Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
femmefatale1 schreef:Vippie schreef:Het kan nog zo mooi liggen maar als het paard er niet mee kan bewegen houdt het snel op. Op elk potje past een dekseltje, en de Wow is blijkbaar niet jouw dekseltje.
En als jij nou de laatste update had gelegen, blijkt het dus niet door de wow te komen, maar heeft het een medische oorzaak.
De wow zou zelfs verlichting moeten gaan geven in de toekomst.
Pollux schreef:Schangah: voordat ik ging opbouwen is er eerst een masseur langsgeweest voor de spieren. Hierna is ze eerst twee weken aan de longe geweest, masseur ook niets gemerkt van rugproblemen. Sterker, ze liep losser door haar lijf dan daarvoor. Voordat ik weer ging rijden is een goede ostheopaat langsgeweest om haar helemaal na te lopen, afgezien van een scheve wervel in de hals en een iets scheef bekken, heeft hij niets gemerkt en heeft dit ook kunnen verhelpen. Ook met het eerste aanmeten, passen en proberen van de wow niets gemerkt. Ik heb ook nog verschillende keren met de KN af en aan heel erg fijn gereden afgewisseld met dagen dat ze dus bokte. Waarbij dus geneigd was te denken dat het "flauwekul" van het paard was. Om haar te laten wennen aan de wow had ik haar aan de longe met de wow, veel stappen op de wow. Gelongeerd met dubbele lijn met de wow. Dit ging allemaal zo goed, dat ik afgelopen zaterdag de stoute schoenen heb aangetrokken en heb gereden met de wow. Dit was de eerste keer dat ik fijn heb gereden onder de wow en begon ook voorzichtig te denken dat ze er misschien aan gewend was. Ze liep ruim en fijn. Mijn instructrice nog gereden en ze liep fijn. Ook als je haar borstelt over haar rug of op de wervelkolom tikt met je hand geen pijn reactie. Niemand had kunnen vermoeden dat ze rugproblemen zou hebben en dacht eerder aan problemen met de eierstokken omdat ze zo'n echte merrie is. Daarvoor ging ik in eerste instantie naar de kliniek. Bij inwendig onderzoek en echo niets te zien, bloed en urine onderzoek geen afwijkingen. Met buigproeven helemaal rad, op de harde volte helemaal rad, maar de DA vond toen wel dat ze haar lendegebied erg vast hield, hij heeft haar rug met zijn hand onderzocht, maar er kwam geen pijnreactie. Pas op de foto kwam dit naar boven en was de verklaring voor mijn eigen ervaringen duidelijk. Kortom, paard is door de mangel gehaald en is helemaal goed op deze ene wervel na. Ze heeft er dus blijkbaar voornamelijk last van bij een plotelinge en heftige beweging zoals bv wegspringen of schrikken. Dat een goede manier van rijden en een goed passend zadel moet voorkomen dat de problemen zich niet verder ontwikkelen moge duidelijk zijn. En natuurlijk ga ik, nu ik dit weet, de overige signalen die mijn paard afgaf nu in een ander daglicht plaatsen, bv het hevige staartzwiepen met rijden, oren in de nek bij opzadelen. Hiervan dacht ik dat het merrie gezeur was en een verkeerd zadel... en dat blijkt nu een grote fout van mij te zijn
Pollux schreef:Maikeltje: het is ontdekt doordat de DA rontgenfoto's heeft gemaakt van de hele wervelkolom. En toen zag de DA dat de twee laatste borstwervels (T15 en T16) veel dichter op elkaar stonden dan de andere en dat er op de T15 al wat irritatie/ontsteking was ontstaan (dus dat deze wervels elkaar bij een bepaalde beweging raken). Als jouw paard rugproblemen heeft, zou je ook foto's kunnen laten maken, want KS is zo het beste te zien. Maar het kan ook een ander rugprobleem zijn en dan is misschien weer een ander onderzoek noodzakelijk.
Pollux schreef:Maikeltje: het is ontdekt doordat de DA rontgenfoto's heeft gemaakt van de hele wervelkolom. En toen zag de DA dat de twee laatste borstwervels (T15 en T16) veel dichter op elkaar stonden dan de andere en dat er op de T15 al wat irritatie/ontsteking was ontstaan (dus dat deze wervels elkaar bij een bepaalde beweging raken). Als jouw paard rugproblemen heeft, zou je ook foto's kunnen laten maken, want KS is zo het beste te zien. Maar het kan ook een ander rugprobleem zijn en dan is misschien weer een ander onderzoek noodzakelijk.