Zadel op manegepaarden/pony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:17

Asyaa schreef:
Waarom zou hij het niet hebben verkocht?
Als de manege het wilt kopen, dan verkoop je het toch gewoon. Ik ga er even van uit dat de manege wist van het barstje, maar als het zadel voor de rest nog goed is en hun vinden het kunnen, is het toch hun 'probleem'?

Ik zou me best l.ullig voelen als het desbetreffende paard/pony een tijdje later met rugproblemen op stal staat, en hoogstwaarschijnlijk gewoonweg kapotgereden is :n

Anoniem

Re: Zadel op manegepaarden/pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:18

Dan is dat toch verantwoordelijkheid van de manege? Ik zou het anders vinden als het zadel werd verkocht zonder dat de manege op de hoogte was van het scheurtje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:22

Ik vind dat je als verkoper ook een verantwoordelijkheid hebt Asyaa. Als iemand je paard wil kopen om er mee te gaan springen terwijl jij weet dat het dier artrose heeft verkoop je het toch ook niet?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:23

Asyaa schreef:
Dan is dat toch verantwoordelijkheid van de manege? Ik zou het anders vinden als het zadel werd verkocht zonder dat de manege op de hoogte was van het scheurtje.

Dat is waar, als de manege echt duidelijk op de hoogte is van het scheurtje, is het een ander verhaal. Maar dan vind ik het niet kunnen dat de manege het zadel überhaupt op een paard legt, zonder eerst te laten repareren&goed na te laten kijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:35

Marloes schreef:
Asyaa schreef:

Dat is waar, als de manege echt duidelijk op de hoogte is van het scheurtje, is het een ander verhaal. Maar dan vind ik het niet kunnen dat de manege het zadel überhaupt op een paard legt, zonder eerst te laten repareren&goed na te laten kijken...

Wie weet hebben ze dat ook gedaan?
Nergens in de post staat dat het zadel meteen op een paard is gegooid, alleen dat de manege het zonde vond om z'n goed zadel weg te gooien, alleen maar omdat er een scheurtje in zit.

@hestejente
Vaak heb je met een paard (als particulier zijnde) een emotionele band, dus dan ligt het al weer anders. Als ik mijn fiets (doodnormale fiets) wil verkopen, en iemand wil er mee gaan mountainbiken, zal mij het een zorg zijn. Hij weet dat de fiets er niet voor geschikt is, en dat ik hem ook niet als geschikt verkoop, of hij er dan toch mee wil gaan mountainbiken en ombouwen tot iets, maakt me niet uit.

Ik zorg dat het bekend is dat er een scheurtje in zit, maar willen hun dat negeren en het zadel toch kopen, dan is dat hun keus (om het dan repareren, als versiering, om open te snijden en kijken wat er in zit, weet ik het).

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:39

Maar de paarden hebben er niets over te zeggen, en die zijn toch degene die het zadel moeten dragen.

Een beetje met de paarden meeleven lijkt me ook wel op zn plaats...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:41

Nogmaals, hoezo zou ik met de paarden meeleven? Nergens staat dat het zadel niet is gerepareerd.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:43

Nee ik zou het ook niet doen, maar als ik teveel geld had en ik had een leasepaard op de manege misschien wel ;) Hoofdstel vind ik nog wel kunnen hoor, en alle andere troep maar een eigen zadel niet ;)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:44

Asyaa schreef:
Nogmaals, hoezo zou ik met de paarden meeleven? Nergens staat dat het zadel niet is gerepareerd.

er staat ook nergens dat het zadel wel gerepareerd is.
en uit het bericht krijg ik de indruk dat het niet gerepareerd is...

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:45

Zelf een zadel kopen voor een manegepaard lijkt mij op zijn zachts gezegd toch heel onpraktisch, omdat je als gewone (groeps-)lesklant toch meestal elke keer op verschillende paarden moet rijden. Zelfs al heb je een lieveling, wil dat niet zeggen dat je daar iedere week op mag rijden.
Tenzij je natuurlijk een manegepaard least en daar meerdere dagen per week op rijdt, dan wordt het een ander verhaal. Dat die hun eigen harnachement kopen gebeurt wel vaker, volgens mij. Maar van gewone lesklanten met een eigen zadel heb ik nog nooit gehoord.

