voor-en nadelen van een bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:16

onze zadelmaker zegt altijd niet onodig het zadel verkleinen doormiddel van bontjes e.d.

Tassie1978

Re: voor-en nadelen van een bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:52

als je zadel goed legt dan heb je geen bontjes of onderleggers nodig ....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:58

Als je meerdere paarden rijdt of je rijdt paarden kortere tijd (handelsstal) en je hebt maar 1 of 2 zadels, kan hij nooit precies op allemaal passen. In zo'n geval kan je kleine maatafwijkingen met een bontje wat afzwakken.

Het zijn dus vaak de beroepsruiters die het probleem van een niet exact passend zadel op die manier oplossen.

Blijkbaar vinden de amateurs met 1 paardje het 'stoer' of 'chic' en kopieren maar al te graag het plaatje van de beroeps....zij zouden er beter aan doen gewoon het zadel netjes passend te laten maken.
TS heeft een goed passend zadel en moet dus vooral niet een bontje gaan gebruiken, daardoor wordt de pasvorm alleen maar slechter en zit ze verder van haar paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:44

maar dan heeft het alleen zin als je zadel iets te wijd is,en ik geloof niet dat alle paarden met bontjes een te wijd zadel hebben

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:12

Voor de mooi zijn de showbontjes uitgevonden :D

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:19

Mijn fjord heeft een wat ingezakte rug (is ook niet zo gek, met 29 jaar), en de zadelmaker adviseerde 4 jaar geleden om bij haar wel met bontje te rijden. Anders was er gewoon geen zadel helemaal pas te krijgen voor een redelijk bedrag. Ik heb mijn zadel er dus helemaal op laten maken. Het bontje zorgde er net voor dat hij precies goed lag :).

Aminola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:51

CM_ schreef:
Voordeel : Geen.

Nadeel :
Slecht voor je portomonee,
Slecht voor de pasvorm van je zadel.
Slecht voor de ruggengraatvrijheid
Slecht voor de temperatuur onder het zadel.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Mooi is het ook niet, dus voordelen kan ik niet bedenken.

Dat je het niet mooi vind oke, maar dat het niet mooi is, daar heeft iedereen zijn eigen mening over. ;)

Ik vind het geldverspilling. Ik bedoel, ik neem aan dat de meeste mensen wel een mooi bondje van schapenbond of iets dergelijks willen, en niet zo'n neppe de heel dun is. Het bondje is er voor zodat het zadel geen pijn doet op de rug van het paard, net zoals een gelpad. En omdat de meeste een gelpad niet mooi vinden, hebben ze er iets mooiers van proberen te maken. Ik zou het zelf kopen omdat het mooi is, maar omdat het zo duur en er veel nadelen aan zitten, ben ik toch van gedachte veranderd ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 07:59

het is trouwens een bonTje

ik vind het zelf ook wel mooi,en als dat je reden is kan je ook een halfpad kopen,die beinvloedt de ligging van je zadel niet

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:24

mijn zadel ligt op mijn oude merrie ook niet helemaal goed, maar de zadel maker heeft mij aangeraden om met bontje te rijden om dit wat te compenseren. Hij zei eerlijk dat hij best een goed passend zadel kon maken voor weet ik hoeveel geld, maar voor hetzelfde geld ligt ze morgen dood in het land en dan zit ik met een zadel wat verder op geen 1 paard past omdat het dan zo'n achterlijke pasvorm heeft. En zo fanatiek rijdt ik niet meer met dr, en hij zei dat dit dan ook prima kon. Bij mijn jonkie ligt het zadel perfect en daar rijd ik dan ook alleen met een normaal shabrakje.

lysquint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:24

ik heb via epplejeck een zadelcursus gehad. en daar werd het nadeel verteld, en dat is dat het dieptepunt van je zadel naar achter wordt verplaats. ze hebben het me daar ook laten zien, en toen zag ik het ook. terwijl ik zelf altijd dacht dat het lekker was voor mijn paard!

