Scherper bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:38

loulou schreef:
dat is niet flauw, steeds ' niet waar' roepen en beginnen over spelfouten dat is flauw ;)

ten eerste moet een bit natuurlijk passen in de paardenmond. de ruimte die een paard in zijn mond heeft is bij elk paard anders. daarom is er ook niet een perfect bit, het is paardafhankelijk.
dan zal ik het volgende anders voor je formuleren. het dikste bit wat past in de paardenmond is minder scherp dan een dunner bit. simpelweg omdat het de druk over een groter deel in de mond verdeeld.

ik heb nooit geroepen dat de ts een dikker bit moeten kopen, dus het is ook totaal niet relevant. dus laten we weer ontopic gaan

En weer een spelfout. Ik heb 'm even voor je in bold gezet ;) Het is op bokt een regel dat je Standaardnederlands gebruikt om te schrijven. Zou je je daar misschien aan willen houden?

Een dik bit doet op een groter oppervlakte pijn dan een dun bit. Juist omdat het dikker is. Snap dat dan.

Showpony

Re: Scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:44

verder is het ook regel op bokt dat men on topic blijft..
Kom op mensen het niveau daalt zo dramatisch en de TS heeft hier ook niets aan.

Verder ben ik het eens met de stelling dat een bit wel degelijk TE dik kan zijn.
op het moment dat een bit te dik is wordt het paard zowel in de ademhaling als bij het slikken belemmerd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:46

Showpony schreef:
verder is het ook regel op bokt dat men on topic blijft..
Kom op mensen het niveau daalt zo dramatisch en de TS heeft hier ook niets aan.

Verder ben ik het eens met de stelling dat een bit wel degelijk TE dik kan zijn.
op het moment dat een bit te dik is wordt het paard zowel in de ademhaling als bij het slikken belemmerd.

Een paard ademt niet door zijn mond, het is geen hond.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:55

Anne_GTI schreef:
Een paard ademt niet door zijn mond, het is geen hond.

Het geen ik aangeef is dat een bit een negatieve invloed KAN hebben op de ademhaling
daarvoor is het niet per definitie nodig dat het dier door de mond ademhaalt zoals bijv honden dat soms doen.

Zie o.a.:
http://www.bitloospaardrijden.info/schuimen.htm

en heb even een stukje gebruikt van een mede-bokker Joke_x_Remy

De ademhalingsweg en het spijsverteringskanaal zijn bij paarden strikt gescheiden. Als de weg naar de longen open is, bijvoorbeeld bij het galopperen, is de weg naar de slokdarm volledig afgesloten. Omgekeerd geldt net hetzelfde. Hierdoor kunnen paarden niet tegelijkertijd eten en ademen. Wanneer het paard echter een bit in zijn mond krijgt, activeert dit de kauwreflex. Maar net op diezelfde moment vraagt de ruiter een inspanning van het paard, waarvoor het goed moet kunnen ademen. Zo ontvangen de hersenen van het paard tegenstrijdige berichten waardoor er een fysiologisch conflict ontstaat .
Bovendien kan de overvloedige speekselvorming ook leiden tot maagproblemen. Door de kauwreflex en de slikbewegingen, produceert de maag maagzuur. Maar er komt geen eten om te verteren en dus keert het maagzuur zich tegen de maagwand. De gevolgen hiervan zijn een geïrriteerde maagwand en maagzweren .

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 02:10

Slikken an sich wordt ook niet belemmerd door een bit.

Verder vind ik dat stukje wat je schrijft over maagproblemen door een bit heel ver gezocht. Speeksel maakt het maagzuur nl. minder zuur dus het effect zou eerder andersom plaatsvinden. Kijk alleen maar naar paarden die luchtzuigen door maagproblemen, die zuigen na het voeren van krachtvoer veel meer dan dat ze na het rijden zullen doen.

