Boomloos zadel kopen of op maat gemaakt dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:01

singasong schreef:
Er zijn denk ik veel mensen die een boomloos zadel kopen zonder dat er iemand die er verstand van heeft naar heeft gekeken? En dat kun je dus dit soort problemen krijgen.

Tuurlijk, maar dat gebeurd net zo veel met boomzadels. Zegt niets over de zadels, enkel wat over de simpele geest van de gebruiker.

Yviertje

Re: Boomloos zadel kopen of op maat gemaakt dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:10

Ik heb niet het hele topic door gelezen weet dus niet of dit al gemeld is, maar een boomloos zadel zal waarschijnlijk ook gaan schuiven. Juist omdat je paardje zo rond is. Die van mij is niet overdreven rond en toch schuift het zadel. Ook moet ik het zadel meer aansingelen anders kom ik niet eens op m'n paard of glij ik tijdens het rijden 1 kant op. Maar voor de rest ben ik erg tevreden hoor!

aquafan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:11

Simpele geest vind ik een beetje naar klinken. Veel mensen zeggen over boomloos past altijd en geen problemen etc daardoor ben ik dus opzoek gegaan naar een boomlooszadel. Ben al bijna een jaar bezig om de juiste te vinden en vandaag is pas de eerste keer dat k over een voorboompje hoor.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:53

Op de site van barefoot staat anders redelijk makkelijk te vinden info over de voorboompjes 'pommel' of 'fork' die voorin de barefoot zitten. Daarom zit daar ook een rits, zodat je ze er uit kunt halen en vervangen door een andere.

Yviertje: Op een rond paard hoeft het niet meer of minder te schuiven dan een boomzadel. En dan zit er ook nog heel veel verschil tussen het ene en het andere boomloos zadel dat je neemt.
Onze oude barefoot glijd bij het opstappen op de ene pony niet, de nieuwere wat makkelijker, dan merk je eerder dat je nog een gaatje moet aansingelen. Terwijl ze op de andere pony, met hetzelfde model rug, allebei niet schuiven.
Dat is echt een kwestie van proberen en kijken wat werkt voor het paard waar het voor bedoeld is.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:29

julius_juut schreef:
Hmm, wij rijden ook al jaren met barefoots op pony's modelletje wijnvat en nog nooit last gehad van een gebrek aan beweeglijkheid in m'n lijf. Denk dat dat eerder aan de ruiter ligt dan aan het zadel.

Ik vind boomloos vele malen fijner rijden dan een boomzadel, je zit veel dichter bij het paard, dus ik zou je een boomloos zadel aanraden. :)

Hier kan ik me helemaal bij aan sluiten. Wil op mijn nieuwe fjordje in de toekomst ook weer mijn barefootje opgooien hoor!!!
Ik vind het super lekker zitten, heb nooit ergens last van.
Breed zitten is even wennen, maar nu weet ik niet beter meer.

Fijne van boomloos is dat als je een tijdje minder intensief rijdt, je paard veranderd van bespiering en dan vormt je zadel mooi mee, en dat doet een boomzadel niet.

Overigens, ben niet voor of tegen een boomzadel hoor..ook prima je moet kijken wat voor jou en je paard het beste werkt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:40

Ik kreeg net een berichtje dat er foto's van mijn site op Bokt gezet zijn , dus vandaar even een reactie :)

Ik vind het eigenlijk niet zo netjes om foto’s van andere mensen te gaan posten , zonder hun toestemming.

