Welk zadel voor een pony met een moeilijke rug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Welk zadel voor een pony met een moeilijke rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:45

Ik denk dat deze discussie een heel andere wending gaat nemen op deze manier.

Ik heb het niet over de looks, er wordt mij gezegd dat ik hem niet kan onderscheiden. Dat lijkt me sterk en bovendien een domme opmerking. Als hij niet te onderscheiden valt, wat heb je er dan aan? Dat is mijn punt als je goed had gelezen.

Overigens kan ik nog wel even door over de discussie Boomloos rijden en het welzijn van het paard. Maar dat hier de bedoeling niet. Maar kom nou niet aan met dat het beter is voor paards welzijn, want dat is veel te algemeen genomen en in veel gevallen dus niet waar. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:59

unamie schreef:
Chaos schreef:
Haha, ik weet wel degelijk van boomloze zadels en de werking ervan, ik ken echter niet alle varianten nee, dat klopt.
En als ik hem in mijn handen krijg zou het toch wel heel vreemd zijn als ik hem dan niet kon onderscheiden. Anders had je er toch net zo goed een met boom kunnen kopen. :')

Aangezien je zo negatief bent over boomloze zadel en je zegt dat je de werking ervan weet..
Welke spieren worden dan volgens jou niet goed belast en waar waarom zou boomloos niet goed zijn??
Welke problemen kom jij dan tegen??

ik heb nl juist hele positieve ervaringen met boom-loos!!
De ruggen blijven goed los ( en ik zie toch behoorlijk veel ruggen per week) en paarden kunnen doorgaans makkelijker verruimen

En dat komt volgens jouw puur door boomloos?
Misschien ligt het aan je training, want dit is iets wat je ook makkelijk kunt bereiken met een boom.

En ik zeg niet dat het nooit werkt. Dan lees je verkeerd. Ik ben er niet voor en zal er nooit een voor mijn paarden kopen maar dat is persoonlijk.
Want ik ben van mening dat ik al die problemen ook mét boom op kan lossen. :) icm een goede zadelmaker.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:52

Chaos schreef:
Ik denk dat deze discussie een heel andere wending gaat nemen op deze manier.

Ik heb het niet over de looks, er wordt mij gezegd dat ik hem niet kan onderscheiden. Dat lijkt me sterk en bovendien een domme opmerking. Als hij niet te onderscheiden valt, wat heb je er dan aan? Dat is mijn punt als je goed had gelezen.

Wat je er aan hebt is dat een boomloos zadel een andere pasvorm heeft dan een boomzadel, dat is ook de reden waarom mensen over het algemeen voor boomloos kiezen. Niet omdat ze er al dan niet anders uitzien.

Citaat:
Want ik ben van mening dat ik al die problemen ook mét boom op kan lossen. icm een goede zadelmaker.

Dat ben ik met je eens, maar dat jij dat kan wil niet zeggen dat TS dat kan. Zij heeft een budget van 500 euro en daarvan kun je geen maatzadel kopen. Als haar paard zal herstellen van dit spierprobleem, zal de rug nog flink veranderen.
Beter of slechter hoor je mij niet zeggen, dat ligt van de situatie en het paard af.
Voor mijn pony had ik een boomloos zadel, reden was voornamelijk dat zij al op leeftijd was, cushing had en ik haar hoogstens 1 keer per week rustig aan buiten reed. Door haar ziekte veranderde ze continu van vorm (winter-mager zomer- dikker herfst-wegvallen spieren doordat dit een moeilijk seizoen is voor deze paarden), het was voor mij geen doen om iedere 2 maanden mijn zadel aan te laten passen, terwijl ik maar heel weinig reed. Boomloos was voor haar een prima oplossing.
Mijn huidige paardje heb ik er mee ingereden, ze is nu uitgegroeid en omdat ik meer ga rijden en ze een extreem korte rug heeft is er nu een goed boomzadel op haar rug gemaakt. Ik noem maar een voorbeeldje...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:12

Jij begrijpt mij echt totaal verkeerd gewoon.

Dus voor de laatste keer.
Mijn opmerking was: wát heb jíj -degene die de opmerking maakte- eraan om een boomloos zadel te kopen, dat exact lijkt op een zadel mét boom. Wat is dan het nut van dat boomloze zadel.

Dát is de vraag, en niet wat heb je aan een zadel dat er niet op lijkt. Dat snap ik ook wel.. :+

En de pasvorm kan inderdaad fijner zijn voor een paard. Maar er wordt vaak geroepen dat boomloos dé oplossing is, terwijl die anders drukt, maar wel degelijk drukt.

