Ik ben opzoek naar een scherper bit, iemand tips/afraders ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Re: Ik ben opzoek naar een scherper bit, iemand tips/afraders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:08

Okee, had het mischien een beetje té (onduidelijk) neer gezet.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:12

KiWiKo schreef:
ipv op zoek naar een scherper bit, kan je beter op zoek gaan naar een zachtere hand.............

ik heb een zachte hand hoor ?

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:15

Ik zou gewoon de volgende keer aan je instructrice vragen welk bit zij aanraad om te proberen. Ze weet zelf vast en zeker wel wat voor bit ze dan in gedachten had!

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:18

ik heb ff de laatste berichten bij gelezen en laat het maar zitten !
ik vraag hier om tips/afraden over BITTEN..

ik vraag niet of ik het juiste paard heb, of dat ik anders moet rijden, of een andere intructrice moet zoeken, of een stillere hand moet krijgen..

ik vraag om info over BITTEN die scherper / dunner zijn..

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:20

Waarom zoek je dan een scherper/dunner bit? En daar wil je geen antwoordt opgeven. Hoe kunnen wij jou een oplossing geven voor een probleem, als wij het probleem niet weten?

Dan kunnen we wel informatie gaan geven, maar waarvoor wil je het bit?

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:20

Ik ben bang zolang jij het probleem hier niet plaatst niemand je echt kan helpen. ik zou zeggen stap naar een ruitersport zaak neem je bidje mee en laat je daar professioneel helpen over bokt kunnen wij niet oordelen wat voor bitje je nodig hebt en waarvoor :)

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:23

ik heb indd niet helemaal verteld wat de reden is maar wel deels,

dat hij te bot/sterk kan reageren op mijn hulpen.
hij loopt heel braaf en goed aan de teugel maar volgens me lesgeefster moet hij het knikje nog maken maar dat kost gewoon veel stekjes voordat hij erloopt omdat hij het nog moeilijk vind en liever lui dan moe is en omdat hij zo sterk is en ik zo klein ziet het er al heel gauw uit of ik zijn hele mond open trek wt niet zo is !.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:24

ze vraagt ook niet of wij haar probleem op willen lossen en om daar tips over willen geven, maar om een bit.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:25

Afbeelding
Misschien zo een bitje gebruiken? Is erg vriendelijk in de mond.

Beschrijving:
RVS Watertrens dubbel gebroken met olijfje in het midden.
Ook wel africhtings- of traningstrens genoemd.
Voor veel paarden een zeer aangenaam bit, door het middenstuk een onafhankelijke inwerking van links en rechts.
18 mm dik, ringen 65 mm groot.

Edit: Paard goed voorwaarts rijden helpt ook heel erg tegen het gehang in je hand :)
Laatst bijgewerkt door Megamutsj op 28-05-10 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:26

StalNollie schreef:
ze vraagt ook niet of wij haar probleem op willen lossen en om daar tips over willen geven, maar om een bit.

Maar om een bit te kunnen adviseren, moet je weten wat voor'n bit ze 'nodig' heeft, naar wat ze op zoek is en waarom.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:26

Megamutsj schreef:
http://www.agradi.nl/product_pics_500/4032781.jpg
Misschien zo een bitje gebruiken? Is erg vriendelijk in de mond.

Beschrijving:
RVS Watertrens dubbel gebroken met olijfje in het midden.
Ook wel africhtings- of traningstrens genoemd.
Voor veel paarden een zeer aangenaam bit, door het middenstuk een onafhankelijke inwerking van links en rechts.
18 mm dik, ringen 65 mm groot.

kweet het niet zeker, maar volgens mij heb ik deze maar dan iets dikker :+

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:29

Rij je je paard wel goed voorwaarts? Geef hem geen kans om te hangen, steeds even een kneepje geven in je teugels en goed voorwaarts houden. Niet tegen gaan trekken maar handen "los", geen tegendruk geven zodat hij kan gaan hangen.

Als jij aangeeft dat je een goede instructrice heb hoor je dat denk ik wel te weten :)
Loop gewoon even een ruitersportzaak in. En je hoort toch wel te weten wat voor bit je zelf hebt als je aan het zoeken bent naar een ander?

Edit: als je niet wilt dat dit een "rel" topic word moet je ook niet op die manier reageren op de prikkeldraadbit reactie.
Laatst bijgewerkt door Megamutsj op 28-05-10 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:30

Sorry maar ik vind jou verhaal een beetje vreemd. Als je een topic opent kan je rekenen op tegenstanders met kritiek, als je daar niet tegen kan, open dan geen topic.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:31

Maximrocky schreef:
Kijk hier kunnen we wat mee! toch blijf ik erbij stap lekker naar een ruitersport zaak :j

ga ik zeker doen !.
hier kan ik niks mee en de meeste mensen hier willen me andere problemen oplossen waar ik niet om gevraagt heb !
niet iedereen want er zitten ook een paar tussen (ook via PB) die me serieus proberen te helpen..

