Scherper bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Searcher

Re: Scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:39

Volgens mij bevallen onze antwoorden niet...

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:30

Ik denk dat helemaal niemand hier even een bit aan kan wijzen, dat hangt van je probleem & je paard af. misschien is het toch handig om de rede te melden.
En denk eraan, een bit is zo scherp als jouw hand is.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 17:30

Searcher schreef:
Volgens mij bevallen onze antwoorden niet...

Sorry, ik kon even niet online zijn omdat we een dagje weg waren.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:36

Ts, als je nuttig advies wilt kan je veel beter de reden hier zetten.
Heel bokt zal je niet aanvallen, we komen je niet martelen, niks ergs.
We geven dan alleen een nuttig advies, waar je wat aan kan hebben met je pony.
Want zonder reden valt er geen advies te geven, en kunnen we dus ook niet helpen.
Sommige berichten komen mischien aanvallend over, maar bedenk wel dat het alleen is om je te helpen, het is gewoon goed bedoelt :)

edit: typfout

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 17:58

pernill schreef:
Ts, als je nuttig advies wilt kan je veel beter de reden hier zetten.
Heel bokt zal je niet aanvallen, we komen je niet martelen, niks ergs.
We geven dan alleen een nuttig advies, waar je wat aan kan hebben met je pony.
Want zonder reden valt er geen advies te geven, en kunnen we dus ook niet helpen.
Sommige berichten komen mischien aanvallend over, maar bedenk wel dat het alleen is om je te helpen, het is gewoon goed bedoelt :)

edit: typfout

Noouu, als je al die topics hier ziet denk ik daar heel anders over!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:09

Arwenride schreef:

Het juist opschrijven van wat je wil vragen is soms net zo moeilijk als het goed interpreteren daarvan.

Zal niet de eerste keer zijn dat met vraag om scherper bit een dunner bit bedoelt werd, omdat paard niet genoeg ruimte in de mond had voor het bit wat er in hing. Om maar een voorbeeld te noemen.

Schrijf het dus hier op en zie wat eruit komt. Je kan altijd stoppen met lezen als de reacties onvriendelijk worden.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:19

tamary schreef:
Arwenride schreef:

Het juist opschrijven van wat je wil vragen is soms net zo moeilijk als het goed interpreteren daarvan.

Zal niet de eerste keer zijn dat met vraag om scherper bit een dunner bit bedoelt werd, omdat paard niet genoeg ruimte in de mond had voor het bit wat er in hing. Om maar een voorbeeld te noemen.

Schrijf het dus hier op en zie wat eruit komt. Je kan altijd stoppen met lezen als de reacties onvriendelijk worden.

Ik wil gewoon geen vervelende reacties klaae.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:25

als je geen vervelende reacties wil weet je us blijkbaar al wel dat je een rede hebt die je niet gaat kunnen oplossen met een scherper bit.

mijn antwoord... hang er een gewoon trensje in,, of ga over op niet meer rijden :)

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:29

Tat_jana schreef:
als je geen vervelende reacties wil weet je us blijkbaar al wel dat je een rede hebt die je niet gaat kunnen oplossen met een scherper bit.

mijn antwoord... hang er een gewoon trensje in,, of ga over op niet meer rijden :)

Ik moeet het denkik wel oplossen met een scherper bit. Ik vraag niet om juullie kommentaar. Ik vraga alleen wat jullie va die oplossing vonden en nog ietsd beters wisten, dan schiet iuk niets op met een trensje, dan lig ik met gebroken bene in het zieken huis

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:38

Sorry dat ik het zeg hoor, maar wát een watje ben jij.. :\
Hoezo durf je niet eens op internet een vraag neer te zetten met wat uitleg erbij.. Omdat je bang bent voor commentaar? Dan vind ik je toch wel een béétje een wattig persoon.
Ja, nu krijg je aanvallende reacties.
Had je gewoon gezegd wat er aan de hand was, dan had je waarschijnlijk ook wat aan dit topic gehad, en ging je je paard nu niet mishandelen en verpesten met dat martelwerktuig wat je volgens jouw adviseur erin moet hangen.

