ligt dit aan het bit of aan mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:05

moelly schreef:
nou ik reed anders nooit met een spére riem, maar omdat de tandarts dat zei ben ik ermee gaan rijden, en dat ging uiteindelijk wel beter, maar dat was maar voor 1 week..

zo'n riempje is om er voor te zorgen dat het paard de hand niet wil aan nemen nog er na wil luisteren, het dier doet de mond open waneer er een nagevelijke toestand word gevraag, en ondermijnd zo de hand van de ruiter.

moelly

Re: ligt dit aan het bit of aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 22:23

oké dus eigenlijk moet ik hem er gewoon vanaf halen?

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:55

lijkt mij niet de bedoeling, een sperriem van de neusriem afhalen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 08:33

?? de ene zegt eraf halen en de ander zegt erop laten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:38

moelly schreef:
?? de ene zegt eraf halen en de ander zegt erop laten??

Verwarrend hè. :D
Mijn advies is: sperriem eraf.
Het 'nageeflijkheid vragen' dmv de teugels/bit, is géén nageeflijkheid. Dat is in de krul treiteren.
Als dat gebeurt, en het paard doet vervolgens de mond open, dan doet hij dat omdat dat getreiter in z'n mond hem pijn doet.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:47

ik had het zelfde als TS met mijn ruin bit vast pakken en hoofd omhoog en rennen..
ik heb er 1x mijn vriendin op gezet die is 20min in stap met mijn ruin aan het rommelen gegaan ...vragen vragen en nog eens vragen buitenteugel binnenbeen en geen druk ! mee dan mijn ruin wilde gaan zakken en ontspannen liet ze de teugels mee gaan en gaf hem de ruimte ..... nu hij het door heeft en ik ook gaat het veel makkelijker ....druk op je teugels of vastzetten aan je zadel ( naar beneden trekken heeft absoluut geen zin en kan het probleem alleen maar verergeren ;) )

zit erop als een zoutzak en mijn teugels zijn te los maar hij is wel nagevelijk
http://www.mijnalbum.nl/Foto-O8SOINRL.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MWO4YCKN.jpg
en soms doe ik het ook nog wel eens als ie te sterk word en zie je meteen dat hij verstrakt
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IKSGFNC3.jpg

werk eerst aan de ontspanning in stap zoals al iemand hier op bokt heeft gezegt ..gaat dat goed ga je naar draf enz ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 08:47

oké zal het vandaag eens proberen zonder dan;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 08:56

okee, maar het probleem is dat wanneer ik hem de ruimte geeft, hij gebruik maakt van het moment en het op een rennen zet... en dan is het moeilijk om niet in te grijpen, omdat hij dan zó gigantisch hard gaat!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:58

moelly schreef:
okee, maar het probleem is dat wanneer ik hem de ruimte geeft, hij gebruik maakt van het moment en het op een rennen zet... en dan is het moeilijk om niet in te grijpen, omdat hij dan zó gigantisch hard gaat!

waar woon je moely?

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:00

ik denk dat het mischien wel handiger is als je er een keer een ervaren iemand op zet die met jou paard even aan het stoeien gaat en die het probleem kan vinden en mischien zelfs wel rijtechnisch kan oplossen ..... bij mij heeft het geholpen ...

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 09:05

KiWiKo heeft pb.

ja, daar had ik ook al aan gedacht, maar dat gaat dan meteen weer geld kosten.. en het paard is NIET van mij..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:17

moelly schreef:
oké dus eigenlijk moet ik hem er gewoon vanaf halen?

nee zeker niet, maar waar woon je?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 10:54

Moll je hebt pb

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:36

moelly schreef:

Ja dus? Geef je hem een rotschop, als paard wil rennen zal hij rennen }> En hij mag pas weer langzamer wanneer JIJ dat zegt. De ruiter bepaalt namelijk het tempo, niet het paard.

Altijd, altijd, altijd voorwaarts oplossen. Paard moet voorwaarts denken, ook wanneer je bijvoorbeeld achterwaarts rijdt. En dat moet je bij jezelf ontwikkelen. Ik ben heel blij om te lezen dat je binnenkort les krijgt, ik hoop dat je een goede instructeur hebt gevonden die je kan helpen :)

Over de sperriem: ik ben er van geschrokken dat je van nota bene een tandarts het advies hebt gekregen om een sperriem te gebruiken. Een sperriem heeft geen enkel ander nut dan de mond van het paard dichtbinden. Daarmee maskeer je het probleem: het paard kan de mond niet meer open doen maar heeft nog wel pijn.

