stubben behoud zijn waarde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:38

trisca schreef:
Kootstra laat het midden van de kussens vrij leeg. Het zadel is over het algemeen te smal voor (knelt), daarachter draagt hij niet en achterin is hij weer hard. Paarden vallen dus bij de schoft/ schouder in.

Zelfs een osteopaat gesproken die de paarden waar zo'n zadel op ligt zo kan herkennen :=

wat wil je hier mee zeggen? Dat hij zijn werk niet goed doet?

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:38

Ik heb een stubben VZH zadel liggen dat je voor 50 euro mag hebben. Maar ik denk dat je aan een zadel dat 50 euro kost niet heel veel meer aan kan doen. Leer is redelijk droog, soms zijn de kussens al tot hun maximum gevuld.

Als jou zadelmaker zegt er iets van te kunnen maken, ben ik erg benieuwd.

(nee ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien loop ik een beetje achter de feiten aan)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:40

hij heeft altijd erg goed werk gedaan, maar ik heb in directe omgeving nu 7 paarden echt enorm zien verbeteren nadat het zadel door iemand anders was aangepast.

Erg kundig man, die toe is aan zijn pensioen maar dat niet toe wil geven. Hij ziet het niet meer, is blijven hangen in oude ideeen en valt absoluut niet mee te praten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:40

ik ga nu slapen, ga morge verder brainstormen!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:47

Mijn laatste ervaring met Kootstra is dik 20 jr geleden en ach, toen zullen we allemaal dom en dement en debiel zijn geweest :o

Ik hecht geen waarde aan ostheopaten die uitspraken doen over zadelmakers. Zelf weten ze er helemaal niets van, ze kunnen vaak ook geen oefeningen geven en beweren dat problemen ook niet rijkunstig kunnen worden opgelost. De gemiddelde heilig verklaarde osteopaat wil liefst dat je hem of haar elke maand laat voorrijden tegen dikke betaling.

Doe mij maar een no nonsense smid, een zadelmaker van het oude stempel en geen ostheopaat maar een fysiotherapeut. De laatste heb ik pakweg eens per jaar nodig. De smid gemiddeld eens in de zeven weken en de zadelmaker eens per jaar.
Ik zit nu een tijdje op Bokt en wordt er echt depri van dat geen een ruiter zichzelf een vinger toe wijst.
Paard niet goed, ze rukken zo een tiental therapeuten uit de kast.
Maar geen hond die bedenkt dat het aan de berijder kan liggen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:48

karev schreef:
mijn fjord is wel koudbloed, maar is absoluut geen plank, eerder een holle rug, en daar past een banaan dacht ik fijn op :P

Veel succes dan.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:54

bijdehandje1 schreef:
Mijn laatste ervaring met Kootstra is dik 20 jr geleden en ach, toen zullen we allemaal dom en dement en debiel zijn geweest :o

Ik hecht geen waarde aan ostheopaten die uitspraken doen over zadelmakers. Zelf weten ze er helemaal niets van, ze kunnen vaak ook geen oefeningen geven en beweren dat problemen ook niet rijkunstig kunnen worden opgelost. De gemiddelde heilig verklaarde osteopaat wil liefst dat je hem of haar elke maand laat voorrijden tegen dikke betaling.

Doe mij maar een no nonsense smid, een zadelmaker van het oude stempel en geen ostheopaat maar een fysiotherapeut. De laatste heb ik pakweg eens per jaar nodig. De smid gemiddeld eens in de zeven weken en de zadelmaker eens per jaar.
Ik zit nu een tijdje op Bokt en wordt er echt depri van dat geen een ruiter zichzelf een vinger toe wijst.

Er zijn genoeg ruiters die het probleem niet bij het paard neerleggen. Vaak is het een combinatie van meerder factoren die fout gaan en daar zit vaak een slecht passend zadel bij. En de commercieel denkende mensen die deze mensen met paarden alles aansmeren.
Zadelmakers van de oude stempel gaan ook niet allemaal met de tijd mee. Vroeger was alles betermentaliteit.
Probleem is dat er nu veel mensen met paarden zijn als paardenmensen en daar wordt ook misbruik van gemaakt.

En er zijn zat osteopaten/giropracters die ook fysiotherapeut zijn of zelfs dierenartsen die osteopatie erbij hebben gestudeerd. Daarnaast hoeft een goede osteopaat meestal maar 1 of 2 keer bij een probleem worden gehaald en een fysio doet er 10 behandelingen over.
Zo lang een wervel geblokeerd is en deze niet wordt rechtgezet kan je als fysio blijven friemelen maar daar gaat de wervel niet van terug. Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van wervelblokkades, kan ze bij mijzelf aanwijzen. Heb ze zelf tig keer per jaar.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:06

bijdehandje1 schreef:

dus die 7 paarden die enorm verbeterde na een andere zadelmaker onder dezelfde ruiter zegt niks? Het lag aan de ruiters en die hebben ineens het licht gezien??