Beetje een scherpe reactie misschien, maar ik hoop dat het tot je door dringt. Want al die vriendelijke reacties lijken dat iig niet te doen...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:40

Als ik de TS was, zou ik de reden ook niet zo op bokt durven zetten! helaas mag je geen PB's openbaar maken

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:47

Arwenride: ff toch een tip, heb je er al eens gewoon een slofje aan proberen te hangen? Zo kun je ze op paniek momenten vaak weer onder controle krijgen en verder gewoon los laten hangen :j
Dat andere is echt heel pijnlijk ;)

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:49

Jaimyliefje schreef:
Arwenride: ff toch een tip, heb je er al eens gewoon een slofje aan proberen te hangen? Zo kun je ze op paniek momenten vaak weer onder controle krijgen en verder gewoon los laten hangen :j
Dat andere is echt heel pijnlijk ;)

Hmm okee, kan het proberen. Bedankt voor de tip, hier heb ik wat aan.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:53

Ts, zou ik mischien een pb mogen ontvangen met de rede, want hoe is het mogelijk om een nuttig advies te geven als je geen rede weet?

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:55

Arwenride schreef:
Ik moeet het denkik wel oplossen met een scherper bit. Ik vraag niet om juullie kommentaar. Ik vraga alleen wat jullie va die oplossing vonden en nog ietsd beters wisten, dan schiet iuk niets op met een trensje, dan lig ik met gebroken bene in het zieken huis

en in een ander topic typ je dit:
Arwenride schreef:
In de bak dubbelgebroken aurigan D-trens, buiten Pelham.

dus je rijd wel met een trensje, en ook met een pelham.. die is al scherp genoeg denk ik?
het is gewoon moeilijk advies te geven als je de reden niet weet..
dan is het ook veel moeilijker op te lossen voor ons.. :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:57

sommige mensen weten nu de reden, ik denk om eerlijk te zijn dat ik TS wel passend advies heb gegeven :j
Maar nogmaals TS: mensen reageren negatiever als je de reden niet neerzet (zie mijn reactie een paar posts naar boven) dan als je hem wel neerzet (zie mijn reacties nu)
(je hebt trouwens nog een PB'tje TS)

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 22:01

UltimOo schreef:
Arwenride schreef:

en in een ander topic typ je dit:
Arwenride schreef:
In de bak dubbelgebroken aurigan D-trens, buiten Pelham.

dus je rijd wel met een trensje, en ook met een pelham.. die is al scherp genoeg denk ik?
het is gewoon moeilijk advies te geven als je de reden niet weet..
dan is het ook veel moeilijker op te lossen voor ons.. :)

Ik zeg het wel, ben ik er van af.

Ik woon nu nog thuis. Hier heb ik een kleine bak om in te rijden. Een van mijn paarden is altijd wat fris. In de bak is die nog wel te houden, dus in de bak is dit mnijn bit:

http://img.smartpak.com/product/17108.jpg

Maar mijn paardje is altijd hele heftig buiten. Hij gooit zijn hoofd omhoog en gaat er vandoor. Hij doet dit niet omdat hij bang is, dat merk je, hij gaat gewoon heel rerlaxt mzijn gang. Daar kotm nog bij dat wij gana verhuizen, en ik dan alleen maar buiten kan rijden. Dus normaal voor het buiten rijdne gebruikte ik dit bit.

http://img.smartpak.com/product/korstee ... mullen.jpg

En dan alleen de ondewrste teugel als hij ging rennen. Maar normaal reed ik buiten als mijn instructeur er niet was, maar toen ze dat hoorde zij ze dat dat n iet kan met dit paard en heeft ze mun ouders gebeld enzo en nu moet ik van mijn ouders met die thiedeman enzo rijdne maar dat wil ik niet! |(

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:07

Ik denk dat een martingaal al een hoop kan schelen in jou situatie.
Dat voorkomt dat een paard zijn hoofd omhoog kan gooien en dus onbestuurbaar word.

Zou er een reden kunnen zijn dat je paard het op het lopen zet als je de onderste teugel erbij pakt?
Denk hierbij aan gebitsproblemen of dat je paard gewoon totaal niet tegen dit bit kan.

