Wat is het nut van bandages?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:27

Brittje, dus jouw paard word ook net zo getraind en verzorgd als een toppaard, deze paarden worden inderdaad vaak met bandages getraind maar daarnaast ook zeer goed verzorgd, dwz het koelen na de training, speciale coolingdown bandages na de training enz.enz.
Jij doet ze voor de mooi om, heb ik helemaal geen problemen mee maar sluit je ogen niet voor eventuele peesproblemen die er kunnen ontstaan, er is wel degelijk uit onderzoek gebleken dat een gebandageerde pees al na een half uur licht trainen een kerntemperatuur bereikt van boven de 40 graden bereikt, hierdoor komen er minimale scheurtjes in de pezen, dit hersteld wel weer maar gebeurt dit zeer vaak en intensief , ja, dan moet je niet vreemd opkijken als de pezen het een keer begeven want het blijven kleine beschadigingen.
Dus voor een prijsuitreiking, gewoon doen en anders uitkijken naar een paar beschermers die zoveel mogelijk lucht doorlaten.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:28

Brittje, haha alsjeblieft als je met argumenten wil komen kom dan wel met iets waar je iets van weet, hoe weet jij dat een top paard nog nooit een overhitting heeft gehad aan de pezen door bandage's, ben wel benieuwd naar je bron ;)
jij hebt 't over tests, dit is een onderzoek waaruit feitelijk is bewezen dat pezen erg slecht tegen hoge tempraturen kunnen, dus wat heeft dit te maken met tests die jij benoemd?
je laatste argument vind ik nogal apart.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:31

bigone schreef:
Brittje, dus jouw paard word ook net zo getraind en verzorgd als een toppaard, deze paarden worden inderdaad vaak met bandages getraind maar daarnaast ook zeer goed verzorgd, dwz het koelen na de training, speciale coolingdown bandages na de training enz.enz.
Jij doet ze voor de mooi om, heb ik helemaal geen problemen mee maar sluit je ogen niet voor eventuele peesproblemen die er kunnen ontstaan, er is wel degelijk uit onderzoek gebleken dat een gebandageerde pees al na een half uur licht trainen een kerntemperatuur bereikt van boven de 40 graden bereikt, hierdoor komen er minimale scheurtjes in de pezen, dit hersteld wel weer maar gebeurt dit zeer vaak en intensief , ja, dan moet je niet vreemd opkijken als de pezen het een keer begeven want het blijven kleine beschadigingen.
Dus voor een prijsuitreiking, gewoon doen en anders uitkijken naar een paar beschermers die zoveel mogelijk lucht doorlaten.

Op de stal waar ik liep dus niet.. Dat shockte mij wel eigenlijk. Ze zeiden wel goed koelen, maar daar verstaan hun onder iets meer afspuiten. Terwijl (als je het goed wilt doen) een paard na de training (gelijk) 10 minuten gekoeld moet worden, en dat kan niet met afspuiten (of je moet vier slangen vast hebben :+ ). Echt apart, dat terwijl het dus aardig bekende stal is..

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:36

bigone schreef:

nee, tuurlijk niet ik rijd gewoon in de breedte sport ... die paarden worden ook veel intensiefer getraint als die van mij ..
ik rijd ls volgt : ik stap gewoon in en dan pak ik het het paard op en doe gewoon de basisi gangen en overgengen dus gewoon echt de basis. en als hij alles goed doet stap ik weer uit en dat is meesta in totaal 3 kwatier wanneer ik met hem echt aan het werk ben met in en uit stappen er bij . dus zoveel hebben de pezen niet te leiden .
daarbij stap ik 3 a 4 keer in de week bmet de paarden gewoon op het harde met gewoon een halster om en eventueel bandages.
dat om de pezen af te harden .
dus de pezen hebben hier niet super veel te leiden . en met dit weer rijd ik ze ook gewoon met beschermers.
voor de prijs uitrijking dat is hoog uit een half uurtje :D

