wat voor bit is dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:56

blowdiene schreef:
poes schreef:
Het belangrijkste verschil tussen de stang en de trens (en ik snap niet dat dit nog niet aangehaald is door mensen die de stuurbekrachtiging zo fijn weten te waarderen) is dat de stang een indirecte werking heeft en de trens een directe.

De trens werkt in op de mondhoeken (te prefereren) of op de lagen (wat simpelweg het stukje huid over het bot is in de mond en dus zeer gevoelig) en bij de hele ruwe ruiter tegen de tanden, verhemelte en op de tong maar dat laten we even buiten beschouwing.

De stang echter heeft een hefboomwerking, wanneer de stang aangehaald wordt, kantelt hij en komt er druk op de bakstukken die dus achter de oren druk geeft. Veel paarden vinden het een zéér duidelijk signaal en reageren er daarom zo goed op. De kinketting zorgt ervoor dat de stang niet té ver kan doorslaan, en maakt de optoming dus NIET scherper, maar net meer begrensd, mits hij goed afgesteld is. Een stangketting die los hangt, omdat het anders 'zielig' is, is dus net wreed! Een stang kan ook tongvrijheid voorzien zodat hij bij het kantelen de tong niet al te zeer platdrukt, want dat is eigelijk meer een onprettige bijwerking van de stang, het is de hefboom naar de nek die men voor ogen had!

Maar als je een paard meeneemt aan het halster en je geeft een rukje aan het touw, omdat hij niet mee wil lopen geeft dit toch ook druk achter de oren?
Is druk achter de oren niet voorwaarts ipv stoppen? Beetje verwarrend voor een paard..

Het is telkens hetzelfde principe: paard moet wijken voor druk en er niet tegenin gaan hangen.

Dus:

Halster + druk voorwaarts: paard gaat vooruit en druk valt weg

Stang + druk erop: is neerwaartse druk achter de oren: paard geeft na, druk valt weg

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:56

Chaos schreef:
Je zei ook niet vaak. Je zei kijk maar eens naar hun uitstraling. Dat is dus algemeen.
Ik snap de opmerking over boogjes in de teugel niet. De stangteugel? Dan toppie.
Maar met gewoon rijden op een normaal trensje en teugeltje is het voor je paard echt niet prettiger om een los teugeltje te hebben. Evenmin is het prettig om een los/vast verbinding of een contstante zware verbinding te hebben. De middenweg is ideaal. Een lichte contstante verende verbinding met de mond.

Ocharme die westernpaarden in opleiding dan :=

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:58

Dan heb jij iig juist gehandelt! Dat is ook een compliment waard. Over het algemeen kunnen meisjes op maneges alles vertelt en wijsgemaakt worden. Dus wees blij dat jij al zo veel meer stil staat bij het welzijn van het paard.

Poes. Ik heb het over dressuur. Daar hebben we het toch over als we praten over een stang en trens? Of is dat tegenwoordig ook toegestaan bij het Western rijden? Die paarden genieten een totaal andere training, mijns inziens niet te vergelijken met de huidige dressuur.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:58

:') Wat een vermakelijk topic dit :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:00

Westernpaarden in opleiding lopen ook op een gewone trens, met een los-vast contact op een gegeven moment, en zo onprettig is dat niet volgens mij.

Of zitten westernpaarden fysiologisch anders in elkaar dan dressuurpaarden? :+

En jij veralgemeent wel hard over manegeruiters nu hoor...

Chaos

Re: wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:03

Dat valt reuze mee. :+
Het is maar net hoe je het opvat. Het is mijn ervaring dat manege-meisjes niet zo moeilijk zijn, als er maar gereden kan worden. Op welke manier dat maakt niet zoveel uit. Dit is ontwetendheid, dus waarom ben ik nu hard?
Dan is toch alsnog de training heel anders? Of hoef jij paarden niet om te schakelen. Jij kunt eerst een Reiningproef -zo heet dat toch? Ik ben geen kenner- rijden om vervolgens een supercorrecte ZZ-Licht proef te rijden met hetzelfde paard zonder gangbare tijd hem om te schakelen? Knap!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:05

Jij zegt: dat los vast contact lastig is, wel zo rijden ze op een bepaald punt in de opleiding in western, dat wil ik zeggen. Dat een lichte constante verbinding niet prettiger is dan los-vast.