Snap je het nu? Of nog niet?
Want ik weet niet hoe ik mezelf nog meer kan verduidelijken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:13

Heb je goed passende kwalitatief goede boomloze zadels voor 500euri?

BlixtsnabbBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:16

Het paard van mijn vriendin heeft een moeilijke rug. Zij heeft nu mijn zadel overgenomen. De mijne heeft een makkelijke rug plus het feit dat ik niet vaak rijd. Het is een Pagony Diamant.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:47

Niet zo aangebrand ;) is helemaal niet nodig.

Een 2e hands boomloos zadel heb je wel voor 500 euro, de kans dat het beter past dan een boomzadel dat niet op jouw paard is gemaakt (in dit geval een paard met een moeilijke rug) is groot. Mij hoor je niet zeggen dat dit de beste oplossing is en ik wil boomloos ook niet verdedigen, ik lees alleen dat er hele rare ideeen zijn over boomloze zadels.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:50

Omdat ik nog geen antwoord heb gekregen dacht ik; ik zet het nogmaals neer 8-)

Chaos schreef:
Haha, ik weet wel degelijk van boomloze zadels en de werking ervan, ik ken echter niet alle varianten nee, dat klopt.
En als ik hem in mijn handen krijg zou het toch wel heel vreemd zijn als ik hem dan niet kon onderscheiden. Anders had je er toch net zo goed een met boom kunnen kopen. :')

Aangezien je zo negatief bent over boomloze zadel en je zegt dat je de werking ervan weet..
Welke spieren worden dan volgens jou niet goed belast en waar waarom zou boomloos niet goed zijn??
Welke problemen kom jij dan tegen??

Chaos schreef:
Maar er wordt vaak geroepen dat boomloos dé oplossing is, terwijl die anders drukt, maar wel degelijk drukt.

Anders?
Waar drukt het zadel dan precies??
Ik kan er nl gewoon met mijn hand tussen, zelfs als ik erop zit 8-)

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:09

eh... ik wil niet vervelend zijn maar een boomloos zadel van de fabrikant barefoot drukt niet kan niet drukken omdat er niets hard in zit. deze zadels kun je zo ombuigen zo soepel maar nergens krukken ze. je kunt bij deze zadels de voor pommel eruit halen en bv vervangen voor een grotere of kleinere maar als je vind dat er al een kleinere is dan kun je de pommel ook vervangen door handdoeken er in te rollen. zit zadel kan niet drukken aangezien er geen ijzer inzit en een boomzadel wel aangezien de complete boom van hout of van ijzer is bij een barefoot is dit van schaapjes wol.

@chaos als jij de barefoot cheyenne neemt kom je op een kosten plaatje van €399,- excl toebehoren
aleen mag je met dit zadel niet in de wedstrijd sport van de KNHS.

neem je een london dan mag je in de KNHS wedstrijd sport gewoon mee rijden. dit is namenlijk de dresuur variant koste €599,- kortom leg €100,- bij en je hebt een oficieele boomloos zadel. nieuw 8-)

iedereen zijn eigen mening natuurlijk maar ga hier geen onzin staan uit te kramen die niet waar is daar heet de TS ook niets aan beflikkerd worden word je over het al gemeen al vaak genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:09

esmespitfire schreef:
eh... ik wil niet vervelend zijn maar een boomloos zadel van de fabrikant barefoot drukt niet kan niet drukken omdat er niets hard in zit. deze zadels kun je zo ombuigen zo soepel maar nergens krukken ze. je kunt bij deze zadels de voor pommel eruit halen en bv vervangen voor een grotere of kleinere maar als je vind dat er al een kleinere is dan kun je de pommel ook vervangen door handdoeken er in te rollen. zit zadel kan niet drukken aangezien er geen ijzer inzit en een boomzadel wel aangezien de complete boom van hout of van ijzer is bij een barefoot is dit van schaapjes wol.

@chaos als jij de barefoot cheyenne neemt kom je op een kosten plaatje van €399,- excl toebehoren

neem je een london dan mag je in de KNHS wedstrijd sport gewoon mee rijden. dit is namenlijk de dresuur variant koste €599,- kortom leg €100,- bij en je hebt een oficieele boomloos zadel. nieuw 8-)

iedereen zijn eigen mening natuurlijk maar ga hier geen onzin staan uit te kramen die niet waar is daar heet de TS ook niets aan beflikkerd worden word je over het al gemeen al vaak genoeg

Als ex barefoot rijder (heb er 4 gehad in 6 jaar tijd) wil ik hier toch wel even wat kanttekeningen bij plaatsen.

