gesloopt kadet zadel (leerzaam)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:16

Ashkerlon schreef:
met "aan de onderkant" bedoel ik vooral de onderkant van de zweetbladen. De kussens vet ik niet in, die hebben al genoeg met een vette zadelzeep. Daar zit je natuurlijk met de nerfzijde, dus kan ook minder opnemen.
Olie gebruik ik liever niet, omdat dit je draad aantast.
Olie dringt vlugger en dieper in, maar vet zorgt voor een beschermlaag tegen nieuw vuil en zweet.
Iedereen heeft zo zijn voorkeur, en overal hoor je iets anders.

Het enige dat ik weet is dat het een oud zadel betrof dat al een tijdje in een vochtige zadelkamer hing. Feit is dat de vulling bewoog bij nadere inspectie := dan kom ik toch liever sokken tegen :+

je smeert vet op die delen die het minste te lijden hebben?

het maden verhaal geloof ik niet in.... maden hebben voeding nodig, vliegen leggen eieren waar voeding (mest of rganisch afval) is.... en dat vindt je niet in een vulling, en al helemaal niet in een oud zadel... lijkt een beetje op het broodje aap-verhaal over het dekbed dat van het bed wandeld omdat er maden in zouden hebben gezeten.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 09:36

mirkip schreef:
Ik vind het inderdaad een leuk topic :D
En lees dan ook met volle interesse mee.
Zeer nuttig, het plaatsen van foto's en dan ook nog de reacties van zadelmakers!
Ik heb verder niet veel nuttigs toe te voegen, maar lees wel een poos mee!

Dat was ook mijn reden om het topic te openen. Mensen bewust maken. Komt het paard dat eronder moet lopen ten goede. :j

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 09:46

joliene schreef:
Ja een sok.. :+ En nog wat andere rare dingen. :Y) Maar ik denk dat ik liever een sok tegen kom dan madden. :P

slipjes kunnen ook hoor. Ik ken iemand die kwam dat tegen in een zadel. Bij de sessie waar de foto's zijn gemaakt kwam er een soort grove plastic vezels uit een zadel. Dat wil je ook niet in je zadel.

Prijsverschillen opvullen of vulling vervangen. Daar kan het prijsverschil inzitten. ik was laats voor de vulling vervangen (met het afhalen van de kussens) 155 euro kwijt. Misschien zit er ook verschil in het gebuikte materiaal (wol is duurder dan kunststof) er zijn gevallen waarbij er geen wol wordt bijgevuld(als het een wolgevuld zadel is) maar kunststof (wat dan weer bobbels gaat veroorzaken).

Maakt het allemaal weer lastig omdat je aan de buitenkant niet kan zien wat er is gebeurd helaas.

Maden hoeven het niet te zijn , kunnen andere insecten zijn. Denk maar eens aan papiervisjes, zilvervisjes of ovenvisjes. Die leven erg graag op zolder.

rakni

Re: gesloopt kadet zadel (leerzaam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:37

ik had mijn zadel helemaal opnieuw laten vullen. T kostte 80 euro. netjes gedaan ook.

bedankt voor de tips omtrent het vetten!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:47

Alane schreef:
je smeert vet op die delen die het minste te lijden hebben?

het maden verhaal geloof ik niet in.... maden hebben voeding nodig, vliegen leggen eieren waar voeding (mest of rganisch afval) is.... en dat vindt je niet in een vulling, en al helemaal niet in een oud zadel... lijkt een beetje op het broodje aap-verhaal over het dekbed dat van het bed wandeld omdat er maden in zouden hebben gezeten.

Het minste te lijden? De eerste beschadigingen die ik zie opduiken bij slecht onderhoud is op de onderste helft van de zweetbladen. Vooral bij mensen die het niet zo nauw nemen met hun zadels en de boel plat op de grond leggen in plaats van op een stang of tegen een muur te plaatsen. Als ik mijn zadel na het rijden van mijn paard haal, dan zijn de zweetbladen nat van het zweet. Na singelstoten en vulling zijn de zweetbladen de meest voorkomende dingen die vervangen of hersteld moeten worden. Wat nou... het minste te lijden?

Het maden verhaal hoef je heus niet te geloven, maar rot paardenhaar of schapenwol is voor zover ik weet ook organisch van oorsprong, laat staan het leer waar het in verpakt zit. En als dit materiaal op zich, in vochtige toestand geen vliegen en maden aantrekt, trekt het misschien wel muizen aan die het leuk vinden om er hun behoeftes te doen. En een vergiftigde muis vind er misschien wel zijn laatste rustplaats.
Ik heb er geen nood aan om leugens en fabels te verspreiden, daar win ik niets mee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:26

Ik ben altijd erg zuinig op m'n spullen. Zadels zien er ook altijd goed verzorgd uit. Mijn ervaring is dat de meeste mensen inderdaad minder netjes met hun spullen omgaan.

