Singelwonden + jeuk van wol...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:45

*ben aan het denken*

Zou je wat nieuwe foto´s willen maken? 1 foto waarop je het geheel van zadel paard en singel goed kunt zien (van de zijkant), en een close up zoals de foto´s hierboven?

Is de huid helemaal hersteld na een wondje voordat je weer begint met rijden?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:57

[***] schreef:
Beugel is het niet, want nu hangen er gewone beugels aan en dan heeft hij het ook. Verder kan ik me niet voorstellen hoe ik met mijn beugel/voet daar zou kunnen gaan schuren ofzo .. Heb het al bekeken ;)

Vaseline smeer je dan gewoon op die plaatsen op de haren? Of over de hele singelstrook? (aangezien het vaak wel dezelfde plaats is maar niet altijd).

Ik ga het inderdaad eens aan de DA vragen, deze moet toch in oktober komen om te enten dus ideaal ;) In principe ligt alles inderdaad goed & niet te ver naar voren, daar let ik altijd extra op (ook dat pony goed geborsteld is en singel/hoes schoon etc.).

Dat anatomisch geen zin heeft heb ik al ondervonden :+

En in principe is het echt wol :j Bedenk net dat ik de singel + hoes normaal in de auto heb liggen, ik ga eerst even douchen en dan zal ik eens kijken of er een merk in staat ;)

Het leek me ook vrij stug van de beugel maar hé je moet ergens naar kijken toch? Probeer eerst met de zelfde plek te smeren. Veel endurance ruiters doen dat ook (en bij hunzelf om doorijd plekker te voorkomen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:00

laura1986 schreef:
*ben aan het denken*

Zou je wat nieuwe foto´s willen maken? 1 foto waarop je het geheel van zadel paard en singel goed kunt zien (van de zijkant), en een close up zoals de foto´s hierboven?

Is de huid helemaal hersteld na een wondje voordat je weer begint met rijden?

Zal ik zo snel mogelijk doen :j Normaal kan ik er vandaag wel langsgaan, zal er dan even het zadel opgooien (pony zal blij zijn :)) :+ ) en foto's maken ;)

In principe is het volledig hersteld :j Vaak wacht ik zelfs tot er weer haar op staan .. En sowies zijn het nooit echt open wonden, maar eerder haar eraf geschuurd zeg maar .. herstelt dus wel vrij snel ;)

@ PBA_: alle mogelijk oorzaken & bedenkingen mogen doorgespeeld worden :j Graag zelfs ;)
Probleem is alleen dat ik volgens mij 90% al uitgesloten heb :+

Edit; ik heb even de singel + hoes erbij gehaald.
Singel is 60 cm denk ik (iets langer maar dat zal wel 60 cm zijn neem ik aan :+ ) maar is dus op het randje, uiteinden zitten vlak onder het zadel/dekje, ik zou liever naar 55 cm toegaan, of gaat dit te kort zijn? (bedoeling is dat pony toch nog wel wat afvalt in de toekomst).

Verder is de wolhoes van Mattes, staat erbij dat het echte schapenwol is en volgens mij is dat bij Mattes ook zo? Dus echt wol ;)

PBA_

Re: Singelwonden + jeuk van wol...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:10

Mattes is goed spul.

Verder heb ik een hoes welke bij de stoten doorloopt, dat gedeelte aan de achterkant is dus hoger en voor de rest is er aan de voorkant alleen een randje wol. Bij mij, heeft dat geholpen maar bij jou niet. Kan je paard goed tegen zweet? Zweet hij daar extra?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:12

Je bedoelt aan de singel? Hij zweet daar (en onder het zadel) in ieder geval als eerste :+ Maar dat is normaal lijkt mij ;) Onder de singel is het doorgaans wel vochtiger dan onder het zadel :j Maar dat lijkt me ook normaal? (kleinere bedekte oppervlakte enzo).

