Bandages,peesbeschermers of gewoon niks?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raizel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:31

Ik was laatst nog bij paardenkliniek de Raaphorst in Wassenaar en daar hangt heel groot een bord met de boodschap dat bandages paardenpezen koken... En uit warmte metingen blijkt dat gewone peesbeschermers even warm zijn als bandages... Ik ben zelf erg te vrede over peesbeschermers met aircooling systeem. Maar die gebruik ik eigenlijk alleen maar met springen en zelfs dan worden de benen nog best warm.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 12:24

Ik heb hierbij al een beslissing kunnen maken. Bij het moment dat de peesblessure (wat wij denken) is ontstaan had mijn pony bandages om. Ze hebben dus niks geholpen bij het tegengaan van een peesblessure. Op dat moment heb ik namelijk een ongelukje met mijn pony gehad. Hij is gestruikeld en op zijn knieen terecht gekomen met zijn voorhoofd op het zand.

Straks ga ik dus gewoon kaal rijden. Tenzij hij zijn benen aantikt, maar ook dan zal ik op zoek gaan naariets wat genoeg ventileerd. En natuurlijk echt als het niet anders kan.

Marleen_

Re: Bandages,peesbeschermers of gewoon niks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:58

Ik gebruik geen peesbeschermers puur omdat hij het niet nodig heeft! Ik gebruik alleen strijklappen achter omdat hij nog wel eens wilt aantikken achter, maar dat is ook alles aan bescherming.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:32

niks, nooit gedaan, niet van plan. Richt vaak meer schade aan dan je lief is.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:16

Het is dus gewoon een fabeltje dat bandages de pezen ondersteunen !
Het word idd erg warm onder de bandages, maar ik denk nou niet echt dat er veel verschil is met peesbeschermers hoor...
Ik rijd met oftewel met bandages, en oftewel met peesbeschermers omdat m'n verzorgpaard zijn benen aantikt en ook omdat ik hem goed wil beschermen :Y)
Bij de bandages moet je gewoon ervoor zorgen dat ze GOED worden aangebracht zodat je later geen problemen krijgt...
En ik heb bandages die zal ik maar zeggen 'ademen' :+
succes ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:36

en toch vind ik het raar dat het paard dat voor 10 miljoen verkocht is, gewoon gebandageerd wordt en nergens last van heeft (gewoon door de keuringen van Schockemohle is gekomen zegmaar). Mijn paard is 19, nog super beenwerk, nooit geblesseerd en haar hele leven bandages om gehad. Maar misschien is ze wel ijzersterk ;)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:49

ik gebruik altijd een peeskap

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:13

ik ook gewoon peesbeschermers voor + achter bij springen.
bij dressuur alleen voor. soms niets, hij raakt niet aan, maar voor de zekerheid (:

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:58

Er zijn paarden die bijna altijd bandages dragen en er nooit last van hebben, dat is omdat ze GOED aangebracht worden !
Voor je dus bandages gaat gebruiken wees er dan gewoon zéker van dat je er wel genoeg verstand van hebt... :Y)

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:21

Het is helemaal in op bokt om zonder bescherming te rijden.
Maar voorkomen is beter dan genezen ;)

Ik rijd rondom bandages met katoenen onderlappen, en springschoenen voor met bont.

In het bos, springschoenen rondom en peesbeschermers voor en speciale peesbeschermers achter.

Op de wei met springschoenen voor.

Bandages is niks mis mee, mits ze goed omgedaan worden.
Dan is het juist ademend, het is katoen ;)

Ik ben juist overgestapt op bandages omdat ze daar droog en normaal kwa temperatuur onder vandaan komen.

En onder peesbeschermers juist niet, logisch.... neopreen en plastic.
Maar goed dan kan je wel muggenziften, gemiddeld rijd je 50 min. Daar gaan de benen echt niet kapot aan of wat dan ook.

En dat onderzoek over de bandages is een flutonderzoekje, niet aangetoont betreft materialen ze hebben gebruikt etc.
In de wetenschap worden er altijd veel onderzoeken gedaan voordat ze er echt mee uitkomen, dat ze denken dat ze iets zeker weten. Maar dat doe je sowieso niet. Maar dit onderzoekt zegt weinig.

Antje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:27

Ik gebruik ze niet, maar dat vooral omdat ik niet goed weet hoe, en ik wil ze niet verkeerd gebruiken. En het gaat ook goed zonder.