'Hoofdstel' met alleen bit, kinriem, teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:49

eefj33 schreef:
idd... jammer dat zo'n leren bit niet toegestaan is bij de dressuur (correct me if i'm wrong :P ) nav dit topic ging ik wat zoeken over een leren bit en het leek me eigenlijk wel wat...

Dat vind ik ook heel erg jammer, voor zover ik weet is wat jij zegt waar. Mijn paard rijdt gewoon het fijnste met een leren bit, maarja...nou heb ik nog nooit een wedstrijd gereden, dus wat dat aangaat :)

En inderdaad denk ik dat een sperriem wel een beetje moeilijk zal gaan...heb het nog nooit geprobeerd omdat een neusriem met dit bit niet nodig is...

p.s. Wendy, mooie kleur optiming en volgens mij heb jij op de foto dezelfde kleur massimo als ik...of is het geen massimo?

xxnienke94

Re: 'Hoofdstel' met alleen bit, kinriem, teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:50

maar dit hoofdstel zit toch evengoed nog achter de oren?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:54

xxnienke94 schreef:

Heel goed gezien. Vaak kun je een leren bitje zowel met als zonder hoofdstel gebruiken. Er zijn ook paarden met niet genoeg kin, daar heb je wel gewoon een hoofdstel erbij nodig omdat het riempje niet blijft zitten.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:57

hestejente schreef:
xxnienke94 schreef:

Heel goed gezien. Vaak kun je een leren bitje zowel met als zonder hoofdstel gebruiken. Er zijn ook paarden met niet genoeg kin, daar heb je wel gewoon een hoofdstel erbij nodig omdat het riempje niet blijft zitten.

Precies...zo zou ik die bij mij zo strak moeten doen om hem om zijn kin te houden, dat hij dan zijn tong over het bit gooit omdat het niet lekker meer zit. Dus heb ik bij hem een kopstukje...eerst had ik die zonder frontriem, maar tijdens buitenritten wilde het gedeelte achter de oren wel es naar achter schuiven als Pharo zijn hoofd omhoog deed en dat zit dan zeker niet lekker. Wel heerlijk hoor, zonder keelriem en neusriem...lekker makkelijk

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:33

hestejente schreef:
Nee, het heeft niets met bitloos te maken. NH en bitloos is niet hetzelfde Annelies.

Ja dat weet ik ook, het was ook maar een grapje, vandaar de :P erachter en ik maakte dat grapje omdat je een blootshoofds paard ziet waar wel en ruiter op zit. (en nu niet gaan zeggen dat dat ook niets met NH te maken heeft)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 15:17

Blootshoofds heeft ook niets met NH te maken :P :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 15:45

Natuurlijk niet, daarom is het ook het visitekaartje van alle bekende NH'ers;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 15:53

Vind het een aparte optoming, maar heb het geloof ik al eens in een boek zien staan. Een indianenkind dat op een paard zit, en dan gewoon een gevlochten touw door de mond heeft, en verder niets.

Overigens vind ik het filmpje niet zo fijn om naar te kijken. Paard heeft vaak zijn mond open, en de ruiter haalt boven op de sprong haar handen naar haar lijf toe. Paard moet iedere keer zijn hoofd terughalen terwijl hij op de sprong juist meer ruimte zou moeten hebben.

Maar, ik vind het een mooi iets om te zien, zo'n bloot koppetje!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:50

Pluttersput schreef:
Vind het een aparte optoming, maar heb het geloof ik al eens in een boek zien staan. Een indianenkind dat op een paard zit, en dan gewoon een gevlochten touw door de mond heeft, en verder niets.

Ja dat schijnt een soort optoming bij de Noordamerikaanse indianen geweest te zijn.

Annelies: doe is niet zo serieus. Bovendien hadden we het over een leren bit, niet over optomingsloos.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:53

Nah jij reageert er serieus op, ik had het in mijn eerste bericht over een bloot hoofd = NH.