Of mijn paard goed tegen zweet kan .. Hoe weet je dat? := Als je bedoelt of hij extra gaat schuren/krabben etc. als hij gezweet heeft .. dat doet hij niet.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:15

Dat laatste ja.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:56

Ik heb je foto's bekeken en op dezelfde plek hebben die van mij ook altijd wondjes. De huid gaat tijdens het rijden over de singel heen precies op de plek waar bij jou singel de lussen zitten waar de singel stoten inzitten. De singel vind ik overigs erg breed.

Zoals ik al aangaf moet je juist op die hoogte een heel smal stuk hebben.

Kijk naar de prestige hieronder

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:30

Ik denk het :j
Heb vandaag foto's gemaakt, ik ga ze zo uploaden & plaatsen .. Pony was trouwens helemaal niet blij toen ik met dat zadel weer aankwam, arm beest :(:) Maarja, het moest even .. We hadden namelijk afgesproken om naar een hele grote ruitershop te gaan, dacht van: dan vraag ik het daar eens en laat meteen de foto's zien .. Ben er alleen niet zo echt wijzer uit geworden :+

De wondjes waren trouwens ook zoveel erger dan ik mij had voorgesteld :oo Dat had ik echt niet verwacht toen ik ze laatst zag :o Arme pony ... (ik zeg het er even bij, niet dat jullie zodadelijk de foto's zien en denken: noemt zij dat niks of niet erg?! ;) ).

Heb het nu zoveel mogelijk zuiver gemaakt en zalf op gesmeerd. Morgen weer goed zuivermaken en zalf smeren .. nadeel van weidepony is dat er bij zo'n dingen natuurlijk enorm veel vuil inkruipt :(

Edit; de foto's ...

Zijkant: http://img201.imageshack.us/img201/1989 ... border.jpg
Andere kant: http://img96.imageshack.us/img96/6184/img1406border.jpg

Wonde 1 kant ;(
Afbeelding

Nog een foto: http://img828.imageshack.us/img828/8473 ... border.jpg

Wonde andere kant (ging niet zo duidelijk op de foto)
Afbeelding

Als ik dit zo zie denk ik aan de ene kant dat het door het lusje komt :j Maar erboven zit ook een wonde :?
En aan de andere kant zit het een stuk lager ...

Dus mijn idee voor mogelijke oplossing: een uitgesneden singel (van een bepaald materiaal) zonder de standaard singelstootlusjes.
Zoiets als die prestige dus inderdaad ... Zou dat kunnen werken?

Verder heb ik nog het idee nu ik de foto's zie dat mijn zadel niet ver genoeg naar achter ligt, maar ik denk dat dit komt omdat de singel het zadel naar voren trekt? (of zijn dikkere buik de singel naar voren duwt :o ). Want ik leg het echt altijd zover mogelijk naar achter .. en dan nu op de foto's ligt het precies te ver naar voren en ik kan me niet voorstellen dat ik het zo heb gelegd := Of zie ik gewoon scheel? :P

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:09

Dat ziet er idd echt niet goed uit... Een banaansingel wil bij dit model paarden (en zo´n zadel) goed helpen tegen het verschuiven, en daar heb ik (geheel toevallig) er nog 1 goede van te koop. Met stiek en van heel zacht neopreen gemaakt.
Maar waardoor die wondjes nu precies ontstaan is me niet helemaal duidelijk. Zou wel een langere singel pakken als ik jou was: de gespen zitten dan hoger boven de elleboden, weet je zeker dat je paard daar iig geen last van heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:45

Heb ik ook aan zitten denken :j Maar dan zou het niet van neopreen of dergelijke mogen zijn want dat verdraagt hij dan weer niet denk ik zo :=

Langere singel? Ik heb nu al nog maar 2 gaatjes over en dan zit het tot tegen mijn zadel := Als pony dan (hopelijk) nog wat meer afslankt hou ik helemaal niks over ...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:16

Het viel me juist op dat er nog een flink stuk tussen het zadel en de singel ´vrij´ is. Welk materiaal komt er wel nog in aanmerking, leer ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:21

Singelstoten beginnen zeg maar pas aan het einde van het dekje, heb echt nog maar 2 gaatjes over ;) Kan er eventueel wel bijmaken natuurlijk, maar of dat zo goed gaat zitten? Weet het niet ..

