Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
vaa schreef:wow wat een discussie,
ik ben echt een noob op het gebied van western,
maar vond het wel boeiend om alles te lezen.
nou heb ik wel een vraagje, waar heb je die combinatie voor nodig,
ik heb gelezen dat het heel slecht is, maar andere mensen vinden dat weer helemaal niet zo,
wat is dan het doel van de shanks in combinatie met de westernslof??
: ruiters die zo rijden moet je mijden als de pest!
) en ga je paard eerlijk en op de juiste manier rijden, dan bereik je, uiteindelijk, meer en houden jij en je paard plezier in het rijden. "Groot voordeel" is ook dat je dan je paard tot op hoge leeftijd kan blijven rijden en dat hij "het" altijd zal doen ipv. dat hij het "soms doet" en voor zijn 10e jaar ingeruild moeten worden tegen een ander exemplaar. ElCid schreef:Geen voorbeeld nemen aan dit soort sukkels, zoek een goede en kundige instructeur/ trainer ( veel succes) en ga je paard eerlijk en op de juiste manier rijden, dan bereik je, uiteindelijk, meer
Want als ik Dofuzz mag geloven, dan gebruikt hij bovengenoemde manieren.Niels schreef:ElCid schreef:Geen voorbeeld nemen aan dit soort sukkels, zoek een goede en kundige instructeur/ trainer ( veel succes) en ga je paard eerlijk en op de juiste manier rijden, dan bereik je, uiteindelijk, meer
Wie bereikt er dan meer op dit moment dan Bernard die net World Champion is gewordenWant als ik Dofuzz mag geloven, dan gebruikt hij bovengenoemde manieren.
Noem eens wat namen die net zoveel bereiken met jouw manier, ben oprecht benieuwd.
.
) groepje, en daardoor door maar heel weinigen te vatten is. ElCid schreef:Ik heb geen namen genoemd, weet( tot nu toe) ook niet om wie het ging/ gaat. Maar wie de schoen past, trekt hem aan! Bernard is een wedstrijd ruiter die, hopelijk, weet wat hij doet. Ik vind het wel een erg slechte zaak, dat wanneer iemand zo rijdt dat iemand anders, met duidelijk weinig ervaring, gezegd wordt het ook wel even te mogen proberen!
Als je als Prof weet hoe je er mee om moet gaan ( en dan nog vind ik het niet goed te praten omdat je dan zeker zou moeten weten hoe je een paard licht in de hand moet krijgen zonder kunstgrepen) moet je heel erg oppassen voor na apers!
Of het nu om western met draw reins en shanks gaat of om dressuur ruiters die LDR e.d. beoefenen; het kan ( bijna) altijd zonder en het risico is en blijft dat copy cats gaan denken dat het zo hoort en de juist weg is.
Bernard Fonck of wie dan ook; prijzen kunnen winnen wil niet zeggen dat je naar twijfelachtige ( dwang)methodes kan en mag grijpen; ik hou dan ook mijn twijfels over zijn eigen Rijkunstige gevoel en vermogen; al wint hij alle medailles ter wereld.
Ik zou hem graag op een echt fijn gereden en super sensibel paard willen zien - dat zonder kunstgrepen getraind is - en dan mag hij even zijn "kunstjes" laten zien, als dat ook lukt dan pas heb ik respect voor een ruiter, niet door het winnen van prijzen.
Jammer genoeg is een winnende wedstrijd ruiter alleen maar beter dan de andere deelnemers van dat moment en dat kan soms een uitermate betrekkelijk begrip zijn!!!!
Er zijn genoeg ruiters die met eerlijke en recht door zee methodes, zonder hulp/ dwangmiddelen net zoveel of misschien wel meer bereiken. Maar meestal streven die iets anders na dan het winnen van medailles en daarom is daar ook geen vergelijk in mogelijk.
Pure lichtheid van een paard, samenwerking en wederzijds respect is iets wat in de wedstrijd wereld vrij zelden voorkomt. Het is dus maar waar je voor kiest.
Ik ben nou eenmaal geen wedstrijd ruiter maar train wel met topniveau trainers om mijn paarden superlicht en soepel te krijgen, sensibel op gewichts en balans hulpen en reagerend op minimale hulpen en dat dan ook allemaal nog op trens/ snaffle. Maar dat is een compleet andere belevingswereld die vaak gedeeld wordt met een klein ( select) groepje, en daardoor door maar heel weinigen te vatten is.
Had iets te maken met de meerderheid en ongelijk, maar dat is aan jullie om je af te vragen hoe dat ook weer zit; mijn standpunt heb ik hier neergezet en daar ben ik toch niet vanaf te brengen, dus spaar je de de moeite. Net zomin als ik anderen van hun standpunt af wil brengen, maar het geeft wel stof tot nadenken en ( matige) discussie en dat kan nooit kwaad.
DubbelDun schreef:Ik ken de beste man niet en heb hem nooit zien rijden, laat staan trainen. Maar ik blijf erbij dat de kombi van attributen niet de mijne is.
IMO is een paard die nog geen vertrouwen heeft in de hand nog niet toe aan een shank. En een ruiter die een paard op een snaffle geen vertouwen kan geven is dat ook nog niet.