Ga dan ook geen tegen-foto’s posten om mijn gelijk te halen , maar er zijn zat foto’s te vinden waar mensen wel gewoon “netjes” (dressuurhouding) op hun boomloosje zitten , en kijk maar eens rond op Bokt naar hoe mensen op hun boomzadel zitten , daar kom je genoeg van hetzelfde tegen :P

Maar voor de grap : Foto 1 dat ben ik zelf , met een erg zere rug op dat moment en daardoor dus iets naar voren gebogen om mijn onderrug wat ronder te maken ,
om die rug wat te ontlasten. En ook om niet achter te blijven in de beweging toen we daar in dat bakje reden , omdat Rena wat onrustig was en dan ineens wat stapjes sneller of opzij kan gaan :P
Maar dat is zeker niet door het boomloze zadel hoor , dat had ik op de boomzadels daarvoor ook :P

Foto 2 is iemand die op dat moment niet goed haar bekken gekanteld heeft. Ook dat doet de ruiter weer zelf , en zie je ook 13 keer in een dozijn bij boomzadels.

Foto 3 is Natas van Barefoot België , komop , als dit al een voorbeeld moet zijn van hoe slecht een boomloos zadel voor je houding is…. dit ziet er beter uit dan 80% van de topics op HAW :P

Foto 4 is een ruiter die zo te zien aan een afdaling bezig is , vrij kort zit en het paardje wat aan het tegenhouden is.
Het ziet er nu eenmaal niet altijd uit zoals in de dressuurring , als je buiten op pad bent :)

Wat betreft de laatste foto : die meen ik me nog te kunnen herinneren van jaren geleden , dat ik die toen als reactie heb gekregen , en daar hoorde volgens mij een verhaal bij in de trant van : kijk hoe leuk , mijn vriend wilde nu ook een keer op mijn paardje / leren rijden , die jongen zit gewoon op zijn kont zoals beginnende ruiters wel vaker doen , maar dat houdt nog niet in dat je niet actief KAN zitten in een Barefoot of ander boomloosje :)

Mensen KIEZEN er alleen vaak voor om met wat kortere beugels en hun benen wat meer voor zich te rijden , i.p.v. lang en recht onder zich.
Vooral mensen die lekker relaxed willen buitenrijden , of actief op pad gaan met een huppelig paardje kiezen daar voor.

En laat die mensen nu juist ook een heel groot deel zijn van de mensen die boomloos fijn vinden , het overgrote deel van de boomloos-ruiters zijn nu eenmaal recreatie-ruiters , er zitten maar weinig dressuurprikkers tussen , die willen over het algemeen ook geen zadel met een afwijkend uiterlijk , en de boomloosjes die goed op een "normaal dressuurzadel" lijken zijn nu eenmaal niet zo makkelijk qua pasvorm en hebben heel wat voordelen van "boomloos" verloren , waardoor men eigenlijk net zo lief voor een mooier boomzadel gaat :)

Ik krijg heel vaak reacties van mensen die duidelijk merken dat de oefeningen makkelijker gaan , dat ze beter in balans zitten en effectiever kunnen communiceren met hun paard , dat oefeningen waar ze al een tijd op vastlopen ineens wel goed lukken zonder moeite , en dat ze complimentjes krijgen van de mensen om hen heen (ook lesgevers) dat hun houding zoveel vooruit is gegaan door het gebruik van hun Barefootje. Dat hun paard veel makkelijker ontspant en ineens vloeiend de zijgangen e.d. inzet.

Maargoed , ik geef je dus absoluut gelijk dat je vaak mensen in een stoelzit ziet zitten , dat is gewoon zo. :)

Maar dat doen ze ZELF , als ze de beugels wat langer doen , wat meer naar voren in het zadel en wat rechter op gaan zitten , dan zitten ze netjes.
Maar veel mensen willen gewoon wat minder actief en opgeprikt zitten. Die mensen gaan zo ook zitten op een boomzadel , je hoeft voor dergelijke plaatjes niet ver te zoeken :)

De bredere zit die je hebt bij een Barefoot (zeker de oudere zonder VPS) kan inderdaad ook wel deze dressuurhouding in de weg zitten , daar heb je gelijk in :j

Wat dat betreft moet ieder voor zich een keuze maken : zitten op een boomloosje type Barefoot , met niet al teveel materiaal tussen jezelf en je paard waardoor je het paard goed onder je billen en benen voelt , of kiezen voor een zadel dat meer materiaal tussen je paard en je kont stopt , waardoor je hoger boven je paard komt te zitten , dus een groot deel van dat gevoel verliest , maar wel je heupen wat smaller zitten en je onderbenen dichter langs het paard komen te liggen.