Leer heb ik inderdaad nog niet geprobeerd, voor de rest heb ik eigenlijk niet meteen een idee :=

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:12

Je zegt dat je leer nog niet hebt geprobeerd, misschien is dat juist een optie omdat dat niet kan 'kreukelen' enzo... Het is ook redelijk glad... Vooral met de dikke wintervacht van onze fjorden merken wij dat leer beter zit dan stof... Er zijn dan minder plekken waar de haartjes wegschuren!
Misschien kan je er eentje van iemand lenen om uit te proberen...

Hopelijk kom je er uit, want ik zie dat je al een flinke reis achter de rug hebt !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:17

Denk dat ik het inderdaad eens moet proberen :j Maar ze zijn nogal vrij prijzig denk ik := vandaar dat ik ook eventuele andere opties nog open hou ;) Kan me niet meteen iemand voorstellen in de buurt die er eentje te leen zou hebben, maar kan altijd eens rondvragen natuurlijk :)

Heb je in leren versie ook uitgesneden dressuursingels enzo?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:19

[***] schreef:
Denk dat ik het inderdaad eens moet proberen :j Maar ze zijn nogal vrij prijzig denk ik := vandaar dat ik ook eventuele andere opties nog open hou ;) Kan me niet meteen iemand voorstellen in de buurt die er eentje te leen zou hebben, maar kan altijd eens rondvragen natuurlijk :)

Heb je in leren versie ook uitgesneden dressuursingels enzo?

??? Is mijn antwoord niet leesbaar of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:20

Daar heb ik toch al op gereageerd?
Het is niet omdat jij 1 bepaalde singel voorstelt dat ik daar meteen op moet springen natuurlijk ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:24

[***] schreef:
Daar heb ik toch al op gereageerd?
Het is niet omdat jij 1 bepaalde singel voorstelt dat ik daar meteen op moet springen natuurlijk ;)

Ik kan het antwoord niet terugvinden en ik gaf de prestige als voorbeeld niet dat je dat merk moet kopen. Het gaat om het model singel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:25

Het staat onder jou reactie ;)
En verder in de antwoorden kan je ook zien dat ik over zo'n soort singel aan het nadenken ben .. :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:30

Oke :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:31

Trek het je niet aan :P
Maar is dat nu eigenlijk een leren singel? Ja toch?

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:33

De wond die op de fotos zien heeft oud vzpaard van me ook gehad.
Ik heb hier toen en banaan singel voor gekocht met elleboog vrijheid.
Hiermee was probleem gelijk mee verholpen.
Bontjes, neopreen singels etc hielp allemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:34

Een leren banaansingel (geen idee of dat bestaat hoor :+ )? Of van ander materiaal?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:34

[***] schreef:
Trek het je niet aan :P
Maar is dat nu eigenlijk een leren singel? Ja toch?

Yes, ik weet niet waar je woont maar ik heb er twee liggen die je eventueel kunt lenen mocht je in midden brabant wonen (ik dacht een 65 cm en eentje van 75 cm) de ene zonder en de andere met elastiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:35

Dank je voor het aanbod maar ik woon in dat andere land :P Vrees toch voor de afstand ;) En denk ook dat 65 te lang gaat zijn..

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:36

Ik had er een van neopreen van het merk pfiff.
Het probleem was gewoon dat de huid langs de singel vreef.

Met dat paard men ik op moment, en hij heeft zelfde probleem dat hij die wondjes weer terug krijgt.
Helaas voor mennen kan geen banaansingel vinden.
Met rijden word hij met banaansingel gereden en ze hebben nergens geen last meer van.