Keuze bit bij beleren paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JamieShanin

Re: Keuze bit bij beleren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:22

K&K is toch over het algemeen best duur?

Ik zelf ben alleen niet zo fan van dat koper...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:23

Jawel maar die knevel kost 170,00 da's nogal geld, watertrensje is 100

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:24

@ Jamie: jij geeft een leren bit als optie, maar niemand anders in dit doet dat kennelijk. Er is niets mis mee natuurlijk, maar je kunt niet van mensen verwachten dat ze reageren op jouw opmerking als ze daar niets over te melden hebben. Misschien komt er nog wel iemand die ook een leren bit gebruikt die dus jouw ervaring deelt. Of iemand bij wie de andere bit die zal dan waarschijnlijk meer vragen over een leren bit.

Jouw vraag; waarom geen leren bit??? (door de vele vraagtekens vond ik het dramatisch over komen, hoewel je dat misschien niet zo bedoelde) Mijn vraag; waarom wel als een traditioneel bit goed aanslaat? Zeker als je (dressuur)wedstrijden wil starten, dan mag je geen leren bit gebruiken geloof ik.

traditioneel
•zoals de gewoonte dat meebrengt

de metalen bitten zijn de gewoonte, leden bitten zijn weinig voorkomend. Wat er als eerste gebruikt werd heeft niets te maken met 'traditioneel' zoals ik dat bedoelde. Misverstand.

Je moet het bit kiezen dat het best bij het paard past, bij jouw paard is dat leer, bij mijn paard was dat ongebroken en weer een ander paard doet het beter op een andere versie.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:24

jezus....wat een geld...
ik snap het wel hoor, het beste voor het paard toch?! (of zeg ik nu iets vreemds?)

gaat dat alleen niet irriteren die lange staven aan de zijkanten? ik heb er zelf nog mee gereden.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:27

Qimm schreef:
@ Jamie: jij geeft een leren bit als optie, maar niemand anders in dit doet dat kennelijk. Er is niets mis mee natuurlijk, maar je kunt niet van mensen verwachten dat ze reageren op jouw opmerking als ze daar niets over te melden hebben. Misschien komt er nog wel iemand die ook een leren bit gebruikt die dus jouw ervaring deelt. Of iemand bij wie de andere bit die zal dan waarschijnlijk meer vragen over een leren bit.

Jouw vraag; waarom geen leren bit??? (door de vele vraagtekens vond ik het dramatisch over komen, hoewel je dat misschien niet zo bedoelde) Mijn vraag; waarom wel als een traditioneel bit goed aanslaat? Zeker als je (dressuur)wedstrijden wil starten, dan mag je geen leren bit gebruiken geloof ik.

traditioneel
•zoals de gewoonte dat meebrengt

de metalen bitten zijn de gewoonte, leden bitten zijn weinig voorkomend. Wat er als eerste gebruikt werd heeft niets te maken met 'traditioneel' zoals ik dat bedoelde. Misverstand.

Je moet het bit kiezen dat het best bij het paard past, bij jouw paard is dat leer, bij mijn paard was dat ongebroken en weer een ander paard doet het beter op een andere versie.

okey sorry , mijn excuses,

mijn toetsen haperen soms, ik kwam er ook pas net achter en ik kon mijn bericht niet meer verwijderen.

ohh okey tja onder traditoneel verstaat iedereen wel iets anders,
met leer mag je gewoon tot Z rijden officieel dacht ik :P

maar weet iemand hoe het daarna zit? mijn paardje heeft namelijk echt best wel een hekel aan ijzeren bitten...
kan dat nog later veranderen ?

Ik ben btw ook niet zeker of ik ooit wedstrijden ga rijden hoor :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:45

Een leren bit is niet per definitie vriendelijker dan een metalen bit, je moet hem consequent en goed onderhouden wil je dat het bit soepel en vriendelijk blijft. Voor menigeen ruiter is dat dan ook de doorslag om een metalen bit te nemen, daarnaast vind ik zelf een leren bit erg onhygiënisch.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 19:47

Had ik een heel verhaal getikt.. weg..

nouja nog een keertje

@ Jamie: ik begrijp je strandpunt maar voor mij is er geen reden om als mijn paard een ijzeren bitje goed accepteerd (lees hij vind hem nu al erg leuk en we doen er nog niets mee) om een leren bit te proberen aangezien het echt uiterste van elkaar zijn.
En wat bedoelde je met een ongebroken bit? een stang? want dat vind ik persoonlijk errug scherp om in te gaan rijden.

