Bandageren goed of slecht ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:06

frgheaven schreef:
Citaat:
En dat is dus gewoon écht niet zo. Wat valt er nu te ondersteunen?

Bandages zijn niet voor bescherming. Sommigen gebruiken ze voor de show, anderen voor "bescherming".
Ik gebruikte eerder ook bandages/ beenbeschermers. Tot de dierenarts me erop wees dat het helemaal niet zo goed is voor een paard.
Hij vertelde me dat mensen wel is zo door kunnen slaan in het beschermen van hun paard, dat het tegenovergesteld werkt, en dit helemaal niet goed is of zelfs ongezond.

Naar mijn mening zijn bandages maar voor één ding: en dat is voor de mooi.

Ze beschermen niet (voldoende)
Ze ondersteunen niet (hoe kun je nu pezen die van boven naar beneden lopen ondersteunen door ze rondom te bandageren??)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:08

Eeen bandage kan nooit steun geven in de zin, dat er bij sommige oefeningen gewoon even 600 kg + ruitergewicht op 1 been komt, daar helpt een lapje stof echt niet voor.
Maar bij dressuurtraining is het over het algemeen wel voldoende om voor het aantikken in bijvoorbeeld de zijgangen te beschermen.

Het is een kunst om netjes en verantwoord een bandage aan te leggen, anders heb je kans op het afknellen van de pezen.
Echter dit kan ook gebeuren als je de elastieke banden van je peesbeschermers te strak aantrekt.

Dus bandages bij dressuurwerk is echt geen probleem, peesbeschermers bij springen, jonge paarden, bos en cross meer een aanrader.

Die temperaturen, ach ja, onder elke vorm van bescherming en training wordt het warm, cq heet. Ik heb het schuim onder peeskappen (met gaatjes en ook van leer) uit zien stromen.

Dus als ieder nu gewoon doet, waar hij/zij zich (en het paard) prettig bij voelt ;) .

(Trouwens de DA van ons heeft in alle blessuregevallen, die aangemeld worden bij de kliniek, het minste tot geen schade waargenomen van bandages :D)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:20

Anoniem schreef:
Dit onderzoek is idd niet heel grondig nee. En kan idd veel beter. Maar wat ik vooral niet begrijp. Is dat mensen nog met dingen willen rijden die mogelijk(en zeer veel aanwijzingen) schadelijk zijn voor je paard. Gaat dat leuke setje nou echt voor de gezondheid van je paard?
Daar kan ik echt niet bij. Als je weet dat het misschien schade aan kan brengen. Dan gebruik je dat toch niet meer?

Nee, sorry van zo'n flutonderzoek als dat trek ik me niets aan, daarbij blijkt uit daadwerkelijke cijfers heel wat anders, kan het linkje niet meer vinden helaas.

Verder is het zo dat velen die proffessioneel met paarden bezig zijn zweren bij bandages en een stelletje dozen op bokt het beter denkt te weten (nav een flutonderzoek uit de Bit, wat gewoon een commercieel blad is). Neuh, sorry dat ik me niet zo mee laat slepen in de anti-beenbescherming beweging die momenteel in trek is.

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:20

Nies_ schreef:
Anoniem schreef:
Dit onderzoek is idd niet heel grondig nee. En kan idd veel beter. Maar wat ik vooral niet begrijp. Is dat mensen nog met dingen willen rijden die mogelijk(en zeer veel aanwijzingen) schadelijk zijn voor je paard. Gaat dat leuke setje nou echt voor de gezondheid van je paard?
Daar kan ik echt niet bij. Als je weet dat het misschien schade aan kan brengen. Dan gebruik je dat toch niet meer?

Nee, sorry van zo'n flutonderzoek als dat trek ik me niets aan, daarbij blijkt uit daadwerkelijke cijfers heel wat anders, kan het linkje niet meer vinden helaas.

Verder is het zo dat velen die proffessioneel met paarden bezig zijn zweren bij bandages en een stelletje dozen op bokt het beter denkt te weten (nav een flutonderzoek uit de Bit, wat gewoon een commercieel blad is). Neuh, sorry dat ik me niet zo mee laat slepen in de anti-beenbescherming beweging die momenteel in trek is.