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:39

Illusion schreef:
Brittje, haha alsjeblieft als je met argumenten wil komen kom dan wel met iets waar je iets van weet, hoe weet jij dat een top paard nog nooit een overhitting heeft gehad aan de pezen door bandage's, ben wel benieuwd naar je bron ;)
jij hebt 't over tests, dit is een onderzoek waaruit feitelijk is bewezen dat pezen erg slecht tegen hoge tempraturen kunnen, dus wat heeft dit te maken met tests die jij benoemd?
je laatste argument vind ik nogal apart.

de top paarden die wat hebben kwa blessuurestaat altijd de reden bij ... en wat ze hebben dus daar weg ...
ja dat mag je ... iedereen zijn eigen mening ;) ik vind dat om het boven staande en u vind iets anders om uw redenen ..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:48

wat is je bron dan? ik ben benieuwd :j
kun je je mening ook onderbouwen? want dat vind ik zo jammer, dat je steeds met argumenten komt als ''maar topruiters doen het ook'' dat zegt namelijk niks..

Brittje

Re: Wat is het nut van bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:13

mijn bron is het feit dat als er vermeld is dat een top paard een blessure heeft , er bij staat wat de oorzaak is .
toch wel degelijk iets want die mensen zijn heeel zuinig op hun paarden en weten wat ze doen ...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:14

Illusion schreef:
wat is je bron dan? ik ben benieuwd :j
kun je je mening ook onderbouwen? want dat vind ik zo jammer, dat je steeds met argumenten komt als ''maar topruiters doen het ook'' dat zegt namelijk niks..

Maar wel dat in de aangegeven link staat dat het onderzoek heeft uitgewezen dat bij een normale dressuurtraining het niet schadelijk is....

Ik geloof ook dat ze die dure toppaarden niet onnodig risico laten lopen door iets voor het mooie om te doen tijdens de training en wat ook nog eens veel werk (geld) kost.
Hoeveel gezeik heeft anky al wel niet gehad over haar manier van trainen, terwijl haar dure paarden op het hoogste niveau wonnen en nog steeds "heel" zijn....
Natuurlijk is niet zomaar alles goed als topruiters het doen, maar om te zeggen dat ze fout bezig zijn terwijl zij de beste dierenartsen etc om zich heen hebben lopen vind ik ook weer te ver gaan...
Misschien hebben zij het daadwerkelijke onderzoek wel gelezen en is de kijk erop heel anders....Sommige (veel) onderzoeken zijn nu eenmaal slecht uitgevoerd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:18

superwoman je zegt het zelf : ''heel''
tussen haakjes...
Waarom tussen haakjes?? als ze toch niets mankeren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:24

Jolliegirl schreef:
superwoman je zegt het zelf : ''heel''
tussen haakjes...
Waarom tussen haakjes?? als ze toch niets mankeren.

Omdat ik geen beter woord kon vinden, maar "heel" ook niet echt geschikt vond. :o
Volgens mij is er een beter woord, maar komt het woord "heel" wel op hetzelfde neer.
Aangezien je "heel" ook kunt gebruiken als bijv heel mooi, vind ik het een beetje onduidelijk lezen.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:27

jolliegirl> ik denk om dat het een beetje raar kan klinken als je zegt dat een paard heel is.. dat is meestal bij een glas of een schoen ofzo;)

verder ben ik het op bepaalde punten wel met brittje eens..
ik rijd altijd met bandages, en heb eigenlijk nooit problemen.
ik ben van mening dat het wel degelijk bescherming bied,
al ben ik van de ondersteuning van de pezen niet helemaal zeker..
Bij mij is het wel zo dat de benen iets warm worden, al is dit echt niet heel veel. en als het warm weer is zoals nu en je rijdt je paard dan heeft dat paard ook warme benen,
en zowiezo spuit ik de benen altijd af met koud water.
en dan ook nog spiergel op de benen voor de spieren.

