Bitloos met sterk, moeilijk te sturen paard; welk hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:46

KoudbloedKim schreef:
Bedankt voor de reacties. :j

Met één hand sturen mét bit zal niet echt een probleem zijn, verwacht ik.
Als ze buiten een beetje rustig is of op de terugweg rijden we vaak ook met een lange teugel en dan ook vaak met één hand.
Alleen dan hoef ik niet echt te sturen.

zo rijd ik altijd, ik rijd mijn fjord bitloos..ook een sterk ras..sinds ik bitloos rijd ( eigk daar voor ook al ) stuur ik door de teugels tegen de hals aan te leggen en heerlijk met 1 hand rijden :) Zo rijd ik dus altijd :P ook lekker in het bos en op straat. paard had t gelijk door en reageerd er prima op

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Bitloos met sterk, moeilijk te sturen paard; welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:44

Sorry ik kwam nav je andere topic nog eens binnenvallen.
Ik wou al eerder reageren maar had helaas geen tijd. Wat mij namelijk opviel, is dat je je zo focust op iets wat meer druk geeft. Waarom toch op zoek naar iets waar je mee kunt dwingen?
Kim voelt een vlieg op haar hoofd toch ook? Dan voelt ze bv een sidepull zeker hoor! Ze snapt alleen nog niet na 1 keer proberen wat ze er mee aan moet. Dus op de grond beginnen, wijken voor de druk ook toepassen met een touwhalster bv. Ze moet gaan beseffen dat het een hulp is die gehoorzaamd moet worden.

En ik roep dit niet zomaar, ik reed begin dit jaar een noriker, flinke trekpaard dame. Oersterk. Mensen daar hingen er een menbit in. Nu daar was ik niet zo van gecharmeerd, dus heb voorzichtig gekeken wat ze met een gewoon stalhalster deed (na dat ik met grondwerk al had bevestigd dat ze naar dat halster moest luisteren) en ze bleek daarmee juist makkelijker te sturen. En ja ook buiten. Bij de meeste paarden geld, hoe simpeler je het maakt, hoe sneller ze het snappen en met hoe minder druk ze te sturen zijn. :)
Veel succes!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:47

Ik heb Kim in Mei 4 jaar en ken haar door en door.
Als ik dit met iets simpelers op kon lossen, had ik dat gedaan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:53

Wat mij meteen te binnen schoot was de Micklem multibridle :j
http://www.horsewaredekens.nl/index.php ... 1&Itemid=7
http://www.williammicklem.com/multibridle.html
Die kan je als kingekruist, kaakgekruist, sidepull en gewoon met bit gebruiken. Zo kan je meerdere dingen uitproberen.
Wat je zelfs nog zou kunnen doen is beginnen met twee teugels, één aan je bit en één aan je sidepull ringetjes. Misschien snapt ze dan beter wat de bedoeling is, en wordt het dan makkelijker om bitloos te rijden.
Ik vind het overigens wel vreemd dat het voor jou zoveel verschil maakt. De eerste keer dat ik bitloos reed (met sidepull) was echt een kwestie van opstappen en wegrijden, net als met bit.

Enige wat ik niet zeker weet is of dit hoofdstel groot genoeg is voor Kim, ze hebben wel een maat Large Horse, maar ik weet niet precies hoe groot dat is.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:54

Tja het viel mij gewoon op snap je? ;)
Als een paard met inrijden het niet in een keer snapt, geef je toch ook niet op? Bitloos is gewoon iets dat ze zullen moeten leren snappen en respecteren.
Maargoed ik hoop dat dit hoofdstel voor je gaat werken dan. ;)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:56

KoudbloedKim schreef:
Ik heb Kim in Mei 4 jaar en ken haar door en door.
Als ik dit met iets simpelers op kon lossen, had ik dat gedaan. ;)

