Welke OPTIES: EXTRA KORT zadel met 18" zitting?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:23

Je legt bij laatste rib een liniaaltje tegen de rib aan, recht omhoog. Daar mag je zadel niet voorbij komen, omdat het dan op lendenen komt.
Waar zadel goed ligt bij de schoft, meet je vanaf dat punt (voorkant dus), naar achteren, waar liniaal uitkomt.
Ik ben heel erg benieuwd of het wel echt 40 cm is...

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:27

De site van Huertecilla is erg interessant. Maar missch kan H. nog uitleg geven over dit plaatje:
Als je hier nl bij laatste rib omhoog gaat, kom je al in lendenengebied (groene gedeelte).
Ik voel altijd bij laatste rib (meest naar achteren uitstekende gedeelte) en ga dan recht omhoog. Daar voel je de rib nl nog goed, bovenaan bij de wervels niet meer.
Afbeelding

Mariposa11

Re: Welke OPTIES: EXTRA KORT zadel met 18" zitting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:31

de laatste rib moet je volgen omhoog en vanaf daar meten. Dat is niet altijd recht omhoog ;) ligt aan de vorm van de ribben, het kan zelfs een dikke cm schelen...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:37

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 12:50

@Huertecilla ,bedankt hoor, ik ga straks even meten.
Maar kun je me uitleggen hoe je die max belasting berekend, ik begrijp het niet heel goed.

@ xcomplientx , nee het zijn geen zweetafdrukken,die heb ik daar ok, maar meer een soort van deuken precies onder het uiteinde van de kussens.
Die heb ik dus nu al iets verder naar achteren geplaatst maar vond het weinig verschil maken.
2 onafhankelijk personen op stal voelde hetzelfde, al gaven die eerder een verhoging aan, maar er zit dus iets van een kuil.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 12:51

@Shangah, jammer dat er geen maten bij vermeld worden .

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:52

Loes'sCorner schreef:
@Shangah, jammer dat er geen maten bij vermeld worden .

Volgens mij is bij dit zadel veel mogelijk! dus kortere kussen, open seat etc.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:32

Loes'sCorner schreef:
@Huertecilla ,bedankt hoor, ik ga straks even meten.
Maar kun je me uitleggen hoe je die max belasting berekend, ik begrijp het niet heel goed.

Lengte beschikbaar, vanaf beweginsgruimte!! voor het schouderblad tot einde ribbenkast, bv. 40 cm.
Breedte 10 (zeg 16 handen hoog normaal gebouwd paard; breder is te verticaal en draagt niets, dus heeft geen effect op de druk).

2 x 10 x 40 = 800 cm2.

Max. druk = 109 gr.

Max belasting = 109 x 800 = 87200 gr. = 87,2 kg.

Trek hier zadel en pad vanaf:

87,2 - 17,2 (bijvoorbeeld) = 70 kilo voor rijklaar ruitergewicht MAXIMAAL.

enneh.... singelkracht komt er ook bij :)*
Wanner je de singel zo instelt dat deze ´strak´ zit met de ruiter in het zadel is dat ´strak´een kracht waarmee het zadel tegen de rug getrokken wordt = belasting op de rug = deel van het maximum.

LET OP!
Dit is bij optimaal gelijkmatige druk. Dat is het grote belang van goed passende paneelvorm en goed dempend vulspul.
Élke afwijking in pasvorm = drukverschil = locale overbelasting.

Kijk ook naar het rekenvoorbeeld over stuwkracht op de rug :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:40

xcomplientx schreef:
De site van Huertecilla is erg interessant. Maar missch kan H. nog uitleg geven over dit plaatje:
Als je hier nl bij laatste rib omhoog gaat, kom je al in lendenengebied (groene gedeelte).
Ik voel altijd bij laatste rib (meest naar achteren uitstekende gedeelte) en ga dan recht omhoog. Daar voel je de rib nl nog goed, bovenaan bij de wervels niet meer.
Afbeelding

Alleen de ribben ondersteunen. Het zadel kán niet steunen waar geen rib onder zit. De rest wijst zichzelf.

Ik laat het hier verder bij dames.
Het is geen onbetaalde internet-kursus zadellogica.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 16:37

@Huertecilla , dank voor je informatie , Ik begrijp het nu.

Ik heb vanmiddag mijn kussens onder het zadel gemeten en die zijn van voor tot achter 45/46 cm , dat is vreemd aangezien mij is verteld of is laten denken dat ze korter zijn.
Stomme van mij is dat ik ze nooit zelf heb nagemeten.

Toen heb ik de rug uitgetekens, schouderblad, en een boogje erbij voor de spier die er loopt.
Ik heb de rib gevoeld en vanuit daar een lijn omhoog getrokken die mij logisch leek, die kan dus afwijken maar is heel moeilijk te voelen bij Wodan.

Ik kwam uit op 43 cm,ik heb gemeten vanaf het stuk waarbij de spier ook geen belemmering krijgt bij het schouderblad.

Wie kan me vertellen of ik het juist heb gedaan??
Ik ben dus iets schuin omhoog gegaan.

Als ik naar de foto's op de voorgaande pagina kijk had ik zelfs nog iets verder naar voren gemogen tot voor het schouderbald, dat heb ik vrij gelaten vanwege die spier??