Dat indianen met alleen een touwtje door de mond reden is in heel veel oudere boekjes terug te vinden, heb dat al vaak gezien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:54

Mens het was een grapje!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:57

Ja van mij ook hoor ;)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:58

Oe, interessant dit! Ik heb het topic even globaal doorgelezen, maar kan iemand mij toevallig de nadelen van een leren bitje vertellen? (even los van in combinatie met hoofdstel of niet)
Vind het heel vriendelijk lijken zo op het eerste gezicht, ben meteen eens even gaan googelen maar schrok nogal van de prijs :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:00

Een leren bitje is vrij breed, je paard moet er genoeg ruimte voor in de mond hebben. Daarnaast vereist het meer onderhoud dan een metalen bit ivm de hygiëne :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:41

Das snel :D bedankt. En qua vriendelijkheid in de mond? Schuurt het, en gaat het een beetje lang mee?

(of is dit te offtopic? mag ook via pb dus :o )

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 21:19

Ik vraag me af of de 'randen' van het leren bit niet in de mondhoeken gaan duwen? Dan lijkt rond metaal mij minder vervelend in de mondhoeken/lagen dan een toch wat stug gestikt randje als er druk op de teugels komt...
En nog een nadeel: dat het redelijk strak moet zitten zodat het niet de mond uit schuift?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:25

Ik heb er vroeger zelf mee gereden. Geen idee wat er vriendelijker is aan een leren bit ipv ijzer. Beiden zijn onnatuurlijk in de mond toch? Ik heb nog nooit een paard gehad die het vrijwillig aten. Alhoewel? Mijn paard heeft een teugel naar zijn grootje geknabbeld en mijn hoofdstel een keer aangegeven, maar dat wil ik dan maar even niet meetellen haha! :+

Het was voornamelijk interessant om te laten zien aan een ander. Echt heel anders rijdt het niet hoor.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:32

ook ik zag deze combinatie met deze optoming gisteravond voorbijkomen op Eurosport.
Als dit topic niet al was aangemaakt, had ik het waarschijnlijk ook gevraagd.
Ik had dit hiervoor nog nooit eerder gezien en ik had zelf ook niet aan een lederen bitje gedacht (maar die heb ik dan ook nog nooit eerder in gebruik gezien en zeker niet op deze manier).
Het enige wat ik inderdaad zelf kon bedenken was dat het paard wel geen hoofdstel om zijn hoofd zal kunnen verdragen. Wel knap dat de amazone toch gelooft in dit paard en het op dit niveau weet te rijden, ondanks dit 'probleem'!
En ze heeft er toch mooi de barrage mee bereikt!

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:09

Ik heb het inderdaad ook nog nooit eerder gezien. :n
Lijkt me wel erg vervelend met vervoeren e.d dat je geen halster o.i.d om kunt doen.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:00

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:29

en ik ben ook naar London aan het kijken en As-Taro heeft in de barrage wel een hoofdstel aan.
Hij is wel wat drukker met zijn hoofd..... Heeft een bepaalde tik precies

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:27

dus bij deze post hierboven, heb het bitje toch nergens steun aan, alleen aan de teugel en dat riempje eronder?
moet dat riempje dan heel strak zitten?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:37

ulestro schreef:
en ik ben ook naar London aan het kijken en As-Taro heeft in de barrage wel een hoofdstel aan.
Hij is wel wat drukker met zijn hoofd..... Heeft een bepaalde tik precies

Precies.. ;)
Tijdens de barrage had hij wel een hoofdstel aan, en hier was hij veel onrustiger met zijn hoofd.. zelfs op moment van afzet.
Dan zie ik toch liever een paard met alleen een lederen bitje (zonder hoofdstel dus) die alleen zijn mond open doet..

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:43

In de barage gisteren reed ze hem wel met mexicaans hoofdstel.
Vond het er zonder ook appart uitzien. Maar de beschrijving van de optoming klinkt heel vriendelijk.

Zie net dat ik niet de eerste was die m ook met hoofdstel had gezien....tis nog vroeg he :+

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:30

Ik meen dat die vrouw die het programma presenteerde zei dat de ruiter voor haar altijd zo reed en dat het paard het dus zo gewend was.

Jammer dat ze later toch een hoofdstel omdeed, paardje ging fijner met een gewoon leren bitje.