Die "dozen" ik mag hopen dat je daar jezelf ook toe rekent? Ik snap niet dat je zo tekeer kunt gaan op een forum. Nouja, proffesioneel wil niet altijd zeggen goed he?! Kijk maar naar de Rolkur.

Maargoed, met jou wil ik niet eens in discussie aan gaan. Erg jammer.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:01

Nies_ schreef:
Anoniem schreef:

En jij, met je 5336 berichten tot nu toe, rekent jezelf als een niet-boktdoos? :')

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:11

Sorry hoor, maar ik snap niet dat de Rollkur weer opgerakeld moet worden in een topic over bandageren ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:24

setteke schreef:
Sorry hoor, maar ik snap niet dat de Rollkur weer opgerakeld moet worden in een topic over bandageren ;) .

Dat werd gezegd. Omdat iemand meende dat top ruiters nooit dingen doen die slecht zijn voor hun paard ;) dusja dan word rollkur aan gehaald. Maar je kan ook barreren noemen. Of nog iets anders

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:25

Nou, dat tekeer gaan valt wel mee hoor. Ik zeg ook niet dat professioneel altijd goed is, maar het heeft altijd een functie waardoor het geld of succes oplevert, als bandages slecht zouden zijn en zou zorgen voor blessures zouden ze dus het tegenovergestelde bereiken.

Vanky

Re: Bandageren goed of slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:29

wij hebben bandages met onderlegging voor in de trailer.
We hebben ook nog een stel witten als we een keer een shoot gaan doen :j

Bij het gewoon rijden vind ik het eigenlijk onzin. De pezen van je paard lopen bij en misstap meer kans op een blessuure op dan zonder door de hitte. dit geld ook voor peesbeschermers (die eigenlijk alleen voor het springen zijn lijkt mij..)

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:30

Er stond een aantal maanden geleden een heel artikel over bandages in de Bit. Een dierenarts heeft onderzoek uitgevoerd en daar kwam uit dan bandages geen enkel positief resultaat opleveren (alleen dat het mooi kan zijn). Enkel slechte resultaten. Het been wordt warm, het kan knellen en geeft geen enkele bescherming. Hij vroeg zich ook af waarom er nog zoveel prof ruiters zijn die hun paarden inbandageren.

Ik weet niet meer van welke maand het was. Maar artikel was erg overtuigend..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:32

Als je dit topic gelezen had had je gezien dat dat artikel al genoemd is.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:41

Nies_ schreef:
Als je dit topic gelezen had had je gezien dat dat artikel al genoemd is.

Dan heb ik er waarschijnlijk overeen gelezen. :j

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:45

iedereen heeft er zo zijn eigen mening over......

mijn mening is ......peeskappen geen bandages tenzij fotoshoot of show :D

Maaaaaaii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:11

Nu ik een klein stukje gevolgd heb,
snap ik niet meer welke beschermers nu wél bescherming geven.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:40

Maaaaaaii_ schreef:

Bescherming waarvoor? Voor aantikken, strijken, voorkoming van peesklap, voorkoming van schiefels, etc.?

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:18

Als hier zoveel anti-bandage mensen zijn, is het dan erg dat ik een sint hubertus ( processie ) meestap met alleen de 2 voorbenen gebandageerd? Ik doe dit anders nooit x

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:58

Haha, Loezz, ik ben niet anti-bandage hoor :D , dus gewoon doen.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 21:42

Oké iedereen zegt eigenlijk zo goed als het zelfde, dus beter niets aandoen dan iets (behalve voor springen en als het paard zich aantikt, enz...)
Stel ik zou bandages gebruiken ga ik ze alleen maar gebruiken voor een paar leuke fototjes enzo :Y)
Volgens mij is iedereen er nu wel van overtuigt dat bandages NIETS doen en alleen maar voor problemen zorgen als ze fout worden aangebracht... B-)
Als iemand nog iets daarover wilt zeggen ga je gang maar. :P
Jullie zijn in ieder geval al bedankt dames :list:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:02

