Met trailer laden een hengstenketting? En wat helpt het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:16

Maar van een bezem/longeerlijn erachter flipt ze.

Zonnetje81

Re: Met trailer laden een hengstenketting? En wat helpt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:17

Volgens mij heb jij echt een probleempony om te laden, misschien eens prof hulp inschakelen?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:18

vreemd, want als je de bezem op de juiste manier vast hebt, ziet ze hem vrijwel niet maar voelt em enkel als ze achterwaarts gaat.
eerlijk gezegd, jeuken mijn handen nu *D

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:30

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:39

vaassen is zo ver weg vanuit roosendaal, anders had ik het zeker willen proberen(heb toch teveel vrije tijd ;))

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:43

Jammer!Das idd niet echt dichtbij, zeker dik 2 uur rijden!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:47

Mijn paard was ook heel moeilijk te laden. En heb de oefening destijds opgebroken. Dat wil zeggen dat we eerst een aantal dagen hebben geoefend om naar de trailer toe te lopen. Emiel Voest halstertje om voor een duidelijk verschil tussen 'druk' en 'release'. Daarna de plank als oefening gepakt. Belangrijk is ze de plank af te laten lopen op jou commando (ook achteruit). Vervolgens naar binnen. Om ook stap 'stang dicht' en stap 'klep dicht' niet te vergeten. Daarna was het over. Soms wil ze nog wel ff beginnen met haar acteerwerk maar is het met 15 min bekeken als je maar rustig blijft (stukken beter dan minimaal 3 uur). Maar de commando's 'hoo' en 'stap' zijn onmisbaar geweest. Resultaat is wel grappig... als ze nu ergens van schrikt en vast staat, hoef ik maar hoo te zeggen en ze gaat van hangen naar ontspanning.

Boos worden werkt niet bij elk paard. Truukjes (blinddoeken, praam enz) doe je bij een beetje slim paard maar 1 keer. Basis is en blijft vertrouwen.

Overigens is mijn inmiddels verkochte haflinger van zijn trailerangst afgekomen door hem simpelweg een halve verdoving te geven. Stoned ging hij erop maar daarna nooit geen probleem meer gehad. Was blijkbaar een goede ervaring.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:50

Bedankt voor je reactie!
Haha, stoned de trailer op.
Sorry, maar t klinkt echt heel komisch! :o :+

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 09:51

Gister is er iemand komen helpen, en ze is er 2 x in geweest !!!!
Ik was er zelf helaas niet bij..
Maar morgen komt hij weer en dan moet ze naar de emsterrijtuigen.
Dus ben heel benieuwd! :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:55

Het klinkt heel erg wat mijn pony doet. Ook op de klep lopen, en dan met haar hoofd erin, maar dan wil ze ook echt er weer uit hoor.
Ze ziet er niet bang uit, snuift niet, het lijkt alsof ze me gewoon wil pesten. Toevallig weet ik dat ze bij de vorige eigenaar een ongeluk heeft gehad met de trailer (ze is gevallen en onder het tussenschot gekomen, vraag me niet hoe :+ ) en dat zou helemaal verklaren waarom ze er niet in zou willen. Het is dus toch echt angst.

Maar na heel veel oefenen en steeds een stapje verder, de hemel in belonen als ze het goed deed, loopt ze er nu nagenoeg vlekkenloos op!
Ik heb er wel een half jaar intensief mee geoefend, maar nu loopt ze gewoon aan een halstertouwtje achter me aan.
Ik heb nooit dwangmiddelen gebruikt, geen bit, geen hengstenketting, geen bezems/longeerlijnen, alleen m'n stem om haar aan te moedigen en te belonen. En nu doet ze het super :j

Fijn dat hij er 2 x in is geweest, succes nog ;)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 09:59

Focussed: Oke, sneu voor je paardje!
Wel fijn dat ze nu zo achter je aanloopt!!

Ze hebben de trailer naast de heg gezet en dan 2 mensen duwen.
Toen liep ze er zo in.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:41

Mooi zo!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:50

sabina1998 schreef:
Suus die vind de trailer zelf niet eng.
Maar zodra we een longeerlijn/zweep pakken wel.

Dus je zou zeggen met veel geduld, maar dan neemt ze je in de maling.
Maar ze heeft een naar verleden gehad dus ze is sowieso wat gevoelig.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat ze niet op de trailer wil?

Mijn paard loopt ook tot bovenaan de klep, en staat dan stil. Hij vindt het altijd maar zwaar verdacht als er strepen op de grond zijn (spoorrails, balkje, een donkerder streep in het wegdek) en tussen de klep en de bodem van de trailer heb je een kier. Verder heb ik ook het idee dat hij het eng vindt als hij ineens niet meer opzij kan kijken, wanneer ik met hem door een fietstunneltje wil gaat dat vlekkeloos totdat de wanden aan de zijkanten te hoog worden en hij niet meer kan zien wat er gebeurt. Mijn paard is denk ik ontzettend visueel ingesteld :+

Op de trailer heb ik van alles al geprobeerd: butt rope, longeerlijnen, met de kaptoom laden, zweep erachter... het werd alleen maar erger. Wat nu als beste lijkt te werken is zorgen dat hij niet op de omgeving let. Dus voerbak in de trailer en aan iemand vragen om er door het voordeurtje mee te rammelen... aandacht naar de brokjes dus. En het schijnt helemaal verkeerd te zijn om de klep dicht te smijten en weg te rijden, maar ik ben altijd zo vreselijk blij als hij er in staat :o