Mag je zadel niet invetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:44

Hoi! Nieuw op het forum en al meteen een hoop interessante antwoorden gelezen! :D

Geen olie op de kussens vb. En zeggen dat ik dat al jaren doe. |o Gelukkig nog geen negatieve effecten tot nog toe. Vanaf nu dus Hamanol voor de kussens en olie voor de rest, want mijn zadels zijn me heilig. <3

Vraagje: Twee jaar geleden kocht ik een Stübben hoofdstel in solden. Ik had al een zwart, en vond dat lichtbruine een mooie aanwinst. Mijn zwarte hoofdstel wordt geregeld schoongemaakt met zadelzeep en ingesmeerd met olie. Het leder is zo soepel als maar kan zijn. Dus ik was positief en hoopte zo snel mogelijk hetzelfde te bereiken met het nieuwe hoofdstel. Alleen bleek het erg droog van in het begin. Waarschijnlijk een hele tijd (paar jaartjes?) in de shop gehangen... Zelfs nadat ik het letterlijk een nacht in de olie legde, blijft het nog steeds droog. Bij het verstellen van de riempjes loop ik daardoor steeds het risico op barstjes. Kan een hoofdstel echt te droog worden als het zolang gewoon ergens 'hangt'? Komt dit ooit nog in orde? Iemand tips?

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:54

Sinds 4 maanden heb ik weer een nieuw zadel erbij en dat heb ik eergisteren voor het eerst ingevet met zadelvet (merk weet ik zo 123 niet).
Verder maak ik het alleen schoon met zadelzeep uit een spuitflacon, waar ik ook mijn rijlaarzen mee schoonmaak.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:55

@LeenC dat kan wel, maar dan moet het al jaren en jaren onaangeroerd ergens hangen waar het ook nog eens warm en droog is.
als ik een nieuw hoofdstel koop doe ik altijd eerst heel dik insmeren met olie en dan doe ik hem 24 uur in een dichtgeknoopte vuilniszak.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:05

Mmm, toch nog maar eens proberen in de olie te leggen dan. Dat van die zak is me nieuw: zal het eens uittesten. Droog en warm zal het zeker geweest zijn in die winkel: hoopte dat het nog zou meevallen. Had vroeger al eens een erg droog, oud Kieffer zadel gekocht: heb er een hele fles olie ingewerkt en hij zal er meteen veel beter uit. Reed er vervolgens drie jaar mee (tot ik voor een mooie prijs een nieuwe Prestige Trekker kon kopen) en verkocht de Kieffer vervolgens: kreeg er meer van dan ik hem betaald had. :-) Ik hoopte met het hoofdstel dus hetzelfde te bereiken, ook al omdat Stübben leder meestal van hoge kwaliteit is, maar kwam van een kale reis terug.

bosmonster

Re: Mag je zadel niet invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:08

ik gebruik altijd bijenwas, zowel op zitvlak als andere delen. werkt perfect! 'k vet trouwens het zadel niet te vaak in. meestel 1x per 2 maanden ofzo en het zadel ziet er nog zo goed als nieuw uit.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:00

LeenC schreef:
Mmm, toch nog maar eens proberen in de olie te leggen dan.

Zou ik niet doen; in het slechtste geval zuigt het hoofdstel alle olie op en worden de riempjes dik en heel slap. Dan kan je geen gespje meer vastkrijgen.
Als het eenmaal gebarsten is, krijg je het niet meer weg. Als het alleen droog is, zou ik het liever enkele malen herhaald invetten.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:04

Sowieso geen zadelzeep.
Zadelzeep trekt al het vuil eruit maar daar word je leer ook onwijs droog van.
Ik heb van mijn zadelmaker waar ik mijn zadel gekocht heb een speciaal goedje gekregen voor mijn zadel.