Ik heb overigens nu een zadel met Flair open liggen. Ik zal kijken of ik even foto's kan maken. Dan kunnen jullie dat ook eens zien. De inhoud van de kussens kan ik er zo uitpakken en weer terugstoppen, de kussens zijn namelijk voorzien van klittenband. Het enige rotwerk wat je aan dit zadel hebt is het weer met de hand vastzetten van de kussens aan de boom. Maar dat heb je met elk zadel.
Het betreft in dit geval een goed zadel van een onbekend merk, met een stevige boom (waar toch nog wat op aan te merken valt, daarom heb ik het ook open gemaakt).

Mijn stubben is vorige week open geweest, ik ben vergeten om foto's te maken. Die boom was nog helemaal goed, en dan heb je het ook over een kwaliteitszadel.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 13:07

Germie, ik wacht :):) in spanning af. Wil heel graag zien hoe flair er nu uitziet in een kussen. Ik weet hoe het eruit ziet buiten de kussens.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:22

Hmm allemaal leuk om te weten, ik laat morgen een zadelpasser komen voor een splinternieuw zadel (ik heb absoluut geen ervaring met zadels), waar moet ik volgens jullie extra opletten als het over vullen enzo gaat?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:32

Ja germie, graag foto's foto's foto's!!!!!

@ Seltje, ben zelf geen zadelmaker. Maar vorige week is er een geweest bij een stalgenootje van mij... ik stond er gewoon met open mond van te kijken, zo goed was ze, en zoveel wist ze.
Voel met je palm v/d hand of er geen vreemde bobbels in de kussens zitten. Let op de expertise van je zadelmaker. Bekijkt hij de rug van het paard uitgebreid, zowel in stilstand en in beweging. Bekijkt hij het zadel nogmaals tijdens het rijden... Welke op of aanmerkingen heeft hij over de bouw van je paard (kan bijna niet zo zijn dat er géén op of aanmerkingen zijn).
En voor jouzelf: bij enige vorm van twijfel; niet doen! Uit eigen ervaring spreek ik dat je er anders later alleen maar spijt van krijg. Blijf zelf ook kritisch (tijdens het testritje naar jezelf en je paard toe) en laat alles wat de zadelpasser vertelt eventueel ook nog even bezinken als je dat zou willen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:04

Hier de foto's van het zadel met Flair. Ik heb dit zadel overgenomen van een bokker, het zou technisch in orde zijn. Tja, de boom is niet gebroken, maar dus zodanig scheef dat je er niets meer mee kunt. Ik ben dus voor een 200 euro goed de mist in gegaan. Bokker zegt het nooit geweten te hebben, maar ik kan me het niet voorstellen. Het is ook niet door transport gebeurd, dat zie je wel aan de slijtage van het leer onder de boom. Ik had eerst zoiets van ik verkoop het zadel weer door, maar ik vind dat eigenlijk niet kunnen. Er is dus ook duidelijk veel gereden met het zadel, ondanks de scheve boom.

De kussens, zie de slangetjes van Flair. De stopjes zitten netjes weggestopt aan een stukje plastic. Officieel hoor je de stopjes daar ook met 1 draadje aan vast te zetten. Dat is hier niet het geval. Kussens zitten heel netjes in elkaar. En zijn makkelijk open en dicht te maken door het klittenband:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

De flairkussens zelf:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Hier zie je dus de boom. Deze is verder heel, maar je ziet ook rechts, dat er een stukje leer doorgedrukt is. Dat komt doordat de boom getordeerd is. Je krijgt dus hoe dan ook ongelijke druk op de rug, ondanks dat dit een flexibele boom is. Ik baal hier gewoon enorm van hoor. Want ik had m'n jonge paard graag een flairzadel gedaan. Nu heb ik eerst even geen geld voor een zadel voor hem. Het is niet dat hij niet ingereden wordt met een goed zadel, ik gebruik dan m'n oude stubben. Maar ik had gehoopt dat ik met flair langer met een zadel kon doen. Het zadel past hem namelijk wel.

http://a.imageshack.us/img822/8562/p8232897.jpg

ONdanks dat deze foto niet geheel scherp is zie je duidelijk dat de linkerkant van de lepel omhoog steekt. Zo scheef is de boom dus.
http://a.imageshack.us/img842/5783/p8232899.jpg
Laatst bijgewerkt door Tanja op 26-08-10 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's toegestaan, 2 omgezet in link.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 18:36