mijn trainster zegt: bandages kosten altijd minder dan de dierenarts, en natuurlijk als een paard een harde klap krijgt dan bieden bandages natuurlijk niet veel bescherming, maar voor de kleine dingetjes echt wel hoor. ik heb nooit wondjes op de benen, enz./.'

en natuurlijk ziet het er ook gewoon heel mooi uit, vind ik.
en op wedstrijd dat de benen schoon blijven tijdens het losrijden enz..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:30

brittje, eh nu snap ik je echt niet meer hoor, je zegt dat er nog nooit een toppaard een blessure heeft gehad door oververhitting van de pezen, vervolgens vraag ik om een bron en kom jij aan met 'als een top paard een blessure heeft, staat er bij wat de oorzaak is' ja en? dan zou ik graag jou bron willen hebben waarop staat dat er nog geen enkel toppaard een peesblessure heeft gehad door oververhitting.
superwoman,
Citaat:
lijkt er in dit normale dressuurwerk geen gevaar te schuilen.
is niet bewezen en 't onderzoek heeft daarom ook niet uitgewezen dat het bij een normale dressuurtraining niet schadelijk is. en wat is normaal?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:30

Dus als anky ineens achterstevoren gaat rijden gaan jullie dat ook allemaal doen? Niet alles wat een topruiter doet is goed hoor! We hoeven toch niet klakkeloos alles van hun over te nemen?
En nee, ik vind niet dat ik beter rij dan anky of edward, ik heb ook respect voor ze dat ze zo goed rijden, maar daarom mogen we toch nog wel kritiek op hun hebben?

superwoman schreef:
Wallstreet heeft op stal een beentemperatuur van 33,5 graden Celsius en blijkt onder de bandage geen verhoging te krijgen door stapwerk. Tijdens zijn draf- en galopoefeningen neemt de temperatuur echter met sprongen toe, tot wel 38,6 graden. Aangezien de temperatuur pas kritisch wordt bij 43 tot 45 graden, lijkt er in dit normale dressuurwerk geen gevaar te schuilen.

Dan heb je niet goed gelezen. Als je namelijk iets verder leest zie je dat er staat dat de temperatuur van de pees vaak 5 graden hoger is dan de temperatuur op de huid. 38,5 + 5 = 43,5. Dan zit je dus wel in die zone.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:47

Mette schreef:
Dus als anky ineens achterstevoren gaat rijden gaan jullie dat ook allemaal doen? Niet alles wat een topruiter doet is goed hoor! We hoeven toch niet klakkeloos alles van hun over te nemen?
En nee, ik vind niet dat ik beter rij dan anky of edward, ik heb ook respect voor ze dat ze zo goed rijden, maar daarom mogen we toch nog wel kritiek op hun hebben?

Zodra Anky achterstevoren gaat rijden is het geen topruiter meer, dus die vergelijking vind ik een beetje raar

Maar nogmaals, waarom zou warmte voor de pees niet goed zijn? Goede bloeddoorstroming in de pees is toch zeker niet slecht, in die bron stond ook dat het vlakbij de gevarenzone kwam, dan zit het er toch zeker nog niet in.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:48

Mette schreef:

superwoman schreef:
Natuurlijk is niet zomaar alles goed als topruiters het doen,

Ik had het zelfs nog dikgedrukt, over niet goed lezen gesproken..... :roll:

Mette schreef:
superwoman schreef:
Wallstreet heeft op stal een beentemperatuur van 33,5 graden Celsius en blijkt onder de bandage geen verhoging te krijgen door stapwerk. Tijdens zijn draf- en galopoefeningen neemt de temperatuur echter met sprongen toe, tot wel 38,6 graden. Aangezien de temperatuur pas kritisch wordt bij 43 tot 45 graden, lijkt er in dit normale dressuurwerk geen gevaar te schuilen.

Dan heb je niet goed gelezen. Als je namelijk iets verder leest zie je dat er staat dat de temperatuur van de pees vaak 5 graden hoger is dan de temperatuur op de huid. 38,5 + 5 = 43,5. Dan zit je dus wel in die zone.

