gezocht: halstertouw wat LOS laat bij hangen!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Re: gezocht: halstertouw wat LOS laat bij hangen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 10:28

ow oke ;)

Volgens de man van Barefoot (?) moet die los gaan bij hangen, daar schijnt tie op gemaakt te zijn..

ik ga het gewoon proberen en ik zal jullie wel laten weten of het werkt ;)

eind deze week ga ik het touw bestellen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:05

je kunt altijd zelf nog een stukje klitterbant tussen het haster en het touw en het touw en de muur proberen :D

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 17:58

Alou schreef:
je kunt altijd zelf nog een stukje klitterbant tussen het haster en het touw en het touw en de muur proberen :D

Haha ik ben niet zo crea... dan koop ik liever iets :D

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:41

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 18:50

Thnx Babybell..

die eerste lijkt me niks.. dan heeft hij teveel vrijheid, en mij paard kennende staat de lijn op zn langst :D

die 2e is wel een goede optie, alleen dat wordt erg duur.. als ik elke keer nieuwe moet kopen ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:53

TS je moet opvoeden niet verwarren met binding maken met je paard

ik zelf zou dan een longeerlijn gebruiken, staat hij niet vast en heb je tijd om in te grijpen als hij weg schiet
met zo'n lange lijn komt hij ook niet zo ver en snel weg

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:54

hiya
mijn mening: als je een touw koopt waardoor hij los komt ga je hem juist nog meer aanleren om te gaan hangen.....elke keer als hij dan hangt krijgt ie zn zin en is hij los.
Ik vind de tip om je touw enkele keren om de paal te loopen een betere. Als hij dan gaat hangen, wordt hij langer, dus je paard krijgt wel ruimte, maar hij is niet los :)

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:55

Eh..ja das wel zo. De eerste had ik voor mijn jaarling, bij het beginnen met leren vast staan. Die draaide zich erin om :Y) Stond ze me achterstevoren aan te kijken..zo van: goed he?! :))
Ik hoop voor je dat die Barefoot het goed doet. Zet je nog wel een verslagje over het gebruik neer? :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 19:00

orsini schreef:
hiya
mijn mening: als je een touw koopt waardoor hij los komt ga je hem juist nog meer aanleren om te gaan hangen.....elke keer als hij dan hangt krijgt ie zn zin en is hij los.
Ik vind de tip om je touw enkele keren om de paal te loopen een betere. Als hij dan gaat hangen, wordt hij langer, dus je paard krijgt wel ruimte, maar hij is niet los :)

Bedankt voor de tip, maar mijn paard hangt totdat hij los komt..
is in paniek, dit heb ik al meerdere keren vernoemd in het topic ;)

* spatter, wat bedoel je met binding??
dat hij mij vertrouwd enzo??
dat doet hij heel erg.. hij is super aanhankelijk en als iets eng is steunt hij heel erg op me..
dat vertrouwen is er 100% zeker..
als iets eng is wilt tie dat ik er bij ben, dan is het meestal wel goed (trailer laden kan ook niemand met hem, alleen ik.. met een vreemde vertrouwd hij het niet en gaat hij niet)

maar als hij van iets schrikt wat heel erg onverwacht is dan raakt tie echt in paniek.. en dan kan ik zeggen hoo maar lieverd.. maar daar reageerd hij niet op..
hij is dan even een moment in blinde paniek, zodra hij los is (kapot touw/halster en een paard met pijn in zn nek) dan is er niks meer aan de hand.. dan komt tie ook bij me staan..

het is dus uit bescherming voor mn paard dat ik het barefoot touw zo fijn vind klinken.. ik heb liever dat tie los staat dan dat hij lichamelijke schade oploopt...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 19:00

BabyBell schreef:
Eh..ja das wel zo. De eerste had ik voor mijn jaarling, bij het beginnen met leren vast staan. Die draaide zich erin om :Y) Stond ze me achterstevoren aan te kijken..zo van: goed he?! :))
Ik hoop voor je dat die Barefoot het goed doet. Zet je nog wel een verslagje over het gebruik neer? :)

Dat doe ik, ik ga hem vrijdag bestellen..
dan ga ik hem dagelijks gebruiken bij het vastzetten..

dan is het alleen even wachten op de eerste keer hangen en dan horen jullie hoe het werkt ;)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:15

Hangt jou paard regelmatig omdat je opzoek bent naar een oplossing?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 19:47

felicity schreef:
Hangt jou paard regelmatig omdat je opzoek bent naar een oplossing?

