Chaos schreef:Hangt ervan af. Sommig leer is zo stroef dat het wel lang duurt. En dat is geen kwestie van onderhouden of nieuw aanschaffen want ik heb bijv. 10 paarden en pony's, allemaal met eigen tuig. Dat wordt een duur grapje dan. Maar ik gebruik ze bijvoorbeeld ook als ik met mijn merrie langs de weg ga wandelen met alleen een halster, of zonder zadel en hoofdstel ga rijden. Je kunt zo voor heel veel dingen gebruiken..
En al dat extra metaal valt in gewicht ook wel mee hoor, weet niet wat voor zware stalen klippen jij eraanhangt, maar het zijn geen hangsloten hoor, haha.
Wij hebben ook meerdere hoofdstellen,goedkopere en duurdere maar nergens geen probleem met het losmaken van de gespen, dat het stroef is of lang duurt... en ja onderhoudt doet ook veel... maar dan praat je nog over een kleine 30 seconden om een gesp te openen. 
en teugels zijn geen halster touwen.
Wij hebben helemaal geen klippen aan de teugels hangen, maar iedere gram is er 1. Leg ze maar eens op de weegschaal én het heeft een reden waarom re gespen aan ene teugel zitten en geen klips...
veiligheid.
een betere optie zijn dan warendorfer teugels, met ringetjes, wel veilig maar geen gespen, simpel door steken en klaar.