Het harnachement op veel maneges laat in mijn ogen toch wel vaak te wensen over omdat er op dit soort dingen bezuinigd kan worden. Maar of dat nu een reden is om als manegeruiter zelf een zadel aan te schaffen? Dat zou dan goed passen op jouw lieveling, maar alleen als jij er bent om erop te rijden; voor de rest van de lessen blijft het paard met een minder goed passend zadel lopen en zal je je lieveling er niet mee helpen... (tenzij je het zadel vervolgens afstaat aan de manege, maar zulke filantropen lopen er niet zo veel rond, toch?)

Op de manege waar ik als kind reed, overigens, waren het inderdaad de in vieren gevouwen dekens onder behoorlijk 'antieke' zadels. Kapotgereden schoften heb ik daar gelukkig nooit meegemaakt... Maargoed, op die leeftijd was ik nog te naïef om te weten hoe slecht passend tuig eruit zag en ik denk dat dat voor een gedeelte van de manegeruiter(tje)s nu ook geldt.
Op een manege waar ik later nog heb gereden, had ieder paard een bontje onder het zadel en je zag ook regelmatig dat er van zadels geruild werd onder de paarden (voor langere periodes; niet voor elke les). Dat deed mij toch wel vermoeden dat alles hoogstwaarschijnlijk niet perfect paste...

lg_binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:46

Ik vind het geen goed idee, omdat er een grote kans is dat het paard dan niet fijn loopt en rugpijn ofzoiets krijgt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:49

Ik noemde dat paard met artrose niet als voorbeeld vanwege de emotionele band maar vanwege het welzijn van het paard. Ik vind het niet kunnen dat jij als paardenliefhebber een zadel verkoopt als je weet dat de boom niet goed is. Inderdaad maak ik nergens uit op dat de manege het zadel wél heeft laten nakijken en gezien de ellende aan harnachement die ik op maneges heb gezien kan ik me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat er maneges zijn die het geen ruk uitmaakt hoe een zadel voor een paard aanvoelt.

mecc_myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:51

bij ons krijgen alle paarden een eigenzadel hoog uit eens dat 2 paardjes een zadel hebben maar dat is uitzondering bij ons hebben niet snel kindereen een eigen zadel voor een manege pony eigenlijk nooit.
hoog uit een hoofdstel maar dan is het wel meestal verstelbaar dat ze het ook nog voor andere kan gebruikt worden.
als het zadel te hard is kun je met je rij instructrice eens vragen misschien past er nog een zadel maar ik heb nog nooit een te hard zadel gevoeld dus zit wel goed bij ons :D
maar het is ook van de zotte voor 1 zadel te gebruiken of 6 paarden dat kan nooit eigenlijk hooguit 2 maar dan past het nog niet 100% een zadel per pony vindt ik het beste ;)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:24

Bij de manege waar ik altijd kwam hadden ze gewoon een hoop zadels, en die werden voor elk paard gebruikt. Als een paard een hoge schoft of net wat had werd er gewoon een deken onder gelegd..
Niemand had daar een eigen zadel, op een man na, die was zo lang dat hij extra lange zweetbladen nodig had omdat hij anders niet goed zat..

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:38

Dat lijkt me nou helemaal niet goed voor de rug van het paard... :o

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:39

Bulck, bedoel jij met "van de vrachtwagen gevallen" precies het zelfde, dan wat dit in Nederland betekent? :x

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:45

Helaas zijn veel manege zadels in bar slechte staat, en wordt er doorgaans weinig aandacht aan geschonken

Er is een (kleine) manege waar elke paard zijn eigen maatzadel (schutte) heeft 8-)
En ook worden ze regelmatig gemasseerd
http://manegerecreatie.com

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:50

Ik zou het als manege-eigenaar niet goed vinden iig!
Had mijn mening al gegeven in dat hoofdstellen-topic maar dat is verwijderd door de mod.
Ik begrijp heus wel dat het leuk is om je eigen spullen te hebben hoor! Maar het welzijn van de paarden staat toch op de eerste plaats!

Toen ik vroeger op de manege reed had niemand een eigen hoofdstel, zadel of zelfs shabrakje..
Ik had wel m'n eigen poetstas, was daar al heel erg gelukkig mee en zuinig op.. is blijkbaar niet meer genoeg tegenwoordig...