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 20:10

Ik heb ook gemaild naar PS - Sattel.
Zie alleen op hun site dat de mten maar aan tot kamer 36??

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:15

Ik denk dat het zo goed opgemeten hebt Loes.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 20:34

Het is echt heel moeilijk op meten want je kn hem dus in de buik wel voelen mar naar boven toe word het heel moeilijk ;)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:45

Je bedoelt de laatste rib? Meer naar boven zit de lange rugspier, dus het is maar goed dat je de rib daar niet kunt voelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:10

equestor zadels zijn ook geschikt voor korte ruggetjes...heb er zelf 1.
weet niet waar je woont,passen mag best,eventueel wil ik er wel mee langskomen(tegen kleine vergoeding ofzo).
hoor wel slechte verhalen over equestor als zadelpassers/winkel,ik heb de mijne 2e hands en ligt prima.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 22:38

@Darkcrystal, bedankt voor je aanbod, maar ik ga niet zelf lopen passen, ik wil echt dit keer een goede passer vinden en die laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:01

kan ik ook inkomen.
had gekund dat je vlakbij woonde en dat je misschien dat zadel eens wilde bekijken..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:37

Let op: laat ruimte vrij achter het schouderblad!!!
NIET meten vanaf het schouderblad in stand; in beweging komt het verder naar achter.
Staat op mijn site :)*

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 09:37

Ja maar ik heb ruimte vrij gelaten achter het schouderblad, kun je ook op de foto zien?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:41

Ik vind de krijtstrepen bij de schouder niet helemaal duidelijk.. De krijt lijkt op het schouderblad te zitten, maar dit is eigenlijk niet goed te zien zo. Als je het voorbeen optilit kun je voelen hoe ver de schouder naar achter kan.

Esther legt dit op haar website ook uit:
http://www.greendistance.nl/index.php?id=89

Heb je het Strada zadel eigenlijk al eens geprobeert?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:23

laura1986 schreef:
Ik vind de krijtstrepen bij de schouder niet helemaal duidelijk.. De krijt lijkt op het schouderblad te zitten, maar dit is eigenlijk niet goed te zien zo. Als je het voorbeen optilit kun je voelen hoe ver de schouder naar achter kan.

Hou er rekening mee dat je dan nóg wat ruimte moet houden want in een bocht gebogen komt de binnenschouder verder naar achter :)*
(daar ligt een voordeel van een flexpaneel-zadel of een CorrecTor: de rand is niet mee kritisch ook al mag het zadel nog steeds niet te dicht achter de schouder drágen)

Drie mannenvingers, vier vrouwenvingers achter het schouderblad in rust bij een 16 handen hoog paard is een goede vuistregel.

Terug maat het onderwerp: de ruimte op het paard dicteert KEIHARD de maximum ´maat´ van de ruiter.

Afgezien van de druk, is er nog een punt. Denk even aan het dieptepunt van de zit en het zwaartepunt van de ruiter op het zadel.
De hele geometrie verandert met een andere zitmaat :)*
Je kan niet zomaar de zitmaat veranderen ook al doen de meeste zadelmakers dat zonder verdere verandering aan het zadel ónder die zitting.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 12:32

@Laura, ik heb geprobeerd erachter te tekenen, dus ik hoop dat ik dat ook goed heb gedaan.
Verder heb ik die ruimte geloof ik over gelaten, die vingers.
Moet ook wel omdat zijn spier daar loopt, neem aan dat het niet lekker is als er een zadel op ligt ;)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:47

Die spier die je tekende zit onder de zadelboom (?), en bij sommige zadels ook onder de panelen of kussens. Ik mis op die foto de aanduiding waar het schouderblad komt als je het voorbeen maximaal optilt en de aanduiding voor 3 of 4 vingers achter het schouderblad (vierkant staand).

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 12:51

Ik weet het niet, naar mijn idee liet ik genoeg ruimteover, ga vanmiddag eens die schouder optillenmaar ik ben ook geen zadelpasser.
Dit is een indicatie.......ik ga trouwens even op je bericht reageren, sorry helemaal vergeten!!

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:09

aslo schreef:
Nog korter zelfs dan 16 inch. Denk dat je een probleem hebt en m.i. maar 2 oplossingen: of giga afvallen dat je wel in een 16 inch past of niet op het paardje willen rijden.

dit was eigenlijk ook mijn 1e gedachte... als jij een inchmaat hebt die groter is dan de maximale inchmaat die passen gaat bij je paard dan denk ik dat je op de dingen uitkomt die aslo aangeeft... dus of afvallen dat je een kleinere inchmaat past of niet meer (met zadel) rijden...

verder zeg je dat je denkt tekort steun te hebben aan een ijslanderzadel? ik zou zeggen; met alles valt te leren rijden!

daarnaast is het idd zo dat als je een grotere inchmaat neemt en een kort zitvlak dan komt er teveel druk te staan op het achterste deel van het zadel en dat kan voor drukplekken zorgen of het kan zorgen voor het verknoeien van de rug van je paard door ongelijkmatige belasting van de rug

veel succes met je zoektocht maar ik raad je toch aan om voor de optie giga afvallen of voor een ijslanderzadel te gaan kijken!