Zadel goed voor deze pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Zadel goed voor deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 17:12

Nja dressuur was ook de bedoeling, in een vlakke zit krijg ik nl heel snel last van mn rug, en ik ging ook voor een 16 inch max, maar goed, zal maar zeggen dat ik me heb laten ompraten. Ik baal echt zo, ik moet telkens vakantiedagen nemen, want tijdens weekends, avonds passen ze niet, en pony moet eigelijk volgende week weg voor training, zit ik hier doodleuk weer met een passend zadel, nummer 2 ondertussen. Zadelmaker/passen, of hoe ze zich ook noemen met een beetje naam moet zoiets verdorie toch zien, ik vraag nog zo of hij goed pastte, had er zo op het eerste zicht niet echt een goed gevoel over... wordt dus maar weer eens bevestigd. Ik heb het aankoopbedrag ook nog maar niet overgemaakt, wil dit eerst in orde hebben... en ik bel er morgenvroeg gelijk over.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:17

zitake schreef:
Nja dressuur was ook de bedoeling, in een vlakke zit krijg ik nl heel snel last van mn rug, en ik ging ook voor een 16 inch max, maar goed, zal maar zeggen dat ik me heb laten ompraten. Ik baal echt zo, ik moet telkens vakantiedagen nemen, want tijdens weekends, avonds passen ze niet, en pony moet eigelijk volgende week weg voor training, zit ik hier doodleuk weer met een passend zadel, nummer 2 ondertussen. Zadelmaker/passen, of hoe ze zich ook noemen met een beetje naam moet zoiets verdorie toch zien, ik vraag nog zo of hij goed pastte, had er zo op het eerste zicht niet echt een goed gevoel over... wordt dus maar weer eens bevestigd. Ik heb het aankoopbedrag ook nog maar niet overgemaakt, wil dit eerst in orde hebben... en ik bel er morgenvroeg gelijk over.

Heeft deze zadelpasser dan ook de msfc opleiding gevolg?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:21

dit zadel neigt meer naar springzadel ....ik denk dat je benen hier niet goed op 'liggen'....het lijkt mij onmogelijk om hier netjes op te zitten en er dressuur mee te rijden.
Het past niet echt slecht op de pony,genoeg ruimte bij de schoft en ruggegraat.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:28

zitake schreef:

Als je dressuur wilt dan is dit zeker niet het juiste zadel.
Het lijkt mij geen comfortabel zadel voor jullie beide.
Bel de zm op en vraag of hij wat DRESSUUR zadels mee kan nemen om te passen.
Vraag eventueel een second opinion bij een andere zm (hoewel die vaak toch net verschillend denken).
Mss kun je nagaan welke opleiding hij heeft gedaan?
Je bent tegenwoordig zomaar zadelmaker/passer en dat is lang niet altijd goed.
Zeg wat JIJ wilt en hou voet bij stuk, je bent een klant van hem, ze moeten het vaak van mond op mond reclame hebben dus hij zal je tevreden moet stellen.
Mss zadel op proef?
Het zijn maar wat ideeen hoor maar ik weet hoe lastig dit is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:37

pft,lastig,ik vind het zadel absoluut niet goed liggen,plus jij zegt zelf ik wilde een ander model en ander merk,als deze zadelleverancier dat niet kan leveren moet je het zadel terugbrengen en een ander laten komen. nadenken wat je wil en wat je eisen zijn en daaraan vast houden en bedenktijd nemen .

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 17:51

Idd dat wou ik ook gaan doen, vragen of ik geen dressuurzadels kan gaan passen, kijk dat is voor mij ideaal (voor haar mss ook), ik rijd er zowiezo niet zo vaak op, het is meer van als ik zin heb in een ritje dan wil ik dat kunnen met een goed passend zadel. Proefzadel is mss handig, maar weet niet of dit haalbaar is, maar het kan wel voorgesteld worden uiteraard.
@ knollentuin: ik weet wel wat ik wil, maar geloof me in deze maten zijn ze niet makkelijk te vnden ;).