Over het toch weer zwaar worden op de voorhand: in een later deel van mijn post die jij gedeeltelijk hebt gequote heb ik al verteld wat ik dan doe. Ik gebruik mijn benen. Wanneer hij in tempo dreigt terug te vallen drijf ik iets bij, en wanneer hij voorover dondert herinner ik hem er even aan dat mijn benen er zijn, eigenlijk leg ik dan mijn broek tegen zijn vacht, meer is vaak niet nodig. Wat ook heel goed werkt - maar ik ben blij dat ik dat onder goede begeleiding heb geleerd - is even licht kietelen met het kwastje van de zweep op het kruis van het paard.

Het is frustrerend om te weten wat je zelf zou doen, en om het niet goed uit te kunnen leggen omdat een middel als bokt daarvoor niet zo geschikt is. Je kunt hier lezen wat wij vinden en zouden doen maar je moet het gewoon leren voelen. En dat kost tijd, moeite en ook weer een hoop frustratie :D Ik hoop heel erg dat je echt een goede instructeur hebt gevonden, iemand die vanuit ontspanning werkt en niet het aan de teugel lopen - in de krul trekken feitelijk, althans dat zie je veel te vaak - als doel heeft. Zo lang het paard niet ontspant en niet de achterhand gebruikt is het nog helemaal niet aan de orde wat zijn hoofd doet. Dat komt vanzelf wel goed als zijn achterhand en rug juist aan het werk zijn. Laat die teugels maar even voor wat het is, niet te veel aan zitten en vooral niet verstrakken in je schouders, armen, ellebogen, polsen of handen. En ga dan wanneer je les hebt onder begeleiding van je instructeur eens naar je teugelvoering kijken.

Maar goed, dit is mijn mening, Ik heb liever dat mijn paard ontspannen op de voorhand loopt dan dat hij met een huizenhoge oprichting en een strakke rug een zogenaamd spetterend töltje laat zien. Aangezien hij dat maar hooguit 3 meter volhoudt, en ik daarbij en passant zijn rug verwoest als ik zo zou rijden. Verzameling en nageeflijkheid zijn mooi, maar liever niet ten kosten van mijn paard. Hij is er gewoon nog niet aan toe. Zoiets moet je ook niet ineens willen, het gaat in hele kleine stapjes ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 11:41

oké

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:57

Het is heel lief dat je oke zegt :) Maar leer alsjeblieft om zelf te voelen wat je doet. Wat ik opschrijf is alleen om je te helpen, het is niet iets wat MOET, maar iets waarvan ik hoop dat je het kunt inpassen in je eigen manier. En die ben je nu denk ik aan het ontwikkelen :)

Het klinkt misschien dieronvriendelijk of onlogisch om je paard bij te drijven wanneer hij het op een lopen zet maar actie is juist goed, niet dat hij onder je vandaan moet rennen maar ik heb liever een paard dat lóópt dan eentje dat dood is op je been. Willen lopen is een voorwaarde om tot verzameling te komen :) In de meest brute vorm is dat dus rennen, rennen is alleen positief omdat het voorwaarts is. Vanuit daar kun je gaan werken. En om te beginnen ga jij eens even het tempo bepalen. Niet terugnemen, maar harder. Hij moet voorwaarts. Daar begin je mee. Daarna komt de ontspanning en dan pas de rest.

Let er ook op dat een hoog tempo (hard lopen) niet hetzelfde is als actief lopen. Je instructeur kan je dat hopelijk straks goed uitleggen en laten aanvoelen :)

Althans, ik vind het prettig en logisch om zo te werken, en mijn paard is het er mee eens, merk ik. Net als alle andere paarden waar ik op plaatsneem :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:47

okee, ik zal eens proberen om hem inderdaad wat cooruit te laten lopen, kijken of dat werkt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:50

hestejente schreef:
moelly schreef:

Ja dus? Geef je hem een rotschop, als paard wil rennen zal hij rennen }> En hij mag pas weer langzamer wanneer JIJ dat zegt. De ruiter bepaalt namelijk het tempo, niet het paard.

