" Aanklik" / verwisselbare teugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 10:26

Mensen, wat een informatie allemaal !! Bedankt, ben wel wat wijzer ;) .

Die Ijslandse teugels lijken me wel wat. Die BR Teugels bij Agradi ook wel, maar die zijn 53 Euries. Dat vind ik een beetje te duur.

K heb nog wat gewonnen waardebonnen liggen, en ga van het weekend een kijken bij die ruiterzaak wat ze daar hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:26

Een paar jaar geleden leek dat mij ook een briljante oplossing; musketonhaken aan de teugels, om snel te wisselen.

Zowel onder zadel als aangespannen.

Let er alleen wel op dat je haken van zéér hoge kwaliteit koopt!
Het is ons al gebeurd met een aanspanning trekpaarden dat 1 van de musketon haken simpelweg in 2-en brak toen één van de paarden haar hoofd plotseling draaide om een daas van haar lichaam af te bijten.

En met de haflinger die ik toen reed is 't meerdere keren gebeurd dat die haak tijdens het rijden weer open ging, waardoor je met de lichtste beweging dus ineens je teugel verliest.

Ik rij dus nooit meer met die musketonhaken.
Vind ze super gevaarlijk. Dan maar gespjes losmaken/vastmaken iedere keer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:10

Shadow0 schreef:
Klingelende dingen, extra gewicht _O- Wat voor clips hebben jullie dan in vredesnaam? Ik begin nieuwsgierig te worden! Wij hebben gewone musketons, daarmee heb je dat allemaal echt niet.

Nee? Jij hebt dat getest met een bit in je eigen mond?

pmarena: tja, om het breken van clipjes tijdens een galopje maak ik me nou weer net niet druk, maar ik heb dan ook een speciaal, ultrakortgehalsd paard. Met mijn lange armen kan ik ook zonder teugels wel bij het bit :P

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:16

Chaos schreef:
Hangt ervan af. Sommig leer is zo stroef dat het wel lang duurt. En dat is geen kwestie van onderhouden of nieuw aanschaffen want ik heb bijv. 10 paarden en pony's, allemaal met eigen tuig. Dat wordt een duur grapje dan. Maar ik gebruik ze bijvoorbeeld ook als ik met mijn merrie langs de weg ga wandelen met alleen een halster, of zonder zadel en hoofdstel ga rijden. Je kunt zo voor heel veel dingen gebruiken..

En al dat extra metaal valt in gewicht ook wel mee hoor, weet niet wat voor zware stalen klippen jij eraanhangt, maar het zijn geen hangsloten hoor, haha.

Wij hebben ook meerdere hoofdstellen,goedkopere en duurdere maar nergens geen probleem met het losmaken van de gespen, dat het stroef is of lang duurt... en ja onderhoudt doet ook veel... maar dan praat je nog over een kleine 30 seconden om een gesp te openen. :)
en teugels zijn geen halster touwen.
Wij hebben helemaal geen klippen aan de teugels hangen, maar iedere gram is er 1. Leg ze maar eens op de weegschaal én het heeft een reden waarom re gespen aan ene teugel zitten en geen klips... :)* veiligheid.

een betere optie zijn dan warendorfer teugels, met ringetjes, wel veilig maar geen gespen, simpel door steken en klaar.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:36

Axel_Valerie schreef:
Nee je mag ze niet gebruiken bij een wedstrijd van het knhs.
Dit omdat ze niet 100 procent veilig zijn, ze kunnen losschieten.

Hoe kom je daar nou weer bij?

Afbeelding

Ik rijd gewoon KNHS dressuurwedstrijden met teugels met clipjes :j Nog NOOIT commetaar op gehad. Bovendien staat hier ook niets over vermeld in het wedstrijdregelement.
Overigens zijn mijn teugels wel ijslandse teugels en kan ik ze niet op een andere manier bevestigen dan met de klipjes

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:44

Ik vind het niks telkens teugels loshalen.
Dat gewicht valt allemaal wel mee...
Het hangt er van af wat voor clips je neemt, als je niet zulke hele zware hebt zie ik het probleem niet.

Weet je wat pas irritant is? Een bitloos/halsterhoofdstel met teveel ijzer. :=
Als ik geen halster nodig heb haal ik dat stuk er af, dat gerammel is toch zo irritant.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:21

hestejente schreef:
Nee? Jij hebt dat getest met een bit in je eigen mond?

Nee, evil me! Maar het lijkt me persoonlijk onwaarschijnlijk dat ze in mijn hand nog heel normaal zijn, op de weegschaal een paar gram wegen,en zodra het paard het aan het hoofd krijgt ineens kilo's zwaarder wordt. Je weet het nooit helemaal zeker maar ik heb mijn vermoedens.

Hypofocus: wat voor musketons waren dat, waar de haak open ging? Want bij normale musketons is het model zo dat de musketon in principe niet van de ring schiet, ook niet als het schuifje kapot is. (Maar ik heb het in 5 jaar tijd nog niet meegemaakt.)

