Bitloos toch niet zo vriendelijk als wij denken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:36

Ik ben zelf een paar maanden geleden overgestapt van bit naar bitloos.
Ik heb me daarvoor goed ingelezen in de verschillende optomingen en op basis daarvan
leek mij kaakgekruist de beste combi. Ik heb toen een hoofstel mogen lenen en we reden er zo mee weg!
Later heb ik een eigen hoofdstel gekocht en wij rijden nu alleen nog maar bitloos.
Kaakgekruist bevalt mij en mijn paardje supergoed. Je wordt echt terug geworpen op je
zit en je beenhulpen.
Ik denk niet dat bitloos onvriendelijk is. Net als vele anderen hier, ben ik het ermee eens dat het aan de ruiter ligt.
Als jij bitloos je teugels loeistrak hebt en er aan zit te trekken, dan is dat zeker onplezierig
voor je paard. Wel vond ik de neusriem van mijn hoofdstel iets te stug (ondanks invetten)
dus hier heb ik een neusbontje om gedaan.
Ik wil niet meer met bit rijden, het is me steeds meer tegen gaan staan dat geklooi in de paardenmond.
En mijn paardje loopt zoveel beter zonder bit, zoveel meer ontspannen in het lijf.
Haar kaak is los, ze heeft een hanglipje en vindt het heeerlijk zonder bit!
De eerste keer met m'n eigen hoofdstel viel ze bijna in slaap bij het omdoen, terwijl
ze anders altijd begon te gapen en te doen. :D

_aussi

Re: Bitloos toch niet zo vriendelijk als wij denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 20:58

super bedankt voor je reactie! :) Wat fijn dat het bitloos zo goed bevalt! Ik ben van plan om in het nieuwe jaar zowel boomloos als bitloos te gaan. Vind het alleen erg lastig omdat ik graag zowel pullside als kaakgekruist wil uitproberen. Vind het alleen een beetje zonde van het geld om ze beide aan te schaffen. Hopelijk vind ik ook iemand waarvan ik een hoofdstel mag lenen.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:25

Ik rijd ook met een kaak gekruist hoofdstel. Deze bevalt mij erg goed en is voor mij zeer diervriendelijk en voor mn pony uiteraard :)
Wat ik met dit hoofdstel absoluut niet heb is het aansnoer effect waar veel over gesprken word.
Bij mij is er zodra er geen druk op de teugels staat ook geen druk op de kaak gekuisde riemen, het laat direct los doordat het goed glijd.
Het paard heeft met dit ide gen onnodige druk wat het met een bit wel ALTIJD heeft. Ookal laat je de teugels los met een bithoofdstel, er is altijd druk van het bit op de o zo gevoelige lagen waarscherp bot onder zit. omdat ik altijd alles wil weten van hoe of wat met ik eens met mijn vingers in de mond van mijn paard op de lagen gaan voelen. Ik drukte er iets op en schrok eigenlijk van hoe scherp inderdaad dat bot eronder is. Het is niet zo dat ik gelijk een snee in mijn vingers had ofzo :') maar kan mij erg goed voorstellen dat als daar een ijzer voorwerp op drukt dit zeer pijnlijk aan kan voelen in de mond. En bij het idee dat mijn paard pijn moet lijden voor mijn plezier...nee alsjeblieft niet.
Je hebt b.v de hackmore, ook bitloos, die lijkt mij niet erg diervriendelijk. Het is dus wel goed kijken welke je neemt :)
Ook rijd ik eigenlijk nagenoeg altijd zonder druk op de teugels, dus is het in mijn geval ALTIJD dier vriendelijker dan het contante druk van het ijzeren dwang midder in de mond :)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 21:39

@ Cinnepin, Het filmpje uit jouw profiel gaf voor mij de aanleiding om dit topic te openen, dus bij deze bedankt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:40

Oh haha echt joh? wat toevallig :)

Hoop dat je snel iets vind wat bij jullie past :)

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:43

Het wordt ook getest op een paardenhoofd van schuimrubber, en voor zover ik weet hebben paarden geen hoofd van schuimrubber }:0

Wil niet zeggen dat deze test complete onzin is, maar paarden kunnen veel meer hebben als een schuimrubber paardenhoofdgeval. Ikzelf denk dat je een beetje moet testen wel hoofdstel het beste bij je paard past.

