Ashkerlon schreef:Het minste te lijden? De eerste beschadigingen die ik zie opduiken bij slecht onderhoud is op de onderste helft van de zweetbladen. Vooral bij mensen die het niet zo nauw nemen met hun zadels en de boel plat op de grond leggen in plaats van op een stang of tegen een muur te plaatsen. Als ik mijn zadel na het rijden van mijn paard haal, dan zijn de zweetbladen nat van het zweet. Na singelstoten en vulling zijn de zweetbladen de meest voorkomende dingen die vervangen of hersteld moeten worden. Wat nou... het minste te lijden?
Dat dingen hersteld moeten worden door slecht gebruik of onderhoud... maakt niet dat ze het meest te lijden hebben... We hadden het over goed onderhoud...
en vulling en stoten zijn 1 en 2, dan mischien een zweetblad, waarbij ik meer en vaker slijtage zie aan het bovenste zweetblad aan de bovenkant, waar de beugelriemen op liggen dan aan de onderkant.... dus ja het minst lijden, na vulling, stoten en bovenste zweetblad topkant en het kleine zweetblad (dat wat over de beugelriemhaken ligt)
en heb al veel zadels gezien, ook hele oude... maar onderste zweetbladen die vervangen moesten worden
wel die gezien die door het gebruik van vet, zo zacht waren geworden dat er gaten invielen daar waar de gespen van de singel het onderste zweetblad raken... maar dat waren unicums.....
Ashkerlon schreef:Het maden verhaal hoef je heus niet te geloven, maar rot paardenhaar of schapenwol is voor zover ik weet ook organisch van oorsprong, laat staan het leer waar het in verpakt zit. En als dit materiaal op zich, in vochtige toestand geen vliegen en maden aantrekt, trekt het misschien wel muizen aan die het leuk vinden om er hun behoeftes te doen. En een vergiftigde muis vind er misschien wel zijn laatste rustplaats.
Ik heb er geen nood aan om leugens en fabels te verspreiden, daar win ik niets mee.
Je verteld een verhaal van horen zeggen.... en ik vertel je nu dat het een broodje aap is, al geheel als ik je redenatie lees
...... Dat je zo'n verhaal geloofd en verder verteld is je goed recht, ik ben van mening dat je je zelf er niet geloofwaardiger door maakt...
En dan het zadel in de vriezer leggen, als die dingen in de kussens zitten moet je het zadel een behoorlijk tijd in de vriezer leggen willen de beestjes dood zijn.... en dat lijkt me niet erg goed voor het zadel.
Maden in een zadel = maden in een donsverendekbed = maden in een donsveren kussen en dat allemaal = Broodje Aap.
Daarbij heb ik liever een vochtige zadelkamer dan een droge... 
eem goede zadelmaker is heilig... een goede vinden is moeilijk... gelukkig hebben wij er eentje in de buurt zitten 
Wat zonde Germie.... weet je hoe oud het zadel is? vele zadelmakers hebben een garantie van 10 jaar op de boom, mischien dat je daar nog mee kunt?
Mijn zadelmaker is er van overtuigd dat verkeerd opstijgen meer stuk maakt dan menigeen denkt...