Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Qimm schreef:@ Jamie: jij geeft een leren bit als optie, maar niemand anders in dit doet dat kennelijk. Er is niets mis mee natuurlijk, maar je kunt niet van mensen verwachten dat ze reageren op jouw opmerking als ze daar niets over te melden hebben. Misschien komt er nog wel iemand die ook een leren bit gebruikt die dus jouw ervaring deelt. Of iemand bij wie de andere bit die zal dan waarschijnlijk meer vragen over een leren bit.
Jouw vraag; waarom geen leren bit??? (door de vele vraagtekens vond ik het dramatisch over komen, hoewel je dat misschien niet zo bedoelde) Mijn vraag; waarom wel als een traditioneel bit goed aanslaat? Zeker als je (dressuur)wedstrijden wil starten, dan mag je geen leren bit gebruiken geloof ik.
traditioneel
•zoals de gewoonte dat meebrengt
de metalen bitten zijn de gewoonte, leden bitten zijn weinig voorkomend. Wat er als eerste gebruikt werd heeft niets te maken met 'traditioneel' zoals ik dat bedoelde. Misverstand.
Je moet het bit kiezen dat het best bij het paard past, bij jouw paard is dat leer, bij mijn paard was dat ongebroken en weer een ander paard doet het beter op een andere versie.

JamieShanin schreef:gaat dat alleen niet irriteren die lange staven aan de zijkanten? ik heb er zelf nog mee gereden.
RGBrink schreef:Ben zelf overigens anti rubbere bitten ivm het blaren probleem en happy mouth bitten heb ik wel goede ervaring mee met mijn vorige paard.
magda_90 schreef:RGBrink schreef:Ben zelf overigens anti rubbere bitten ivm het blaren probleem en happy mouth bitten heb ik wel goede ervaring mee met mijn vorige paard.
Rubberen bitten kunnen zeer fijne bitten zijn voor een paard, mits het bit én de juiste dikte heeft én het paard moet echt een overmatige natte mond hebben terwijl dit bit erin zit. Vaak is laatsgenoemde niet het geval waardoor er dus die blaren ontstaan.

DromenLies schreef:dubbel gebroken is niet fijn voor een paard! het doet pijn in de gehemelte en aan de zijkant bij het bot een paard vind het echt niet fijn!watertrens dubbelgebroken, werkt zacht in en ligt vaak goed in de paardenmond. Paard kan er ook een beetje mee spelen en dat vinden ze vaak wel leuk/prettig
RGBrink schreef:En wat bedoelde je met een ongebroken bit? een stang? want dat vind ik persoonlijk errug scherp om in te gaan rijden.