En manegeruiters zijn niet allemaal onwetend, ik wist als manegeruiter meer als menig eigenaar, en dat kwam door een bekwame manege-eigenares en bokt en paardenboeken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:06

Chaos schreef:
Dan is toch alsnog de training heel anders? Of hoef jij paarden niet om te schakelen. Jij kunt eerst een Reiningproef -zo heet dat toch? Ik ben geen kenner- rijden om vervolgens een supercorrecte ZZ-Licht proef te rijden met hetzelfde paard zonder gangbare tijd hem om te schakelen? Knap!

Trouwens:

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:09

Ik heb een soortgelijke show in het echt gezien. ;) Wat is je punt? De training is toch nog steeds heel anders? Evenals de types paarden?

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:09

Chaos schreef:
blowdiene schreef:

volgens mij heb ik nooit gezegt ALLE paarden, maarjah lezen blijft moeilijk ;)
Ik zei namelijk vaak :+

Dat eerste ben ik zeker met je eens.. en jammer genoeg word het vaak verkeerd geleerd op manege's (zo ook mijne, maarjah ik ben eigenwijs en heb boogjes in mijn teugels :+ )

Je zei ook niet vaak. Je zei kijk maar eens naar hun uitstraling. Dat is dus algemeen.
Ik snap de opmerking over boogjes in de teugel niet. De stangteugel? Dan toppie.
Maar met gewoon rijden op een normaal trensje en teugeltje is het voor je paard echt niet prettiger om een los teugeltje te hebben. Evenmin is het prettig om een los/vast verbinding of een contstante zware verbinding te hebben. De middenweg is ideaal. Een lichte contstante verende verbinding met de mond.

Ja oke, dat heb ik gezegt, maar zo bedoelde ik het niet.. Ik heb het even verkeerd getypt :+

Voor de rest ben ik het niet eens met wat je zegt over die boogjes in de teugels.. Ten eerste loopt het paard onder mij veel ontspannender en zit ik het paard niet constant in de mond.. Ik heb dan ook vaak gewoon echt lange teugels en stuur haar met mijn zit (wat niet altijd even goed gaat :Y) )

poes schreef:
blowdiene schreef:

Maar als je een paard meeneemt aan het halster en je geeft een rukje aan het touw, omdat hij niet mee wil lopen geeft dit toch ook druk achter de oren?
Is druk achter de oren niet voorwaarts ipv stoppen? Beetje verwarrend voor een paard..

Het is telkens hetzelfde principe: paard moet wijken voor druk en er niet tegenin gaan hangen.

Dus:

Halster + druk voorwaarts: paard gaat vooruit en druk valt weg

Stang + druk erop: is neerwaartse druk achter de oren: paard geeft na, druk valt weg

Ik begin het te begrijpen, maar vind het toch nog steeds een beetje raar..
Wat grappig trouwens dat je een poes als avatar hebt en ook je naam poes is :Y) (sorry voor dit onnozele offtipic bericht, maar ik moest het gewoon even zeggen)

manie schreef:
:') Wat een vermakelijk topic dit :+

Dat vond ik nou ook :+

poes schreef:
Jij zegt: dat los vast contact lastig is, wel zo rijden ze op een bepaald punt in de opleiding in western, dat wil ik zeggen. Dat een lichte constante verbinding niet prettiger is dan los-vast.

En manegeruiters zijn niet allemaal onwetend, ik wist als manegeruiter meer als menig eigenaar, en dat kwam door een bekwame manege-eigenares en bokt en paardenboeken.

paardenboeken.. Altijd handig! :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:10

Chaos schreef:
Ik heb een soortgelijke show in het echt gezien. ;) Wat is je punt? De training is toch nog steeds heel anders? Evenals de types paarden?

Type/training, feit is dat een paard altijd een paard is en zal reageren hoe hij 1 vanuit zijn reflexen reageert en pas 2 vanuit wat hij geleerd is.

