Zijn veelzijdige zadels 'uit' ofzo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LTSje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:38

er zijn nog veel mensen die rijden met een vzh zadel daar is niets mis mee
er zijn er weinig op voorraad omdat mensen langer met hun zadel doen

spring en dressuur zijn er meer omdat mensen hier meer eisen aan stellen

Tiahastrona schreef:
Er zijn niet voor niets dressuur en springzadels gemaakt.
Bij dressuur zadel ligt je been anders, beugel kan niet kort genoeg, dus je kan vaak niet genoeg mee komen op de sprong.
Voor een enkele keer maakt het niet zo veel uit.
Dressuur kan ook met een vzh, maar vind ik ook niet optimaal.
Vind het net zoiets als tennis of hardloopschoenen bijv.
Denk dat bij (top)sport het juiste zadel fijner is

[***] schreef:
Voor een jonge merrie van mij heb ik een nieuw zadel nodig. Bedoeling is netjes dressuurmatig aanrijden, buitenritje en uiteraard af en toe voor de afwisseling balkjes draven en een sprongetje. Ik gruwel van springen met een dressuurzadel, lijkt me vreselijk voor de rug van mijn paard, ga dus niet voor een dressuurzadel maar voor een veelzijdig, maar de zadelmaker heeft alleen dressuurzadels of springzadels om uit te testen en ook met bestellen zijn er weinig veelzijdigheidszadels op voorraad.

Is iedereen zo rijk dat er gewoon 2 zadels voor ieder paard liggen?
Doet geen dressuurruiter meer een sprongetje af en toe?
is er wat mis met een veelzijdig zadel? Daar kan je toch prima allebei mee, het is toch niet zo dat het voor beide disciplines minder geschikt is op laag niveau?

xJolijn

Re: Zijn veelzijdige zadels 'uit' ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:42

Ik heb ook het geld voor 2 zadels niet, heb een Merovech VZH zadel, ik rijd er heerlijk op!

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:49

Ik heb jaren op een VZH zadel gereden, een JC. Echt een fijn zadeltje was dat. Zat lekker zacht en comfortabel. Daarna heb ik een kieffer VZH gehad, dat vond ik minder.
Nu heb ik een KN dressuur en een ander springzadel.
De dressuur geeft veel meer houvast en is niet overdreven diep. Ondanks mijn goede ervaringen met een VZH zou ik er geen meer willen. Dan maar een dressuurzadel.

carliien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:06

ik zweer nog steeds bij mijn vzh zadel je kan er alles mee

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:11

Ik heb 2 zadels, een vhz om mee te springen en een dressuur voor dressuur.

Omdat ik grotendeels dressuur heb ik een net dressuurzadel laten aanpassen, ik zit beter en daardoor loopt zij beter. Maar omdat ik gruwel van springen met een dressuurzadel (zowel voor mij als paard) heb ik er ook een vhz bij.

Mijn vhz was vrij goedkoop (zeg maar goedkoop) en heb 'geluk' dat hij netjes ligt en ze er netjes mee loopt. Mijn ouders zien me al aankomen, mam/pap ik wil een duur springzadel erbij hebben :Y)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:12

ik heb 2 weken terug een nieuw zadel gekocht voor mijn 4 jarige merrie, euroriding Topas, goedkoop maar t was degene die voor mij en pony het beste lag uit zijn assortiment.
Ik heb van Rijs laten komen, ondanks de slechte ervaringen van andere heb ik een topervaring.

hij was rustig met mijn merrie die toch wel flink vervelend kan zijn, zeker bij vreemde al helemaal bij mannen (vind ze nog net even enger..)

Hij had heel veel zadels bij me en ik heb er uiteindelijk met 6 gereden, toen moest ik zeggen welk ik het fijnste vond en dat was hij toevallig geheel met mij eens.

daarna nog nagemeten en bleek voor wel iets ruim te zijn, maar gezien daar haar spieren nog groeien heeft hij haar die ruimte gegeven omdat hij verder nergens drukte, dus ze zo prima kon rijden.

Maar, van rijs komt alleen binnen straal van 40 km van zevenhuizen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:18

ik heb afgelopen zaterdag mijn nieuwe vzh zadel gekocht. Ik had een oude stubben dressuur. prima zadel hoor, maar na 45 jaar toch wel een beetje op. Ik wilde een Wintec en een bruine, dus dan kom je automatisch uit op vzh want dressuur hebben ze niet in bruin. Ik vind het wel lekkerder zitten eigenlijk, wel even wennen na jaaaren dressuurzadel, maar het zit heerlijk zacht. Ik ben geen springruiter, maar misschien door dit zadel dat ik me er toch weer eens aan waag. Ik rij voornamelijk buiten, en af en toe wat dressuurachtigs in de bak.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:22

smurffie schreef:
ik heb 2 weken terug een nieuw zadel gekocht voor mijn 4 jarige merrie, euroriding Topas, goedkoop maar t was degene die voor mij en pony het beste lag uit zijn assortiment.
Ik heb van Rijs laten komen, ondanks de slechte ervaringen van andere heb ik een topervaring.

hij was rustig met mijn merrie die toch wel flink vervelend kan zijn, zeker bij vreemde al helemaal bij mannen (vind ze nog net even enger..)

Hij had heel veel zadels bij me en ik heb er uiteindelijk met 6 gereden, toen moest ik zeggen welk ik het fijnste vond en dat was hij toevallig geheel met mij eens.

daarna nog nagemeten en bleek voor wel iets ruim te zijn, maar gezien daar haar spieren nog groeien heeft hij haar die ruimte gegeven omdat hij verder nergens drukte, dus ze zo prima kon rijden.

Maar, van rijs komt alleen binnen straal van 40 km van zevenhuizen.

Ik heb mijn dressuurzadel ook bij van rijs vandaag.
Geweldige service vond ik het. Deze maand kwam hij opvullen, stond er van te kijken dat hij dat zo netjes meteen op stal deed :D Vorige keer was ik mijn zadel toch minimaal dagje kwijt (andere zadelmaker)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:02

xShanty @ dat ligt er wel aan hoeveel werk die heeft aan je zadel, vaak neemt van rijs m ook mee omdat hij dan rustiger kan werken als hij iets moet opvullen