Ik ben heel benieuwd op welk medisch onderzoek deze informatie gestoeld is.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 15:04

stuk mbt slikken
http://www.bitlessbridle.com/dbID/405.html

Persoonlijk denk ik dat het verband tussen bit gebruik en maagzweren niet zo heel moeilijk te leggen is.Zo zijn er genoeg onderzoeken gedaan waarbij er een verband is aangetoond tussen stress, te veel aan maagzuur (!) en gebrek aan ruwvoer.
Daarbij zijn er genoeg paarden die een slecht passend bit hebben en/of een slecht bit gebruik door de ruiter, gevolg: stress. En door de reflex die een bit kan opwekken kan er een teveel aan maagzuur ontstaan.

Maar goed er zijn op bokt al topics gevuld met discussies mbt dit onderwerp (negatieve gevolgen van het bit), dus daar ga ik verder geen woorden meer aan vuil maken.
Verder heb ik geen zin om weer stukken te gaan zoeken die ik tijden terug gelezen heb om mensen te overtuigen, wil je bewijs, informatie, gebruik google. Voor mij is het een optel sommetje van 1+1=2.
Ben je het er niet mee eens, prima ieder heeft het recht op zijn of haar mening.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 15:43

Hoi,
Ik vraag om een scherper inwerkend bit
niet om waarom en ik wil ook niet bitloos

Rixt

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 15:57

En hier word het advies gegeven om niet naar een scherper bit te gaan zoeken. Maar naar een ander bit met een andere inwerking. En is na gaan of je rijtechnisch niet het een en ander op kan lossen.
En een instructrice die tegen mij zegt dat ik een ander scherper bit moet nemen moet dan wel een hele goede reden/uitleg hebben waarom anders zoek ik dus echt een andere instructrice.

Ik zie ook vaak dat er word geroepen dat je het beste een myler kan nemen. Ik ben ook al jaren aan het stoeien met bitten. Omdat ie van mij ook niet lekker het bit wil aannenem. En ik heb dus ook een myler geprobeerd. want dat zou alles op lossen. Maar helaas de problemen werden alleen maar erger en na 3x rijden heb ik hem weer gauw vervangen voor een dubbel gebroken bustrens waar ze toch het fijnste op loopt.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:26

Showpony schreef:
tussen stress, te veel aan maagzuur (!) en gebrek aan ruwvoer.

1+1+1= 3 Daar ga je al de mist in met je veronderstelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:31

rikkybergy schreef:
Hoi,

Rixt

Waarom wil je je paard meer pijn doen?
Beantwoord die vraag eens.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:31

felicity schreef:
Ik zie ook vaak dat er word geroepen dat je het beste een myler kan nemen. Ik ben ook al jaren aan het stoeien met bitten. Omdat ie van mij ook niet lekker het bit wil aannenem. En ik heb dus ook een myler geprobeerd. want dat zou alles op lossen. Maar helaas de problemen werden alleen maar erger en na 3x rijden heb ik hem weer gauw vervangen voor een dubbel gebroken bustrens waar ze toch het fijnste op loopt.

En bij mij is dat dus precies andersom. Als ik twee keer achter elkaar een dubbelgebroken bustrens heb gebruikt heb ik een soort betonblok aan m'n teugels hangen. Myler erin en het lijkt weer op een paard dat er zelf nog steeds over verbaasd is dat hij na kan geven :+

Dus dat is wat wij (althans ik :o ) bedoelen TS. Een scherper bit is zelden de oplossing. Anderhalf jaar geleden heb ik ten einde raad een kimblewick aan mijn hoofdstel gefrummeld en ben ermee gaan rijden. Toen was er dus helemaal geen land meer met mijn paard te bezeilen. Wist ik veel dat hij geen hefboomgedoe achter z'n oren kon velen :Y) Een andere inwerking kan net zoveel verschil maken als een scherpere, en met blijvend effect en het is beter voor je paard.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:33