Anoniem

Re: " Aanklik" / verwisselbare teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:43

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:48

ik raad de echte teugels echt giga af!!!

ik heb de stoffen teugels met klipjes, maar deze pluizen gigantisch en de haakjes worden groen!

met wedstrijden mag je ze wel gebruiken, heb namelijk vaak genoeg wedstrijden gereden met deze teugels :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:54

Shadow0, metaal op metaal rammelt altijd, het is een heel ander soort contact dan tussen metaal en leer. Ik wil hiermee niet zeggen dat een haakje aan je teugels slecht is, wel dat het anders aanvoelt in de mond, en dat er bijvoorbeeld ook paarden zijn die een haakje aan de teugels of het bakstuk te onrustig vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:56

De clips op zich zijn nog niet zo zwaar als je gewoon een goed type en formaat hebt , maar het is een heel raar gewicht dat echt storend werkt tussen je teugels :)

Kijk , als je constant spanning op je teugels houdt dan zal het wel meevallen , maar rij je dmv. neckreining of met een (licht) boogje in je teugels , dan gaan die irritante dingen een eigen leven leiden en heen en weer lopen schommelen en zwiepen. Dat is echt enorm storend voor de communicatie en concentratie.

Je ziet wel eens musketonhaken langskomen die zo van een halstertouw af komen , lekker als dat zo aan een bit heen en weer gaat lopen zwaaien :=

De hoeveelheid beweging die erin komt is natuurlijk ook afhankelijk van het loopje van je paard , hoe meer het paard stuitert zeg maar , en hoe zwaarder / groter ze zijn , hoe meer ze heen en weer gaan zwiepen.

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 07:58

Ik ze er afgehaald
Mijn paardje begon te schudden met zijn hoofd
Waar bleek het aan de liggen het geluid wat die ijzeren clips maken op het bit

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:06

In de westernsport zijn er klipjes te koop die zeg maar dubbel sluiten. Deze teugelsnaps zijn speciaal voor teugels.

Afbeelding

frisjasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:58

Ik heb altijd begrepen dat clips op wedstrijd niet mag. Vanwege het makkelijk te kunnen wisselen van teugels en bit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:01

germie schreef:
In de westernsport zijn er klipjes te koop die zeg maar dubbel sluiten. Deze teugelsnaps zijn speciaal voor teugels.

Afbeelding

Zulke clips heb ik ook, maar dan van Marylot. Rammelt even hard, en met dit soort clips moet je goed kijken of ze wel goed dicht zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:05

met zo'n musketonhaken als hypofocus in de eerste link laat zien, heb ik voor gehad dat het pinnetje gewoon in de gesp "viel" omdat het veertje haperde...
dan lijken die clipjes die germie laat zien beter, of die van zo'n geweldig onhandig bitstukje om te longeren (wie hiermee wil longeren bergijp ik niet goed, dat ding weegt een ton en hangt constant te zwaaien...)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:10

Zo'n longeerbitstukje weegt voornamelijk een ton door de lompe, zware clips die er aan hangen. Als die aan je teugels zitten zijn ze nog steeds even zwaar ;)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:21

Axel_Valerie schreef:
Ja ik heb ook geen idee ik heb dat een aantal keer meegemaakt op wedstrijd dus het staat in het regelement. En ja klipjes kunnen nu eenmaal losschieten, ik heb het vaker gehoord. En meegemaakt dat een vriendin ging springen zonder teugels..

Nooit gehad met clipjes.
Wel met biothane teugels met aan het einde zo'n blinde sluiting ( ipv gesp alleen een rechtopstaand pinnetje waar een gaatje in de teugel overheen valt). Eén kant viel los.
Met die teugels rij ik nooit meer, terwijl het gebeurde nam ik net een flink galopje over een uitgestrekt gebied.
Wonder boven wonder stopte het paard meteen vanzelf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:27

Hannanas schreef:
Axel_Valerie schreef:
Ja ik heb ook geen idee ik heb dat een aantal keer meegemaakt op wedstrijd dus het staat in het regelement. En ja klipjes kunnen nu eenmaal losschieten, ik heb het vaker gehoord. En meegemaakt dat een vriendin ging springen zonder teugels..

Nooit gehad met clipjes.
Wel met biothane teugels met aan het einde zo'n blinde sluiting ( ipv gesp alleen een rechtopstaand pinnetje waar een gaatje in de teugel overheen valt). Eén kant viel los.
Met die teugels rij ik nooit meer, terwijl het gebeurde nam ik net een flink galopje over een uitgestrekt gebied.
Wonder boven wonder stopte het paard meteen vanzelf.

Dan heb je ze verkeerd vastgemaakt. Het kortste stukje hoort onder. Dat gaat echt niet los.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:31

ik bedoelde het type clips van een lopngeerstukje, want die van het longeerstukje zelf zijn idd veel te zwaar...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:39

hestejente schreef:
Dan heb je ze verkeerd vastgemaakt. Het kortste stukje hoort onder. Dat gaat echt niet los.

Gelukkig heb ik dat niet gedaan, maar zoals het mij bij staat zat teugel inderdaad zo vast.
De teugel liet op een vast-los-vast moment los.