Ik had laatst namelijk een dierenarts hier, die regelmatig paarden trof met rugproblemen en die vroeg mij of ik nou specifiek een merk tegenkwam waar meer problemen mee waren. Ik leer voor zadelmaker en -aanmeter, vandaar het gesprek. Zij noemde een merk zadels (niet hulzebos hoor, want dat merk is in mijn omgeving heel weinig verkocht) waar zij veel problemen van opmerkte. Ik kom momenteel meer in een ander gebied en daar treffen we andere merken met problemen. Hier werkt een zadelverkoper die het merk veel verkoopt, waar de DA tegenaan liep. Bij mij zegt dat niet dat het zadel niet deugt, maar dat de zadelverkoper mss even moet gaan kijken of hij mss het zadel anders moet aanmeten.
Goed zadels aanmeten wordt pas sinds 1970 (in Engeland) serieus gedaan en dan zijn er zo veel mensen, zo veel meningen. Daarvoor mikte elke ruiter er maar gewoon iets op. Je ging kijken in de winkel en mikte het zadel er op wat het beste aanstond. Nederland loopt niet voorop in aanmeetkunde. Hoe meer ik zie, hoe meer ik me realiseer: Aanmeten is een vak!