Balen germie zeg, boom is idd heel erg scheef. Kon je dit ook al duidelijk aan de buitenkant zien? Vaak moet je toch de kussens eraf halen om dit te constateren. Dit is dus weer een voorbeeld hoe moeilijk het is om een goed tweedehands zadel te kopen.
Bedankt voor de foto's zijn erg leerzaam!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:42

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:10

Ashkerlon schreef:
Het minste te lijden? De eerste beschadigingen die ik zie opduiken bij slecht onderhoud is op de onderste helft van de zweetbladen. Vooral bij mensen die het niet zo nauw nemen met hun zadels en de boel plat op de grond leggen in plaats van op een stang of tegen een muur te plaatsen. Als ik mijn zadel na het rijden van mijn paard haal, dan zijn de zweetbladen nat van het zweet. Na singelstoten en vulling zijn de zweetbladen de meest voorkomende dingen die vervangen of hersteld moeten worden. Wat nou... het minste te lijden?

Dat dingen hersteld moeten worden door slecht gebruik of onderhoud... maakt niet dat ze het meest te lijden hebben... We hadden het over goed onderhoud...
en vulling en stoten zijn 1 en 2, dan mischien een zweetblad, waarbij ik meer en vaker slijtage zie aan het bovenste zweetblad aan de bovenkant, waar de beugelriemen op liggen dan aan de onderkant.... dus ja het minst lijden, na vulling, stoten en bovenste zweetblad topkant en het kleine zweetblad (dat wat over de beugelriemhaken ligt)
en heb al veel zadels gezien, ook hele oude... maar onderste zweetbladen die vervangen moesten worden :n wel die gezien die door het gebruik van vet, zo zacht waren geworden dat er gaten invielen daar waar de gespen van de singel het onderste zweetblad raken... maar dat waren unicums.....

Ashkerlon schreef:
Het maden verhaal hoef je heus niet te geloven, maar rot paardenhaar of schapenwol is voor zover ik weet ook organisch van oorsprong, laat staan het leer waar het in verpakt zit. En als dit materiaal op zich, in vochtige toestand geen vliegen en maden aantrekt, trekt het misschien wel muizen aan die het leuk vinden om er hun behoeftes te doen. En een vergiftigde muis vind er misschien wel zijn laatste rustplaats.
Ik heb er geen nood aan om leugens en fabels te verspreiden, daar win ik niets mee.

Je verteld een verhaal van horen zeggen.... en ik vertel je nu dat het een broodje aap is, al geheel als ik je redenatie lees :) ...... Dat je zo'n verhaal geloofd en verder verteld is je goed recht, ik ben van mening dat je je zelf er niet geloofwaardiger door maakt...
En dan het zadel in de vriezer leggen, als die dingen in de kussens zitten moet je het zadel een behoorlijk tijd in de vriezer leggen willen de beestjes dood zijn.... en dat lijkt me niet erg goed voor het zadel.

Maden in een zadel = maden in een donsverendekbed = maden in een donsveren kussen en dat allemaal = Broodje Aap.

Daarbij heb ik liever een vochtige zadelkamer dan een droge... :D

eem goede zadelmaker is heilig... een goede vinden is moeilijk... gelukkig hebben wij er eentje in de buurt zitten :j

Wat zonde Germie.... weet je hoe oud het zadel is? vele zadelmakers hebben een garantie van 10 jaar op de boom, mischien dat je daar nog mee kunt?

Mijn zadelmaker is er van overtuigd dat verkeerd opstijgen meer stuk maakt dan menigeen denkt...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:46

Dan krijg ik een ander type zadel voorgeschoteld als jij... Ik krijg zelden een goed onderhouden zadel in handen, maar misbruikte gevallen die even "opgeknapt" dienen te worden. En telkens zijn ook die onderste zweetbladen beschadigd, opgekruld, gekraakt of aangeknaagd door muizen. En ja, dan dien je al eens zo'n stuk te vervangen, hoewel de meeste al een heel eind opknappen met wat vet.
Ik zou willen dat ik eens wat nieuwere en beter onderhouden zadels in handen kreeg, maar kennelijk heb ik dat geluk niet.