Als er geen lichamelijke problemen zijn zou ik het proberen met een martingaal en je normale bit.
Wil dat niet zou ik een slof overwegen, mits je hier mee overweg kunt.
Je kan er een hoop schade mee aanrichten, omdat je er erg sterk mee kan inwerken.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 22:10

moonfish13 schreef:
Ik denk dat een martingaal al een hoop kan schelen in jou situatie.
Dat voorkomt dat een paard zijn hoofd omhoog kan gooien en dus onbestuurbaar word.
Zou er een reden kunnen zijn dat je paard het op het lopen zet als je de onderste teugel erbij pakt?
Denk hierbij aan gebitsproblemen of dat je paard gewoon totaal niet tegen dit bit kan.

Als er geen lichamelijke problemen zijn zou ik het proberen met een martingaal en je normale bit.
Wil dat niet zou ik een slof overwegen, mits je hier mee overweg kunt.
Je kan er een hoop schade mee aanrichten, omdat je er erg sterk mee kan inwerken.

Neee, hij raakte niet in paniek van de pelham, hij ging er eerst vandoor en dan pas pakte ik hem erbij, dus dat kan het niet zijn. Hij is echt al gecontroleert, dat heb ik ook al 100 keer gezegd, dus dat ik het ook niet.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:17

Wat flauw dat je ouders je dwingen om je paard te gaan martelen..
Als ik jou was zou ik een keer zonder bit proberen wil dat niet zou ik inderdaad een martingaal gebruiken ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:17

Arwenride schreef:

Je wilt toch het beste voor je pony?
Nou dan zijn er 2 dingen die je nu kunt doen:
- Niet meer rijden tot je ouders overtuigd zijn dat dat dus niet de manier is. Verzamel desnoods informatie van internet en laat ze dat lezen. Ouders zijn vaak ontwetend, maar dat maakt ze niet blind voor feiten.
- Vertellen wat er aan de hand is, of gewoon echt een poos niet meer rijden. Met zulke bitten maak je je paard alleen maar kapot. Dus ik zou me nu gewoon eens eroverheen zetten en gewoon de waarheid vertellen.

Voor mij gaat op deze manier het waarheidsgehalte wel omlaag, TS wil niks vertellen, misschien is er niks te vertellen? Het is nog vakantie immers...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:18

Ik vind dat het prima is dat je niet teveel gekke dingen aan je paard wil hangen. (Daar zouden meer mensen over na moeten denken)
Maar heb je je wel eens verdiept in bepaalde dingen?
Zoals een martingaal doet niets, tenzij je paard zijn hoofd omhoog doet. Dat kan al ontzettend veel schelen.

Vergeet niet dat je een heel stuk vriendelijker kan zijn als je er bijvoorbeeld even kort de slof bijpakt en dan rustig kan rijden.
Misschien dat het probleem zelfs snel opgelost is.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 22:19

Chaos schreef:
Arwenride schreef:

Je wilt toch het beste voor je pony?
Nou dan zijn er 2 dingen die je nu kunt doen:
- Niet meer rijden tot je ouders overtuigd zijn dat dat dus niet de manier is. Verzamel desnoods informatie van internet en laat ze dat lezen. Ouders zijn vaak ontwetend, maar dat maakt ze niet blind voor feiten.
- Vertellen wat er aan de hand is, of gewoon echt een poos niet meer rijden. Met zulke bitten maak je je paard alleen maar kapot. Dus ik zou me nu gewoon eens eroverheen zetten en gewoon de waarheid vertellen.

Voor mij gaat op deze manier het waarheidsgehalte wel omlaag, TS wil niks vertellen, misschien is er niks te vertellen? Het is nog vakantie immers...

Dat heb ik net gedaan. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:19

O. Tegelijk gepost met TS.
Nou, ik zou idd gewoon eens kiezen voor een simpel martingaaltje. Een slofje kan goed helpen, maar alleen als je er mee om WEET te gaan, anders echt not done.

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:24

Beste Arwenride,
Ik ben het wel met je instructeur eens; het bit wat je gebruikt voor het buitenrijden kan echt niet. Ik denk dat het verstandig is dat ze je ouders ingelicht heeft. In vergelijking met het bit wat je binnen gebruikt is dit een heel scherp bit dat het probleem uiteindelijk alleen maar erger maakt. Misschien is het een idee om een keer een andere meer ervaren ruiter op je paard naar buiten te laten gaan om te kijken wat je paard bij die ruiter doet. Het kan best zijn dat het probleem heel ergens anders ligt. Soms moet je het probleem vanuit een andere hoek bekijken voor jouw veiligheid en dat van je paard. Succes