Een barefoot zadel hoort nimmer te drukken van zichzelf. Dit veranderd altijd zodra je er een ruiter op zet. Dan kan de ophanging van de stijgbeugels bij incorrect gebruik wel degelijk onaanvaardbare druk op de wervelkolom zetten. Dit wordt wel enigzins opgevangen door het vps systeem en een goede pad maar een barefoot (of gelijkend zadel) is niet geschikt voor intensief springen of ritten met veel verlichte zit. Een ruiter met een correcte zit (dus lichtrijden vanuit de knieën en het bovenbeen) kan probleemloos lange ritten maken. Het zadel zal ook nooit van voor tot achter dragen, Alleen daar waar het zitvlak van de ruiter zit en een klein beetje daarom heen. Daardoor is het bij deze zadels ook niet zo'n enorme ramp als het zadel iets te lang is of net over de schouder ligt. Het paard kan namelijk vrij onder het hele zadel door bewegen behalve daar waar de ruiter zit.

Pommel vervangen door handdoeken is een heel slecht idee tenzij je een paard hebt met model harington. De fiberglas pommel geeft vorm aan het zadel, houdt de schoft vrij en geeft ruimte om je pad in omhoog te trekken. Zonder dit vaste deel trekt het zadel strak over de schoft.

Ook met de Cheyenne (leer of drytex maakt niet uit) mag je KNHS dressuur- en springwedstrijden starten. De enige modellen waarmee dit niet mag zijn de Atlanta, Arizona, Nut en Rose

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:15

Mijn ervaring is dat KN Symphonie vaak past op zulke paarden. Maar wat hier al heel vaak gezegd is; laat een zadelmaker komen en dan het liefst iemand die zelf geen dealer is van een bepaald merk zadel. :D Voor 500 euro kun je best een tweedehands zadel vinden en aan laten passen op de rug van je paard. Je hebt dan misschien niet het allermooiste zadel, maar wel één die goed op je paard past.

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:19

Juliette86 schreef:
esmespitfire schreef:

Als ex barefoot rijder (heb er 4 gehad in 6 jaar tijd) wil ik hier toch wel even wat kanttekeningen bij plaatsen.

Een barefoot zadel hoort nimmer te drukken van zichzelf. Dit veranderd altijd zodra je er een ruiter op zet. Dan kan de ophanging van de stijgbeugels bij incorrect gebruik wel degelijk onaanvaardbare druk op de wervelkolom zetten. Dit wordt wel enigzins opgevangen door het vps systeem en een goede pad maar een barefoot (of gelijkend zadel) is niet geschikt voor intensief springen of ritten met veel verlichte zit. Een ruiter met een correcte zit (dus lichtrijden vanuit de knieën en het bovenbeen) kan probleemloos lange ritten maken. Het zadel zal ook nooit van voor tot achter dragen, Alleen daar waar het zitvlak van de ruiter zit en een klein beetje daarom heen. Daardoor is het bij deze zadels ook niet zo'n enorme ramp als het zadel iets te lang is of net over de schouder ligt. Het paard kan namelijk vrij onder het hele zadel door bewegen behalve daar waar de ruiter zit.

Pommel vervangen door handdoeken is een heel slecht idee tenzij je een paard hebt met model harington. De fiberglas pommel geeft vorm aan het zadel, houdt de schoft vrij en geeft ruimte om je pad in omhoog te trekken. Zonder dit vaste deel trekt het zadel strak over de schoft.

Ook met de Cheyenne (leer of drytex maakt niet uit) mag je KNHS dressuur- en springwedstrijden starten. De enige modellen waarmee dit niet mag zijn de Atlanta, Arizona, Nut en Rose

Ik zelf rij nu sinds 3 jaar met barefoot en dit jaar heb ik de london aangechaft omdat hij toch dresuur wilde en niet western. ik heb nooit geen problemen gehad met bij de zadels. maar ik zeg er wel bij nogmaals iedereen heeft zijn eigen mening. ik heb er express handdoeken in zitten omdat dat veel soepeler is dan de voor gevormde pommel. wat een ander daar van vind moet een ander weten ik zeg alleen wat ik gebruik en bij mijn paard is dit het beste.

ze zijn goed en prijsgunstig