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:32

xx_Kelly_xx schreef:
Sorry maar ik vind jou verhaal een beetje vreemd. Als je een topic opent kan je rekenen op tegenstanders met kritiek, als je daar niet tegen kan, open dan geen topic.

haha ik kan echt wel tegen kritiek hoor :')

maar ik vraag om hulp voor BITTEN en niet om kritiek over mijn instructrice of wat dan ook

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:33

Ik wil niet bot doen maar jij dacht hier tips te vragen van wat scherpe bitten zijn, een scherp bit te kopen en die er dan maar in te hangen?

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:34

@ Nanoeh: wij zijn hier ook om je te helpen, maar als je alleen praat over een scherper bit en niet over het probleem kunnen wij ook rare dingen in ons hoofd halen. Wij zijn allemaal paardenliefhebbers en willen het beste voor het paard, en wij kunnen jou ook alleen helpen wanneer je verteld waarom je dan precies een scherper bit wilt. Er zijn hier zat mensen die jou best wel willen helpen en dezelfde problemen hebben of hebben gehad :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:34

mijn pony rij ik op een dubbelgebroken bustrens, zonder sporen,zonder zweep. Ze is pas 4 en verfijnen zit er nog niet aan eerst goed de basis.

Dunner is trouwens niet per defentie scherper voor een paard, sommige paarden hebben niet genoeg "ruimte" voor een dikker bit en dit zal voor hun dus ongemakkelijker voelen.

Je zegt dat het lijkt of je zijn mond open trekt, probeer is met een ongebroken trensje te rijden, is niet scherper: hij werkt sterker in in de mondhoeken maar niet op het gehemelte, hierdoor word het bit ook stiller wat voor paarden prettiger kan zijn. Scherpere bitten zijn nooit een oplossing maar een symptoom bestrijding ;)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-05-10 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde offtopic reactie verwijderd.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:35

euhmm dunner is niet altijd scherper hoor ... ;)
maar 18mm is het meest gangbare ...ik heb een k&k aurigan dubbelgebroken bustrens van 18mm dik dit bit staat om zijn vriendelijke en zachte inwerking .

enkelgebroken mischien ? werkt scherper in door notenkraker effect

anders heb ik nog wel een k&k dubbelgebroken aurigan pelhambit incl kinketting voor je te koop ;)

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:37

MarissaM schreef:
euhmm dunner is niet altijd scherper hoor ... ;)
maar 18mm is het meest gangbare ...ik heb een k&k aurigan dubbelgebroken bustrens van 18mm dik dit bit staat om zijn vriendelijke en zachte inwerking .

enkelgebroken mischien ? werkt scherper in door notenkraker effect

anders heb ik nog wel een k&k dubbelgebroken aurigan pelhambit incl kinketting voor je te koop ;)

kiijk, dat wist ik niet (dat dunner niet altijd scherper is).
mijn intructrise zij dat ik een dunner bitje nodig heb.. maar ik dacht dat dunner automatisch scherper is.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:37

xx_Kelly_xx schreef:
Het probleem wat jij hebt (met je paard), hoeft niet aan het bit te liggen.

:j klopt! Maar wanneer er niet word verteld dat het probleem precies is kunnen wij ook niet helpen..
Ook al eens geprobeerd voorwaarts te rijden? Ophouding geven wanneer hij hangt? Paard druk bezig houden? Geen kans geven op hangen? Niet tegenhangen?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:40

xx_Kelly_xx schreef:

Er is geen reden om kritiek te geven, want je weet niet wat het probleem is??
de vraag is toch welk bit? TS heeft nu wel genoeg voorbeelden en tips gehad, maar het is zo typisch bokt dat je de reden erbij moet zetten. Ik snap best waarom ze het niet zegt wat dan krijg je weer een gezeik over je heen...Haha je zou bijna stoppen met paardrijden als je sommige reacties leest..

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:40

Megamutsj schreef:
xx_Kelly_xx schreef:
Het probleem wat jij hebt (met je paard), hoeft niet aan het bit te liggen.

:j klopt! Maar wanneer er niet word verteld dat het probleem precies is kunnen wij ook niet helpen..
Ook al eens geprobeerd voorwaarts te rijden? Ophouding geven wanneer hij hangt? Paard druk bezig houden? Geen kans geven op hangen? Niet tegenhangen?

nee dat is zo !, maar als mijn intructrise die al jaren lang hoog niveau rijd en ik weet niet hoe lang les geeft en krijgt van GP ruiters dan geloof ik der wel !.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:40

Jij hebt aangenomen dat je instructrice wilde dat je een scherper bit moest kopen, maar zij bedoelde alleen een dunner bit.
Als je een beetje had gezocht had je kunnen weten dat dun niet altijd scherper is.

Mooi dat je het eindelijk begrepen hebt, voordat je naar een letterlijk en figuurlijk paardenmiddel zou hebben gegrepen. ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:41

soms moet je een paard vooral wat net is ingereden leren kennen,
en meestal worde ze gereden met een bus of water trens, maar dat is niet voor ieder paard het juiste bit,

mijn arabier was onrusitg hierop omdat het bit teveel druk op haar gehemelte gaf, een dik stangetje erin, en niks aan de hand.

dus je moet wel degelijk gaan kijken naar bepaalde bitten voor welk paard