Dat hierboven was een quote uit het stuk _O-
Het spreekt zich dus tegen en dat was mij ookal opgevallen. Geeft imo ookal aan hoe fout het onderzoek is.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 21-07-10 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:52

Illusion schreef:
superwoman,

lijkt er in dit normale dressuurwerk geen gevaar te schuilen.
is niet bewezen en 't onderzoek heeft daarom ook niet uitgewezen dat het bij een normale dressuurtraining niet schadelijk is. en wat is normaal?[/quote]

Dus "normaal dressuurwerk" is niet te definieren en geeft daarom ook antwoord op de vraag waarom dat niet is bewezen. (bewezen kán worden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:56

Superwoman, het stuk/onderzoek is helemaal niet fout, tenzij je gewoon niet eens de moeite hebt genomen om het goed te lezen:

Citaat:
Van Toor is erg benieuwd naar de meetgegevens van het Bit-onderzoek. Vooral de mate waarin het been koelt door de lucht, heeft zijn interesse. Wallstreet heeft op stal een beentemperatuur van 33,5 graden Celsius en blijkt onder de bandage geen verhoging te krijgen door stapwerk. Tijdens zijn draf- en galopoefeningen neemt de temperatuur echter met sprongen toe, tot wel 38,6 graden. Aangezien de temperatuur pas kritisch wordt bij 43 tot 45 graden, lijkt er in dit normale dressuurwerk geen gevaar te schuilen.

Toch verontrusten de gemeten waarden dierenarts Van Toor. Vooraanstaand professor Allen Goodship heeft namelijk aangetoond dat de kerntemperatuur van een pees 5 graden hoger ligt dan de temperatuur aan de buitenkant van de pees, vlak onder de huid. Zelfs zonder Wallstreet abnormaal te belasten, stijgt de temperatuur in onze test met bandage dus al serieus richting gevarenzone.

Het is niet de meest logisch gekozen zinsbouw, maar het klopt gewoon hoor... je kan best zeggen dat het LIJKT alsof er geen gevaar schuilt, maar dat er dus alsnog gevaar in zit omdat de temperatuur van de pees 5 graden hoger ligt. Jij hebt gewoon bewust selectief zitten quoten om je eigen mening te onderbouwen, en dat vind ik persoonlijk niet echt toevoegen aan een goede discussie. (Of je hebt niet goed gelezen- maar dat voegt ook niet toe aan een goede discussie).

Hoe je het ook wendt of keert, bandages bezorgen de pezen gewoon meer schade dan dat ze voorkomen- voornamelijk/zeker bij veel en regelmatig gebruik. En als je echt voor bescherming van de pees gaat, ga dan voor een goed ventilerende peesbeschermer, ook niet optimaal, maar stukken beter. Gaat het alleen voor de mooi.. vraag je dan af wat belangrijker is, de gezondheid van je paard of het plaatje.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:34

superwoman schreef:
superwoman schreef:
Natuurlijk is niet zomaar alles goed als topruiters het doen,

Ik had het zelfs nog dikgedrukt, over niet goed lezen gesproken..... :roll:

Het was ook niet naar jou bedoeld, dus ik weet niet waarom je nou zo aangevallen doet.
Het stond namelijk bóven de quote van jou, dus ik sprak jóú er niet mee aan.

superwoman schreef:
Dat hierboven was een quote uit het stuk _O-
Het spreekt zich dus tegen en dat was mij ookal opgevallen. Geeft imo ookal aan hoe fout het onderzoek is.

Het staat er verderop in de tekst, zoals WildWings al laat zien.