Ik zeg niet dat zadelmakers 20 jaar geleden dom en debiel waren, maar dat hij zijn tijd heeft gehad. Hij ziet het niet meer. Hij heeft echt top werk geleverd in het verleden.
En wie zegt dat wij de fysio etc elke dag langs laten komen?

sorry, vind je echt behoorlijk kort door de bocht gaan...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 08:16

Schangah schreef:
karev schreef:
mijn fjord is wel koudbloed, maar is absoluut geen plank, eerder een holle rug, en daar past een banaan dacht ik fijn op :P

Veel succes dan.

en waarom denkje dan dat ik dit als zovceelste kans aanpak.. Ik zei toch dat ze niet makkelijk te zadelen was, en dit al het zoveelste zadel is. Ik weet dat het moeilijk is, maar laat mij dan lkeer voor die 50 euro een poging wagen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:35

bijdehandje1 schreef:
Op de bovenste rij zie ik toch al vijf die wel een teruggesneden kamer hebben. Maar ik zeg niet, dat jij gek bent, hoor. :o

jeetje, jouw boktnaam past wel mega goed bij je. die nieuwe stubbens hebben een net zover uitgesneden kamer als de oude. de foto's van die oude zadels zijn gewoon minder mooi genomen. het zadel kantelt namelijk naar voren op een rechte bok waardoor het lijkt dat de kamer helemaal niet teruggesneden is.
en er zijn trouwens nog héél veel zadels die niet aan teruggesneden kamers doen. die van de nieuwe stubbens noemen ze ook niet zo omdat ze maar heel minimaal teruggesneden zijn.
voor echte teruggesneden kamers moet je gaan kijken naar kieffer oid. maar als je een paard hebt met weinig tot geen schoft boeit het helemaal niets of de kamer teruggesneden is of niet

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:58

TS: de Stübbens op de foto zijn van het type Parcival. Ik heb ze jaren gehad en vond ze top! Uiteindelijk ben ik na 20 jaar via Kieffer, KN, Hulsebos en Daaleman, weer terug bij Stübben. Ze zijn wat harder, maar ik ben gezegend met zitvlees en ik heb een goede zit, heb dus geen hedendaags "ridderzadel" nodig! Als de zadelmaker ze pas kan krijgen, doen! Die zadels gaan een eeuwigheid mee.

Martje80

Re: stubben behoud zijn waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 12:04

dus het typenaam is de stubben parcival als ik je goed begrijp?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:06

Voor zover ik het vanaf hier kan zien, zijn het inderdaad Parcivals. Ik had ze in het lichtbruin.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 12:08

ok, had even op google gekeken, en hij lijkt er idd op. Weet je ook van welk bouwjaar die zijn?

ik hoef ook geen gedwongen zit zadel, zit veel liever vrij

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:12

De mijne heb destijds tweedehands gekocht in -ik meen- 1985. Toen waren ze al verre van nieuw... Denk dat ze zo'n 25 a 30 jaar oud zijn.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 12:13

dat geeft niet, als hij nog degeijk is en pas te maken is, ben ik allang blij

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:17

ik weet niet of het al gezegt is heb de 2e pagina niet gelezen. Maar wat ik van elke zadelmaker hoor is dat een boom veranderen niet ten gunste komt van de boom. Je boom gaat er altijd op achteruit als je deze laat veranderen. Daarbij weet je bij zo;n oud zadel niet of er ooit al wat veranderd is aan de boom, en nog een keer veranderen lijkt me helemaal niet goed.
Ik zou dan eerder een zadel van 250 kopen die al passend is.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:24

De zadelmaker kan ook gewoon de boom vervangen hoor, niets aan het handje. Een boom breder maken kan inderdaad eenmalig.
De boom van deze Stübben bestaat denk ik uit gelaagd hout en metaal, weet niet of je dat kunt verbuigen? Afijn, daar hebben we dus zadelmakers voor!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:29

Ja een nieuwe boom kan idd ook.
maar een oude boom veranderen zou ik niet aan beginnen.

Ik zou zoiezo niet aan een opknapper beginnen maar liever voor iets meer een iets beter zadel in de goede maat kopen.
Ik zou die 250 liever in het zadel steken als in de boom :)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:32

Ik heb een oude Stübben Siegfried VSS liggen, uit 1976. Ligt als een huis op mijn merrie. Momenteel vind ik 'm nog fijner rijden dan mijn splinternieuwe KN-dressuurzadel.

Een jaar of 5 terug gekocht voor slechts 95 euro. Ik vermoed dat ie ooit breder is gemaakt, want er staat 30,5 op het zweetblad en dat is volgens mij smaller dan ie nu is.
Ondanks de dichte kamer (niet teruggesneden) heb ik nergens last van met mijn merrie... en die heeft schoft.

[Edit] Post iets verduidelijkt.
Laatst bijgewerkt door Puera op 28-09-10 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:34

Puera: grappig, heb hier precies zo'n Siegfried (ook hoogbejaard) liggen, ook 30,5. Ligt superfijn op een aantal van een onze dames.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 12:38

ik heb hem betaald, en ik denk dat ik er wijs mee zal zijn, ik hoop het althans, het zou een unicum zijn een passend zadel op mijn fjord,haha

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:41

Succes ermee, gaat vast lukken!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:05

Schangah schreef:
bijdehandje1 schreef:

Vergeet niet dat de zadelmakers van Stubben hun tijd ver vooruit waren.

En daarna zijn stil blijven staan.

Dit is natuurlijk grote onzin :(:)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 13:07

hihi, ja natuurlijk. zoals ik ook al zei, zou betekenen dat ze dus tegenwoordig nog dezelfde zadels maken als 30 jaar geleden,haha