Speciale kaptoom gevonden iemand ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:00

mijn bent branderup kaptoom snoer ik niet aan hoor :n Ik kan er makkelijk 2 a 3 vingers tussen doen. Mijn weense (zonder ijzer) moest ik wel aansnoeren anders bleeft die niet zitten. Aan beide zat een kaakriem. Maar die heb ik van mijn branderup afgehaalt. Met of zonder schuift hij niet

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:42

Het ligt er heel erg aan hoe je paard is. Als je ene paard aan de longe hebt dat flink trekt, gaat hij echt wel van zijn plek als hij niet echt vast zit.
Met egwoon aan de hand werken en rijden zal hij niet schuiven, maare en andere kaptoom ook niet.

Wat de vriendelijkheid betreft. Persoonlijk vind ik de academische per definitie niet vriendelijk, of je nu aansnoert of niet, vanwege die smalle rondgenaaide neusriem, en je moet er eigenlijk mee omgaan zoals je met een stang en trens zou doen.
Het maakt verder voor een paard niet uit of hij losjes zit of goed aanliggend. Ze voelen pas echt wat als er druk op komt en dat moet dus net niet.
Ik bedoel met aansnoeren niet dat hij de neus in moet gaan deuken :+ Maar dat hij wel gewoon vast ligt. Anders dan een neusriem.

Die waar voorgevormd ijzer in zit, hoeft ook niet strakker dan welke kaptoom dan ook. Maar deze is ook niet vriendelijk bedoeld, hij is ontworpen om hengsten mee te geleiden en longeren.

De weense is ontworpen om mee te rijden en wat dat betreft ook de vriendelijkste.

Wat je voor je paard wilt, is persoonlijk. En het ligt ook erg aan hoe zacht je handen zijn, uiteraard.

Kaptomen zijn, behalve de weense (en dan nog in combinatie met een bit), nooit bedoeld geweest om mee te rijden, ik denk dat ruiters daar wel bij stil moeten staan. Ze zijn zeker niet te vergelijken met bitloze hoofstellen, omdat de neusriem met ketting toch anders is dan een zonder. En bitloze hoofdstellen zijn meestal op een soort sidepull gebaseerd.
Je moet je aanpassen naar het middel of iets nemen dat bij jou en je paard past.

vrijruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:30

Is ook te koop in Nederland. ;) Bij op www.bitloosrijden.nl de neus voelt zachter aan dan de Branderup kaptooms die o.a hierboven genoemd werden. Heeft een metalen ketting in de neus maar het leer er omheen is erg zacht en soepel waardoor het net even anders aanvoelt.
is doch redelijk licht in gewicht. Er lijkt veel ijzer aan te zitten maar dat valt reuze mee. Er hangen nl ook twee extra riempjes aan zodat je ook met bit kan rijden. Als je dus gecombineerd wilt rijden met bit en kaptoom zoals je branderup wel eens ziet doen op fotos heb je geen 2 hoofdstellen nodig, enkel 2 teugels.
Ook zit er een kaakriem aan tegen het verschuiven tijdens longeren. De keelriem zou je evt nog kunnen verwijderen als je dat liever hebt. Deze is los aan de bovenzijde en daardoor makkelijk te verwijderen.

Het verschilt per paard of je nu makkelijker werkt met metaal in de neus of zonder metaal. Dat is een kwestie van uitproberen. Heb je relatief weinig budget kan dit een goede oplossing zijn.
De kaptoom is in bruin en zwart te verkrijgen met en zonder gevlochten frontriem.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:59

Extra leer of niet, een rondgenaaide neusriem werkt altijd sterker in dan een platte.
Een neusriem kan nog zo zacht en soepel aanvoelen, het gaat erom wat het paard voelt als er druk op komt. En een rondgenaaide met een harde kern voert gewoon altijd meer druk uit dan een platte zonder harde kern.
Dit is gewoon pure matematica.
Dit is wel belangrijk om te weten.
Het kan zijn dat je bewust voor scherp kiest.
Maar ik zou niet willen dat mensen onwetend kiezen voor iets waarvan ze denken dat het vriendelijk is en dan niet voorzichtig genoeg met hun handen zijn.
Daarom blijf ik steeds herhalen dat het een scherpe neusriem is, in vergelijking.