Ik vind als je pony erg sterk is, en je niet goed in de hand kan houden, dat ze wel goed zijn,
Maar om pony's in een krul/aan de teugel te laten lopen, echt onzin, als je de pony goed beleerd heb is er toch niks aan de hand, heb je al die zooi niet voor nodig, en het scheeld in de portomonee, en het is beter voor je paard!
een bijzet of pessoa kan nuttig zijn tijdens het longeren.
ik gebruik ook liever geen hulpteugels als het effe kan, maar in sommige situaties en mits kundig gebruik zijn ze wel degelijk een meerwaarde. Voor galopwerk gebruik ik wel altijd een martingaal, 1 voor de nekband als extra houvast tijdens het vertrek vanuit stilstand en 2 niets zo erg als een paard dat z'n neus er zover uitdrukt dat je een kopstoot krijgt en nog eens op de loop bent... voor dressuurwerk liever een slof dan een vaste hulpteugel (bijzet, driepuntsteugel, stootteugel) omdat als het paard om de een of andere reden panikeert en er tegenin gaat hangen kan je zelf altijd lossen en weer vooruit rijden. heb er al enkele bijna achterover zien slagen door tegen de hulpteugel in te gaan (steigeren)