hackamore, 2 modellen, verschil?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 21:06

Nickyu: wil je eens kijken hoeveel een volledige hack zou kosten op maat?
(de prijs voor de neusriem met scharen alleen, en de prijs voor een volledig hoofdstel, past dat bv ook in een halsterhoofdstel?, maatje koudbloed uiteraard)

Voor de kenners: wat is nou het best, een gewone hack, een S hack, of een bloemhack?

let wel: hij moet voldoende sterk zijn, en ik heb liever iets té scherp, dan te zwak, ik raak amper de teugels aan, enkel wanneer het nodig is, en dan moet hij ook voldoende inkomen.

pmarena

Re: hackamore, 2 modellen, verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:45

Ik vind een S-hack het fijnst qua ligging en inwerking.
Moet je er wel 1 hebben met sleufjes voor de bakstukken , waar de hack dus niet door de bakstukken heen glijdt :)

Ligt gewoon het comfortabelst rond het hoofd , niet dat geklier bij die mondhoeken , mooie breedte van het riempje...niet zo'n breed zweetplakkaatje met fragiele los erop liggende riempjes als die hack die je nu hebt :P

Een hack met lange scharen is ook wel fijn , maar weer erg lomp als een paard in de zomer even zijn kopje af wil vegen aan zijn benen , of even wil grazen , dan kletsen die scharen weer zo lomp tegen de benen en hoeven aan :=

Een bloemhack is ook wel grappig , maar dan wel met schaartjes eraan omdat het geheel anders zo verwrongen gaat zitten. Met schaartjes is hij trouwens ook nog niet zo handig gevormd als de S-hack , qua comfort.....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:05

Ik vind hem nu mooier zitten :j
Shack had bij ons niet de gewenste inwerking, als het moet had ik niet genoeg te zeggen. Bloemhack heb ik ook gehad, maar die klapte om hoe ik hem ook deed helaas.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:12

Ik heb twee s-hacks ( en ik vind juist die zonder vakje voor het bakstuk fijner :+ ) waar ik heel tevreden mee ben. Bloem heb ik ook geprobeerd, maar als ik daar wat meer druk op zetten klapte die wel heel makkelijk om. Er lastig als je eens wat duidelijker opzij wil sturen, dat lukt dus niet, je moest echt je handen bij elkaar houden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 09:16

bloem valt dus idd weg (mss ook beter voor dressuurmatig rijden?)
dressuurmatig rij ik wel met contact, maar sturen probeer ik zoveel mogelijk op benen te doen
buiten loopt paard zoals ze wil, en sturen gaat gewoon door de richtinghand een halve meter open te doen, meestal ook zonder contact, en paardlief volgt gewoon, dus inderdaad wel iets dat niet kan omklappen.

kwa scharen die tegen de benen aanklappen oid, dat geeft niet, ze leert dat wel :D

wat ik erom hang maakt me eigenlijk niet uit, maar het moet bitloos zijn, en met een goede rem.

nogmaals @ nickyu: hebben jullie ook touwhalsters op trekpaardmaat?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 13:46

nou, ben ik weer
@ nickyu: de hack die je gemaakt hebt voor me is perfect!
heb wel mijn bakstukken serieus moeten inkorten, maar denk dat die nu goed hangt, zodra ik kan maak ik er foto's van (totnutoe was het te slecht weer voor foto's)
paardlief reageert er heel goed op, probeert soms wel eens maar is heel vlug weer bij de les :D

mijn andere hack heb ik nu aangepast voor op het friesje, maar ook hier zijn mijn bakstukken weer te lang, hoe kiezen jullie de maat voor een hoofdstel met hack?
als ik een kleinere maat neem denk ik dat de keelriem dan niet meer dicht raakt.

voor het friesje zou ik het gebruiken voor dressuur loswerken (ik rij er niet zo vaak op, als ik een tijdje tweemaal per week rij kan ik ze mooi in een hogere oprichting rijden, maar vaak raak ik er maar eens om de 2-3 weken op, die keren rij ik dan spelenderwijs, stapje, drafje, galopje, cirkeltje, en dat is het zowat, meestal aan vrij lange teugel, lang en los, zodat ze gewoon fijn ontspannen loopt, lijkt me dat het met een hack perfect mogelijk is om zo te rijden)

maar hij hangt ook een stukje te laag dacht ik:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ik heb er uiteraard nog niet mee gereden