Ligt mijn zadel wel goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 07:37

Maar dat is het m nou juist, het zadel wat er nu op licht is al 17" en ik moet echt niet kleiner dan 16,5". Maar Miss is het zo als bont-jump zecht
Jullie zijn allemaal heel Lief dat jullie met andere wintec zadels komen, maar de veelzijdigheid 500 komt er bij mij niet meer in :( ik heb het zadel ooid gehad maar ga dr nooid meer op zitten

Wel bedankt

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 08:22

Monaparte

Re: zigt mijn zadel wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:26

haha, dat is dus mijn zadel ;)

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 08:29

Jaah!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:32

Ik vind het zadel niks passend er uit zien. Ligt te ver naar voren, lijkt te lang voor de rug zodat het de zwevende rib gaat raken. of het zadel netjes de ruggegraat vrij laat, kan je zo niet zien. Een nieuw zadel ligt altijd wat hoger bij de schoft, omdat het nog moet zakken omdat de kussens zo nieuw zijn.

Maar ik zou nooit zo optisch gaan voor dit zadel, in mijn beleving het verkeerde zadel.......

Het ligt wel aan het type zadel of het korter wordt, niet zo zeer alleen aan de zitting. 17 inch is een normale maat voor een volwassen tenger persoon.

Als je zitting te kort is, ga je op de lepel zitten, wat erg onaangenaam voor het paard is...en zelf ook niet lekker zit.

Er zijn modellen voor pony's, laat een goede zadelpasser komen, maar ga eerst eens kijken in ruiterhuizen wat er te koop is. Meet de rug van je pony eens op van schoft tot zwevende rib,zodat je weet hoe lang een zadel kan zijn.

Ik heb ook een zadel voor een paard met korte rug.

Maar in dit geval zou ik niet zelf gaan dokteren. Je pony heeft weinig schoft, dus de type kussens hebben een belangrijke draagfunctie...er zijn nl verschillende type kussens die zadels hebben en ook merkgebonden zijn. Niet alles is de boom...., dan heb je te maken met de lengte van het zadel en jouw pasvorm, dus hoe zit jij er op, kun je netjes rechtop zitten, past je bips netjes, kun je je benen fijn netjes neerleggen....
Kortom laat een goede komen en het zal altijd een paar honderd euro duurder zijn dan jij nu in je hoofd hebt....maar een goed zadel heb je voor jaren.....een slecht voor korte tijd en daar moet je dan weer van af....inclusief paardenblessures.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:42

Als je bv aan een euroriding jade denkt, die hebben in verhouding terug liggende kussens.
Dus is het zadel op de rug van je paard korter dan bij andere merken.
Daar kan je zadelpasser ook op letten.

Verder is het zo, dat hoe dieper de zit, het vaak kleiner lijkt te vallen qua inch maat voor de ruiter.

Apart als jouw pony 1.45 is, dat die 17 inch zo huge!!! lijkt.
Ook enorm lange zweetbladen lijkt het wel.

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:19

Wintec is zowieso een apart merk, vind ik... Heb je al iets gehoord van dat zadel van Monaparte?

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 11:21

weet iemand een goede zadelmaker in de buurt van Ravenstein? (tussen Oss en Nijmegen) noord braband...
zadel van monaparte ben ik erg geïnteresseerd... weet aleen nog niet de maten, maar daar had ik al naar gevraagt. als hij een beetje overeenkomt dan verkoop ik deze, dus als je intresse hebt?

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:42

Heey nichtje! ;)

Nou, allereerst vind ik dat tov een foto erg weinig te zeggen valt over of een zadel past te ja of te nee..
dus al die mensen die stellig roepen: 'je boommaat is te smal' lijkt me lastig beoordelen vanaf een foto.
Maar goed, misschien ligt die niet goed maar dat kan voor zover ik weet alleen een zadelpasser beoordelen..
Een kleinere inch-maat zou ik niet aan beginnen, over 'n jaar heb je weer een dikke kont :+ en kun je weer een nieuwe gaan kopen.. zonde dus.
En het lijkt mij sterk dat een D/E-pony geen 17 inch zadel op zijn rug kan, bij ons staat een welshje (je weet wel die kleine witte) en daar mag zelfs een 17,5 inch op.. maar goed dat hangt ook weer van het zadel af.