Daarnaast is een K&K bit absoluut erg fijne bitten, maar ga liever nu spelenderwijs ondekken wat mijn paard zelf het lekkerste vind qua bit en dat dan in een K&K versie aanschaffen als dat ik er nu een koop en hij denkt: stop em zelf maar in je waffel.. zou zonde zijn van de +/= 150 euri O:) :+

Ben zelf overigens anti rubbere bitten ivm het blaren probleem en happy mouth bitten heb ik wel goede ervaring mee met mijn vorige paard.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:50

JamieShanin schreef:
gaat dat alleen niet irriteren die lange staven aan de zijkanten? ik heb er zelf nog mee gereden.

Nee hoor, zolang het bit goed past en de ruiter er met respect om gaat is er geen sprake van irritatie (tenzij het paard gevoelig is voor het materiaal van het bit (allergie)). Een kneveltrens kan daarnaast ook gebruikt worden met zogenaamde knevelriempjes, hiermee worden de scharen vastgezet aan het bakstuk en hierdoor ontstaat een lichte hefboomwerking bij aanname van de teugels.

RGBrink schreef:
Ben zelf overigens anti rubbere bitten ivm het blaren probleem en happy mouth bitten heb ik wel goede ervaring mee met mijn vorige paard.

Rubberen bitten kunnen zeer fijne bitten zijn voor een paard, mits het bit én de juiste dikte heeft én het paard moet echt een overmatige natte mond hebben terwijl dit bit erin zit. Vaak is laatsgenoemde niet het geval waardoor er dus die blaren ontstaan.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 19:55

magda_90 schreef:
RGBrink schreef:

Rubberen bitten kunnen zeer fijne bitten zijn voor een paard, mits het bit én de juiste dikte heeft én het paard moet echt een overmatige natte mond hebben terwijl dit bit erin zit. Vaak is laatsgenoemde niet het geval waardoor er dus die blaren ontstaan.

Ja inderdaad, het kunnen inderdaad fijne bitten zijn, maar mijn paard had er toch kleine irritaties van ongedacht veel schuimen en kwijlen en Ik had het idee dat bit prima pastte. Dus ben ik voorzichtig(er) in de keuze voor een rubberen bitje als het niet nodig is en als er andere oplossingen zijn (mijn paard vond happy mouth bitje toen ook erg fijn) ga ik liever eerst daarvoor. zodoende.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:01

Ik zie dat ik het verkeerd 'geformuleerd', ik wou de opmerking in het algemeen plaatsen, mijn excuses! :o

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:03

magda_90 @ ik onderhoud het goed , dus blijft het hygienis. Maar ik ben absoluut niet streng met mijn handen dus dat kan wel.

een ongebrokenbit is juist niet zo scherp omdat het niet in het gehemeltje/lagen inwerkt enkel op de tong.
en het ligt stabieler in de mond.

ik zou oppassen idd met rubber.
maar ook met K&K sommige paarden kunnen er allergisch voor zijn en bloedvergifteging krijgen (heb ooit eens aan een tandarts gevraagt)

het was ook maar een idee hoor leren bit. Ik hoor vaaker dat het beter word aangenomen dan een ijzeren bit. ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:09

Ik zeg ook niet dat een leren bit niet niet kan en ik zeg ook niet dat je streng bent met je handen. Maar men moet wel bewust zijn van het feit dat een leren bit soepel is en dat dát een andere inwerking heeft dan een ongebroken metalen bit, en daar slaat mijn opmerking op bij dat een leren bit per definitie niet vriendelijker is dan een metalen bit.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:28

nee nee dat snap ik. sorry misschien formuleer ik het verkeerd.
nee dat snap ik , ik heb er ook les bij van iemand met verstand ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:30

Soms is het op internet even zoeken hoe iemand iets bedoeld. :D

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:32

ja inderdaat daar heeft u gelijk in ;)
Ik heb zelf het leren bit op www.emielvroest.nl gekocht je krijgt dan ook een gebruiks aan wijzing meegestuurd:P

trouwens uw website is erg mooi geworden :D

Puckenires

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:35

Ik heb mijn paard beleerd met een dubbelgebroken bustrens, ligt netjes stil in haar mond.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:40

Bedankt voor het compliment, maar waar je net naar gekeken hebt is de eerste [inmiddels verouderde] versie. Op dit moment ben ik achter de schermen hard aan het werk aan een compleet nieuwe website, deze wordt overzichtelijker en nog veel informatiever!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:41

gaaaaaaf! ik ben super beniewd!