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:33

Snoevie schreef:
het is trouwens een bonTje

ik vind het zelf ook wel mooi,en als dat je reden is kan je ook een halfpad kopen,die beinvloedt de ligging van je zadel niet

hihi ik wilde het net zeggen...

ik heb net een bontje gekocht voor onder het zadel, omdat mijn paardje 3 is en hij bijna beleerd gaat worden.
heb een wintec dus standaard bomen, mocht het zadel met de tijd niet meer passen dan kan er een andere boom in. Tuurlijk heb je dan de kans dat ie net niet goed ligt en door een bontje wel.
hoef ik niet elke spierverandering een nieuw zadel aan te schaffen.
dat is dus een voordeel

nadelen bij gebruik van een correct passend zadel zijn al benoemd dus die vertel ik niet nog een keer ;)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:03

Ik gebruik een bontje omdat ik tot nu toe nog geen goed passend zadel heb kunnen vinden voor mijn pony. Mijn pony heeft amper schoft en een vrij brede rug. Alle zadels schuiven op haar.

Wel wil ik opmerken; ik rij dus nog niet op haar! Ik gebruik dit puur voor het longeerwerk zodat het zadel minder wipt. Wanneer ik echt ga rijden moet er gewoon een goed passend zadel komen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:06

"Vroeger" reed ik ook met bontje op mijn pony. Stom, stom, stom want ik wist eigelijk niet eens waar het voor was en niemand die je dat even vertelde. Heb het nog steeds liggen maar denk niet dat het nog snel uit de kast gaat komen.
Gelukkig ben ik iets wat ouder en wijzer geworden en weet ik nu dat het vaak meer kwaad dan goed doet. Voor een tijdelijke correctie vind ik het wel kunnen of als je zadel is aangepast op het bontje om wat voor reden dan ook.
Maar niet voor het mooi, vind een roze paard ook mooi maarja is ook wat hé een roze paard.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:33

Ik rijd wel met een bontje.
Puur omdat wij gewoon téveel paarden op stal hebben om voor alles een eigen zadel aan te schaffen,
en soms past een zadel door een bontje juist wel. :)
en dat is dus bij mijn paard het geval :)
en idd zoals sannnnee zegt, voor elke spierverandering kun je dan wel een nieuw zadel aanschaffen. :)

sylblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:16

je kunt het geld beter gebruiken als je echt iets nodig hebt voor je paard...... en zonde van de rug van het paard...het heeft geen meerwaarde

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:18

maar het argument dat het handig is voor als je meerdere paarden hebt...........je hebt meerdere paarden,meerdere ruggen. zorgt dat bontje dan werkelijk voor een goede pasvorm op al die paarden?het versmald en hoogt op,verder niet toch

celineeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:04

Mijn zadel licht perfect met en zonder bontje

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:57

apart,want het bontje veranderd wel de ligging,of tenminste een echte?ik weet niet welke je hebt

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:42

Ik vind het onzin, degene waarmee ik mijn pony least heeft er eentje gekocht, echt zonde. want hij is ook nog eens veel te groot.
Je zadel moet gewoon passen & een dekje is om je zadel tegen zweet te beschermen. Het word ook allemaal zo'n dikke zooi tussen de rug van het paard & het zadel.
en een bontje word snel vies + )

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:52

als je zadel perfect goed ligt en je doet er een bontje onder dan licht hij dan te strak op de rug. het bontje is zacht maar ook dik, dus neemt het ruimte in beslag..

dus zou tog even na vragen bij zadelmaker..

maar ik heb er 1 omdat het zachter is voor de rug,, mijn zadel lag ook net niet goed dus daarom kon het ook.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:53

celineeeee schreef:
Mijn zadel licht perfect met en zonder bontje

dan moet je bontje zo dun zijn dat er geen verschil zou zijn.

je kraamt dus onzin uit,,

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:57

Ik heb ooit een bontje gehad, extra zonder ruggengraat-vulling, in mijn ogen levert dat geen extra belasting op voor de ruggengraatvrijheid. Een bontje moet dan ook eigenlijk in combinatie met een zadel dat daar op is afgestemd zodat er (inderdaad zoals gezegd) genoeg ruimte blijft. Dat samen met dat bontje dat ik had lijkt me voordelig voor een paard, maar het zou geen noodzakelijk goed moeten zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:14

een ruggengraat vrije beschermt wel de ruimte van de ruggengraat,maar de ruimte links en rechts van de schoft wordt wel minder.

oliverbritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:34

Ruimte voor schoft wordt minder
Maar soms is het goed omdat het zadel anders niet goed ligt

irma1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:40

Voordeel: Als je een manegepaard bent en je hebt geen passend zadel..

Nadeel: Zadel moet gewoon perfect liggen op een paardenrug, enkel een shabrakje voor zweetopname moet genoeg zijn