Geen olie op de kussens vb. En zeggen dat ik dat al jaren doe.
Gelukkig nog geen negatieve effecten tot nog toe. Vanaf nu dus Hamanol voor de kussens en olie voor de rest, want mijn zadels zijn me heilig.
Vraagje: Twee jaar geleden kocht ik een Stübben hoofdstel in solden. Ik had al een zwart, en vond dat lichtbruine een mooie aanwinst. Mijn zwarte hoofdstel wordt geregeld schoongemaakt met zadelzeep en ingesmeerd met olie. Het leder is zo soepel als maar kan zijn. Dus ik was positief en hoopte zo snel mogelijk hetzelfde te bereiken met het nieuwe hoofdstel. Alleen bleek het erg droog van in het begin. Waarschijnlijk een hele tijd (paar jaartjes?) in de shop gehangen... Zelfs nadat ik het letterlijk een nacht in de olie legde, blijft het nog steeds droog. Bij het verstellen van de riempjes loop ik daardoor steeds het risico op barstjes. Kan een hoofdstel echt te droog worden als het zolang gewoon ergens 'hangt'? Komt dit ooit nog in orde? Iemand tips?
Ik hoopte met het hoofdstel dus hetzelfde te bereiken, ook al omdat Stübben leder meestal van hoge kwaliteit is, maar kwam van een kale reis terug.