Meningen over bitloze hoofdstellen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:07

Die van FRA (type Pardoes) heeft een normale neusriem (is helemaal niet smal) en is ook nog zacht onderlegd. Ik vind de pasvorm beste van alle sidepulls tot nu toe. Werkt prima en is ontzettend vriendelijk voor je paard. Het is een mooie hoofdstel om te zien en de neusriem kun je natuurlijk zo hoog hangen als je wilt. Bij mij hangt die iets lager, maar het neusbotje van mijn paard is breder dan volbloedtypes;-)

Leerkwaliteit is mooi en hulpen komen duidelijk aan.
Mijn paard reageert er super op. Ik heb filmpje ervan op youtube. PB mij even, dan stuur ik je de link.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:41

Bedankt pentium!

Wat ik me opeens afvroeg bij de fra (of uberhaupt sidepulls)... als ik bijvoorbeeld aan de teugels trek, komt dan de neusriem omhoog en dus meer ruimte bij de bakstukken? Dat de bakstukken zeg maar richting ogen bewegen?

En misschien heb ik er over heen gelezen, maar waar bestel ik de FRA pardoes? En wat bepaald de maat pony of cob? De lengte van de neusriem? Maw, hoe weet ik of ik pony of cob moet kiezen?

En wat adviseren jullie hoe je het beste kunt overstappen op bitloos? Eerst een aantal keer in de bak rijden en als het goed gaat naar buiten? Ik rij practisch alleen maar buiten... kan ik ook mijn bit+bakstuk aanlaten en de sidepull daar overheen doen en dan op de sidepull rijden en in nood de teugels van het bit gebruiken?

Sorry voor alle vragen! :o

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:55

De mt komt overeen met een bithoofdstel en halstermt. Dus wat je normaal ook hebt.
Het geheel is in die mt, dus niet alleen de neusriem.

Ik heb de neusriem iets te laag, als je die iets hoger hebt op de neus, zitten de bakstukken ook beter.

Ik heb de Pardoes bij de ruitersportzaak opgehaald, maar op internet is deze ook te verkrijgen bij bv
http://www.allesvoorpaarden.nl/index.ph ... gorie&c=23
http://www.equixantosbarefoot.nl/a-1103 ... ll-van-fra

en ook bij epplejeck winkels.

Ik heb eerste keer even in de bak gereden, maar merkte direct dat mijn paard er goed op reageert. Je kunt inderdaad even in combinatie rijden als je daar vertrouwder gevoel bij hebt.
Je moet er niet teveel spannends van verwachten hoor;-)
de meeste paarden vinden het leuk, snappen sidepull principe en zijn juist rustig en braaf.

Je moet gewoon zelfde rijden met bit en even vergeten dat het bitloos is. Dan voelt je paard ook geen spanning en zul je merken dat het echt heel fijn is om bitloos te rijden!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:02

Mt Middel bij Pardoes is overigens mt Cob.

loyce_

Re: Meningen over bitloze hoofdstellen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 15:43

Wat bedoel je met het laaste ?
Je kan hem toch gewoon in pony en full ook bestellen ? :)

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:51

Bedankt pentium voor je antwoord! Ik ga binnenkort weer naar ej, dan kan ik hm bekijken! Ben heel benieuwd!

Vanavond nam mijn paard, tijdens een buitenrit, zodra ze de mogelijkheid had een hap van het hoge gras :D gaat straks nog makkelijker als we bitloos rijden :P ;)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:20

leuk topic, ik rij zelf ook met een LG zaum.
ook wel gluksrad genoemd.
4 jaar gelden begonnen met bitloos, toen met kaakkruis hier reageerde mijn pony ook heel goed op, maar net te scherp eigenlijk.
met de LG gaat het soepeler, ik rij eigenlijk ook altijd op de zachte inwerking.
gr

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:12

Ik heb vanavond in de bak weer eens improvisories 'bitloos' gereden :D Eerst weer het kaakgekruiste systeem van de ruitersportshop, maar paard snapte er werkelijk niks van! Heb het hoofdstel al eens uitgetest en toen snapte ze het ook niet, is nu een tijd geleden, dus dacht probeer het weer eens. Maar zodra ik aandrijfde oren in de nek, ook als ik kort tikte met mijn zweep. Ze liep constant met of haar hoofd naar buiten of naar binnen. Nageeflijk werd ze ook niet.

Uiteindelijk maar ermee gestopt en haar stalhalster om gedaan. Tolten, draven was geen probleem. Nadat ze warm was ging ze ook steeds meer nageeflijk lopen. Nog niet zo constant en netjes als met bit, maar het begin is daar. Ik denk dus dat mijn paard wel heel duidelijk aangeeft wat ze prettig vindt?! Of zijn dit geen duidelijk signalen?

Volgensmij keer als ik bij ej ben, koop ik de pardoes :D Heb er helemaal zin in!!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 14:20

ShadowFax schreef:
Bedankt pentium voor je antwoord! Ik ga binnenkort weer naar ej, dan kan ik hm bekijken! Ben heel benieuwd!

Vanavond nam mijn paard, tijdens een buitenrit, zodra ze de mogelijkheid had een hap van het hoge gras :D gaat straks nog makkelijker als we bitloos rijden :P ;)

gewoon direct in begin daarmee consequent zijn. anders gaan ze drammen en hangen idd.
nee is nee, anders een rukje aan de teugels.

Shadowfix, maar als je al zo kunt rijden met halster, gaat het veel en veel beter met de Pardoes. Die werkt veel nauwkeuriger in hoor!

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:38

is het hoofdstel van pardoes wel te verstellen bij de neus? aangezien mijn paard een dikke neus heeft.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 19:43

AniiQue schreef:
is het hoofdstel van pardoes wel te verstellen bij de neus? aangezien mijn paard een dikke neus heeft.

Jaah dat moet denk wel want mijnes heeft juist een minie hoofdje :+

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:03

Ja is ruim te verstellen

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 16:53

Ik heb nog niet een ander hoofdstel kunnen bestellen, maar miss ga ik de bloem kopen die je dan gewoon aan je eigenhoofdstel kan doen, is goedkoper en precies de delfde inwerking. (?)
Dus dat ga ik morgen even bekijken in de ruitersportzaak :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:38

Deze bokker heeft ook FRA Pardoes te koop:
[EA-TK-AP] 3 Anky's - Zwart SidePull Hoofdstel - HH Soca

Ik heb het hoofdstel overigens nu bij de bakstukken iets korter gezet (neusriem dus iets hoger) en nu "bolt" het niet meer. Het ligt mooi aangesloten zo, ook als ik de teugels aanneem.