Dat je je paard door en door kent, betekend niet dat er andere manieren zijn, waarvan je soms niet zal verwachten dat het werkt.
Ik sluit me bij mijn bovenganger aan, een vlieg voelt elk paard, dus ook een touwhalster of welke vorm van druk dan ook.
Ik denk dat dáár het probleem ligt, op de grond en vanaf de basis en niet in de vorm van een 'sterker' middel op welke manier dan ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:02

Blijheid schreef:
Wat mij meteen te binnen schoot was de Micklem multibridle :j
http://www.horsewaredekens.nl/index.php ... 1&Itemid=7
http://www.williammicklem.com/multibridle.html
Die kan je als kingekruist, kaakgekruist, sidepull en gewoon met bit gebruiken. Zo kan je meerdere dingen uitproberen.
Wat je zelfs nog zou kunnen doen is beginnen met twee teugels, één aan je bit en één aan je sidepull ringetjes. Misschien snapt ze dan beter wat de bedoeling is, en wordt het dan makkelijker om bitloos te rijden.
Ik vind het overigens wel vreemd dat het voor jou zoveel verschil maakt. De eerste keer dat ik bitloos reed (met sidepull) was echt een kwestie van opstappen en wegrijden, net als met bit.

Enige wat ik niet zeker weet is of dit hoofdstel groot genoeg is voor Kim, ze hebben wel een maat Large Horse, maar ik weet niet precies hoe groot dat is.
Dat is natuurlijk wel ideaal, want zo kun je het stapje voor stapje afbouwen. :j
Alleen die maat.. daar ga ik vanmiddag na mijn werk even naar kijken. :j
Bedankt!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:13

ik zou toch even je hulpen gaan verifiëren als je zo in de knoop draait vanaf dat het bit er uit gaat.
ik ben niet 100% voor of tegen bitloos of met bit, maar ben wel van één ding overtuigt en dat is dat het rijden niet mag vallen of staan als je het bit er uit neemt. zeker sturen is iets wat ook zonder bit net hetzelfde zou moeten gaan.
waarschijnlijk (en ik heb jullie nog niet aan het werk gezien, dus ik spreek ook maar uit wat ik het meest waarschijnlijk acht) doe je toch meer met je handen en minder met je lichaam dan je misschien zelf dacht en mankeert Kim bitloos dus de helft van de hulp plots om te weten dat ze moet draaien...
misschien kan je eerst met bit, maar met losse teugels proberen het bochten werk vlot onder de knie te krijgen. pas als je dan vrijwel niets meer met je teugels hoeft te doen, dan kan je overgaan op bitloos...

quater

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:04

Had eerst een kruislings bitlooshoofdstel van harry horse maar vond dat de release niet goed was. En dus bij sturen en loslaten ruis ontstaat doordat de kruislingsleertjes niet gelijk weer ontspannen ging hangen.
Op aanraden heb ik een merothneusriem gekocht dit is een neusriem voor bitloosrijden hier zit een soort veer in neusriem verwerkt waardoor wanneer je loslaat de veer weer in zijn huidige vorm terug veert. Bevalt mij prima neusriem ligt rustig verschuift niet. Je kunt een heel hoofdstel van meroth kopen erg duur. Ik heb de neusriem bevestigd aan mijn westernhoofdsel en past prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:50

Bedankt voor je reactie. :j

Ik denk dat ik toch voor het hoofdstel in mijn openingspost ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:09

Ik heb het bitloze hoofdstel aangeschaft en er vandaag voor het eerst mee gereden.
Het is even wennen, vooral met de lange teugels, maar het viel absoluut niet tegen. :j

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:15

Wat leuk zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:16

Ja. :j
Aankomend weekend ga ik met mijn vriendin naar het bos en dan nemen we voor de zekerheid even haar 'oude' hoofdstel mee.
Dus één op Kim en de ander loopt mee en halverwege wisselen we dan.
Ik ben erg benieuwd hoe dat zal gaan.

Edit; Ik merk ook dat ze met dit hoofdstel veel sneller en makkelijker lager gaat lopen.