zelf gebruik ik dan vaak een rolletjesbit. die kunnen ze niet vastpakken en ze worden er minder stug van.
een dun bit wil ook nog wel eens goed helpen. hoe dikker hoe zwaarder het in de mond ligt.
ik zou niet te zware bitten pakken want daar wordt je paard uiteindelijk alleen maar zwaarder van in de hand.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:35

maai_ke schreef:
zelf gebruik ik dan vaak een rolletjesbit. die kunnen ze niet vastpakken en ze worden er minder stug van.
een dun bit wil ook nog wel eens goed helpen. hoe dikker hoe zwaarder het in de mond ligt.
ik zou niet te zware bitten pakken want daar wordt je paard uiteindelijk alleen maar zwaarder van in de hand.

Ligt eraan. Er zijn juist paarden die beter lopen op een zwaarder bit. En dan niet qua contact of inwerking maar gewoon het gewicht van het bit.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 16:42

Ik wil mijn paard niet pijn doen
Maar ik heb aan 3 paardenkenners gevraagd welk bit ik er beter in kon doen en ze zeiden allemaal een scherpere toen vroeg ik welke dan zeiden ze moet je even kijken hoe je paard erop reageert maar het gaat er op dat het een scherpe inwerking heeft

Rixt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:48

rikkybergy schreef:
Maar ik heb aan 3 paardenkenners gevraagd welk bit ik er beter in kon doen en ze zeiden allemaal een scherpere toen vroeg ik welke dan zeiden ze moet je even kijken hoe je paard erop reageert maar het gaat er op dat het een scherpe inwerking heeft

Rixt

Als die "kenners" het zo goed weten, waarom weten ze dan niet welk bit je zou moeten gaan gebruiken? Die mensen hebben neem ik aan je paard ook gezien. Wij niet. Hoe verwacht je dan dat wij wel zouden kunnen zeggen wat je erin moet hangen?

sanneXjessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:51

plutolover schreef:
ik heb zelf ook een haflinger. Ik gebruik nu een myler level 1 bustrens

Heerlijke bit en werkt stukken beter dan de andere die ik heb. Mijn haflinger is ook goed in vast houden. Zelf een rolletjes bit (wat tegen vast houden helpt) kon menneer vast houden.

De myler is wel een wat duurdere bit, Het voordeel van dit bit is dat het een wat dunnere bit is. sommige haflingers hebben een wat lagere laag (lagere geheemlte ff duidelijk uitgelecht) Waardoor ze met wat dikkere bitten hun mond niet mooi kunnen sluiten daardoro ook beter kunnen vast pakken..

Mijn pony wilde ook niet losgeven op mijn dubbelgebroken, dus heb nu ook een myler level 1 bit.
Nu loopt ze fantastisch <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:16

rikkybergy schreef:

Rixt

Een scherper bit werkt scherper in en doet dus meer pijn. Realiseer je dat goed! Meer of minder is 't niet.

Die zogenaamde "paardenkenners" zouden jou met al hun "kennis" beter rijtechnische adviezen kunnen geven. Dat kunnen ze dus niet. Een bepaald bit adviseren kunnen ze ook niet. Waar zit nou die "kennis"?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:18

JoviBan schreef:
rikkybergy schreef:
Hoi,

Rixt

Waarom wil je je paard meer pijn doen?
Beantwoord die vraag eens.

Volgens mij hoeft zij helemaal geen verantwoording aan jou af te leggen...

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:27

hestejente schreef:
maai_ke schreef:

Ligt eraan. Er zijn juist paarden die beter lopen op een zwaarder bit. En dan niet qua contact of inwerking maar gewoon het gewicht van het bit.

oke maar het is toch een soort laatste redmiddel. het is niet de bedoeling om telkens maar iets zwaarders uit de kast te trekken zo gauw het even niet goed gaat. dan blijf je bezig. ik bedoel hiermee meer de bitten zoals de stang.
bovendien ben ik van mening dat je hierbij goede begeleiding moet hebben en ook zacht in je hand moet zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:56

maai_ke schreef:
hestejente schreef:

oke maar het is toch een soort laatste redmiddel. het is niet de bedoeling om telkens maar iets zwaarders uit de kast te trekken zo gauw het even niet goed gaat. dan blijf je bezig. ik bedoel hiermee meer de bitten zoals de stang.

