zadel dilemma jong paard rondgeribt zeer korte rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:01

als je echt de wanhoop nabij bent bel dan een zadelmaker speciaal voor ijslanders, dat zijn de moeilijkste paardjes om een zadel voor te krijgen

LucianoS

Re: zadel dilemma jong paard rondgeribt zeer korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 18:24

dankje wel cindy :D zal het zeker onthouden ..heb vele tips van iedereen hier opgeschreven hah :D

Frasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:57

cindybijl schreef:
als je echt de wanhoop nabij bent bel dan een zadelmaker speciaal voor ijslanders, dat zijn de moeilijkste paardjes om een zadel voor te krijgen

Bel dan wel een goede, want de meeste Ysen lopen rond met te lange zadels, zonder dat de ruiter het ooit door heeft...

TS bedenk dat elk conventioneel zadel, ALTIJD een inch langer kussen heeft, dan de zitting...
( 17 = 18 / 18 = 19 etc etc etc)

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:07

Lusitano is een heerlijk zadel! Ik hoop dat het past voor je, op een rondgeribt paard liggen de meeste kieffers als een huis.

Frasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:15

babydolll schreef:
Lusitano is een heerlijk zadel! Ik hoop dat het past voor je, op een rondgeribt paard liggen de meeste kieffers als een huis.

Ja, als een huis.

Muurvast, als een knijper!

In elke kieffer ziet exact dezelfde boom, spring, VZH of dressuur.... miss iets over na te denken?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:18

ik heb een aangepaste kieffer , maar kan ook geen 18 inch nemen heb ik gelukkig ook niet nodig. wintec kan ik helemaal niets mee doen...
zelfde probleem hier btw

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:03

Ik denk dat Frassier bedoelt dat de vorm van de boom niet geschikt is voor rondgeribt. Hij schuift niet, maar knelt wel.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:11

Zelfde probleem met mijn paard, een Isabell Werth van Wintec, 17 inch is zelfs te lang. Nu heb ik een Bates Innova aangekocht, zit heel stevig vast, is een stuk korter en door de speciale singelvorming komt de singel precies op de juiste plaats. Dan schuift het zadel niet meer.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:12

Ik zou eens kijken naar massimo, deze zijn speciaal voor rondgeribte paarden met korte rug.
Op mijn haflinger lag ie erg goed, nu is ze er uit gegroeid dus past ie niet meer, maar van massimo paste een 17,5 inch wel waar dat van een ander merk niet paste.
Ook zijn ze nog tot 2 boommaten te verbreden, dat is ook wel makkelijk met een jong paard, als ze spieren ontwikkelen en breden worden.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:37

Frasier schreef:
babydolll schreef:

Ja, als een huis.

In elke kieffer ziet exact dezelfde boom, spring, VZH of dressuur.... miss iets over na te denken?

Onzin, kieffers kunnen gewoon aangepast worden, een stuk makkelijker dan zadels met een houten boom. Ze laat een zadelmaker komen, die kan dat makkelijk aanpassen.

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:54

Hier het zelfde probleem gehad met mijn haflinger, korte rug, weinig schoft en heel erg rondgeribt.

Wij hebben er een gediplomeerd zadelpasser bij laten komen, (ook ontzettend leerzaam, ze heeft alles uitgelegd).

Wij hadden een wintec 500 vz, en een euroriding dressuurzadel. Nu bleek dat die allebei niet paste:

De euroriding had een boommaat 3, dit had dus het effect dat je een kleine driehoek op een groot balletje wilt leggen, dit heeft dus ontzettend gekneld.

De wintec, lag ook zelfs te krap op (zat de breedste boom in). Ook zat er veel te weinig ruimte tussen de kussens. Ook waren beide zadels te lang voor zijn rug. De wintec bomen lopen in een soort boogje met een bol boogje daar nog op, de weide boom ligt bij paarden met weinig schoft dus ook vaak te knellen op de schoft.