Het heeft allebei voor- en nadelen , voor mij zijn de nadelen van op zo’n (voor mijn gevoel) dromedaris-bult zitten groter dan de voordelen , ik zit gewoon echt niet lekker meer op zo’n hoog zadel , en heb daarbij juist last van mijn heupen die op slot schieten. Ik denk doordat ze juist tussen je knieën weer een stuk breder zitten door de kussens die vaak doorlopen aan de voorkant , de ingewikkeldere / dikkere opbouw en de kniewrongen die op vrijwel elk dressuurzadel tegenwoordig zitten , de ene nog dikker dan de andere.

Maar zo is het voor iedereen anders , wat fijn aanvoelt , lichamelijk goed werkt , en goed werkt in de balans en communicatie met het paard :)

Wat betreft je bevindingen met het kids-zadeltje , dat je daarmee reed en merkte dat je bij het lichtrijden op je kruis viel : dit is toch logisch :D
Het is verdorie een kinderzadeltje , maximaal geschikt voor een magere 12-jarige , daar past een volwassene gewoon NIET in…dan kom je met je billen op de cantle en uiteraard zit je dan bergaf , met je kruis naar beneden gekanteld doordat je je bekken niet kunt kantelen , daar is gewoon geen ruimte voor :)

Een korte en zeer slanke volwassene zou nog in een maat 0 zadeltje kunnen maar een kids zadeltje gaat gewoon echt niet , dat is alsof je op een kinder boomzadeltje gaat rijden , dan zit je ook veels te veel achter op de lepel waardoor je bekken voorover kantelt :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:15

Ik heb alle maten getest en de 0 en kiddies zaten het best.
Mijn 17 inch is te groot voor mijn billen (als ik goed zit heb ik 1,5 hand erachter).

Ik vind het jammer dat:
+ Ik als ontevreden klant door meerdere barefoot verkopers wordt afgescheept met dat ik gek ben (scheve pommels waar na mijn atentie meerdere op zijn gaan letten en ik zelfs van zadelmakers die hier zijn geweest een leuk berichtje terug heb gekregen, zo ook van mensen die mijn topic destijds hebben gelezen). Geloof dus dat er best wat gekken rondlopen in nederland.
+ Er niet wordt gekeken naar anatomie van de mens bij het maken van het zadel, nogmaals voor paarden een goed zadel, maar het zadel is ooit bedacht als adapter omdat de mens niet gemaakt is om paard te rijden. De laatste jaren zijn er heel wat doorontwikkelingen in zadels en zo ook in het boomloze, maar waar blijft het zitgedeelte dat de ruiter moet helpen bij zijn balans om zo te helpen zijn paard in balans te kunnen krijgen? En dan heb ik het niet over diepe zitten die je in een houding dwingen, maar dat beetje wat ervoor zorgt dat je als mens netjes op je paard kunt zitten.

Oja en mensen met een boomzadel kunnen idd oom heel beroerd zitten, maar als dit zadel in evenwicht ligt kun je mensen in een boomzadel wel goed leren zitten en dat mis ik dus bij sommige boomloze zadels. Zonde van zo'n goed concept, in mijn ogen heb je met boomloze zadels veel meer mogelijkheden (al vind ik het ook hierbij erg belangrijk dat ze recht zijn en goed liggen).

En als jullie problemen hebben met de foto's dan zal ik mezelf wel filmen volgende keer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:46

Maar daarom zijn er toch zo veel verschillende modellen / merken / types zadels , zodat er voor ieder wat wils is ?

