben benieuwd, volgens mij schreef je dat je vandaag weer zou gaan toch?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:05

Je bedoeld dus gewoon dat hij te dik is? := (grapje)
Maar ik denk dat het wel meevalt, als ik de foto's zo zie heeft TS niet zoveel last van schuiven want de singel ligt nog ruim achter het been.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:24

ben benieuwd naar de nieuwe foto's

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:49

Ik ook :j!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 13:12

Heb beeldmateriaal, heb iemand geregeld die meekon. Heb met langere beugels gereden, eerst 2 gaten langer, maar het verschil tussen die gaten was erg groot en dat zat gewoon zo oncomfortabel dat ik het bij 1 gat gehouden heb. Ik ben net thuis en moet nu echt naar werk, gisteren was het ook al haasten net uit stal, dus heb de foto's zelf ook nog niet bekeken. Vanavond hoop ik ze erop te zetten, heb foto's van zowel stilstaand, zadel zonder iets eronder, zadel met dekje, singel vast en los en foto's van tijdens het rijden. Ik was de stoten alleen aan een kant vergeten door de lus van het dekje te halen dus aan die kant is het dekje wat verschoven, ik weet niet in hoeverre dit terug te zien is op de foto's, dat zie ik ook pas vanavond.

Dat van de singel kan ik inderdaad begrijpen. Het gaat hier om een pony van 22 met redelijk wat buik, waardoor de singelplaats best naar voren ligt. Daardoor heb ik ook foto's gemaakt waar de singel gewoon los is. Het zadel schuift overigens naar mijn idee niet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:02

Ben benieuwd!

Als het zadel niet schuift dan hoef je ook niet zo'n andere singel lijkt mij!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:11

Hoi TS

ik heb ook het idee dat het zadel ietwat naar achteren "kantelt" dus moet of bijgevuld worden of bredere boommaat zijn (misschien dat het bontje weg laten ook al helpt).
Verder is het even wennen na een stop om met een dressuurzadel te gaan rijden omdat je dan 1 of 2 gaatjes langer "moet" zitten dan bij een vzh zadel...
ik had hetzelfde altijd met een vzh zadel gereden gestopt en dan met een groter paard met dressuurzadel gaan rijden, ik kon de eerste weken er ook voor geen meter op zitten... nu kan ik het niet meer omgekeerd :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:16

Petitparis... dat heeft ze nu dus juist geprobeerd: zonder bontje.. foto's komen later zegt ze! :D

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 20:14

http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/R0012361.jpg
Stilstaand met zadel zonder iets eronder, geen singel.

http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/R0012374.jpg
Stilstaand, iets meer van voren. Voor de liefhebber heb ik ook een foto die nog meer van voren is.

http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/DSC_6611.jpg
Stilstaand met shabrak

http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/R0012390.jpg
Stilstaand met mij erop, 1 gaatje langer dan normaal.

http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/R0012415.jpg
Stilstaand met mij erop, 2 gaatjes langer dan normaal

http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/DSC_6626.jpg
Stap (losstappen)

http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/DSC_6680.jpg
Draf, beetje van schuin

http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/DSC_6672.jpg
Galop

http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/DSC_6677.jpg
Draf

http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/DSC_6666.jpg
Draf

http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/DSC_6679.jpg
Draf, iets meer van achteren.

Selectie van de foto's. Merendeel was op het foute moment genomen, maar leg dat maar uit aan een paardenleek, haha.

Ik vond het echt niet fijn rijden met m'n beugels langer, had veel meer moeite om mijn voeten stil en laag te houden. Ik heb ook niet het idee dat ik hierdoor minder ver achterin het zadel zit.
Wel is duidelijk dat ik belabberd zit, m'n kont in het zadel druk, voorover val, handen ongelijk zijn, etc. Ik kan niet goed bepalen of dit erger is vanwege het feit dat ik met langere beugels heb gereden of omdat het nog steeds zo slecht is omdat ik pas net weer ben begonnen met rijden.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:24

hey super!! ik ga je foto's vanavond even rustig bekijken!! 1e reactie is iig dat het er met lange beugels veeel beter uitziet
vooral in de stapfoto zie je dat heel goed

logisch dat je dat belabberd voelt zitten, maar zo hoor je te gaan zitten (niet steunend op je beugels ;) ) pas met een onafhankelijke zit krijg je stille handen (op de juiste plaats), rug etc. ik had ook een hele tijd niet gereden en toen ik weer opnieuw begon voelde het als opnieuw leren paardrijden (terwijl je denkt; ik kan dit)

na een paar weken merkte ik pas dat mijn zit beter werd e dat ik weer écht aan het rijden was, geef het iig tijd
je bent iig écht aan het paardrijden ;)

vergeet ook het 1x per week zonder beugels rijden niet (kan ik trouwens iedereen hier op bokt aanraden!!)

je zadel ligt imo al stukken beter en lijkt mij zeker niet te groot voor je!