[WN] FREEMAX westernzadel!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Suzanne__

Re: FREEMAX westernzadel!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:19

Zit heerlijk, was mooi :)) stijgbeugelophanging gaatjes werden wel wijder in gebruik, maar scheurde niet. Ik was er heel blij mee, behalve dus dat hij niet bleef liggen...

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:29

Klinkt verder niet slecht :D Weet je ook waarom bijna alle zadels naar achter schuiven (schoft/brede rug oid)..? :\

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:59

Hele brede schouders die heel beweeglijk zijn, hoge schoft en smaller bij de ribben :) hij werkt zadels of pads :+ naar achteren met zijn schouders en er is danniets wat het tegenhoudt ;)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:12

Tja, je kunt brede beweeglijke schouders natuurlijk ook als een positief iets zien :D Met zadels is het weer lastiger :P Iig handig om te weten (niet dat elk paard natuurlijk zo is), en evt rekening mee te houden, elke ervaring is mooi meegenomen dus thanks!! +:)+

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:52

__Suzanne__ schreef:
Zit heerlijk, was mooi :)) stijgbeugelophanging gaatjes werden wel wijder in gebruik, maar scheurde niet. Ik was er heel blij mee, behalve dus dat hij niet bleef liggen...

Trouwens, nog één vraagje (sorry :o )... wat voor pad gebruik(te) jij onder je Freemax/BM, je had het eerder over een reinsman en zag volgens mij ook een keer een mattes in één van je topics, maar welke bevalt jou het best bij je boomloze zadel/Freemax? :Y)

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:05

Een reinsman of een Mattes, maar dan wel een mattes met inlages, vanwege de ruggegraadvrijheid :)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:17

Wat voor reinsman heb jij dan als ik vragen mag? :o Wist niet dat die er ook zijn met inlages oid (evt met linkje :Y) )?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:26

Ik heb een mattes met inlages, die ik vis www.hipponet.be heb besteld :) Ik had een gewone Reinsman, vond ik ook fijn, maar omdat de Mattes inlages heeft (en dus makkelijker in de was kan ;) ) gebruik ik nu alleen die :)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:43

Die mattes ken ik inderdaad, alleen staan niet alle verschillende mattes pads (zoals de western met inlages) op de site van hipponet (of ik kijk er overheen...), hier wel ;) ik ben ook aan het kijken naar de freemax voor het inrijden van mijn jonge merrie (duurt nog wel even, maar ben me alvast een beetje aan het orienteren :D ) en ben over die mattes pads tot nu toe het meest enthousiast, maar ze kosten ook wel wat :)) Vandaar dat ik wel benieuwd was over wat voor reinsman jij het had, maar die heeft dus geen ruggegraatvrijheid (of wel? maar hoe zit dat dan als er geen inlages in kunnen/zitten)? :o?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:22

De reinsman heeft wel ruggegraadvrijheid, maar de vulling kan er niet uit, dus hij is lastiger te wassen ;)

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:10

Het zadel was toch vrij lang?? iets van 70 cm?
(of is er al een roundskirt uit:p)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:55

Horse_Driver schreef:
Het zadel was toch vrij lang?? iets van 70 cm?
(of is er al een roundskirt uit:p)

Hij is inderdaad 69 cm, roundskirt is er jammer genoeg nog niet... en tussen de square en rounded versie zit (qua lengte) weinig verschil, allebei bijna 70 cm ;)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:56

De rounded skirt is meen ik 66 cm.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:00

Zou kunnen, dan heb ik het verkeerd begrepen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:34

Omdat niet iedereen een beeld heeft van hoe de beugelophanging is hier wat fotoos:

1. Hieronder het totaalplaatje.
Afbeelding

2. Het metalen pennetje
Afbeelding

3. De sleufjes
Afbeelding

@1+3. Er zitten dus 3 van deze sleufjes in het leertje. De bovenste kun je niet gebruiken want die zit zo strak onder de stiknaad dat je het pennetje er niet in krijgt.
Dit kán per zadel wat verschillen omdat de stiknaad per zadel misschien wat verschilt.
@2: persoonlijk vind ik het pennetje er behoorlijk scherp uitzien, waardoor je
@3 al kunt zien dat het hier al iets aan het inzakken is.
EN DAT BIJ EEN NIEUW ZADEL !!!