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:16

Hoe komt iedereen erbij dat bij een springzadel (of vzh richting spring) de zweetbladen achter de schouder moet liggen?
Dan ligt de boom midden op de rug.. Ik heb altijd geleerd dat de boom achter de schouder moet liggen, maar dat zal wel ouderwets zijn.. Daarnaast is mij altijd gezegd dat je het zadel of zonder singel of met ruiter erop moet zien. Op de eerste foto lijkt hij erg groot, op de andere foto's lijkt het toch wel redelijk te liggen. Als jij een ander merk of model wil, dan moet hij dat leveren of zeggen dat hij het niet kan leveren. Is natuurlijk niet gezegd dat het past, maar dan heb je het geprobeerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:23

Iedereen zit hier maar van alles te concluderen zonder de pony gevoeld te hebben. Ja het lijkt achterover te liggen, maar is dat nog zo als de pony in beweging komt? Dan kan het wel eens een heel ander plaatje geven. Een zweetblad achter de schouder? Dan kan je met een springzadel zeker op de kont gaan zitten. Enkel de boom punten moeten achter de schouder blijven. Te smal? Kun je dat zien zonder de boompunten gezien te hebben en de vulling gevoeld te hebben? Het kan ook zijn dat er een zachte vulling in dit zadel zit die direct omlaag zakt onder het ruitergewicht.
Mijn mening is dus dat op bokt zadel pas advies geven nergens op slaat.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-06-10 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:23

zitake schreef:
Idd dat wou ik ook gaan doen, vragen of ik geen dressuurzadels kan gaan passen, kijk dat is voor mij ideaal (voor haar mss ook), ik rijd er zowiezo niet zo vaak op, het is meer van als ik zin heb in een ritje dan wil ik dat kunnen met een goed passend zadel. Proefzadel is mss handig, maar weet niet of dit haalbaar is, maar het kan wel voorgesteld worden uiteraard.
@ knollentuin: ik weet wel wat ik wil, maar geloof me in deze maten zijn ze niet makkelijk te vnden ;).

ze zijn er echt,je moet alleen een goede ruitersportzaak hebben die een assortiment heeft ;)
nou kom ik niet uit jouw omgeving en ik kan je daar dus niet mee helpen ,maar misschien weet een andere bokker een firma die veel ponyzadels heeft? en elke zaak die bij imperial riding besteld kan daar de jc vandaan halen...dat is hun dealer nl.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 18:31

Sizzle schreef:
Iedereen zit hier maar van alles te concluderen zonder de pony gevoeld te hebben. Ja het lijkt achterover te liggen, maar is dat nog zo als de pony in beweging komt? Dan kan het wel eens een heel ander plaatje geven. Een zweetblad achter de schouder? Dan kan je met een springzadel zeker op de kont gaan zitten. Enkel de boom punten moeten achter de schouder blijven. Te smal? Kun je dat zien zonder de boompunten gezien te hebben en de vulling gevoeld te hebben? Het kan ook zijn dat er een zachte vulling in dit zadel zit die direct omlaag zakt onder het ruitergewicht.

daar moet ik je wel gelijk in geven. Maar dat is dan weer wat dressuurzadelzitters anders maakt van de springzadelruiters ;), zo probeerde iemand ooit mijn dressuurzadel thv springzadelplaats te leggen, naja je kan je het beeld al voorstellen. Ik heb het ook meerdere keren gezegd dat de zweetbladen verder uitkomen dan de kussens of de boom zelf. Echt smal vind ik hem niet, hij mag mss ietsje breder zodat hij voor nog wat zakt, en dat was ook hoofdzakelijk mijn vraag hier. Ik heb nog geen foto's van het zadel op de pony in beweging, en dan krijg ik geheid een hoop gezeik over het feit dat het zielig is op zo'n pony ;). maar goed nogmaals, morgen even contact opnemen en dan eens kijken wat eraan gedaan kan worden.

TwinkleJulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:33

Heel mooi zadel!
en het past goed zo te zien aan de foto ;)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:39

Sizzle schreef:

TS weet neem ik aan ook wel dat wij geen (de meeste dan ;)) experts zijn en dat het vanaf een foto erg moeilijk te bepalen is... Iedereen geeft alleen maar aan wat hij of zij denkt. Dat kan ook niet anders.. Wat TS er mee doet is aan haar natuurlijk ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 18:47

Idd het blijft zowiezo een foto. Dat er geen gebok en geklier uitgekomen is tot nu toe is ook een goed teken, is nl een merrie die zo'n dingen wel duidelijk laat merken.