Ja.. het is heel afwisselend.. zo doet hij het weken niet, en zo doet hij het 2-3 x in een week..
begin april 2 keer.. 1x vloog er een eend weg (das heel eng)
en die andere keer dacht ik slim te zijn door hem wat langer te zetten. met het idee dat hij dan meer ruimte heeft mocht tie gaan hangen.. toen ging hij met zn hoofd onder het touw en raakte in paniek..
dus er is elke keer wat anders.. ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:29

ik zeg ook niet dat je hem moet opvoeden, je moet hem moediger maken met grondwerk zodat zn vluchtreactie niet meer zo snel omslaat in een paniekreactie omdat ie niet weg kan.
Het ene paard is nou eenmaal sneller paniekerig dan de andere, vergelijk het met politiepaarden training, die herhalen ook van alles 100 keer zodat die paarden moediger worden.
Als hij zijn paniekreactie beter leert controleren heb je ook veel minder snel een hangend paard.

Hij lijkt mij heel erg onzeker en daar kun je hem bij helpen.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:02

Ik heb een verzorgpony en die ging eerst ook heel snel hangen. Ik doe nu met haar grondwerk en ze is opgehouden met hangen. Ik heb haar netjes leren stilstaan als ik HALT zeg. Helaas staat mijn verzorgpony op stand en daar hangt ze nog heel soms. Alleen als iemand haar los wil maken maar dat dan toch niet doet. Dan denkt ze namelijk dat ze los is en dan loopt ze naar achter en dan blijkt dat niet zo te zijn en dan gaat ze hangen. Ze stopt gelijk met achteruitlopen als je halt zegt. Het helpt dus echt. In het begin zal ik heb grondwerk al ik jouw was zeker combineren met zo'n touw met klittenband. Veel succes!!!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:51

wat je hem eigenlijk zou moeten leren is beter te reageren op druk, zodat hij gaat snappen dat hij niet tegen de druk van het halster in moet gaan. Nu is het steeds: druk, ok hangen en dat is voor hem de oplossing om van de druk af te komen. Dat hij meteen bij jou stil blijft staan zodra hij los is geeft ook wel aan dat hij wel donders goed weet waar hij mee bezig is.
Het voorstel van grondwerk en om hem daarmee minder schrikkerig te krijgen is ook top! Het werkt echt en wellicht zie je al snel verandering
Het is erg vervelend dat je paard zo snel gaat hangen want ze kunnen zich inderdaad goed pijn doen. Toch leert de ervaring dat als het ze niet lukt om los te komen ze leren dat het niet de moeite waard is.....

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:04

Ik ben best benieuwd of je hier iets op kunt vinden of niet, hier ook een pony die soms in paniek kan raken en daardoor halsters en touwens kapot kan trekken. Ik koop ondertussen alleen nog maar ´flut´ touwtjes van een paar euro, die gaan 9 van de 10 x eerder kapot dan ´t halster :+

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:09

volgens mij had monty roberts toch ook zo touw uitgevonden?
speciaal voor het hange??

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 13:17

Heel leuk en aardig dat grondwerk en hem leren om te gaan met druk..

Maar hoe ga ik hem leren dat druk, HO is :D
kan moeilijk aan zn koppie gaan hangen..

Aan de hand is hij heel braaf.. als ik zeg ho, blijft hij staan (meestal)

maar wanneer hij gaat hangen kan ik HO roepen wat ik wil maar hij is dan een soort van doof :P

IK ben best bereid grond oefeningen te doen, maar dan moet ik wel weten wat voor oefeningen en hoe ik daar me om ga ;)

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:06

ik doe bij mijn leren halster die al meerdere xren is gemold door hangen tegenwoordig het stukje onder de king terughaken aan hetzelfde ringetje waar hij aan vast zit. Zo blijft het halster wel zitten, hangt er niks los, en kan het halster over de oren als hij gaat hangen, werkt super

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:17

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:49

Ik zou idd niet kiezen voor een touw dat losschiet bij hangen. Hij kan dan idd denken, van heej, als ik hang, kom ik los.

Zou puur een paniekknoop vastbinden, zodat je meteen los kan trekken bij echte paniek.

Je hebt ook halsters met klittenband achter de oren, dat zijn dan zogeheten weide-halsters, die schieten open als er aan gehangen wordt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 17:23

ukoldaatje schreef:
Ik zou idd niet kiezen voor een touw dat losschiet bij hangen. Hij kan dan idd denken, van heej, als ik hang, kom ik los.

Zou puur een paniekknoop vastbinden, zodat je meteen los kan trekken bij echte paniek.

Je hebt ook halsters met klittenband achter de oren, dat zijn dan zogeheten weide-halsters, die schieten open als er aan gehangen wordt.

Halster hebben dan hetzelfde effect al het touw dat los schiet...
paniek knoop is ook niet altijd een optie.. als ze in 1x vol hangen dan krijg je hem niet altijd los...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 17:23

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:34

Heb je het uitgeplozen strotouwtje al geprobeerd?
Is echt de makkelijkste en goedkoopste oplossing.
Wat ook het voordeel is, is dat je paard zijn halster en touw nog omhoud en dus niet 'kaal' weg kan lopen.