Welk bit voor jong onrustig paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 09:57

mandodo schreef:
Afbeelding

waarom zou een paard door een bitloos hoofdstel minder goed luisteren, je geeft gewoon druk op de neus i.p.v. de mond en het ziet er niet minder mooi uit als de doorgaans dressuur hoofdstellen met bit..

Ik heb niet gezegd dat ze minder goed zouden luisteren.
Ik denk alleen omdat ze nog maar net onder het zadel is, en al beleerd is met bit ik haar beter op bit kan blijven rijden.
Ook omdat ik straks graag de wedstrijden in wil, waar ik met bit moet rijden.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 09:58

mirm schreef:
Ik ben het eens met mandodo. Mijn jonge paard wordt ook bitloos gereden, nadat ze erg reageerde op het bit. Qua controle gaat dat prima en zo kan de mond rustig wisselen. Daarna zal ze alsnog ook met bit beleerd worden. Bevalt mij goed.
Trouwens ik heb nog een nieuw 12,5 dubbelgebroken kkbitje hangen! (had hem te klein gekocht en kon niet meer ruilen) |(

Ik hoef GEEN reacties meer over bitloos rijden.
Hier heb ik niet om gevraagd en kies ik niet voor.

mirm

Re: Welk bit voor jong onrustig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:00

Sorry, was goed bedoeld.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 10:02

mirm schreef:
Sorry, was goed bedoeld.

Dat geloof ik ook graag hoor!
Niet gemeen bedoeld, alleen ik heb er nu gewoon niks aan.
Ik heb een bitloos hoofdstel thuis liggen, heb er ook wel mee gereden met mijn pony.
Ook met alleen een touw om haar nek.
Maar met deze wil ik dat nu gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:06

Calimero_ schreef:
Ik zei alleen dat ze volgens mij geen last van het bit hebben als de voorste tanden wisselen.

Het wisselen begint met de voorste middentanden, daarna worden alle kiezen gewisseld, en als laatste de voorste buitentanden.
Deze gehele periode is de mond gevoelig. Of er nu een tand gewisseld wordt of een kies, dat maakt niet uit.
Het bit komt niet tegen de tanden aan, dat is waar, maar de mond is nu eenmaal gevoelig en nòg gevoeliger gedurende de eerste 5 jaar.
Hier wordt in het algemeen nauwelijks tot geen rekening mee gehouden en iedereen wil "gewoon" met bit rijden.

Laat het gewoon eens bezinken. Bitloos kan prima, je kunt er zelfs t/m L2 mee starten. Je doet je pony er enorm veel plezier mee.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:34

Opzich snap ik wel dat je niet bitloos wilt, de wedstrijden zijn gewoon over het algemeen met bit. Komt vast meer straks maar nu schiet het inderdaad niet helemaal op. Maar wanneer wil je met wedstrijden beginnen dan?? Ben jij wel gewoon rustig met je handen tijdens het rijden?? Bitloos is inderdaad helemaal niet zo verkeerd hoor, ze leggen heel gauw de link met of zonder bit. Ik rij langs de weg met die van mij altijd bitloos en ik bereik precies het zelfde als dat ik met bit rij. Dus het is helemaal niet erg als je nu even zonder bit gaat rijden want de link leggen ze echt zo weer. Maar ik zou gewoon een enkel gebroken bit doen en dun.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:35

Ik ga voor mijn jonge ruin, of eigenlijk heb ik hem al besteld een dubbelgebroken appelbitje..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:42

Het is blijkbaar voor sommigen erg moeilijk om de OP te lezen :+
Grappig dat nagenoeg iedereen met appelbitje rijdt, ik rijd mijn jonkie ook op een appelbitje (D-trens) welke ik meegekregen heb van de vorige eigenaresse.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:20

Robart bit? Werkt onafhankelijk in, ligt hierdoor rustig in de mond en kantel niet bij het aannemen van de teugels

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:24

Je zou ook een simpele ongebroken trens kunnen proberen, sommige paarden willen "rust" in hun mond. Die met een flauw boogje liggen het prettigst in de mond.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:28

