moelly schreef:nou ik reed anders nooit met een spére riem, maar omdat de tandarts dat zei ben ik ermee gaan rijden, en dat ging uiteindelijk wel beter, maar dat was maar voor 1 week..
zo'n riempje is om er voor te zorgen dat het paard de hand niet wil aan nemen nog er na wil luisteren, het dier doet de mond open waneer er een nagevelijke toestand word gevraag, en ondermijnd zo de hand van de ruiter.
)
En hij mag pas weer langzamer wanneer JIJ dat zegt. De ruiter bepaalt namelijk het tempo, niet het paard.
) en dan helpt het inderdaad niet om been te geven, het is voor iedereen in de omgeving dan het veiligst om alleen tegen 'm te praten en 'm richting verharde ondergrond te sturen. TS geeft echter aan dat ze uitsluitend in de bak mag rijden van de eigenaar van het paard, en dat het paard het op een lopen zet wanneer hij het bit beetpakt. In mijn ervaring doen paarden dit om onder het werk of het bit uit te komen. Sowieso mag paard nooit het tempo bepalen, en TS kan naar mijn idee beter drijven aangezien haar paard te veel op de voorhand stort. Nou zal hij dan ook wel op de voorhand rennen maar het gaat mij hier even om de voorwaartse drang. Die moet ze niet verpesten. Daarnaast denk ik niet dat TS op dit moment veel middelen heeft om het paard van het rennen af te halen behalve met het bit en dat is niet alleen vrij nutteloos in de omschreven situatie maar werkt ook nog eens volslagen averechts.