Halsverlenger =D

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:24

Flynn schreef:
xDeems schreef:
Ik vind persoonlijk dat het er aan ligt hoe je het elastiek omdoet.

Doe je oren-bit-zijkant v zadel dan vind ik het geen fijne methode.
doe je oren-bit-tussen zijn benen aan de singel vind ik het persoonlijk fijn om te longeren (lang en laag) of gewoon een beetje de ontspanning opzoeken bij een paard die links bv moeilijker te buigen is.

als je dan bv links korter maakt zal hij zich daar eerder af gaan zetten dan dat ie losser wordt ...

Maar als je paard links bv 'vastzit' kan hij niet meer lang en laag gereden worden. Door elastiek help je hem op weg.[/quote]

lang en laag moet een effect zijn van dat ie vanuit je been de hand inloopt, en dus naar beneden wil om meer ruimte te creëren om die druk vanuit t been kwijt te kunnen.
niks op weg helpen. buigen moet n paard vanuit t been en niet vanaf hand/ mond. vanuit hand/mond creëer je eerder stelling dan lengtebuiging ..

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:26

danku toch ;) ik heb mijn tong niet in mijn zakken dus zeg eerlijk wat ik denk en wat ik denk is toch vrij duidelijk mee eens of niet, niet iedereen is multi miljonair om tonnen en tonnen geld uit tegeven aan je paard, besta

Sodeletuut

Flynn schreef:
Sodeletuut schreef:
Tsja, helaas zijn niet alle instructrices het met elkaar eens.. Maar het is dus gewoon zo, dat je paard niet helemaal lekker in zn lijf loopt, want anders zou hij uit zichzelf gaan ontspannen, en nu dwing je hem toch.. Of het nou subtiel is of niet, je dwingt het hoofd naar beneden, terwijl het paard daar in het lijf nog niet klaar voor is..

ik ben t er niet mee eens. zouden ze ook op maneges moeten doen. als je t goed vastmaakt is t n verbetering voor die paarden ipv slecht, wat is beter, als iemand op de rug zit te bonken als n paard de rug aanspant of dat ie de rug eruit drukt ?

dit is natuurlijk nog niet dat de ts er nu niet meer aan hoeft te rijden, maar zoals ze zegt krijgt ze les.

Het lijkt misschien wel beter als het paard het hoofd naar beneden doet, en misschien bonkt een ruiter dan minder, maar het blijft gewoon zo dat een paard wat met het hoofd naar beneden wordt gedwongen omdat het dit niet uit zichtzelf doet, niet écht ontspant in de rug, en er dus schade van komt, omdat je een spier uitrekt die strak staat omdat de spier gespannen is. En alleen een ontspannen spier kan loslaten en dus uitrekken, en dan kan het hoofd naar beneden. Dus het is gewoon schadelijk..

elisespunky

Flynn schreef:
Die ontspant niet, die spant aan, net als de buikspieren. Als jij iets tilt zal je ook beide aanspannen. helemaal als je op handen en knieën zit. N paard moet ontspannen als jij dat toelaat, of denk je serieus dat n totilas de hele tijd ontspannen ronddraaft etc. ?
Hoe wil je überhaupt spieren trainen zonder aanspanning ?

als er spanning in je paard zit, zal hij nooit ontspannen als jij t zegt, en nee, dat is niet goed,
Span jij je paard aan, zal hij ontspannen wanneer jij het zegt.

een paard kan pas aanspannen als het eerst ontspannen is. Als het paard door de hulpteugel spanning heeft kan het ook niet op de goede manier aanspannen
de rug ontspant niet echt want het wordt omlaag gedwongen
Laatst bijgewerkt door elisespunky op 10-01-11 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 20:27

@nine1987
ik vind het persoonlijke en goede manege
ik heb nog geen enkel paard gezien met kale plekken, stalondeugden of slechte hoeven, en ik sta er al 2 jaar
ik vind dat ze er goede paarden hebben, ook een aantal hele mooie dressuur- en springpaarden

ik ben als ongeveer 2 jaar bezig met hem aan de teugel te krijgen, heb verschillende instructeurs gehad, hielp allemaal niet, en heb nu eindelijk een goede gevonden op de blauwe steen =D