Discipline maakt voor je hulp niet zoveel uit, veel dingen zijn echt hetzelfde, het zit hem in de houding die ze zoeken en de verfijningen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:13

blowdiene schreef:
Wat grappig trouwens dat je een poes als avatar hebt en ook je naam poes is :Y) (sorry voor dit onnozele offtipic bericht, maar ik moest het gewoon even zeggen)

Er zit een logica in ;)

Ik vind het trouwens jammer hoe weinig mensen vaak afweten van de werking van een bit! Zo is een gebroken bit met hefboom logischerwijs strenger dan een stang, maar velen staan er niet eens bij stil. Ze zien een pessoa en denken: het is gebroken dus vriendelijker... zonder kinketting echter kun je dis dus veel te zwaar doortrekken, en door het gebroken aspect krijg je een notenkrakereffect wat pijnlijk is op het verhemelte en de tong.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:14

Maar je leert toch niet uit boeken, maar uit ervaring? Via boeken kun je kennis vergaren, maar geen ervaring. En tuurlijk zijn ze niet allemaal ontwetend, op Bokt zitten ook echt een paar ster-manegeruiters! Maar ik heb het over het algemeen. En over het algemeen is dat hier in de buurt ook zo. Er zitten 4 maneges in de buurt, en als ik toch ook maar enigszins naar de gezondheid van de dieren kijk, zou ik op geen een gaan rijden. En toch stromen ze over van de klanten...

En om het alweer duideiljk te maken. Ik had het over dresuur. Ga jij maar eens een los/vast verbinding aan met je dressuurpaarden. Dit vinden ze over het algemeen echt niet prettig. Vergelijkbaar met continue kleine rukjes in de bek. Daarom zeg ik meegaan, meeveren, een lichte contstante verbinding waar wel beweging inzit, maar met contstante druk. Dus niet los en weer vast.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:14

poes schreef:
blowdiene schreef:

Er zit een logica in ;)

Ik vind het trouwens jammer hoe weinig mensen vaak afweten van de werking van een bit! Zo is een gebroken bit met hefboom logischerwijs strenger dan een stang, maar velen staan er niet eens bij stil. Ze zien een pessoa en denken: het is gebroken dus vriendelijker... zonder kinketting echter kun je dis dus veel te zwaar doortrekken, en door het gebroken aspect krijg je een notenkrakereffect wat pijnlijk is op het verhemelte en de tong.

Eigenlijk zouden ze voor alle stangen zo'n kinketting moeten maken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:16

Chaos schreef:
En om het alweer duideiljk te maken. Ik had het over dresuur. Ga jij maar eens een los/vast verbinding aan met je dressuurpaarden. Dit vinden ze over het algemeen echt niet prettig. Vergelijkbaar met continue kleine rukjes in de bek. Daarom zeg ik meegaan, meeveren, een lichte contstante verbinding waar wel beweging inzit, maar met contstante druk. Dus niet los en weer vast.

En waarom vindt een westernpaard dat dan wél prettig???? omdat hij een andere mond heeft?

En 4 maneges zijn een povere statistiek.

En voor een vraag als deze hier, heb je theoretische kennis als basis nodig, kun je adhv daarvan beslissen wat je van je leven wel en niet in een paardenmond wilt hangen, en daarna pas de praktijk gaan testen in mijn opinie.

En tuurlijk leer ik ook heel hard uit de praktijk, maar net zo hard uit de theorie.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:18

poes schreef:
Chaos schreef:

En waarom vindt een westernpaard dat dan wél prettig???? omdat hij een andere mond heeft?

En 4 maneges zijn een povere statistiek.

En voor een vraag als deze hier, heb je theoretische kennis als basis nodig, kun je adhv daarvan beslissen wat je van je leven wel en niet in een paardenmond wilt hangen, en daarna pas de praktijk gaan testen in mijn opinie.

En tuurlijk leer ik ook heel hard uit de praktijk, maar net zo hard uit de theorie.

eens :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:19

Hee! Ik beperk me tot de dressuur. Volgens mij rijden westernruiters niet zo zeer met een los-vaste verbinding maar meer met een losse. Maar daar laat ik me verder niet over uit, want daar weet ik het fijne niet van -western.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:20

Phoe wat een topic.
Heb ook een aantal keren met stang en trens gereden op een manegepaard ben ik nu slecht of de manege?
Tja zolang je er goed mee omgaat maarja ben wel van mening dat je ook zonder moet kunnen en het zelfde moet kunnen presteren.
Dat je het op wedstrijden doet voor net dat beetje extra prima maar in de trainingen gewoon met een trensje rijden lijkt mij juist fijner maar ach als geen Z ruiter kan ik dat zeker niet weten.
Wel vind ik dat als ik met name op foto's kijk dat de stang toch vaak best hard inwerkt. Tuurlijk moment opname maar valt wel op.
Daarbij lijkt het mij voor een paard gewoon weg niet prettig om 2 bitten in te hebben zo'n grote mond hebben ze namelijk niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:20

Western is simpel uitgelegd: los als het goed is en aannemen als het niet goed is.