Nu hebben wij een 18 inch vz Thorowgood zadel. Dit zadel heeft veel meer ruimte tussen de kussens waardoor de het veel minder knelt, ook lopen de kussens aan het einde wat naar buiten toe. Het zadel heeft een verwisselbare boom (handig voor een jong paardje, is zelfs halve boommaten te verstellen). Ook is de 18 inch al korter dan en 17,5 inch wintec. De singel sloten zijn ook verstelbaar om zo goed aan het paard aan te passen.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Wij hadden de wintec en euroriding tweedehands gekocht, van een slecht passend zadel kan je paardje erg veel last hebben.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 00:58

@ babydoll klopt idd hij vertelde dat die kieffer eventueel met infra rood of zo aan gepast kan worden

ik heb alle tips van jullie opgeschreven en zal deze ook aankaarten bij de zadelmaker als hij langs komt ...ik hoop zo dat ik aankomende dinsdag eindelijk een passend zadel vind hahah

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 01:04

Mijn pony heeft ook een extreem korte rug, is zeer compact gebouwd, heeft geen schoft en is rondgeribt. Ik heb wat zadelperikelen gehad, breek me de bek niet open. :+
Heb inmiddels de Trekker Pro Endurance (gepast via greendistance.nl) en die bevalt prima (een semi boomloos zadel). Een boomzadel is geen optie, omdat die van mij van omvang verandert, gedurende het hele jaar....... Daarbij wil ik mijn paard kunnen aanvoelen.

Hoe dan ook, succes met het vinden van een goed zadel! Ik weet hoe moeilijk het is bij dit soort ruggetjes. ;)

23Twinkle23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 01:05

Ik denk dat je beter even een zadelmaker kan laten komen en kijken of hij er nog wat aan kan doen :)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 01:15

23Twinkle23 .... die komt dus ook al een aankomende dinsdag ;) maar had deze topic al eerder aan gemaakt ....

oja vergeten te vertellen ahha gisteren had mijn instructrice een podium zadel mee genomen zij dacht dat die wel zou passen 8-) ik heb luciano nog nooit met 4 benen de lucht in zien gaan }:0 :D :+ gisteren dus wel ~~}> nee dat was ook niets haha lag ook los te klapperen op zijn rug

dus ben nu even zadelloos tot een dinsdag :(:) haha

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:37

Frasier schreef:
babydolll schreef:

Ja, als een huis.

Ja en allemaal een banaanvorm. Duitsland loopt ontzettend achter met de ontwikkeling van zadels. Beter zijn zadels uit Engeland daar denken ze meer in paardtypen en de daarbij behorende bomen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:43

Ik zou echt voor een massimo of een zaldi gaan. Als je ze nieuwe bestelt, kunnen ze er zelfs kleinere kussens onder zetten.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 13:58

nou was niet van plan om een nieuw zadel te bestellen daar heb ik nu echt geen geld voor ... de zadelmaker neemt 2de hands zadels mee om te passen ... ook wat nieuwe om te kijken of dat diet beter liggen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:12

Tja... ik begrijp je verhaal. Je zou evt nog naar stubben kunnen kijken. Mijn ervaring is naar 4 jaar en 4 zadels verder dat ik beter het eerste jaar een nieuwe had kunnen kopen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:51

Massimo is ook heel goed tweedehands te verkrijgen, als je weet welke boommaat je nodig hebt :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:31

mocht iemand een massimo nog te koop hebben, ik zoek er nog 1

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:38

Ik heb een pre, echt heel erg kort ruggetje, en ook zeer rondgeribt, geen/weinig schoft..

Heb nu nieuwe Zaldi Cabriola Rejoneo, maar daar zal je vast geen interesse in hebben (spaans zadel. is niet te koop hoor!) maar daarnaast heb ik een StarrTrekk dressuur.. Geen houten boom, maar van leer.. De pommels die voorin zitten zijn verwijderbaar en kun je groter of kleiner al gelang de bespiering van je paard groeit of juist minder wordt door omstandigheden aanpassen..Dit is een closecontact zadel.. mij bevalt hij prima!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:54

Lynn_Nikita schreef:
mocht iemand een massimo nog te koop hebben, ik zoek er nog 1

Ik heb hem net ingeruild vorige week. Heeft wekenlang hier op bokt te koop gestaan.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 13:17

ik ben geslaagd !!! *\o/* *\o/* na vele zadels passen lag een tekna ( kunstof maar lijkt op leer ) dressuurzadel erg goed op zijn rug :D
ook ik zat er fijn in

had een prestige venus geprobeerd zat ook fijn / hij liep fijn maar er zat veel te veel vering op zijn rug zeg maar kreeg met lichtrijden een terugslag haha

hier de foto's van mijn nieuwe zadel ( jup toch wel een nieuw zadel aangeschaft haha )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AFMN4WYC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OM8KVTC3.jpg

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:55

wat een onzettend mooi zadel gefeliciteerd ermee

ik ken dit merk trouwens helemaal niet ziet er erg fijn uit