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:50

DromenLies schreef:
watertrens dubbelgebroken, werkt zacht in en ligt vaak goed in de paardenmond. Paard kan er ook een beetje mee spelen en dat vinden ze vaak wel leuk/prettig
dubbel gebroken is niet fijn voor een paard! het doet pijn in de gehemelte en aan de zijkant bij het bot een paard vind het echt niet fijn!
ik zou een water trens of een bus trens en dan wel enkel gebroken en ik zou zonder speriempje doen want daar snoer je ze de mond mee en hebben ze vaak pijn en kunne ze het niet ontloopen en dan hebben ze ook geen plezier meer

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:00

Een dubbel gebroken trens werkt vriendelijker in dan een enkel gebroken trens; de zogenoemde notenkrakerseffect. Een enkel gebroken trens werkt daarnaast in op het verhemelte en op de zijkanten van de lippen (mond wordt in ingeklemd), dit effect is vele malen minder bij een dubbel gebroken trens.

Een sperriempje hoort daarnaast niet aangesnoerd te zijn, hij hoort netjes aan te sluiten. Een paard ondervind dus bij gebruik van een net aansluitend sperriempje, een goed passend bit en een vriendelijke ruiterhand daar geen hinder van.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:05

Ik heb mijn paard met een enkelgebroken kneveltrensje ingereden. Na een paar weken ben ik overgestapt op een dubbelgebroken K&K bit :)

twister10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 09:35

wij hebben de 2 laatst jonge paarden met een ongebroken bustrens ingereden

de paarden reageerde hier het beste op , ze lagen stil in de mond ,

bij 1 van hen had ik eerst een rubbere ongebroken trens maar daar gingen vellletjes van de mond hoeken af, daarna weer een ijzeren en die ging goed

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:06

RGBrink schreef:
En wat bedoelde je met een ongebroken bit? een stang? want dat vind ik persoonlijk errug scherp om in te gaan rijden.

Hoho, een ongebroken trens is absoluut geen stang. Een stang is een bit met een hefboomwerking en een ongebroken trens heeft dat absoluut niet. Veel paarden ervaren de ongebroken bitten als fijn met inrijden en vaak aanvaarden ze deze bitten beter als een dubbelgebroken of enkelgebroken.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 18:07

Vandaar ook mijn Vraag daffie.. of ze dat daarmee bedoelde.. ;)
Ik weet van de wel en niet hefboomwerking, maar begreep niet wat zei er in haar opmerking precies mee bedoelde dus zodoende de vraag..

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:21

De reden waarom ik nooit een leren trens zou gebruiken om een paard mee in te rijden is de nieuwigheid. Een lederen bit is als een schoen; het moet vormen om lekker te gaan zitten. Net als met het inlopen van schoenen zeg maar.
Die periode lijkt me bij een paard dat al bit-wijs is geen probleem, maar een paard dat nog niet gewend is aan een bit vind ik het daarom niet geschikt voor. Voor een goed opgeleid paard heb ik niets tegen een lederen bit, het heeft zeker ook voordelen. Maar voor een jonkie? :n

De KK-kneveltrensen zijn inderdaad wat je zegt prijzig, om het eens zacht uit te drukken. Jammer, want ze zijn wel echt fijn lijkt me. Maar om 150,- weg te gooien om "te proberen"; :n

Wat je wel kunt doen als je twijfelt over het materiaal van het mondstuk is het paard gewoon met verschillende bitten eens gewoon losgooien. Je ziet dan snel genoeg wat-ie pikt en niet. Carlito bv heb ik wel laten wennen aan een bit (ik gebruik het echter niet meer) en hij vond KK het enige acceptabele. RV ongebroken, dubbelgebroken; het protest was enorm. KK vind-ie best. Een paard waarmee ik echter nu bezig ben vind de KK een rampenplan en belieft alleen RVS.

Zie eens of je verschillende bitten kunt lenen, je paard zal dan wel uitwijzen wat wel een geen succes is :)