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:29

Sodeletuut schreef:
Sodeletuut schreef:
Tsja, helaas zijn niet alle instructrices het met elkaar eens.. Maar het is dus gewoon zo, dat je paard niet helemaal lekker in zn lijf loopt, want anders zou hij uit zichzelf gaan ontspannen, en nu dwing je hem toch.. Of het nou subtiel is of niet, je dwingt het hoofd naar beneden, terwijl het paard daar in het lijf nog niet klaar voor is..

ik ben t er niet mee eens. zouden ze ook op maneges moeten doen. als je t goed vastmaakt is t n verbetering voor die paarden ipv slecht, wat is beter, als iemand op de rug zit te bonken als n paard de rug aanspant of dat ie de rug eruit drukt ?

dit is natuurlijk nog niet dat de ts er nu niet meer aan hoeft te rijden, maar zoals ze zegt krijgt ze les.

Het lijkt misschien wel beter als het paard het hoofd naar beneden doet, en misschien bonkt een ruiter dan minder, maar het blijft gewoon zo dat een paard wat met het hoofd naar beneden wordt gedwongen omdat het dit niet uit zichtzelf doet, niet écht ontspant in de rug, en er dus schade van komt, omdat je een spier uitrekt die strak staat omdat de spier gespannen is. En alleen een ontspannen spier kan loslaten en dus uitrekken, en dan kan het hoofd naar beneden. Dus het is gewoon schadelijk..[/quote]

Onzin, n paard kan zn kop ook naar beneden doen om te grazen ...
is natuurlijk anders aangezien er nu iemand opzit, maar n paard gaat zn rug dr uit drukken om dat gebonk weg proberen te drukken...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:30

Ik hab t ook over 8 jaar geleden, maar dat was zowiezo offtopic, any way, dan heb je (sorry dat ik t zeg) nog geen instructeur gehad met genoeg geduld en kunde om de problemen te zien.. (misschien domme vraag, maar al eens aan een ostheopaat gedacht om te kijken of er niks fout zit in de rug??) en als dit al gevraagd is, dan mijn excuses :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:31

manolito10 schreef:
@nine1987
ik vind het persoonlijke en goede manege
ik heb nog geen enkel paard gezien met kale plekken, stalondeugden of slechte hoeven, en ik sta er al 2 jaar
ik vind dat ze er goede paarden hebben, ook een aantal hele mooie dressuur- en springpaarden

ik ben als ongeveer 2 jaar bezig met hem aan de teugel te krijgen, heb verschillende instructeurs gehad, hielp allemaal niet, en heb nu eindelijk een goede gevonden op de blauwe steen =D

Aan de teugel lopen is niet een onderdeel op zich van het paardrijden. Als een paard gaat nageven (aan de teugel lopen), is dat een resultaat van het paard goed in het lichaam hebben lopen. Een paard moet eerst goede verticale balans hebben. Door die verticale balans kan het paard zijn lange rugspier ontspannen en heeft het paard dus pas de mogelijkheid om te gaan nageven. Ik vind het altijd zo jammer als iedereen altijd maar een mooi plaatje wil, zonder dat de rest van het lijf goed zit.. :\

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 20:31

ik denk niet dat er iets mis is met de rug, denk eerder dat ik gewoon een ongeloofelijk eigenwijze pony bezit :D

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:32

manolito10 schreef:
ik denk niet dat er iets mis is met de rug, denk eerder dat ik gewoon een ongeloofelijk eigenwijze pony bezit :D

:D ;D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:33

Flynn schreef:
is natuurlijk anders aangezien er nu iemand opzit, maar n paard gaat zn rug dr uit drukken om dat gebonk weg proberen te drukken...