Ik gebruik voor mijn merrie die eerst ook erg last had van onrust een enkelgebroken bustrens (goldbrass) van Harry's Horse, deze zijn kwa prijs ook niet zo erg om eens te proberen als een KK bitje

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 14:52

Eciara schreef:
Opzich snap ik wel dat je niet bitloos wilt, de wedstrijden zijn gewoon over het algemeen met bit. Komt vast meer straks maar nu schiet het inderdaad niet helemaal op. Maar wanneer wil je met wedstrijden beginnen dan?? Ben jij wel gewoon rustig met je handen tijdens het rijden?? Bitloos is inderdaad helemaal niet zo verkeerd hoor, ze leggen heel gauw de link met of zonder bit. Ik rij langs de weg met die van mij altijd bitloos en ik bereik precies het zelfde als dat ik met bit rij. Dus het is helemaal niet erg als je nu even zonder bit gaat rijden want de link leggen ze echt zo weer. Maar ik zou gewoon een enkel gebroken bit doen en dun.

Ja ik ben wel stil met mijn handen hoor. Ik heb meerdere jonge paarden gereden en altijd met bit gereden.
Ook wel zonder zoals ik aangaf. En inderdaad, mijn vorige pony kon het wel.
Maar deze is al niet erg makkelijk, en ik sta op een pensionstal dus je rijd altijd met andere mensen (bijna altijd).
Dus durf ik het gewoon nog niet aan.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 14:54

Mootje schreef:
Het is blijkbaar voor sommigen erg moeilijk om de OP te lezen :+
Grappig dat nagenoeg iedereen met appelbitje rijdt, ik rijd mijn jonkie ook op een appelbitje (D-trens) welke ik meegekregen heb van de vorige eigenaresse.

Dat viel mij inderdaad ook op.
Kan me er wel iets bij voorstellen. Als je jong bent en er word ineens een stuk ijzer in je mond gegooid zou ik het ook niet snappen.
Misschien door het bekende smaakje dat ze toch wat rustiger worden..

xx_Lidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:08

Een D-trens die goed past en het liefst dubbelgebroken, en een dun bitje

myhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:39

bitloos rijden is ook leuk hoor
:D
dan hoef je ook geen bit

hihih

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:54

Haha, leuk dat er een foto van mijn paard wordt gebruikt om bitloos te promoten! :D Hij liep er inderdaad erg fijn op! Toen ik over wilde op bit, ivm wedstriden, ben ik met een ongebroken harry's horse appeltrensje gaan rijden. Het zachtste bitje, heel fijn en vooral stabiel!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:00

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 12:17

En een scholingsbit? Wat heeft die voor inwerking?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:20

Mijn merrie heeft vorig jaar ook lang moeten wennen aan het bit. Ik heb de dikst mogelijke dubbelgebroken bustrens gekocht. Bridie heeft er zeker 2 maanden aan moeten wennen, was ook erg onrustig, maar loopt nu als een speer met dit bitje en schuimt hartstikke goed. Enne, ik had ook een africhtingshoofdstelletje (met lage neusriem).
Laatst bijgewerkt door Diane65 op 24-11-10 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:38

Je kan een ongebroken bustrensje proberen en dan met een lage neusriem, dan ligt het erg rustig in de mond.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 12:57

blue_kim schreef:
Je kan een ongebroken bustrensje proberen en dan met een lage neusriem, dan ligt het erg rustig in de mond.

Dan zou ik een heel nieuw hoofdstel moeten kopen..

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:44

Tja, wat wil je nu precies? Er worden hier een aantal tips gegeven, maar kennelijk wil je iets anders.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:22

Calimero_ schreef:
En een scholingsbit? Wat heeft die voor inwerking?

heb je dat nu tegen mij??? (ik volg soms effe niet hoor ;) )

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 18:23

Nee was een algemene vraag.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 18:24

Diane65 schreef:
Tja, wat wil je nu precies? Er worden hier een aantal tips gegeven, maar kennelijk wil je iets anders.

Nee hoor, ik luister en reageer.
De tips zijn alleen zo uiteenlopend dat ik zelf uit moet kiezen welke in wel en niet goed vind passen bij mijn paard. Maar daarom vind ik die tips niet slecht..