Persoonlijk zou ik het een beter systeem vinden als je het leertje met de sleufjes makkelijk zelf zou kunnen vervangen óf dat er gekozen zou zijn voor een sterker systeem zoals het pennetje en het sleufje beide van metaal.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:36

ziet er niet heel stevig uit..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:44

Hier een post van een gebruiker die ik vond in het oude topic:
Onderwerp: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Bonnieknol schreef:
ik heb de freemax nu sinds november. Heerlijk zadel, ben er erg over te spreken. Waar ik minder enthousiast over ben is de beugel ophanging. Deze is bij mij na een endurance wedstrijd van 26 km aan 1 kant uitgescheurd. Heb ze 1 omlaag verplaatst maar deze beginnen ook al erg te slijten. Heb arthur al gebeld, hij gaat het vervangen maargoed, wel slechte kwaliteit mbt de beugelophanging. Geen idee of hier meer klachten over zijn? Verder ben ik tevreden hoor, dit is een minpuntje dat hopenlijk makkelijk is op te lossen.

Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 12:07

Tjeez, valt dat ff vies tegen zeg... ;(
Vind het er ronduit amateuristisch uitzien!
Daar mogen Arthur en de fabrikant van Freemax toch wel eens ff goed over na gaan denken dan :roll:
Laten we hopen dat men op korte termijn toch op een betere stijgbeugelophanging uitkomt...

Voor de rest schijnt het dus wel een heel fijn zadel te zijn, maar dus weer alleen geschikt voor paarden met een iets langere rug.
Tot zo ver prima, nu dus nog alleen een betere stijgbeugelophanging dus ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:47

Beugelophanging is vanaf het testmodel wat ik laaaang ;) geleden heb bepoteld bij Arthur dus niet gewijzigd.

Vroeger, toen ik nog een Berdientje was en op shetlanders rondscheurde hadden we van die pannenkoekzadeltjes met vergelijkbare beugelophangingen. En die scheurden ook allemaal af. Dus kon ik weer met het zadeltje op mijn fietsje naar paps, die er dan een of andere ingenieuze ijzeren constructie aan fixte en dan scheurde het niet meer.

Maw, veel vertrouwen heb ik hier dus ook niet in. En zolang die beugelophanging niet veranderd komt er dus geen Freemax op mijn paarden...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:09

Jeetje, wat jammer.
Bij mijn Torsion hebben we de singelriem ook vervangen. Daar hebben we het materiaal van autogordel tegen het leer gezet. Dat is echt ontzettend sterk. Zit er nu al weer jaren op en is nog zo goed als nieuw. Wellicht dat dit ook een idee is voor dit zadel?

Ik ben nu toch weer aan het zoeken naar een nieuw zadel en vind deze nog steeds zeer interessant.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:36

Bij mijn zadel lubbert t iets, ik ga er ook een stuk autogordel achter laten zetten.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:35

Erg jammer.. ziet er inderdaad nogal amateuristisch uit ;( Hoewel daar nog wel wat aan kan worden 'geknutseld', hoop ik dat ze (Acavallo) zelf alsnog op het idee komen er iets aan te veranderen :n Even een anders vraagje trouwens.. @DubbelDun, hoe komt het dat die tooling van de Freemax op jouw foto's me (behalve de 'barbwire' rand) me helemaal niet bekend voorkomt?? :o of is dat zelf op de Freemax gemaakt oid?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:40

Dat komt omdat er meer zadels verkocht worden die gelijkend zijn en niet allemaal de naam Freemax dragen ;)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:49

Oh oke, dat verklaart een hoop :D Ik weet dat er meer zadels zijn met zo'n soort beugelophanging maar dacht dat de foto's specifiek van een Freemax waren gemaakt :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:49

Nee dit was een ander zadel. Maar de FreeMax die ik in handen heb gehad zag er precies zo uit.