Dat is pas onzin.. Als er niemand op zit, is de situatie totaal anders, want dan zit er niemand op die hij in balans moet houden, en die hem zegt waar hij heen moet en hoe hij moet lopen. Dus dan kan hij zijn lange rugspier gewoon ontspannen...
http://www.atletischerijkunst.nl Hier staat erg veel info op, succes. :)

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:35

sodeletuut schreef:
Aan de teugel lopen is niet een onderdeel op zich van het paardrijden. Als een paard gaat nageven (aan de teugel lopen), is dat een resultaat van het paard goed in het lichaam hebben lopen. Een paard moet eerst goede verticale balans hebben. Door die verticale balans kan het paard zijn lange rugspier ontspannen en heeft het paard dus pas de mogelijkheid om te gaan nageven. Ik vind het altijd zo jammer als iedereen altijd maar een mooi plaatje wil, zonder dat de rest van het lijf goed zit.. :\

Flynn schreef:
Om misverstanden te voorkomen, n nageeflijk paard is t effect van t doel (n goed lopend paard ) , niet n middel om dat doel te bereiken.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:37

Sodeletuut schreef:
Flynn schreef:

Dat is pas onzin.. Als er niemand op zit, is de situatie totaal anders, want dan zit er niemand op die hij in balans moet houden, en die hem zegt waar hij heen moet en hoe hij moet lopen. Dus dan kan hij zijn lange rugspier gewoon ontspannen...
http://www.atletischerijkunst.nl Hier staat erg veel info op, succes. :)

k zeg ook dat t anders is, maar elk paard dat echt van achter naar voren loopt zal de hand in lopen, al zal ie dat wel ff moeten accepteren...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:38

manolito10 schreef:

Toch zijn denken en weten 2 verschillende dingen.. Voordat je allemaal troep aan je paard gaat hangen, zou ik persoonlijk toch eerst kijken of mijn paard pijn heeft??

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:40

nine1987 schreef:
manolito10 schreef:

Toch zijn denken en weten 2 verschillende dingen.. Voordat je allemaal troep aan je paard gaat hangen, zou ik persoonlijk toch eerst kijken of mijn paard pijn heeft??

man daar gaan we weer :O paard hoeft geen pijn hebben, een paard is een beest en ja ze zijn zoals wij ..... KOPPIG

manolito10

Re: Halsverlenger =D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 20:42

ik denk dat hij toch wel wat vervelender zou doen als er iets met zijn rug zou zijn

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:48

@ mohica: dan denken wij toch heel verschillend over de dingen :)
Ik probeer alleen mee te denken met TS en tja, ik zou eerst alles uitsluiten en dan verder kijken..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:49

Flynn, sorry voor het misverstand. :)

Manolito10, paarden zijn prooidieren, die doen er alles aan om hun pijn te verstoppen. Dit is omdat ze anders als eerste gepakt worden in het wild.. Dus als je niks merkt aan je paard, kan hij alsnog goed vast zitten in zijn rug.. Hoeft natuurlijk niet persee, goed les kan ook een oplossing zijn..

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:50

Ik zeg niet dat hij pijn heeft, ik wil je alleen wel aanraden te proberen naar ontspanning en nagefelijkheid te rijden zonder hulpmiddelen. Als hij ergens toe gedwongen word, hoe kan hij dan volledig ontspannen? Natuurlijk je hebt daar uitzonderingen op, maar dat is nog geen reden om toch maar met zo'n ding te rijden.

Ga veel; wendingen en voltes rijden, tempo wisselingen, ga lekker met hem buiten rijden (als je dat nog niet doet). Dat kan namelijk ook erg helpen. Ik heb er zelf 1tje die na 3x in de bak werken naar buiten MOET omdat hij daarna gewoon overal met de pet naar gooit en mij een dikke vinger geeft.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:51

http://www.bokt.nl/wiki/Hulpteugel#Elastiek

Als ik hier lees over het elastiek, lees ik dat deze uitnodigt naar een voorwaarts-neerwaartste beweging.
Ik ben benieuwd aan uitleg, want hier word gezegd dat dit elastiek het paard in de krul zou trekken?