Er zijn mensen die altijd zonder zadel rijden , of op een BB-pad , of een schapenvacht , of....ga maar door.

Wil je een zadel dat een hogere en smallere zitting heeft , dan kies je daar toch gewoon voor :)

Maar er zijn ook genoeg mensen die het juist waardevoller vinden om niet teveel / te stijf materiaal tussen hun billen en hun paard te hebben , die dan juist een betere balans en "koppeling" met hun paard ervaren dan op zo'n dromedaris-bult :P

Het is toch alleen maar fijn als die mensen en paarden daar mee geholpen zijn ?
Dat ze dan niet in een dressuurhouding zitten zal die mensen en paarden worst zijn , ze hebben het samen gewoon naar hun zin met hun boomloosje , terwijl ze met hun boomzadels altijd gedonder hadden.

En bevalt het niet , dan verkoop je het zadel en zoek je een fijn boomzadel , simpel zat toch ? :)

Wat betreft scheve pommels : mja jij bent eigenlijk de enige die ik erover hoor , het is ook wel erg moeilijk met het blote oog te zien of er afwijkingen zijn , gezien de ingewikkelde vorm van de pommels. Ik sluit absoluut niet uit dat ze niet altijd 100% symmetrisch zijn , overal kan er iets fout gaan natuurlijk :)

Maar eerlijk gezegd zou ik het zelf niet zo'n probleem vinden als er in het zadel dat ik op Rena gebruik , een afwijkinkje in de pommel zit. Die pommel is er maar voor om te voorkomen dat het zadel strak trekt over de schoft , het ding geeft weinig druk en kan samen met het zadel bewegen.

Als je bij een longeersingel hebt dat het ene kussentje net wat anders gevormd is dan het andere kussentje , zal het mij ook een worst wezen , eerlijk gezegd , als het de schoft maar vrijhoudt en zijn werk goed doet en zo bij een eerste snelle kritische blik symmetrisch lijkt , vind ik het goed genoeg daar het weinig effect zal hebben op het paard verder.

Maar ik zou het natuurlijk ook toffer vinden als ze altijd 100% symmetrisch zijn en er geen twijfel is :)

Zou het overigens komen door de in verhouding veel verder naar achteren geplaatste stijgbeugel-ophanging bij de kids-zadeltjes , dat je die fijner vindt zitten ? :)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:00

Sonja89 schreef:
keona schreef:
ik zelf zou voor boomloos gaan,maar dan geen barefoot(of zo een model) want je hebt er geen steun in.

Ik ervaar juist veel steun van een Barefoot (model Cheyenne). Dus dat lijkt me ook een heel persoonlijk iets.

Ik dus ook! :D Ik heb 25 jaar op boomzadels gereden op mijn eigen paarden, verschillende soorten en ook western.
Maar nog nooit heb ik zo n fijn zadel gehad als de Drytex. Mijn vorige fjord liep nog nooit zo goed als onder dat boomloze zadel.

En ik weeg ook echt 70+ met mijn 160cm. Paardje heeft nog nooit zo super los door het lijf gelopen als met boomloosje.

Maar...het is per combinatie verschillend hoor. Je hoort toch ook per boomzadel verschillende verhalen? De een is er lyrisch over en
de ander heeft er geen goed woord voor over.

Denk dat een boomzadel never nooit zo te verstellen is als je paard van vorm veranderd als een boomloosje. Als je ziet hoe soepel
alles meebeweegt op de bewegingen van het paard, snap je wel dat boomzadels dta niet kunnen evenaren.

Ikzelf wil op mijn huidige fjordje over 2 jaar graag weer een boomlooszadel leggen. Maar voor het zelfde geld, reageerd hij er niet goed op en moet ik in de boomzadels gaan zoeken. Kan net zo goed, en dan doen we dat.

Ik sluit niets uit. Ben ook nergens voor of tegen. Net als wat Nickyu zegt, het ligt aan de combie en je doelstelling.

