blowdiene schreef:poes schreef:Het belangrijkste verschil tussen de stang en de trens (en ik snap niet dat dit nog niet aangehaald is door mensen die de stuurbekrachtiging zo fijn weten te waarderen) is dat de stang een indirecte werking heeft en de trens een directe.
De trens werkt in op de mondhoeken (te prefereren) of op de lagen (wat simpelweg het stukje huid over het bot is in de mond en dus zeer gevoelig) en bij de hele ruwe ruiter tegen de tanden, verhemelte en op de tong maar dat laten we even buiten beschouwing.
De stang echter heeft een hefboomwerking, wanneer de stang aangehaald wordt, kantelt hij en komt er druk op de bakstukken die dus achter de oren druk geeft. Veel paarden vinden het een zéér duidelijk signaal en reageren er daarom zo goed op. De kinketting zorgt ervoor dat de stang niet té ver kan doorslaan, en maakt de optoming dus NIET scherper, maar net meer begrensd, mits hij goed afgesteld is. Een stangketting die los hangt, omdat het anders 'zielig' is, is dus net wreed! Een stang kan ook tongvrijheid voorzien zodat hij bij het kantelen de tong niet al te zeer platdrukt, want dat is eigelijk meer een onprettige bijwerking van de stang, het is de hefboom naar de nek die men voor ogen had!
Maar als je een paard meeneemt aan het halster en je geeft een rukje aan het touw, omdat hij niet mee wil lopen geeft dit toch ook druk achter de oren?
Is druk achter de oren niet voorwaarts ipv stoppen? Beetje verwarrend voor een paard..
Het is telkens hetzelfde principe: paard moet wijken voor druk en er niet tegenin gaan hangen.
Dus:
Halster + druk voorwaarts: paard gaat vooruit en druk valt weg
Stang + druk erop: is neerwaartse druk achter de oren: paard geeft na, druk valt weg