Dit is echt niet altijd een goed idee, bij een paard wat al heel loperig is kan het ook helemaal verkeerd uitpakken en dan ben je nóg verder van huis. Dat zou ik echt niet zomaar toe gaan passen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:49

Het is een kwestie van aanvoelen Qimm. Ik heb een paard dat het voor het minste of geringste op een lopen zet (gele bloemetjes bijvoorbeeld :+ ) en dan helpt het inderdaad niet om been te geven, het is voor iedereen in de omgeving dan het veiligst om alleen tegen 'm te praten en 'm richting verharde ondergrond te sturen. TS geeft echter aan dat ze uitsluitend in de bak mag rijden van de eigenaar van het paard, en dat het paard het op een lopen zet wanneer hij het bit beetpakt. In mijn ervaring doen paarden dit om onder het werk of het bit uit te komen. Sowieso mag paard nooit het tempo bepalen, en TS kan naar mijn idee beter drijven aangezien haar paard te veel op de voorhand stort. Nou zal hij dan ook wel op de voorhand rennen maar het gaat mij hier even om de voorwaartse drang. Die moet ze niet verpesten. Daarnaast denk ik niet dat TS op dit moment veel middelen heeft om het paard van het rennen af te halen behalve met het bit en dat is niet alleen vrij nutteloos in de omschreven situatie maar werkt ook nog eens volslagen averechts.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:34

ik zie het niet zo in om een paard over de zeik te gaan helpen om het een rot schop te gaan geven als hij loperig word, stress en spanning heeft geen meer waarde, onspanning en rust wordt resultaat verkregen.
dus gewoon terug en over nieuw beginnen dat is wat je het paard bij moet brengen.
dat TS aan geeft dat hij pas gaat lopen als hij het bit beet heeft kan je het dier dus niet een schop verkopen omdat de ruiter de fout maakt met een te starre arm. dus een paard doet dit niet om onder het werk uit wil komen, het dier doet dit omdat de ruiter het aanbied.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:39

Dan doet hij het dus om onder het bit uit te komen. Die te strakke hand gaat de TS heel lastig in haar eentje van af komen. Hoe wil je dat ze het paard terugneemt zonder dat het paard alleen maar nog meer tegen het bit in verzet komt dan Moll? Even heel praktisch gevraagd? En waarom zou ze het paard willen ontmoedigen om voorwaarts te gaan?

Het paard mag NOOIT het tempo aangeven. En als het niet langzamer kan dan maar harder. En wel meteen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:46

het dier komt in verzet tegen de hand niet tegen het bit. wat ik haar aanraad in deze is eerst voelen hoe de beweging gaat van het paard en deze volge in de arm zodat er geen kan is dat het dier het bit kan pakken, en dit eerst in stap goed gaan proberen en oefenen. en ontmoedigen voorwaards te gaan, vlucht of voorwaards is een wereld van verschil.
dat het paard het tempo niet mag bepalen is voor iedereen duidelijk denk ik, echter kan je een dier in de verzameling ook voorwaards houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:14

Moll schreef:
het dier komt in verzet tegen de hand niet tegen het bit.

Wil je 'es uitleggen waar je dat op baseert?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:24

hestejente schreef:
Het paard mag NOOIT het tempo aangeven. En als het niet langzamer kan dan maar harder. En wel meteen.

Maandag: Ts laat de teugels losser zodat het paard niet meer kan hangen. Paard is zijn steun kwijt en versnelt omdat dat makkelijker is. Ts geeft hem een 'rotschop' paard schrikt zich het apezuur en gaat maar harder, ts blijft doordrijven omdat zij toch het tempo bepaalten niet het paard.

Dinsdag: Ts laat de teugels losser zodat het paard niet meer kan hangen, paard weet nog van de vorige keer dat dit gebeurde dat hij hierna heel hard moest gaan lopen, om de 'rotschop' maar voor te zijn begint hij direct te rennen.

Prima opgelost dus

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:51

ik heb hem zonet even de ruimte gegeven en telkens als hij ook maar neigde te gaan hangen, heb ik aan gedreven. dit werkte erg goed en voor ik het wist was het een uur verder.. heb -per ongeluk- ruim 5 kwartier gereden.. waarvan 2 keer is hij gestruikeld omdat hij moe werd en ik toen het been er niet aan had en 1 keer uit gegleden omdat de bak zo spekglad was(er was net gesproeid) en verder 1 onenigheidje:

ik reed op de rechterhand, en zou de bocht maken naar rechts en in die bocht zit de uitgang( die ik overigens altijd open houd, mocht ie aan de haal gaan ofzo kan ik hem op het beton zetten..) dus tes denkt; ik ga naar links want dan ben ik klaar en ik denk: ik ga naar rechts want ik wil nog even lekker rijden.. gevolg: hij gaat links en ik ga rechts, maar ben wel blijven zitten :+ ! en toen stonden we op het beton en toen wou hij niet meer de bak in, ben ik de wasplaats in gereden en toen been gegeven toen liep hij zó de bak weer in! haha;) wat ben ik trots op mijn paard!