Wel/niet bitloos rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rijdt jij wel/niet bitloos?

Poll eindigt op

Ja, altijd
35 (32%)
Nee, nooit
18 (16%)
Beide, ongeveer 50/50
20 (18%)
Zo nu en dan bitloos
25 (23%)
Zo nu en dan met bit
10 (9%)

Totaal aantal stemmen: 108

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:26

Asyaa schreef:
Het bitloos rijden van dressuurproeven is mogelijk t/m de klasse L2 dressuur voor zowel paarden- als ponycombinaties in aparte hiervoor uitgeschreven rubrieken.

En dus heb je er niets aan. Ik ben nog geen bitloze rubriek hier in de buurt tegengekomen. Als ze geprobeerd hebben deze op te zetten, dan gingen ze toch weer niet door. Verder heb je er niets aan als je hoger start dan L2. En het is ook nog een aparte rubriek, dus niet gemengd, omdat de knhs van mening is dat de aanleuning anders is.
Jammer maar helaas. Ik kan mijn paard net zo gemakkelijk bitloos rijden als met bit. En het ziet er niet anders uit qua aanleuning.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:46

ik rijd zo nu en dan met bit.
ik rijd buiten, dressuurmatig, en voor de lol springen met een dr. Cook hoofdstel, en dat gaat super! heb gisteren dressuur les gehad van iemand die nooit mensen bitloos les heeft gegeven, en zij vind dat de hulpen onderhand hetzelfde inwerken, ook de aanleuning vind zij weinig verschillen van een paard met bit. paard kan je gewoon hoog, laag, of midden instellen, hoeft helemaal geen bit voor in.
wedstrijd springen doe ik op dit moment nog wel met bit, voornamelijk omdat ik mijn (zeer vlot in het parcours :Y) ) poown niet scherp genoeg kan sturen in een parcours, ik doe oefenparcoursen en oefenspringen soms ook zonder bit, maar we zijn een aantal keer rakelings langs een hindernispaal gegaan, als ik meer controle heb met het springen algemeen dan stappen we daar ook over op bitloos.

gelukkig rijd ik veel onderlinge wedstrijden, en mag daar bitloos starten tussen de met-bit ruiters. heb er tot nu toe geen opmerkingen over gehad van jury's, alleen dat ze het leuk vond een bitloos hoofdstel in de ring te hebben. Ik rijd nu L2, en tot nu toe gaat alles goed zo. en omdat de wedstrijden onderling zijn, zou ik op zich ook in het M zonder bit mogen starten. :)

haukieboy

Re: Wel/niet bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:57

Heb onder discussies ook al een topic geopend. Waar ik benieuwd naar ben is of je met de hackamore goed dressuurmatig kan rijden of dat je dan beter een andere bitloze optoming kan kiezen. Ik wil namelijk graag helemaal overstappen op bitloos.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:24

Natuurlijk kun je met een hackamore dressuurmatig rijden. Er is wellicht een verkeerd idee over wat dressuur is? Het gaat nl totaal niet om de middelen. Er zijn dingen die een en ander vergemakkelijken en er zijn dingen die een en ander bemoelijken, maar alles is mogelijk en het zit 'm uiteindelijk toch in de kunde van de ruiter.
Uiteindelijk zoek je naar harmonie en gehoorzaamheid naar de hulpen.
Alles dat met bit kan, kan ook zonder. Behalve contact onderhouden met de mond, maar het gaat om hulpen die met name de voorkant beheersen en dat kan dus ook via de neusriem, een hackamore of een halsring.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:57

ik rijd bitloze wedstrijden, pony heeft nog nooit zo goed gelopen!
Je kunt idd voorlopig nog niet verder dan de L2
maar dat gaat als het goed is nog wel komen! :j
(je kunt ook om een uitzondering vragen)

xxxJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:02

Altijd met bit :)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:36

Altijd met bit :j Bitloos geprobeerd maar dan raak ik zelf in paniek. Nooit weer dus

robin5896

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:04

Nog nooit geprobeert haha. ;)
lijkt me wel fijner.