Toen mijn Haflinger rondom beslagen was reed ik met peesbeschermers voor en strijklappen achter. Dit omdat hij zijn kogel wel eens lellijk open heeft gehaald met zijn achterijzer. Nu staat hij blootvoets en gebruik ik ze niet meer.
Ik had de peesbeschermers overigens van Letty's design ('t Peerdenwinkeltje).
Denk trouwens dat de meeste peesblessures komen door overbelasting en niet door het niet dragen van beschermers.
Als je in de sport aktief bent met je paard vind ik het een ander verhaal worden. Dan zou ik er zeker voor kiezen om wel met bescherming te rijden.
ik rijd alleen met peesbeschermers op buiternrit, voor dingen wat van buitenaf komt zoals takken etc. ik heb die van br, voor de kleine heb ik harry horse. werken prima
cvmele
Geplaatst: 18-05-10 10:24
Mijn paard loopt er altyd mee, nog nooit problemen mee gehad
Ik rij zonder beenbescherming. Mochten we gaan springen dan wel. Ik heb Tweet nu 10 jaar en die heeft nog nooit een blessure gehad die met haar pezen te maken had.
lucille
Geplaatst: 18-05-10 10:44
heb nu al paar maal van vee artsen gehoord dat peesbeschermers onzinnig zijn. de kans dat ze met hun achterhoef een peesklap veroorzaken is erg klein. ( en bandages helpen daar niet tegen) maar de schade aan de pezen tgv oververhitting is wel bewezen.
dus je moet eigenlijk alleen beenbescherming omdoen als de gangen vh paard verhoogde kans geven op schade. niet omdat het mooi staat.
maar ik rijd wel met 3 in 1 beschermers, ik heb het gevoel dat dat steun geeft . Maar of dat zo is ? bij warm weer doe ik ze niet om. dus ik ben eigenlijk niet goed bezig...........
BigOne
Geplaatst: 18-05-10 11:12
Lucille, geen enkele beschermer kan steun geven en daar komt bij dat , mocht het wel zo zijn je de banden en pezen alleen maar verzwakt. Als een paard in galop gaat rust er gem. zo'n 500 kilo op een been, geen enkele beschermer geeft dan steun. Drie in een beschermers zijn misschien nog wel erger dan luchtige peesbeschermers.
Ik rijd altijd met beenbeschermers, voor en achter.
Mijn huidige paard heeft nog nooit een peesblessure gehad, wel vond ik vorige week een wond op dr been (precies op de plek waar normaal de strijklap zit), had ze zich geraakt in de wei. Ik hoor haar ook echt strijken en zich vangen tijdens het rijden dus ik vind ze wel van belang. (Ook al staat ze niet eens op ijzers)
Ik rijd altijd met peesbeschermers en strijklappen, af en toe met bandages (vierkant)
lucille
Geplaatst: 18-05-10 12:33
bigone, je hebt helemaal gelijk hij kan makkelijk "bloot" lopen.
het is meer het idee dat het steun geeft.......
Iemand nog peesbeschermers en/ of 3 in 1 beschermers nodig? ga ze maar verkopen denk ik.
_Liza
Geplaatst: 18-05-10 14:34
ik rijd bijna altijd met peesbeschermers, en mijn paard heeft nog nooit een blessure gehad. (afkloppen ) ik rijd met die van br. ik heb ook wel eens dagen dat ik niet met peesbeschermers rijd, met springen rijd ik wel altijd met peesbeschermers. en als het echt heel erg warm is heb ik ze met dressuur niet altijd om! edit; typfout
Ik rijd mijn paard over het algemeen met bescherming om. Zij heeft af en toe de neiging om met haar achterbenen tegen elkaar aan de tikken/langs te schaven.
Springschoenen doe ik altijd om bij mijn paard, omdat ze vaak met haar achterbenen net op haar voorbenen trapt (klungel ) Peesbeschermers (voor en achter) doe ik enkel om bij het springen of als ik buiten ga.
ingvdh
Geplaatst: 19-05-10 08:48
mijn paard heeft 2x een peesblessure opgelopen, beide keren door overbelasting (1e keer check ligament linksvoor en nu revaliderend van rechtsvoor check ligament ) peesbescherming had dit nooit kunnen voorkomen, echter het was ook niet de oorzaak hiervan.
Ik gebruik zelfden of nooit peesbescherming, alleen in combi met een trailerrit bijv naar de rijvereniging, maar dat is dan meer als trailerbescherming dan voor het rijden.
Ter bescherming van de pezen ben ik nu zeer kritisch op de ondergrond, is deze te zwaar dan rij ik niet. Een derde maal zie ik namelijk niet zitten, heb lang genoeg gewandeld inmiddels.
Shanelle
Geplaatst: 19-05-10 16:19
Ik heb er bewust voor gekozen om dit topic niet eerst door te lezen, zodat ik écht mijn eigen mening kan formuleren
Toen ik mijn paard kocht, was die herstellende van een peesblessure. Mijn voornemen was dan ook om nooit bandages en peesjes oid te gebruiken, aangezien de vorige eigenaar me gegarandeerd had dat hij die niet nodig had.
Echter -en vooral met longeren-, viel ons op dat hij zichzelf vrij regelmatig aantikt. Vandaar dat ik er nu voor gekozen heb om enkel met longeren en loszetten in de bak tóch peesjes en springschoenen om te doen. En dan nog speelt hij het klaar om wondjes op te lopen en ijzers er af te trappen ! Na het werk voel ik standaard aan alle benen en als die naar mijn gevoel te warm zijn, spons ik ze af en smeer de pezen in met een verkoelende en kalmerende gel.
Mijn mening: tikt je paard zich niet aan en doe je geen crosstrainingen etc waarbij het risico op blessures toch zowiezo aanzienlijk groter is, dan heb je ECHT GEEN peesjes oid nodig. Daarbij komt dan nog eens kijken dat pezen héél slecht tegen warmte kunnen, en dat veroorzaken peesjes nu eenmaal wèl - daar kun je niet omheen, van daaruit KAN het dus wel zijn dat peesjes etc bijdragen bij peesblessures.