Loezz schreef:
Als hier zoveel anti-bandage mensen zijn, is het dan erg dat ik een sint hubertus ( processie ) meestap met alleen de 2 voorbenen gebandageerd? Ik doe dit anders nooit x

Dat zal niet veel kwaad kunnen. Het probleem doet zich pas voor wanneer je gaat draven of galloperen

arosafreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:08

Wat vinden jullie van 3 in 1 t.o.v. kappen en bandages?
Ik kom er namelijk niet uit op bokt...
heb een tijd met bandages gereden, maar vond het een crime om het goed te doen, dus zonder meer schade aan te brengen dan het voorkomen.... worden 3 in 1 net zo warm als kappen?

Maaaaaaii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:25

setteke schreef:
Maaaaaaii_ schreef:

Bescherming waarvoor? Voor aantikken, strijken, voorkoming van peesklap, voorkoming van schiefels, etc.?

Mijn verzorgpony tikt aan en strijkt soms. Ik doe altijd bandages om en soms peesbeschermers en strijklappen en ze heeft hier nog nooit problemen mee gehad. Blijkbaar is dit dus slecht, ookal doet ze dit al heel haar leven en heeft ze nog niets aan haar pezen of iets anders gehad.
Voor het tikken deed ik springschoenen om maar hier kreeg ze wondjes door.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:45

betreft het steun-argument: je kan enkel spieren ondersteunen en het onderbeen van een paard bevat geen spieren. enkel pezen en bot en daar valt geen steun aan te geven.

voor de leuk? ja waarschijnlijk wel
tegen aantikken? kan ook ja, maar er standaard van uit gaan dat je paard zich wel eens ZOU KUNNEN aantikken en hem daarom altijd inpakken??? sja, ik ben eerder voor even bekijken wat je gaat doen en of bescherming daarvoor misschien een idee is. om wat rondjes te rijden in de bak ga ik mijn paard niet inpakken hoor :+ als ze dat nog niet zo kan, is er wat mis.

ow ja en ivm het onderzoek over pezen en warmte:
-men heeft wetenschappelijk kunnen bewijzen dat eiwitten onherroepelijke schade kunnen oplopen eens de temperatuur te hoog wordt. (eigenlijk vergelijkbaar met het eiwit van een eitje dat je kookt, het verandert van textuur en je krijgt dat niet meer terug zoals ervoor eens het ei gekookt is).
-men weet vanaf welke temperaturen dat dit proces optreedt.
-pezen bestaan voor een groot deel uit eiwitten.
==> men meette temperaturen die die limiet overschrijdden en rekening houdend met de andere feiten, kan je toch stellen dat die bevinding een relatief hoog waarheidsgehalte zal hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:01

bandages brengen wel degelijk steun aan pezen.
In geval van peesblessures word er altijd aangeraden een bandage voor steun om te doen.Wel goed gebandageerd natuurlijk.
Na een peesblessure van 18 jaar geleden,ben ik altijd de voorbenen blijven bandageren.
Als een paard geen last heeft van peesblessures,of nooit gehad is bandageren alleen voor de mooi.

Voor de bescherming hoef je het dus niet te doen begrijp ik hier.

Vroeger toen er nog geen transportbeschermers bestonden,bandageerden wij altijd met gewone stal bandages.(de niet rekbare)
Met lappen eronder,ik heb nog nooit een paard met open benen van de wagen afgehaalt....dus het zal toch wel iets bescherming geven....

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:04

ik heb altijd paarden bloot op de trailer gezet en er ook nog nooit een met kapotte benen van de trailer gehaald, dus dat zegt imo niet veel...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:07

kynshiri schreef:
ik heb altijd paarden bloot op de trailer gezet en er ook nog nooit een met kapotte benen van de trailer gehaald, dus dat zegt imo niet veel...

er gaat bij mij geen enkel paard de trailer of vrachtwagen op zonder beenbescherming....zelfs niet met oefenen.
misschien ben ik te voorzichtig :o