Zelf heb ik een kingekruist hoofdstel, ben er erg tevreden over. Maar ik heb af en toe het idee dat deze hoofdstellen niet meer 'loslaten' als je geen contact hebt. Ik denk dat een kaakgekruist hoofdstel zoiets ook kan hebben.
Waar ik zelf absoluut geen fan van ben, is het (oude?) Emiel Voest bitloze hoofdstel. Deze heeft een soort touw ipv de leren bandjes onder de kaak. Dat lijkt me op een gegeven moment ontzettend schuren, vooral als je de neusriem strak aantrekt.
Afbeelding
Hier zie je dat het touw door het ringetje van het hoofdstel gaat, als de neusriem strak zit, geeft het touw niet echt mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:45

Nienkeee, dat vast blijven zitten met mij kaakgekruiste hoofdstel heb ik dus niet. Ik denk dat je dan goed moet rondkijken welke hoofdstellen dit niet hebben :)
Ik ben dus meer dan tevreden over mijn hoofstel :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:56

ik rij mijn paard ook bitloos
ik wissel af met deze
Afbeelding

en ik heb er 1 met leer gevlochten neusriem, heb zo snel geen foto bij de hand

ik ben er mee begonnen toen ik van het voorjaar weer een paard had dat zijn hoofd kantelde en ik dacht dat het door zijn gebit kwam
hij doet het er zo goed op vanaf het begin dat ik geen bit meer ingehad heb
hiervoor reed ik hem met een myler

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:10

Cinnepin schreef:
Nienkeee, dat vast blijven zitten met mij kaakgekruiste hoofdstel heb ik dus niet. Ik denk dat je dan goed moet rondkijken welke hoofdstellen dit niet hebben :)
Ik ben dus meer dan tevreden over mijn hoofstel :)

Ik heb zelf geen kaakgekruiste, maar een kingekruiste. Deze heeft dat wel maar ik denk dat ik deze nog eens een keertje moet inoliën. Ik ken wel iemand die heeft een kaakgekruiste en die geeft niet mee, maar het kan dus zijn dat het mindere kwaliteit is ofzo (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:36

aha ja kan idd, ik hoor het wel eens idd dat mensen dat zeggen, zelfs mensen die t nooit geprobeerd hebben en met bit rijden :') alleen mar om het bit goed te praten :')

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:41

ik rijd kruislings en met hackamore
een rustige ruiter met stille hand kan dit anders kan t idd heel scherp zijn voor je paardjes...

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:27

Ik heb verschillende dingen bij mijn pony geprobeerd, touwhalster, sidepull en kaakgekruist.
Het laatste beviel mij toch het best en mijn pony reageerde er het beste op.
Ook zou ik graag wel eens een bosal willen uitproberen maar die zijn vind ik, best duur.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:02

Die site geeft juist alleen maar aan welke hoofdstellen welke druk geven. Sommige merken zijn dus gewoon minder geschikt, maar zien er wel mooi uit.
Ik heb bijvoorbeeld een indian bosal laten maken, handgevlochten voor mijzelf. Daar ben ik dan weer tevreden mee.
Er bestaan ook bedrijven die met bijna ALLE soorten bitloze optomingen langskomen, waarna ze eerst je paard gaan opnemen, om daarna te gaan passen.
Dan weet je uiteindelijk zeker dat je iets moois passends hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:16

_brunette schreef:
Ik ben van plan om in het nieuwe jaar zowel boomloos als bitloos te gaan. Vind het alleen erg lastig omdat ik graag zowel pullside als kaakgekruist wil uitproberen. Vind het alleen een beetje zonde van het geld om ze beide aan te schaffen. Hopelijk vind ik ook iemand waarvan ik een hoofdstel mag lenen.

Je kunt eerst een paar systemen uitproberen.
Via verkoopsites: http://www.bitloospaardrijden.info/testservices.htm
of via iemand die bij je langskomt: http://www.bitloospaardrijden.info/passervice.htm