Bit dat bij tegen werken als stang inwerkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:24

Jemig mensen, wat een discussie. het bit is zo streng als de ruiterhand, zoiets was het toch?

Nu we het hier over danger bitten hebben: bestaan die ook in bustrens uitvoering? Van H&M (Sprenger) kan ik ze nl alleen maar als watertrens vinden. Iemand een idee?

Heb ze wel van Stübben gevonden, maar nog niet waar deze in Nl verkrijgbaar zijn.
Afbeelding

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:32

Ik heb een tijdje geleden dit bit van iemand op bokt overgenomen

Afbeelding

Maar ik kan echt niet ontdekken hoe dit bit een ongebroken bit zou moeten worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:35

Dat is ook geen dangerbit. Maar een gewoon dubbelgebroken bitje.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:16

hestejente schreef:

"Gewoon" dubbel gebroken is ie niet want volgens de KNHS mag deze niet op wedstrijden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:24

Ik vind hem doodgewoon. In ieder geval is het geen dangerbit ;)

DubbelFun

Re: Bit dat bij tegen werken als stang inwerkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:26

Misschien mag hij niet omdat het uit 2 metalen bestaat (of is die regel ondertussen achterhaald) ??

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:27

yvonnedv schreef:
hestejente schreef:

"Gewoon" dubbel gebroken is ie niet want volgens de KNHS mag deze niet op wedstrijden

Zou dat niet komen omdat het twee soorten metaal zijn? Ik zie tenminste een roodachtige gloed in het tussenstukje...? Verder vind ik hem ook niet heel speciaal.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:18

Rieja schreef:
Jemig mensen, wat een discussie. het bit is zo streng als de ruiterhand, zoiets was het toch?

Nu we het hier over danger bitten hebben: bestaan die ook in bustrens uitvoering? Van H&M (Sprenger) kan ik ze nl alleen maar als watertrens vinden. Iemand een idee?

Heb ze wel van Stübben gevonden, maar nog niet waar deze in Nl verkrijgbaar zijn.
http://www.shophorsepower.com/catalog/i ... b-2251.gif

Ja dat is het inderdaad als je je makkelijk uit de voeten wil maken met het vraagstuk. Wij doen dat niet, dus laat ons fijn discussieren. ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:18

Rijerijerije schreef:
yvonnedv schreef:

Zou dat niet komen omdat het twee soorten metaal zijn? Ik zie tenminste een roodachtige gloed in het tussenstukje...? Verder vind ik hem ook niet heel speciaal.[/quote]

Twee soorten metaal mag, het gaat om het bobbeltje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:20

Want tongvrijheid is om de één of andere reden niet goed? :?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:28

hestejente schreef:
Want tongvrijheid is om de één of andere reden niet goed? :?

Geen idee, hij staat niet bij de afbeeldingen in de regelementen dus mag het niet.

Ik heb op de friese kampioenschappen geschreven en had het bit toevallig bij me, tijdens de lunch heb ik het aan diverse juryleden en ook aan de federatievertegenwoordigers gevraagd en het mag niet. Sommige zeiden met het bolletje naar beneden mag wel maar met het bolletje naar boven niet, maar over het algemeen zei men dat het niet mag

Op mijn mail aan de KNHS hierover kreeg ik als antwoord dat hij nu niet is toegestaan volgens de regelementen maar dat dit soort bitten waarschijnlijk met ingang van de volgende regelementen wel toegestaan worden.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:50

@Yvonnedv: dat lijkt een bustrens uitvoering van dat Pessoa Magic bit (zie afbeelding op de eerste pagina).

@Hestejente: mij is altijd verteld dat je een paard met een bit met tongvrijheid bewerkt op de lagen. Dit is in principe de bedoeling bij een paard dat al wat verder is afgericht, maar tussen paarden bestaan ook verschillen, sommigen vinden een bit dat inwerkt op de tong prettiger (en zijn dus fijner te rijden op een ongebroken bit of misschien zo'n danger bit waar het her over gaat) en anderen zijn fijner in de aanleuning met een Myler met tongvrijheid, om maar wat te noemen. Vind het wel logisch klinken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:55

Ja, ik begrijp het principe. Ik ken het bit. Ik snap alleen niet dat je er niet mee mag rijden. Als ruiter met een paard dat liever niet te veel druk op de tong heeft ben je dan toch in het nadeel?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:15

Aha op die manier. Ik kan je volgen!
Denk dat de 'bittenregels' (die in 2010 trouwens aanzienlijk zijn versoepeld) toch bedoeld zijn om het paard in bescherming te nemen, maar je hebt gelijk als je stelt dat dat niet voor ieder paard 'het beste' is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:23

Persoonlijk, maar dat is mijn mening :7 denk ik dat een paard veel meer schade ondervindt aan een te dik bit of aan een verkeerde neusriem dan aan wat druk op de lagen. Maar goed, ik maak de regels niet he :+ Behalve dan gelukkig in mijn eigen paard zijn smoeltje

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:45

http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=2500004
ik heb deze.
maar om nu omdat je paard moeite heeft met inbuigen dit bit te gaan gebruiken :n
ik denk dat je paard gewoon last heeft van zijn spieren met inbuigen, dat had mijn paard ook.
wij kunnen ook niet opeens lenig zijn...
(ik rijdt met dit bit omdat hij afentoe erg heet kan worden en ik hier iets meer mee te zeggen heb op het moment dat hij dat hij iets wil doen).