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:03

Ik had ooit eens in de Bit een artikel gelezen bij de manegetesten. Was een manege waar ze superveel paarden/pony's hadden, en dus onmogelijk om een zadel voor élk paard/pony te vinden. Dus hadden ze het volgende systeem:
elke pony/paard stond op een lijst en daarbij 2 kleurtjes: 1 kleur voor het hoofdstel & 1 kleur voor het zadel. Zo konden de ruiters dan een zadel & hoofdstel nemen. (dus ze hadden enkele mediumboom zadels, wijde bomen, ponyzadels, ...)
Vond ik heel knap gevonden! :j

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:11

__Astrid schreef:
Ik had ooit eens in de Bit een artikel gelezen bij de manegetesten. Was een manege waar ze superveel paarden/pony's hadden, en dus onmogelijk om een zadel voor élk paard/pony te vinden. Dus hadden ze het volgende systeem:
elke pony/paard stond op een lijst en daarbij 2 kleurtjes: 1 kleur voor het hoofdstel & 1 kleur voor het zadel. Zo konden de ruiters dan een zadel & hoofdstel nemen. (dus ze hadden enkele mediumboom zadels, wijde bomen, ponyzadels, ...)

Dat vind ik ook wel slim bedacht :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:14

__Astrid schreef:

dat is altijd beter, dan een willekurig zadel op een willekeurig paard doen.
Maarje een super groten manege. moet ook wel zadels voor ieder paard moeten kunnen betelan denk ik dan

skiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:14

En dan iedere keer dat zadel meeslepen als je gaat rijden, of mag je het op de manege laten liggen?

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:37

Ik reed wel met mijn eigen zadel op 2 manege paarden.

Ik had even geen paard (vorige verkocht en nog geen nieuwe gekocht),
en reed tijdelijk op de manege.

Nou is het zo dat ik niet op VZH zadels kan rijden (en de meeste manege's VZH hebben) van wege mijn enkels, en dus alleen op dresuur zadels kan rijden.
Dus hebben we mijn zadel (Wat ik overigens al had) gepast op de paarden, en waas die goed op lag, kon ik ermee rijden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:45

bulck schreef:
Nu moet iemand mij toch eens vertellen welke manege voor zijn paarden en ponies zadels laat aanmeten.
Met een franse slag een lucratief kijken en het zadel krijgt vaak zen fiat om te dienen.

Ben nu geen voorstander dat de mensen zelf een zadel meebrengen, maar als een amazone of ruiter steeds hetzelfde paard rijdt (of bvb least) dan kan ik me voorstellen dat ze iets comfortabeler willen. En dan een eigen zadel dat standaard redelijk past, waarom niet. wss past het beter dan het huidige zadel waar die anders heel der dagen mee moet rondlopen.

Daar zal ik even op inspelen. Ik rijdt op manege 'n Langnjan in Rijssen.

Bij ons komt elk half jaar Heleen Klumper (MSFC gediplomeerd) om alle zadels van de manege paarden na te meten en te passen en waar nodig een nieuw zadel aan te meten.

De manege's die dit doen zijn er dus wel maar met een zaklampje te zoeken, dat ben ik wel met je eens.

Voor de TS:
Bij ons zou ik absoluut geen eigen zadel er op leggen. Dit ook omdat de eigenaar heel zuinig is op z'n paarden ruggen en zelf zoals bovenstaand te lezen is dit regelmatig laat checken.
Denk niet dat het uberhaupt mag. Maar ook al zou het mogen, als het alleen voor je lievelings manegepaard is waar je 1 of 2x per week op rijdt zou ik het nooit doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:42

Dat is wel heel netjes dat ze alles regelmatig laten nakijken!
Zal niet overal gebeuren maar toch hoeveel weet je nou echt van een manege als je er maar 1x per week komt! Bedoel weet niet of dat op de manege waar ik reed gebeurde. Bedoel kwam alleen op een zaterdag ochtend en dan zie je op manege's ook voor de rest niet dus hoeveel mensen kunnen dan oordelen dat er op de manege gewoon een zadel op gegooid wordt zonder verder te kijken?
Dit weet je toch pas allemaal als je met de eigenaar gaat praten of als je er tijdje werkt. Bedoel al kom je er 3 of 4 x per week dan hoef je dat toch nog niet eens te zien of mee te krijgen?