Los-vast dus.

En aangezien dat net zo goed paarden zijn, vind ik het onzin dat jij dan zegt dat dressuurpaarden alleen een lichte constante verbinding kunnen prettig vinden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:23

Tigra_ schreef:
Daarbij lijkt het mij voor een paard gewoon weg niet prettig om 2 bitten in te hebben zo'n grote mond hebben ze namelijk niet.

Het zijn gewoon echt heel brave beesten hoor volgens mij... moet echt gek zijn om zo'n ijzer in je mond te hebben, zelfs een enkel bit! Maar anderzijds, met bitloos is het ook niet zaligmakend, en het feit is gewoon als je gaat rijden, moet je al eens begrenzen, en dat is heel vaak door te werken met een druk die vergroot tot in de mate dat het pijn gaat doen. Hoe langer je dan rijdt, hoe minder die momenten er zouden moeten zijn.

Zo zou een stang dus ook moeten zijn voor idd net dat beetje meer, en niet om er met constante zware druk op te zitten uiteraard.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:26

poes schreef:
Western is simpel uitgelegd: los als het goed is en aannemen als het niet goed is.

Los-vast dus.

En aangezien dat net zo goed paarden zijn, vind ik het onzin dat jij dan zegt dat dressuurpaarden alleen een lichte constante verbinding kunnen prettig vinden.

Hoe word je dan geacht dressuur te rijden? :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:26

poes schreef:
Tigra_ schreef:

Het zijn gewoon echt heel brave beesten hoor volgens mij... moet echt gek zijn om zo'n ijzer in je mond te hebben, zelfs een enkel bit! Maar anderzijds, met bitloos is het ook niet zaligmakend, en het feit is gewoon als je gaat rijden, moet je al eens begrenzen, en dat is heel vaak door te werken met een druk die vergroot tot in de mate dat het pijn gaat doen. Hoe langer je dan rijdt, hoe minder die momenten er zouden moeten zijn.

Zo zou een stang dus ook moeten zijn voor idd net dat beetje meer, en niet om er met constante zware druk op te zitten uiteraard.

Maar dat is iets wat je toch vaak ziet op foto's. Als je ervan uit gaat hoe een stang in rust stand staat en hoe er dan mee gereden wordt.
Daarom zou ik denken dat in training een trensje voldoende zou moeten zijn en op wedstrijden misschien net dat beetje meer.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:27

nou poes je praat goed maar een boel gaat niet op, hoeveel rij en africhtingservaring heb je feitelijk zelf? en daarmee bedoel ik reguliere dressuur en western? [ik maak uit je profielfoto's op dat je niet erg veel ervaring hebt] het verhaal los-vast hoe jij het brengt is een andere zoals chaos bedoelt.
ook dressuur paarden kunnen doordat ze zo nagevelijk zijn helemaal los aan het bit komen ,dit zie je vaak in de verzameling.
en paarden zijn zowiezo braven beesten als ze zo maar doorlopen met al dat mensen volk op de rug ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:28

Bij western hangen de teugels bijna altijd in bogen, ik heb western gereden en ik hoefde/mocht de teugels er echt maar een minimaal aantal keren bij pakken, als peerd het niet deed en er onderuit wilde komen. Los-vast bij dressuur rijden is heel anders, het is namelijk de bedoeling dat het vast is, als jij steeds bogen laat vallen dan loopt het paard heel fijn te zoeken naar je hand, maar die is nergens te vinden, vind ie m dan krijgt ie een ruk in z'n mond.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:32

kijk nies lekker duidelijk. zo bedoelde chaos het volgens mij ook. dan kan je beter een zachte meeverende verbinding hebben lijkt mij,of de western manier. maar is het daar niet dat je door de [vergeef me als ik de plank missla,geen westernervaring!] langere scharen aan het bit al veel eerder een inwerking hebt aan je teugel naar de mond toe?