Boomloos - specifieke zoektocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:54

Singasing en ik hebben hetzelfde adel dus das wel fijn hoef ik hem niet meer op te meten ;)

Ik vind de schoftvrijheid goed voor een paard zoals mijn haflinger maar twijfel of die voldoende blijft bij een paard met hoge schoft??

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:55

JoviBan schreef:
jodi schreef:
ja,dat bedoel ik :D

Ik niet. :D
Ik wil graag de totale lengte van de zadels weten. Of liever nog, de lengte gemeten vanaf de voorkant pommel tot de achterkant van het zadel/kussen. ;)

Dat gaat niet bij alle zadels op om van dezelfde plek af te meten. Bij de Trekker ligt bijv. de pommel er bovenop en de rondingen voor bovenaan waar de kniewrongen aanzitten is net nog langer, dus zou je vanaf daar moeten meten.
Bij de Startrekk steken de rondingen nog meer uit voor de pommel.
De pommel bij de Freeform zit veel dichterbij de rondingen voor van het zadel, snap je? Beetje lastig uitleggen.
Afbeelding

edit; aanvulling

Anoniem

Re: Boomloos - specifieke zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:58

Ik snap wat je bedoelt singasong. ;)
Dat de lederen rondingen van het zadel op de schouders komt te liggen, is niet zo erg. In ieder geval mag de pommel nièt op de schouders liggen (en drukken). Vandaar dat ik de maat vanaf voorkant pommel tot de achterkant van het zadel/kussen belangrijk vind om te weten. ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:59

JoviBan schreef:
Ik snap wat je bedoelt singasong. ;)
Dat de lederen rondingen van het zadel op de schouders komt te liggen, is niet zo erg. In ieder geval mag de pommel nièt op de schouders liggen (en drukken). Vandaar dat ik de maat vanaf voorkant pommel tot de achterkant van het zadel/kussen belangrijk vind om te weten. ;)

Dus eigenlijk de maat vanaf waar de pommel eindigt in het zadel tot aan de achterzijde zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:01

singasong schreef:
Dus eigenlijk de maat vanaf waar de pommel eindigt in het zadel tot aan de achterzijde zadel?

Jep. Onderkant pommel, vanaf de voorkant gemeten, helemaal door naar achteren.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:01

Ik zal zo nog ff meten dan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:21

singasong schreef:
Ik zal zo nog ff meten dan.

45,5 cm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:29

Loes'sCorner schreef:
Ik vind de schoftvrijheid goed voor een paard zoals mijn haflinger maar twijfel of die voldoende blijft bij een paard met hoge schoft??

De Trekker Pro toch hè. ;)
Die heeft toch een verstelbare pommel? Of niet zodanig verstelbaar voor een hoge schoft?
Nu heeft mijn paard niet echt een hoge schoft (in tegenstelling tot mijn andere paard), maar meer een 'gemiddelde' schoft.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:33

JoviBan schreef:
Loes'sCorner schreef:

De Trekker Pro toch hè. ;)
Die heeft toch een verstelbare pommel? Of niet zodanig verstelbaar voor een hoge schoft?
Nu heeft mijn paard niet echt een hoge schoft (in tegenstelling tot mijn andere paard), maar meer een 'gemiddelde' schoft.

Verstelbaar in de breedte ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:19

Nog een ander vraagje voor de ervaringsdeskundigen. ;)

Kan een boomloos zadel qua ligging in de galop nog anders zijn dan in draf?
M.a.w., komt het voor dat een boomloos zadel in draf mooi stabiel ligt, maar in de galop gaat schuiven of klapperen e.d.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:39

Iemand? ;)
JoviBan schreef:
Kan een boomloos zadel qua ligging in de galop nog anders zijn dan in draf?
M.a.w., komt het voor dat een boomloos zadel in draf mooi stabiel ligt, maar in de galop gaat schuiven of klapperen e.d.?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:43

Ik denk dat je de meeste kans hebt op schuiven als je paard erg rond is en geen schoft heeft of als je niet goed hebt aangesingeld ;)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:47

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani3ll3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:53

langs de amerongerwetering in amerongen hebben ze een paardenwinkel daar verkopen ze ook voornamelijk boomloze zadels en en ook allemaal soorten hoofdstellen op de site http://www.paardenschuur.nl staat er niet veel over maar ik was zelf bij een informatiedag over allemaal soorten zadels
voor zo ver ik weet kan je er wel naar toe met je paard en allemaal zadels passen en proberen en je krijgt er verder ook goede informatie over wat het beste is voor je paard
maar verder weet ik niet zo heel veel over al die dingen ben wel een grote paardenfan maar heb er helaas geen dus ook geen zadel nodig

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:03

Is dat veranderd dan? want toen ik er afgelopen winter een keer was hadden ze 2 boomloze zadels hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:45

Mijn vraag is niet of een boomloos zadel kan schuiven. ;)

Wat ik graag wil weten, stel het zadel ligt helemaal prima en stabiel in de draf. Kàn het dan nog zijn dat ie in de galop niet meer zo prima ligt?

Ter verduidelijking: met een boomzadel kan dit dus verschillen en denk je in draf "hé dit zadel ligt goed en paard vindt 'm fijn", terwijl ie vervolgens in galop niet meer goed ligt.

Dus kan een boomloos zadel qua ligging in de galop nog anders zijn dan in draf?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:52

Dat kan natuurlijk altijd. Vooral als je voor een boomloos zadel gaat wat wat stugger is.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:54

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:05

JoviBan schreef:
Mijn vraag is niet of een boomloos zadel kan schuiven. ;)

Wat ik graag wil weten, stel het zadel ligt helemaal prima en stabiel in de draf. Kàn het dan nog zijn dat ie in de galop niet meer zo prima ligt?

Ter verduidelijking: met een boomzadel kan dit dus verschillen en denk je in draf "hé dit zadel ligt goed en paard vindt 'm fijn", terwijl ie vervolgens in galop niet meer goed ligt.

Dus kan een boomloos zadel qua ligging in de galop nog anders zijn dan in draf?

Wat wel kan: dat het paard zich ontspant in de draf, en opspant in de galop. Hierdoor kan het zijn dat hij zijn rug bij ontspannen/dragende stand bol houd, hierdoor blijft het zadel goed liggen. En wanneer hij zich opspant, zijn rug wegdrukt en gaat schuiven.

Dit kan gebeuren doordat het paard zijn balans kwijt raakt, en zo de ontspanning kwijt raakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:29

Uiteraard kan dat , zeker bij de stuggere boomloosjes , het is net een echt zadel :P

Als het paard zo lekker klotsend galoppeerd en de ruiter "roeit" het zadel daarbij ook nog eens naar voren in de galop..... het is toch weer een andere beweging :)