Ik heb nog wel een vzh-zadeltje voor je te passen.. Kieffer garmisch, maar dat is dus geen dressuur :)
Nou, was leuk gister he! Maybe deed t heel goed en is de eerste pony die harder kan lopen dan de mijne :) hihi

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:44

youngster schreef:
Wat ik zo zie is dat die idd te krap lijkt te zijn, maar ook teveel op de lendenpartij drukt. En ik vraag me af of je dat op kunt lossen met een andere boom. Vind het zadel erg groot voor je pony.

Dit is ook mijn mening.
Laatst bijgewerkt door astridelise op 28-07-10 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:45

salome_maybe schreef:
weet iemand een goede zadelmaker in de buurt van Ravenstein? (tussen Oss en Nijmegen) noord braband...
zadel van monaparte ben ik erg geïnteresseerd... weet aleen nog niet de maten, maar daar had ik al naar gevraagt. als hij een beetje overeenkomt dan verkoop ik deze, dus als je intresse hebt?

Hypo Sport in Wijchen.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 15:51

astridelise: ja dat had ik ook al van iemand gehoord. ga m maar eens bellen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:56

Ik zeg doen! Fijne knul met veel kijk op zadels en paarden.

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:57

zoals gezegd zou ik zadelmaker/passer laten komen :)
als je toch bij je wintec wilt blijven zou ik een bredere boom nemen.
je hebt overschot genoeg op je schoft, zorg er gewoon voor dat het zadel noet té plat op de schoft komt te liggen,
maar dat zal niet gauw gebeuren omdat je zoals ik al zei genoeg plaats hebt.
het zadel kiept ook wast achterover dus dit zal het probleem WSS wel oplossen.
anders kan je nog altijd een mousse kopen die achteraan wat dikker is,
dat helpt ook tegen het kiepen.
veel succes nog !

Rensjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:58

ik heb precies hetzelfde zadel als jou.
bij mij ligt hij op de schoft wel goed maar ook de mijne kantelt naar achteren.
ik heb er nu zo'n schuim ding onder liggen zodat hij van achter iets omhoog komt en dus rechter ligt.
Misschien zou je dit nog kunnen proberen, ik vind het voor de rest moeilijk te zien op foto's.

Rensjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:58

ik heb trouwens wel de breedste boom ;)

mirkip

Re: Ligt mijn zadel wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:00

Ik zou voor jou pony kiezen voor een geheel ander type zadel.
Ik vind het zadel te ver naar voren liggen, te ver naar achteren gekanteld (wat wijst op een te smalle boom), te lang zadel. (waarsch. zal een korter zadel jou geen goed doen qua zit als je hier goed in zit (heb topic verder niet gelezen dus weet niet of daar al iets over is gezegd). Dus ik zou in zijn algemeenheid een korter zadel zoeken. De wintecs zijn nogal lang. ) En ik vind de kussens achter te (hoe noem je dat?)... te veel keilkussens. Wat druk in de lendenpartij (nieren) veroorzaakt. Daarbij kan ik zadelmaker jou beter helpen dan iemand hier van bokt vanaf een plaatje kan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:08

Annne schreef:
Heey nichtje! ;)

Nou, allereerst vind ik dat tov een foto erg weinig te zeggen valt over of een zadel past te ja of te nee..
dus al die mensen die stellig roepen: 'je boommaat is te smal' lijkt me lastig beoordelen vanaf een foto.
Maar goed, misschien ligt die niet goed maar dat kan voor zover ik weet alleen een zadelpasser beoordelen..
Een kleinere inch-maat zou ik niet aan beginnen, over 'n jaar heb je weer een dikke kont :+ en kun je weer een nieuwe gaan kopen.. zonde dus.
En het lijkt mij sterk dat een D/E-pony geen 17 inch zadel op zijn rug kan, bij ons staat een welshje (je weet wel die kleine witte) en daar mag zelfs een 17,5 inch op.. maar goed dat hangt ook weer van het zadel af.

