Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maxielover schreef:Nou het is simpel... Een zadel van zadelmarkt voor €100,- dat komt uit China of Japan of Taiwan ofzo. Dat is daar gemaakt door kinderen, kinderarbeid. Hoe kan het ook anders, het leer is geverfde (daarom slijt het bruin) prut, deels is het zelfs niet eens echt leer maar dat lijkt niet zo, de kussens worden gevuld met watten/stof/vilt proppen, de zadels zijn regelmatig scheef of de boom is niet recht of stuk, het materiaal is minder sterk, het wordt sneller lelijk... Anders zou zo'n zadel nooit maar €100,- waard kunnen zijn. De goedkoopste troep en de goedkoopste arbeiders, simpel. Op mijn Paardenhouderij opleiding hebben we 2x een gebruikt merkloos zadel uit elkaar gehaald, beide keren een kapotte boom, en er kwam echt troep uit. Wat zit er onder de zitting van sky leer ? Een schuimmatje van mss 1 cm dik (waarom zitten die zadels anders zo verrot...) met daaronder een dikke lap leer waar de zweetbladen e.d. aan vast zitten en daar onder een houten boom die met metalen verroeste of kapotte plaatjes en schroefjes vast gemaakt is. De meeste moderne zadels van goede merken hebben tegenwoordig een kunststof boom omdat dit meer veert en sterker is. Zoiets als Merano kan ik nog net iets meer als merkloos noemen, en dan praat je ook nog wel over een zadel. Maar een merkloos ding is de naam zadel niet eens waard. Als je de rug van je paard wilt slopen, moet je zéker zo'n €100,- geval aanschaffen, succes verzekerd. En óók voor shetjes is een beetje zadel net zo belangrijk als voor een groot paard !
Verder lag er op mijn eigen pony een S&K zadel. volgens de vorige eigenaar het enige zadel wat zou passen op de pony. Inmiddels weten we wel beter! Het paste net zo goed niet. Er ligt nu een op maat gemaakt zadel op. Uit Engeland met dank aan de zadelmaker waar ik leer. Zelfs Stubben was te smal voor deze pony, dus als ik dat er op had gelegd was het ook slecht voor zijn rug geweest. Ik ben ook van mening als het zadel goed past op je paard, maakt de rest niet uit. Dan is leerkwaliteit enzo idd minder en de vulling een risico, maar zo lang die goed glad is en niet bobbelig, kun je weinig kapot maken aan je paardje. Je kont is natuurlijk een ander verhaal!

Jammergenoeg zijn er nog steeds legio mensen die denken dat ze het zelf wel weten en voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Volgens mij was mijn Euroriding zodanig goed, dat ie het jatten waard was. Dat was er nog één waarvan nog geen merkjes op het zadel zaten, dus eigenlijk merkloos...
Maxielover schreef:@ idefix4 : Degene die erbij was met het zadel uit elkaar halen is een leraar van onze school en zij heeft absoluut veel verstand van paarden en zadels, al is ze volgens mij geen zadelmaker. Zij vertelde ons dat dit kinderarbeid zadels zijn. En eerlijk is eerlijk, mag je meer verwachten van een zadel van €100,- ? Precies hetzelfde met kleding hoor. Alleen bewijzen kun je het niet : want ze zullen heus niet toegeven dat daar kinderen werken. Maar iedereen weet dat het in de arme Aziatische landen daar zo veel gebeurt... De fabriek van Harry's Horse zit ook in Japan ofzo. Ik verwacht niet dat daar geen kinderen werken, of dat de mensen die daar werken dik betaald worden...

Jibbel schreef:Lastig! en idd een goed topic!
Er zijn zadels die goedkoper zijn, omdat ze bijv. van een andere kwaliteit leer zijn gemaakt. Andere zadels zijn vreselijk duur omdat ze een bekend merkje dragen. Van een duur zadel mag je qua levensduur ook wel wat verwachten.
Voor zowel ruiter als paard geldt hier denk ik dat een zadel gewoon goed moet passen voor allebei en dan maakt het niet uit of het een duur / goedkoop zadel is, beiden kunnen even verwoestend werken. Om puur vanwege het geld voor een goedkoop zadel te kiezen kan bij mij niet door de beugel. Ik vind dat je niet moet besparen op een goed zadel.
Al moet ik wel zeggen dat er een categorie zadels is waar ik ook mn vraagtekens bij zet hor.