Ja en dat bedoel ik dus NIET, zoals ik ook al nadrukkelijk heb geschreven. Ik het het over het GEWICHT van het bit, niet over de werking ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:59

kamsel schreef:
Volgens mij hoeft zij helemaal geen verantwoording aan jou af te leggen...

vragen staat vrij toch?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:33

Het is de toon die de muziek maakt...
En met name de zin erna die het niet zo vrij maakt en al helemaal niet vriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:41

Ik vond anders de reactie van de TS ook niet helemaal vriendelijk hoor "ik wil gewoon een scherper bit maakt niet uit waarom en hoe".
Ja nou ga dan naar de winkel en haal er eentje als het je toch niks kan schelen wat je erin hangt, als het maar scherper is.

Als je rijtechnisch niet goed bezig bent mag je er binnenkort toch weer een andere in hangen hoor, en dan kunnen die"kenners" je dat ook maar weer adviseren. Da's de simpelst en vaak meest ondoordachte beslissing bij problemen, als het niet lukt hup sterker bit erin. Geef een keer wat actie van achterin en probeer eerst vooruit te rijden. Het lichte dragen van het hoofd en de lichtheid naar de hand komt van de motor achteraan en de gedragenheid, niet van het type bit dat erin bungelt. (even heel grof gezegd).

De mensen hier geven advies, moet je er ook maar tegen kunnen als ze niet de raad geven die je wil.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:00

Zou ik ook worden van al die off topic reacties.

Waarom oordelen over het rijtechnische als je daar niets van weet? Ik weet ook dat de meeste instructie zuigt op dit moment, maar moet je daar vanuit gaan? Als mensen die de combinatie kennen zeggen dat ze een wat scherper bit moeten proberen wie zijn wij op bokt dan om dat in twijfel te trekken.
Natuurlijk moet je van achter naar voren rijden, maar het kan best helpen om er een tijdje een "scherper" bitje in te doen. Het is ook helemaal niet zo dat je dan volgende maand een nog scherper bit nodig hebt, dat vind ik zo onzinnig. Ieder paard is anders, de een loopt niet met een enkelgebroken, de ander niet met een dubbelgebroken.
Als je rustiger en lichter kunt zijn in je hand als het bit iets scherper is, dan is het helemaal niet onvriendelijker. Maar als dat niet overduidelijk is dan houdt het op.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 07:01

tjonge wat word er weer lekker aardig gereageerd zeg!
en ze geeft ook duidelijk aan niet bitloos te willen.
of je het er mee eens bent of niet,dat is haar zaak. niet zo over doorzagen.

tja wbt het scherpe,ben ik het met een groot deel wel eens. je lost je probleem er niet mee op.
wat iemand eerder zei over haflingers die altijd stug in de mond zijn,is onzin.

het advies dat je eens een ander bit(niet perse scherper)kan proberen is hartstikke goed.
myler is zeker een goede optie om te proberen,kijk eens op marktplaats voor een tweedehandse.

ik had op mijn fjord vanalles geprobeerd,maar niets werkte fijn eigenlijk,terwijl ik regelmatig les had,ze reageerde op veel bitten niet goed. en ja bitloos heb ik ook al geprobeerd ;)
maar voor mijn pony werkt een ongebroken bustrens helemaal super,dat heeft voor ons echt het verschil gemaakt. een greep uit onze bittenverzameling die we hebben geprobeerd: enkelgebroken butrens,dubbelgebroken bustrenss,pessoa,rolletjesbit
sommige pony's vinden het bewegen van de enkel/dubbel gebroken bitten erg vervelend,dat was bij de mijne ook,en vandaar dat ze een ongebroken bit fijner vond!