bitje voor springen, yankee trens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:52

@Biertabje: Pas daarmee op om misverstanden te voorkomen. :) Een ongebroken bit is pas een stang als het een hefboomwerking heeft.

@Aieshja: Maakt niet uit hoor. :)

Biertabje

Re: bitje voor springen, yankee trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:41

maja je snapt ook wel dat je met zon bit geen hefboomwerking krijgt ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:52

Biertabje schreef:
maja je snapt ook wel dat je met zon bit geen hefboomwerking krijgt ;)

Ja ok maar om alles wat ongebroken is nu lukraak stang te gaan noemen. Maargoed heb gemerkt dat meer dan de helft van bokt het ook niet weet dus ... Zal wel aan mij persoonlijk liggen omdat ik de termen graag exact gebruik. :)

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:57

tja ik heb er geen moeite mee, zolang je het maar kan uitleggen hoe iets werkt...
en dat exacte technische gepraat heb je per definitie ook niet altijd wat aan...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:01

Biertabje schreef:
tja ik heb er geen moeite mee, zolang je het maar kan uitleggen hoe iets werkt...
en dat exacte technische gepraat heb je per definitie ook niet altijd wat aan...

Niet mee eens, niet als je over iets zo verschillends praat als een stang of een ongebroken bit. Om over ze te praten alsof ze gelijk zouden zijn duid imo een beetje op laksheid of gebrek aan kennis in de werking van bitten.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:15

als ik over een bit praat zoals hier beschreven, dan zie jij ook wel dat er geen hefboomwerking op dit bit zit!!

maar laten we het houden op mijn laksheid ;) daarmee kan ik het gelukkig nog wel iemand uitleggen ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:47

Kijk Biertabje, wij weten dat, jij weet dat. Maar 9 van de 10 mensen horen stang is scherp en stang is dat ding dat niet gebroken is. Men kan die twee niet van elkaar scheiden en daarom is het handig de juiste termen erbij te gebruiken. Stang gaat over het zijstuk en ongebroken over het mondstuk, dan houden we het voor iedereen duidelijk. Zelfs degene die van de domme houden. Enkel als ze echt niet willen snappen het dan niet.

Mensen die al lang in de paarden zitten en de uitleg van een ongebroken trens nog niet hebben gehoord denken omdat het een stang genoemd wordt dat het een scherp bit is. Dat is vervelend, want daardoor wordt gedacht dat een gebroken stang (of dat nou een pessoa, pelham, liverpool, shanks of wat dan ook is) vriendelijker is dan een ongebroken stang. Want immers, een ongebroken trens heet ook een stang en dat is scherp, dus 2x stang in 1 stang is extra scherp.

Voor de duidelijkheid, je hoeft het mij niet uit te leggen, maar gebruik gewoon de juiste termen dat zorgt ervoor dat er weer een aantal mythes de wereld uit geholpen worden.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 20:52

Zullen we even ontopic blijven :)

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:55

we houden er over op! :j ik doe mijn ding... jullie die van jullie!!

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 20:57

Even kleine update.
Druk op de mond ging hem dus al niet worden.
Heb nu met mexicaanse neusrienm gereden, dat werkt vele malen beter :j Dus daar gaan we maar eens mee werken.

lovemehorsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:46

hoihoi!

ik heb ongeveer hetzelfde probleem!
en heb hulp nodig!

ik heb een paardje van 1.60 ArabierxKwpn super lief paardje, ook heel eerlijk!
ze kan bijzonder goed springen, maar idd! het probleem wat jij had heb ik ook.

ze gaan 'rennen' voor de sprong , alleen als het hoger word! voor dressuur zoek ik ook nog een goed bit..

ze is heel onrustig in de mond , de tandarts is ook al geweest! ze schut ook steeds met haar hoofd! We hebben ookal naar de rug laten kijken , ooknog nadat we haar gekeurt hebben! ze is heel sterk met dressuur geeft ze soms eventjes , maar laat gooit daarna eigenlijk meteen haar hoofd weer de lucht in , en zo gaat het maar door , met springen gaat ze eerst heel zacht op de hindernis af , en dan opeens zet ze zich heeeeeeel hard af en gaat ze echt rennen , ik kan haar dan gewoon niet meer houden .. dit is ongeveer vanaf de hoogte 90cm .. dus ik heb veel tips nodig! ik heb 9 jaar lesgehad! en dit is mijn 2e eerste paard! ze heeft al een mexicaanse neusriem!

Groetjes Sanne.

mariieke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:57

Hoi,
Ik heb dit topic even gelezen naar aanleiding ik de werking ook wilde weten van de Yankee.
Inmiddels heb ik met het bit gereden en mijn paard heeft zeker een gevoelige mond waar ik al sinds het beleren een IR gold enkelgebroken water trens in heb.
En hij daar met dressuur super op loopt.
En ik had bedacht om pelham riempjes tussen die onderste ring en de grote ring zelf te doen. En ik moet zeggen sinds ik dat gebruik is de werking hetzelfde alleen mijn paard ervaart het als zachter. Het resultaat is er zeker. Zijn grond tempo voor de hindernis is goed alleen er na dan is hij enthousiast en nu kan ik hem er goed op terug rijden!.
Ik vind zowiezo een pessoa wat scherper maar dmv pelham riempjes je de werking wel verdeeld. Mijn oude pony reed ik daar heel fijn mee.