Amvbeek schreef:Ik snap dat een merk zadel kwalitatief beter is. maar ik heb daar op het moment gewoon geen geld voor. Ik had een prima BR zadel. Dit heb ik verkocht wegens het niet passen op de friezen die ik nu rij.
Ik heb twee goedkope zadels terug gekocht. Een ruitergilde saltho en een ouder ainsly vainguard zadel.
Toch gaat mijn voorkeur dan uit naar een ouder merkzadel dan een goedkoop zadelmarkt zadel. Dus ook in de goedkopere klasse kun je nog best wel leuke merkzadels vinden. De ainsley heb ik voor 150 euro gekocht. heeft hier en daar wat slijtage plekken maar dat voelt mn paardje niet.
(mits goed onderhouden en op tijd opgevuld)
Wiske2 schreef:Goedkope zadels zijn over het algemeen ook slecht. De boom gaat eerder scheef of breekt eerder.
Maar een slecht passend goed merk zadel kan ook slecht voor je paard zijn.
Het belangrijkste is dat het niet knelt en overal draagt de schoft en ruggegraat vrij laat en niet schuift en niet te lang is bij een korte rug.
nickyu schreef:zit nog al veel verschil tussen de ene goedkope en de andere
als k bijvoorbeeld kijk naar het leder van de pfiff en de busse basic zadeltjes daar zit al wereld van verschil in
daarom hebben we de pfiff niet in ons assortiment en
de busse wel..
(we hebben wel ook pfiff als leverancier en ben bekend met beide en kan en mag dus ook beide leveren)
de duurdere zadels hebben een pasvorm die makkelijker bij meer paarden past dan de goedkopere
en ja het gaat geen 20 jr mee
hier in de buurt wonen paar bokkers die alijd heeeeeel erg hard roepen op bokt
dat je beter voor een merk zadel gaan kan
maar die halen hier elk 1,5 jaar een nieuw busse
voor hun jonge paarden

Maxielover schreef:Is dat toevallig de paardenhouderij opleiding van het Clusius College in Alkmaar die jij kent ? Daar zat ik. Maar overigens heb ik een van de zadels die we uit elkaar gehaald hebben zelf meegenomen. Wat er precies mee gebeurd is weet ik niet, maar het was oud en het lag al een tijdje bij ons op stal buiten in de regen en het was uiteraard helemaal lelijk geworden en het zou weg gegooid worden, en op school waren we toevallig net met het thema harnachement bezig, dus toen heb ik het zadel meegenomen. Maar het was van de binnen en buitenkant wel duidelijk te zien dat het geen nieuw zadel meer was.
En wat betreft verstand van zadelmakers en goed passende zadels, dat had ik voor mijn opleiding ook wel. Ik rij nu al een paar jaar met een Kieffer zadel, maar agz ik ontdekt heb dat deze niet goed ligt komt komende woe. zadelmaker Karin Boer bij ons langs. We gaan een Kent en Masters (Cob maat, vzh) passen. Vandaag heeft ze hem al even gezien en ze vermoedt dat hij in het Cob zadel (dat is al een koudbloed maat) een zilveren boom moet hebben, dat is de grootste. Ik heb nl. een zeer ouderwets gebouwd type Haflinger met een ronde rug, weinig schoft en grote schouderbespiering die ook onder het zadel komt... Dus als het dan niet te strak ligt, dan schuift het wel weer... Met zo'n paard moet je dus wel aan een goede zadelmaker !
Onze ronde Dartmoor en onze ronde andalusier gaan van hem een zadel op de rug krijgen.idefix4 schreef:Nee, die opleiding was het niet.
Heb je die goede zadelmaker ook gevonden? Ik weet er wel één.Onze ronde Dartmoor en onze ronde andalusier gaan van hem een zadel op de rug krijgen.
Ik blijf verder van mening, dat een zadel goed is, als je paard pijnloos goed kan bewegen en jij lekker kan zitten. Soms is dat met een merkloos of goedkoper zadel. Maar idd, ik ken ook een duur merk en dat komt op mijn paard. Die wordt volledig maatgemaakt. Ik heb in die zadelbouwerij 3 dagen mogen meekijken en zo'n zadel durf ik absoluut aan. Het is een Engels zadel welke secuur in elkaar wordt gezet. Ik ken ook een bekend merk, waarvan de bomen niet altijd betrouwbaar zijn. En tja, Wintec behoort nu toevallig eens niet tot mijn favorieten.