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:52

nine1987 schreef:
@ mohica: dan denken wij toch heel verschillend over de dingen :)
Ik probeer alleen mee te denken met TS en tja, ik zou eerst alles uitsluiten en dan verder kijken..

mag ik dan weten wat ?? mag ook via bp hoor

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:56

Hij liep in een houding... dat heeft NIETS te maken met over de rug en nageeflijk lopen..
Snel dat ding er af en veel les nemen!!!
Vaal hiermee rijden kunnen paarden van kapot gaan. Het blijft een vorm van dwang en vastzetten, ook als hij niet zo strak staat (volgens DA praktijk in Emmeloord, waar ook vastgesteld is dat mijn paard is verziekt door hulpmiddelen... hij werd met zijn net 11 jaar al afgekeurd dus.. neem aan dat je zoiets niet wilt voor de toekomst).
Los het rijtechnisch op ipv naar hulpmiddelen te grijpen. Hoop echt dat je dat gaat doen! Succes!

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:00

Yunomi schreef:
http://www.bokt.nl/wiki/Hulpteugel#Elastiek

Als ik hier lees over het elastiek, lees ik dat deze uitnodigt naar een voorwaarts-neerwaartste beweging.
Ik ben benieuwd aan uitleg, want hier word gezegd dat dit elastiek het paard in de krul zou trekken?

omdat de neus richting de voorbenen wordt gevraagd ipv met de neus eruit. ligt natuurlijk eraan hoe je m bevestigd

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:04

manolito10 schreef:
ik denk dat hij toch wel wat vervelender zou doen als er iets met zijn rug zou zijn

Dat hoeft niet, mijn pony kwam nooit naar beneden met zijn hoofd maar verder super braaf.
Osteopaat langs laten komen, en pony liep vanzelf met zijn hoofd naar beneden .
Dus ook al heeft ie last van zijn rug, ze hoeven niet altijd vervelend te gaan doen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:04

Flynn schreef:
shirleyp schreef:
Volgens mij is dit nu precies het stukje taalgebruik dat voor veel miscommunicatie zorgt! Een ontspannen paard betekent niet dat hij rond loopt te sloffen met z'n ogen op half zeven (zoals wij wel ontspannen als we van de bank naar de kast lopen voor een zak chips tijdens het tv kijken), maar het taalgebruik wijst daar juist wel op. Je hebt zeker een bepaalde vorm van aanspanning van de juiste spieren nodig om er voor te zorgen dat jouw paard je goed kan dragen. Buikspieren aanspannen inderdaad, maar ook de strekspieren in de rug staan onder spanning. Al die spieren functioneren in harmonie. Je wilt een zekere aanspanning van de spieren, maar het paard mag zijn spieren niet geforceerd vastzetten waardoor de beweging vermindert en er kans is op schade. Dus eigenlijk zoek je een ontspannen aanspanning volgens mij.

Halsverlenger kan een praktisch hulpmiddel zijn, maar lang niet voor alle paarden. Paarden die gemakkelijk op de voorhand duiken zou ik geen halsverlenger om doen. Daarnaast moet je je steeds bewust blijven van het van achter naar voren rijden met een hulpteugel die de hoofd/halshouding controleert. Dat is volgens mij vaak de valkuil. Het hoofd knikt in en mensen vergeten van achteren voldoende bij te rijden, omdat het plaatje 'goed' oogt. Maar eigenlijk vergroot je dan het probleem alleen maar.

Jy begrijpt t paard ;)
En zo bedoel ik t ook.

Maar veel mensen nemen alles klakkeloos van elkaar over zonder er zelf over na te denken...

Flynn als je het zo bedoelt had je het natuurlijk ook zelf kunnen uitleggen..... wie neemt er nou iets over van iemand anders?

Aanspanning is spanning. Als de rug zou aanspannen is de rug gespannen. Lange rugspier moet ontspannen. Die ontspant niet automatisch wanneer het hoofd omlaag gaat. Ik zou zeggen, kijk eens rond op wedstrijd. Genoeg paarden met de kop in de krul maar van een ontspannen lange rugspier absoluut geen sprake.
Dat er bepaalde rugspieren zijn die zich wel moeten aanspannen kan zijn, maar dat lijkt mij niet iets waar ene gewone ruiter zich helemaal moet in verdiepen. Als je de belangrijkste spieren maar weet.