Ik heb nog wel een vzh-zadeltje voor je te passen.. Kieffer garmisch, maar dat is dus geen dressuur :)
Nou, was leuk gister he! Maybe deed t heel goed en is de eerste pony die harder kan lopen dan de mijne :) hihi

het nu een D pony is, of een paard, mijn grote E heeft een 16,5 inch en mijn kwpnner een 17
de schofthoogte heeft niks te maken met de lengte van een rug
en als je door blijft rijden met een te lang zadel krijgt het paard gegarandeerd rugproblemen
er zijn ook merken zadels met kortere kussens, niet zozeer alleen de inchmaat dus

en je kan wel degelijk aan een foto zien of een boommaat te klein is
een zadelligt niet zonder reden zo ontzettend hoog en scheef op de rug

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:18

@Annne, je kan niet zien of een zadel echt past vanaf een foto.

Maar je kan wel zien dat een zadel te smal of te groot is.

De schofthoogte is verder niet relevant voor de boommaat of de zitmaat.
Wel of een paard breder/smaller, korter of langer is.

En om door de dikte van je achterwerk voor een zadel te kiezen wat de lendenwervels van je paard in verdrukking brengt is behoorlijk egoistisch ten opzichten van het paard die je mogelijk een rugblessure bezorgt.

Als het niet mogelijk is om een zadel te vinden waarin zowel de ruiter goed zit als dat hij goed ligt op het paard kan je echt beter naar een ander paard uitkijken. Maar daarvoor kan je uiteraard beter eerst een zadelpasser/zadelmaker raadplegen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:34

Myca schreef:
@Annne, je kan niet zien of een zadel echt past vanaf een foto.

Maar je kan wel zien dat een zadel te smal of te groot is.

De schofthoogte is verder niet relevant voor de boommaat of de zitmaat.
Wel of een paard breder/smaller, korter of langer is.

En om door de dikte van je achterwerk voor een zadel te kiezen wat de lendenwervels van je paard in verdrukking brengt is behoorlijk egoistisch ten opzichten van het paard die je mogelijk een rugblessure bezorgt.

Als het niet mogelijk is om een zadel te vinden waarin zowel de ruiter goed zit als dat hij goed ligt op het paard kan je echt beter naar een ander paard uitkijken. Maar daarvoor kan je uiteraard beter eerst een zadelpasser/zadelmaker raadplegen.

Of afvallen :(:)

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:40

nee, ik zeg ook niet dat je je eigen comfort moet verkiezen boven je paard, zeer zeker niet. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat er geen 17 inch zadel op deze pony zou kunnen liggen.. En ja, ik weet dat de inchmaat of de hoogte vd pony niet alles zeggen. Verder heeft de dame in kwestie maatje 34 dus afvallen is denk ik niet nodig ;)
Maar idd, gewoon een goede zadelpasser laten komen ! :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:46

Dit zadel past zowiezo helemaal niet bij de pony
De inchmaat is te groot
De kussens zijn te lang
Er zit nu een te kleine boom in

Een wintec gaat erg moelijk worden bij deze pony
Ik zou eerder kiezen voor een Kent & Masters
Die is ook aanpasbaar qua boom en de kussens zijn veel korter

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:48

Rensjee schreef:
ik heb precies hetzelfde zadel als jou.
bij mij ligt hij op de schoft wel goed maar ook de mijne kantelt naar achteren.
ik heb er nu zo'n schuim ding onder liggen zodat hij van achter iets omhoog komt en dus rechter ligt.
Misschien zou je dit nog kunnen proberen, ik vind het voor de rest moeilijk te zien op foto's.

Dus de boom is te klein en klemt op de schouders
Het zadel ligt daardoor achterover
En dat ga je oplossen door het achter op hogen met een pad
Daar wordt de boom natuurlijk niet groter van :n

Ilse93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:32

Ik vind het zadel ook vrij groot voor je pony/paard, je boom lijkt ook wel wat krap voor. Je zadel moet achter de schouderbladen liggen en voor de lendenen.

Valkenier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 03:31

Persoonlijk vind ik de boom te smal lijken waardoor het zadel te hoog op de schoft ligt...

Zou gewoon een zadelmaker laten komen.

Nou vind ik het moeilijk zeggen met Wintec zadels persoonlijk...