Ik heb bovendien nergens gezegd dat ik het goedkeur dat de beste mevrouw oude zadels in de diepvries mikt, en of ik denk dat het nuttig is. Het verhaal is me bovendien door 2 verschillende lesgeef-zadelmakers verteld tijdens mijn cursus, los van elkaar, beide met dezelfde details, en in dezelfde context geplaatst, op dezelfde locatie, namelijk het lesgebouw van de cursus.
Of ga je nu beweren dat deze twee heren samen spannen om naïeve cursistjes om de tuin te leiden?
Ik zou aanraden om de hele kwestie rond deze anekdote te laten vallen, of verder te gaan via pb, want het is zonde dat de goeie sfeer in dit topic hierdoor verziekt wordt.
Ik ga er alvast niet verder op in binnen dit topic.

@JamieShanin: die eerste link lijkt me zeer leuk, ik neem straks eens de tijd om het door te lezen. :j

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 21:01

Het is de bedoeling om van elkaar te leren en niet elkaar in de haren te vliegen.
Zou een beetje zonde zijn omdat het een interessant topic aan het worden is.

Onderstaand foto's van zo'n zadel wat waarschijnlijk ergens van vorige eeuw is en jaren op zolder heeft gelegen. De vulling was zo goor dat we deze niet verder hebben uitgeplozen. Is direct in de container gegooid.

Ruggengraad vrijheid is ver te zoeken
Afbeelding

Brrrrrrrrrrr.
Afbeelding

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:15

Ik vind dit een erg interessant topi. Maar weet iemand iets meer over Wintec zadels?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 21:43

Oliiviia schreef:
Ik vind dit een erg interessant topi. Maar weet iemand iets meer over Wintec zadels?

wat wil je weten over het zadel. Boom, cair, kwaliteit?

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:15

Ik zag vandaag een advertentie in de paard en sport dat bij zadelmarkt in Urk nu ook een MSFC'er werkt. Ik was redelijk geschokt. Als je zo'n opleiding gedaan hebt kun je mensen toch niet meer dat soort zadels verkopen ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:20

Ashkerlon schreef:
ja, ik heb echt geen zin in zo'n herstelling. als ik nu nog zou weten dat het passend op een paard terecht zou komen, en regelmatig zou onderhouden worden, ok, dan wil ik er tijd en moeite in steken. Maar dit zadel gaat waarschijnlijk eerst nog een jaar op zolder vliegen (weer tussen de muizen :roll:) en eens het gebruikt gaat worden, zal het net zoals voordien nooit meer nagekeken worden qua vulling en of ze deze keer wel de zadelzeep zullen vinden betwijfel ik.

Met het bedrag dat ik zou moeten aanrekenen qua uren en materiaal, kunnen ze al een deftig tweedehandjes kopen die wel goed ligt op een fjord...

Zou ik niet aan beginnen hoor :n
Ik hoef er net als jij niet van te bestaan als hoofdinkomen. Ik zou eerst willen weten of het zadel ook past voor dat ik het een beurt ga geven. (verder stuur je ik je nog wat per bp).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-08-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:26

supersambo schreef:
Ik zag vandaag een advertentie in de paard en sport dat bij zadelmarkt in Urk nu ook een MSFC'er werkt. Ik was redelijk geschokt. Als je zo'n opleiding gedaan hebt kun je mensen toch niet meer dat soort zadels verkopen ?

Ja, dat bedacht ik mij dus ook...................

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:33

Schangah schreef:
Oliiviia schreef:

wat wil je weten over het zadel. Boom, cair, kwaliteit?

Ben ik ook benieuwt naar. (heb er zelf 2, een dressuur en een spring)
ziet dat er ook zo rampzalig uit, de binnenkant?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:08

Ik heb hier een Bates zadel liggen, die ik eventueel zou kunnen operen.. Lijkt erg veel op Wintec 100. Herkent iemand het, vraag me af hoe oud het zadel is? Ik heb het gekregen, maar met boommaat small gaat t uberhaupt nooit passen op mijn paard.

Afbeelding

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:23

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 15:37, in het totaal 2 keer bewerkt

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:26

Ik weet dat een stalgenootje zo'n zadel heeft. Zij zei tegen mij dat het een flexibele boom heeft, maar ik weet niet of dat klopt. Ik ben wel erg benieuwd hoe dat zadel er van binnen uitziet. :j

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:39

Pasterza schreef:
Ik heb hier overigens ook een engels flat-seat-show zadel (soort dressuurzadel maar dan speciaal voor engelse bestgaand rijpaardrubrieken, dus met enkel zweetblad) liggen waarbij de beugelriemen door een gat in het zweetblad om de boom worden bevestigt en de boom zelf met rawhide is omwikkelt. Zodoende was het minder snel merkbaar dat de boom gebroken was. Kan voor de liefhebbers wel eens foto's maken.

Als je daar foto's van zou kunnen maken, graag! Zo'n zadel heb ik nog niet van dichtbij kunnen bekijken.