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:53

de ene vindt het mooi de andere zegt dat het slecht is de andere zegt weer iets anders
dus wie ben ik om mijn mening nog te geven?
ik denk dat iedereen toch blijft luisteren naar zichzelf en ik snap dat wel en zo ben ik ook :Y)
maar, of diegene die dit topic geopend heeft hier wat aan heeft betwijfel ik want de ene zegt dit en de andere
dat
Laatst bijgewerkt door shannonh123 op 21-07-10 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:54

WildWings schreef:
Superwoman, het stuk/onderzoek is helemaal niet fout, tenzij je gewoon niet eens de moeite hebt genomen om het goed te lezen:

Citaat:
Van Toor is erg benieuwd naar de meetgegevens van het Bit-onderzoek. Vooral de mate waarin het been koelt door de lucht, heeft zijn interesse. Wallstreet heeft op stal een beentemperatuur van 33,5 graden Celsius en blijkt onder de bandage geen verhoging te krijgen door stapwerk. Tijdens zijn draf- en galopoefeningen neemt de temperatuur echter met sprongen toe, tot wel 38,6 graden. Aangezien de temperatuur pas kritisch wordt bij 43 tot 45 graden, lijkt er in dit normale dressuurwerk geen gevaar te schuilen.

Toch verontrusten de gemeten waarden dierenarts Van Toor. Vooraanstaand professor Allen Goodship heeft namelijk aangetoond dat de kerntemperatuur van een pees 5 graden hoger ligt dan de temperatuur aan de buitenkant van de pees, vlak onder de huid. Zelfs zonder Wallstreet abnormaal te belasten, stijgt de temperatuur in onze test met bandage dus al serieus richting gevarenzone.

Het is niet de meest logisch gekozen zinsbouw, maar het klopt gewoon hoor... je kan best zeggen dat het LIJKT alsof er geen gevaar schuilt, maar dat er dus alsnog gevaar in zit omdat de temperatuur van de pees 5 graden hoger ligt. Jij hebt gewoon bewust selectief zitten quoten om je eigen mening te onderbouwen, en dat vind ik persoonlijk niet echt toevoegen aan een goede discussie. (Of je hebt niet goed gelezen- maar dat voegt ook niet toe aan een goede discussie).

Hoe je het ook wendt of keert, bandages bezorgen de pezen gewoon meer schade dan dat ze voorkomen- voornamelijk/zeker bij veel en regelmatig gebruik. En als je echt voor bescherming van de pees gaat, ga dan voor een goed ventilerende peesbeschermer, ook niet optimaal, maar stukken beter. Gaat het alleen voor de mooi.. vraag je dan af wat belangrijker is, de gezondheid van je paard of het plaatje.

Ik heb idd een bepaald stuk uit gehaald.
Volgens mij is het onderzoek net zoals het stuk niet duidelijk genoeg.
"Hij stijgt idd náár de gevarenzone".
Wat voor mij echt belangrijk is, zijn resultaten!
Hoeveel paarden hebben hier schade bij opgelopen, hoe ernstig én komt dat ook niet door het niet correct bandaseren?
Daar is dat hele onderzoek ook niet op gebaseerd :n

BigOne

Re: Wat is het nut van bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:02

Als je weet dat iets schadelijk kan zijn dan ga je toch naar alternatieven kijken, bandages bieden geen enkele bescherming, zijn op buitenrit ronduit gevaarlijk en hebben volgens mij alleen nut als je gaat reizen en ze gebruikt om dikke beschermlappen op z'n plek te houden, iedereen die toch met bandages blijft trainen, volgens mij tegen beter weten in, omdat het zo mooi staat moet het helemaal zelf weten maar ik vind dat je dan je kop een beetje in het zand steekt.
Natuurlijk zijn er paarden die nooit ergens last van hebben maar zo gaat het met alles en als je het beste voor je paard wilt dan laat iedereen er zich eens goed in verdiepen ipv eerst 100% bewijs te willen zien, wat voor status geeft het om met spierwitte, prachtige bandages rond te rijden, helemaal niets.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:23

bigone schreef:
Natuurlijk zijn er paarden die nooit ergens last van hebben maar zo gaat het met alles en als je het beste voor je paard wilt dan laat iedereen er zich eens goed in verdiepen ipv eerst 100% bewijs te willen zien, wat voor status geeft het om met spierwitte, prachtige bandages rond te rijden, helemaal niets.