En die laatste foto herinner ik me ook uit de foto collectie van boomloosrijden, daar staat letterlijk bijgeschreven dat de vriend de eigenaresse van het paard ook graag es op het zadel wilde zitten, deze knul had nog nooit eerder op een paard gezeten. :+ :+

Pmarena geeft zelf aan dat ze op dat moment rugklachten had, het is natuurlijk wel makkelijk om fotos van het internet te plukken en daar commentaar op te gevne, terwijl je niet weet wat de achtergrond is. :Y)

Zo komen de verhalen dus de wereld in, dat vind ik jammer. Dan had je beter je eigen lesklantjes kunnen fotograveren, en dan nogmaals op een boomzadel..op het zelfde paard, dan kan je gaan vergelijken! En dan nog zegt dat alleen maar wat voor die combinatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:41

Er zit zoveel verschil tegenwoordig in verschillende boomloze zadels dat je niet meer standaard boomloos/boom met elkaar kan vergelijken. Ga eens kijken voor een boomloos zadel met een fatsoenlijke drukverdeling als de trekker en startrekk.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:22

Ik heb met veel plezier een Barefoot Cherokee gereden op mijn Fjord(je), zadel lag prima, schoof niet en weerstond de "halstertouw-test" (met mij staand in de beugels met mijn volle gewicht kon ik er probleemloos een halstertouw onderdoor trekken (zowel voor als na de rit).
Ik geloof daarbij volledig dat een perfect passend boomzadel de druk beter verdeelt dan boomloos, het is alleen dat 'perfect passend' waar ik me zorgen om maak met een jonge fjord (moet dit jaar 5 worden) en heel onregelmatig werk ohz (we zijn nog aan het in-/doorrijden en rijden ritjes van een 20 min.).

Waarom heb ik dan toch mijn Barefoot verkocht? Mijn paardje is nu breder dan toen hij net 4 was, hij werkt en hij groeit..dus heel logisch. Ik rijd nu ook wat meer en merkte dat ik nu echt last begon te krijgen van het brede zitten (zag hier trouwens dat de barefoot vergeleken werd met 'niet teveel materiaal onder de billen"?, persoonlijk vind ik het een hele berg en heel veel zadel :o: breder wordende pony, grandeur pad met schapenwol en dubbele inlages (met de enkele trok mijn pad steeds strak) en dan nog de dikke wol onder het zadel zelf.....het werd mij allemaal wat teveel)

Daarbij was het zadel voor mijn Fjord ook echt te groot (hier moet ik hand in eigen boezem steken want ik had een maat 1 moeten kopen en niet maat 2 ;) ) Ik geloof echter nog steeds in boomloos en heb nu een startrekk comfort shorty en toen ik daarop plaatsnam merkte ik pas hoe breed ik eigenlijk op de barefoot zat en persoonlijk vond ik het een hele verademing.

Geen statistische feiten dus in mijn verhaaltje maar slechts een bijdrage van persoonlijke ervaringen. Aangezien TS schrijft een zeer brede tinker te hebben misschien wel iets om in gedachte te houden mbt een barefoot. Persoonlijk zou ik gewoon verschillende boomloze testzadels laten komen en deze uitproberen, want zoals ook in dit topic te zien is...ervaart een ieder de verschillende merken anders :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:25

Ik ben wat aan het rondkijken naar allerlei zadels omdat mijn westernzadel niet meer past, nou heb ik een fjord van bijna 23, die ik nog wat rustig aan in de bak rij en vooral zomers lekker mee buiten stap.
Is dan een barefoot een aanrader. Is de zit ook wel stevig net zoals bij een westernzadel? Zit daar namelijk vaster in dan in een dressuur zadel vanwege de hoge voor en achterkant. Mocht hij eens opzij springen of een bokje geven.

Is dit zadel ook wel geschikt voor juist oudere paarden?