Maar waar zijn de resultaten van de paarden die er wel schade aan hebben geleden?
Ik rij bijna niet met bandages,wel met beschermers maar wil gewoon duidelijkheid. Er wordt zoveel geroepen, waarvan een hoop niet gebaseerd is op resultaten. Nogmaals kijk naar de training van Anky- alle theorien zijn erop los gegooid, maar haar paarden hebben nerens last van én liep met de hoogste scores weg. Ik zeg niet dat Anky alles goed doet en zeker niet dat je alles maar na moet doen (juist niet, want zij is een topsporter!).Het is als voorbeeld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:38

Superwoman, dit is ook geen kritiek op iedereen die wel bandages gebruikt, als een paard op een gegeven ogenblik een peesblessure oploopt dan is het vaak een verstapping of rare beweging maar het kan dus wel zo zijn dat de pees verzwakt was door voortdurende,kleine letsels opgelopen door het voortdurend bandageren.
Dit is alleen maar te bewijzen door een onderzoek waarbij paarden met een bandage aan een been te laten lopen en voor en na scans te maken en dan nog, kleine beschadigingen is nog geen kapotte pees maar iets wat beschadigt is gaat in mijn ogen bij een extreme of plotselinge beweging sneller stuk.
Door pezen lopen geen of nauwelijks bloedvaten dus als ze te warm zijn duurt het ook langer dat ze weer op normale temperatuur zijn, dit is ook een reden dat ze zo warm worden, er stroomt geen koeler bloed doorheen, alle koeling moet van buitenaf komen, als dat niet kan door bandages dan worden ze te warm en kan er schade ontstaan, iedereen moet het helemaal zelf weten maar ik vind, niet nodig-niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:23

Ik ken ook mensen die roken die 90 worden, of mensen die roken en aan iets anders sterven, is roken dan niet slecht meer, ondanks dat het theoretisch en qua onderzoek bewezen is??? Er zijn ook genoeg renpaarden die met 2 starten op de baan en geweldige prestaties behalen -wie weet hou oud/jong Zenyatta onder het zadel was- maar is het dan maar ineens niet erg meer, omdat de prestaties goed zijn? Ondanks dat wetenschappelijk gezien het te belastend is?
Ik ken genoeg mensen die hun paard door middel van "kneepjes" en voornamelijk dus gezaag aan de teugel rijden, kijk eens bij een willekeurige wedstrijd.. en die komen de M of de Z met gemak in, hale hoge punten, betekent dat automatisch dat kneepjes/zagen de juiste methode is en niet slecht? Etc, etc...

Het is lastig te bewijzen of een peesblessure echt door bandages komt of iets anders, vrees ik, en daardoor is het wellicht lastig zo'n onderzoek als wat jij voorstelt op te zetten. Eigenlijk al wat bigone uitlegt.

Jij haalt aan 'stijgt NAAR de gevarenzone', zo wordt het inderdaad omschreven, maar reken nou zelf eens mee. Simpel rekenwerk geeft al aan dat de pezen onder bandages te warm worden: 38-39 graden op de huid + ong 5 voor de pees = 43-44, dat ligt dus al in de 'kritische zone'.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:09

WildWings schreef:
Ik ken ook mensen die roken die 90 worden, of mensen die roken en aan iets anders sterven, is roken dan niet slecht meer, ondanks dat het theoretisch en qua onderzoek bewezen is???

Dit is niet alleen theoretisch bewezen en van de renpaarden ook niet :n
Het zagen en in de krul trekken is ook niet alleen theoretisch bewezen, je kan het zien aan hoe het paard zich ontwikkeld en beweegt. Hij gaat er niet beter van lopen en zon nooit de hoogste score behalen op grote wedstrijden...

bigone: Naar mijn idee wordt er weer raak geroepen en elkaar na-gepraat en ja, sommige geven dus wel kritiek op mensen die bandages gebruiken...
Ik ben voor onderzoeken hoor en vind het geweldig als we iets kunnen verbeteren, maar imo moeten het dus wel goede en complete onderzoeken zijn.